Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ska man ge upp?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
ludde1
Medlem
#1 Skrivet: 26 Dec 2022 14:20

Hur ska man göra om man ligger under med flera pjäser? Kutym? Ibland kan man ju faktiskt ändå vända på allt t ex genom att motståndaren trots överläge ställer bort en pjäs. Eller är det "etikett" att man lägger ned om man ligger duktigt under?

Hasurami
Medlem
#2 Skrivet: 26 Dec 2022 18:02

Man har naturligtvis all rätt att hoppas på ett "blundermirakel" men själv skulle jag ge upp om jag ligger klart under materiellt utan rimlig kompensation. Jag har ju spelat bort mig och skulle jag mot all förmodan vinna på grund av att motståndaren spelar bort sig ännu värre, så tycker jag att ett sådant parti saknar intresse.

MalmöLeif
Medlem
#3 Skrivet: 26 Dec 2022 18:06

Jag fortsätter gärna med positionellt lika och bonde mot t.ex. löpare. Men sätter jag bort ett torn ger jag oftast upp.

gubbengrå
Medlem
#4 Skrivet: 26 Dec 2022 19:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: ludde1, #1:
etikett

Etikett kan ha sin funktion , när det gäller att umgås t.ex.på middagar och fester o.s.v. Men det kan bli för mycket av det goda också. När etiketts regler försvårar umgänge i stället för att underlätta det, så har det gått för långt.
Hur mycket etikett man kan kan blanda etikett i vår sport utan att det urartar är en fråga om avvägning. Om etikett regler används manipulativt, för att underlätta en vinstföring som man påstår vara alltför enkel, då har det väl gått för långt.

lifesupporter
Medlem
#5 Skrivet: 26 Dec 2022 20:02

För mig som inte har koll på de etiska reglerna. Jag vill inte ge upp så jag spelar tills jag är matt och tackar för den lärorika match jag spelat.
//Jan-Erik

HSK_MickevB
Medlem
#6 Skrivet: 27 Dec 2022 09:38

Från andra perspektivet så stör jag mig inte på en motståndare som vägrar ge upp när jag har vunnen ställning. Tvärtom tycker jag det är ganska roligt att spela vidare oavsett om det är här på sajten eller i en lagmatch.

Jag passar istället på att njuta lite extra i de lägena, kanske ta en extra dam eller två. Om motståndaren finner underhållning i att spela vidare så ser jag det inte heller som något hån eller så att dra ut på mattsättning utan det verkar ju vara ömsesidigt intresse av att hålla partiet igång.

Som exempel har jag ett pågående parti här på Schackonline med två damer, två torn, en springare och ett par bönder över...

När jag är på den förlorande sidan så drar jag nog också en 3-4 drag till i förlorad ställning om jag hittar någon desperat variant som kan lura in min motspelare i en fälla. Det har gått vägen några gånger så lika bra att prova när möjlighet finns.

lubbeluring
Medlem
#7 Skrivet: 27 Dec 2022 15:43

I filmen The Queens Gambit får man lära sig att om man
förlorar Damen så ger man upp.

lifesupporter
Medlem
#8 Skrivet: 27 Dec 2022 18:33

Jag är i början på min karriär som schackspelare och lär mig mycket av att se hur den bättre spelaren spelar och jag gör så det så svårt som jag kan även om jag bara har kungen kvar.

Röding3
Medlem
#9 Skrivet: 27 Dec 2022 19:13 - Redigerad av: Röding3

När jag spelar mot en jämnstark spelare, så ger jag vanligtvis upp när jag bedömer ställningen ohållbar. Jag förväntar mig inte att spelare som Reaktorn, HSK Micke mfl plötsligt ska göra bort sig. Den som spelar mot mig och inte vill ge upp i en hopplös ställning, kanske vill lära sig något om hur man slutför partiet och sätter matt Jag har full respekt för detta,

Hägglunds73
Medlem
#10 Skrivet: 27 Dec 2022 23:02

Det finns väl inget vett och etikett huruvida man vill fortsätta plågas i en solklar förlorad ställning eller inte. Sen vet man ju aldrig. Jag minns ett parti jag spelade i ett klubbmästerskap 1992 och låg under med ett torn och dessutom hade en taskig ställning. Men det var rörigt på brädet och upplagt för kombinationer från både håll. Klart jag övervägde att ge upp... Men nja...

Jag gjorde inte dom logiska bästa dragen utan dom där dragen där det fanns en pytteliten
chans att han skulle missa något. Jag vill påstå att han drabbades av hybris eller nåt.
Remi.. Det kan hända mycket i ens hjärna när man måste ro hem ett "vinstparti".

Sverrerosen
Medlem
#11 Skrivet: 29 Dec 2022 16:39

Beror helt på motståndaren och hur jag bedömer att vederbörande kan klanta sig trots sitt överläge eller inte. Är motståndaren dock erfaren så känner jag en viss plåga och lämnar gärna partiet med svansen mellan benen, hahaha

BADWINNER
Medlem
#12 Skrivet: 30 Dec 2022 15:01

Har stått i schackmattläge o varit på vippen att ge upp...men sent hemkommen efter en trevlig kväll på krogen, så hände det sig att "blundern" satt där!

mevensso
Medlem
#13 Skrivet: 2 Jan 2025 20:24

Gott nytt alla!

Väcker till liv denna gamla tråd. En filosofisk diskussion om uppgivandets vara eller icke vara. Spelar en hel del på chess.com och har stött på några som helt sonika vägrar ge upp. När jag spelade som ung lärde vår maestro oss att förlorade partier ger man upp.

Naturligtvis gör man som man själv tycker men jag anser att om man själv skulle lätt vinna i motståndarens ställning, då ger man upp.

Skål!

Hasurami
Medlem
#14 Skrivet: 3 Jan 2025 05:50

Jag tycker att det hör till god schacksed att ge upp när man står underlägset. Visst kan det hända att motståndaren gör en riktig blunder och att man klarar sig men är en sådan seger/remi värdefull? Inte för mig. Jag inser att jag var utspelad och vann på ren tur i så fall. Om någon är extremt halsstarrig mot mig i förlorad ställning, kan jag dra ut på pinan och skaffa kanske tre damer innan mattsättning, bara som markering. Jag förmodar att en del hoppas på patt, men om motståndarens spel tyder på att hen inte går i sådana fällor så är det snyggt att ge upp, även om man förstås är i sin fulla rätt att fortsätta.

leif
Medlem
#15 Skrivet: 3 Jan 2025 10:17

När det gäller att avgöra när man ska ge upp ett parti, finns det varken några strikta regler eller oskrivna etikettregler att följa.

Det finns dock vissa undantag: att erbjuda remi när man har en klart förlorad ställning kan uppfattas som ohövligt och bör undvikas.

I övrigt är huvudprincipen att varje spelare själv avgör när det är dags att ge upp. Det är därför inte på sin plats att kritisera en motståndare för att de väljer att spela vidare, oavsett ställning på brädet.

Detsamma gäller användningen av betänketiden. Varje spelare har rätt att använda sin tilldelade tid på det sätt de finner bäst, och det är inte rättvist att anklaga någon för att spela för långsamt eller dra ut på tiden.

Precis som varje spelare själv väljer sina drag under ett parti, har de också friheten att avgöra när de vill ge upp eller hur de använder sin tid. Dessa beslut tillhör den enskilda spelaren och bör respekteras.

Acceptera motståndarens val, oavsett hur de väljer att spela eller tänka. Att visa respekt och förståelse för varandras beslut är en del av spelets anda.

Ares2025
Medlem
#16 Skrivet: 3 Jan 2025 13:30

Citerar: leif, #15:
Acceptera motståndarens val, oavsett hur de väljer att spela eller tänka. Att visa respekt och förståelse för varandras beslut är en del av spelets anda.

Väl valda kloka schack etik råd!

MrKent
Medlem
#17 Skrivet: 5 Jan 2025 08:08

Det konstigaste jag varit med om på den tiden då jag spelade IRL i schackklubb.
Motståndaren som gjorde sitt drag och lämnade bordet. Han kom aldrig tillbaka!

Ställningen var klar förlust för hens del. Nja... Det var bara att vänta ut hans tid.
Ett udda sätt att "ge upp" kan man säga...

tornado
Medlem
#18 Skrivet: 6 Jan 2025 14:26

Citerar: MrKent, #17:
Ett udda sätt att "ge upp" kan man säga...

Bättre fly än illa fäkta

Röding2025
Medlem
#19 Skrivet: 15 Jan 2025 16:23

I tävlingssammanhang och på den nivå jag spelat, ger man alltid upp för att visa respekt. Men här på SO är det ju inte lika allvarligt .Här spelar vi högt mot lågt och man kan inte begära att alla skall visa samma etiska förhållningssätt gentemot varandra. Ibland kan det t.o.m. vara så att en spelare som är klart underlägsen, bara vill se hur en skicklig spelare avslutar partiet. Jag reagerar inte alls på om någon vägrar att ge upp. Ta det med ro, mina bästa schackvänner,

Ares2025
Medlem
#20 Skrivet: 15 Jan 2025 17:38

Citerar: Röding2025, #19:
Ibland kan det t.o.m. vara så att en spelare som är klart underlägsen, bara vill se hur en skicklig spelare avslutar partiet. Jag reagerar inte alls på om någon vägrar att ge upp. Ta det med ro, mina bästa schackvänner,

De var bra schackliga fina Ord & Råd om detta ämne!

Röding2025
Medlem
#21 Skrivet: 15 Jan 2025 19:50

Tack Acres för värmande ord

MrKent
Medlem
#22 Skrivet: 17 Jan 2025 12:46

Få sporter där motståndaren ger upp under spel. I Curling förekommer det då och då...
Curling är på nåt vänster likt schack då man måste tänka flera "drag framåt" innan man sätter stenen. Dock lättare beslut än gjort...

Röding2025
Medlem
#23 Skrivet: 17 Jan 2025 17:42

Här är en spaning jag gjort
När partiet är jämnt eller om man har en fördel, så är man ivrig att flytta pjäser
När man plötsligt tappat en eller två pjäser och ligger under, så avtar intensiteten och det går trögt i partiet
Med all respekt för partiets tidsbegränsning, den skall man aldrig ifrågasätta. Men kanske är det bättre att ge upp, istället för att flytta var tredje eller var sjunde dag. Bara en tanke.

gubbengrå
Medlem
#24 Skrivet: 20 Jan 2025 19:26 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: ludde1, #1:
etikett

Om jag möter en motståndare som inte har samma etikett som jag vad det gäller att ge upp,utan fortsätter spela trots att han inte har någon möjlighet att kompensera sitt kraftiga materiella underläge ,skulle aldrig näpsa eller mästra.
Jag är glad för att den här sajten attraherar många spelare som inte är klubbspelare och som kanske inre är fullt så tävlingsinriktade som dessa. Jag tänker att det skulle ge ett avskräckande intryck av vad klubbspel är för något.

Maigret
Medlem
#25 Skrivet: 20 Jan 2025 22:19

Själv ger jag upp när jag är övertygad att jag ska förlora och vill använda tiden till något vettigare. Jag ser det som helt och hållet mitt beslut och inget motståndaren ska försöka påverka. Har ingenting med etikett att göra heller.

Värre blir det när man vet att man ska förlora och ändå drar ut på det bara för att sabotera för motståndaren. Men för att veta det måste man skåda in i huvudet på sin motståndare och det är inte lätt. Särskilt när det är någon man bara känner som ett alias.

Läste för övrigt att i ICCF (korrespondensschackets motsvarighet till FIDE) har man likanande problem. Där är datorer tillåtna och nästan alla partier slutar därför remi. Där finns det folk som vägrar acceptera remi och därför fortsätter spela i det oändlliga, i hopp att motståndaren av olika orsaker ska tvingas bryta turneringen och därmed få en helpoäng som kan avgöra turneringen,

lillpysen
Medlem
#26 Skrivet: 22 Jan 2025 15:44

Det går ju (nästan) alltid att försöka få till en patt eller tvångsremi - det kan till och med göras elegant ...

Lunitic
Medlem
#27 Skrivet: 7 Feb 2025 17:19 - Redigerad av: Lunitic

Citerar: lillpysen, #26:
- det kan till och med göras elegant ...

Först få man tänka 3 drags upprepning och sedan om eventuellt om schack ställning har upprepas 3 gånger om ingen pjäs slås ut. Och slutligen om du hinner inte matta på 50 drag så är det remi! Men givetvis kan det till och med att göras elegant som du påpekar etc.

MalmöLeif
Medlem
#28 Skrivet: 8 Feb 2025 12:06

På 50 drag utan slag eller bondeförflyttning!

Maigret
Medlem
#29 Skrivet: 8 Feb 2025 17:03

Juridiskt sett befinner vi oss i en gråzon. Åtminstone har jag aldrig sett några skrivna regler för schacksajter som denna. Det hänvisas ofta till FIDE:s regler trots att det där klart deklareras att reglerna gäller närschack. Många av reglerna är knepiga att översätta till spel på nätet- Till exempel har man i närschack rätt att kräva remi efter femtio drag utan bondeflytt eller avslag. Men om man inte kräver det fortsätter spelet. Om 75 drag spelats utan bondeflytt eller avslag ska domaren gå in och döma partiet remi.

MalmöLeif
Medlem
#30 Skrivet: 8 Feb 2025 17:08

Tack för kompletteringen!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!