Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ska man ge upp?
Författare Meddelande
ludde1
Medlem
#1 Skrivet: 26 Dec 2022 14:20

Hur ska man göra om man ligger under med flera pjäser? Kutym? Ibland kan man ju faktiskt ändå vända på allt t ex genom att motståndaren trots överläge ställer bort en pjäs. Eller är det "etikett" att man lägger ned om man ligger duktigt under?

Hasurami
Medlem
#2 Skrivet: 26 Dec 2022 18:02

Man har naturligtvis all rätt att hoppas på ett "blundermirakel" men själv skulle jag ge upp om jag ligger klart under materiellt utan rimlig kompensation. Jag har ju spelat bort mig och skulle jag mot all förmodan vinna på grund av att motståndaren spelar bort sig ännu värre, så tycker jag att ett sådant parti saknar intresse.

MalmöLeif
Medlem
#3 Skrivet: 26 Dec 2022 18:06

Jag fortsätter gärna med positionellt lika och bonde mot t.ex. löpare. Men sätter jag bort ett torn ger jag oftast upp.

gubbengrå
Medlem
#4 Skrivet: 26 Dec 2022 19:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: ludde1, #1:
etikett

Etikett kan ha sin funktion , när det gäller att umgås t.ex.på middagar och fester o.s.v. Men det kan bli för mycket av det goda också. När etiketts regler försvårar umgänge i stället för att underlätta det, så har det gått för långt.
Hur mycket etikett man kan kan blanda etikett i vår sport utan att det urartar är en fråga om avvägning. Om etikett regler används manipulativt, för att underlätta en vinstföring som man påstår vara alltför enkel, då har det väl gått för långt.

lifesupporter
Medlem
#5 Skrivet: 26 Dec 2022 20:02

För mig som inte har koll på de etiska reglerna. Jag vill inte ge upp så jag spelar tills jag är matt och tackar för den lärorika match jag spelat.
//Jan-Erik

HSK_MickevB
Medlem
#6 Skrivet: 27 Dec 2022 09:38

Från andra perspektivet så stör jag mig inte på en motståndare som vägrar ge upp när jag har vunnen ställning. Tvärtom tycker jag det är ganska roligt att spela vidare oavsett om det är här på sajten eller i en lagmatch.

Jag passar istället på att njuta lite extra i de lägena, kanske ta en extra dam eller två. Om motståndaren finner underhållning i att spela vidare så ser jag det inte heller som något hån eller så att dra ut på mattsättning utan det verkar ju vara ömsesidigt intresse av att hålla partiet igång.

Som exempel har jag ett pågående parti här på Schackonline med två damer, två torn, en springare och ett par bönder över...

När jag är på den förlorande sidan så drar jag nog också en 3-4 drag till i förlorad ställning om jag hittar någon desperat variant som kan lura in min motspelare i en fälla. Det har gått vägen några gånger så lika bra att prova när möjlighet finns.

lubbeluring
Medlem
#7 Skrivet: 27 Dec 2022 15:43

I filmen The Queens Gambit får man lära sig att om man
förlorar Damen så ger man upp.

lifesupporter
Medlem
#8 Skrivet: 27 Dec 2022 18:33

Jag är i början på min karriär som schackspelare och lär mig mycket av att se hur den bättre spelaren spelar och jag gör så det så svårt som jag kan även om jag bara har kungen kvar.

Röding3
Medlem
#9 Skrivet: 27 Dec 2022 19:13 - Redigerad av: Röding3

När jag spelar mot en jämnstark spelare, så ger jag vanligtvis upp när jag bedömer ställningen ohållbar. Jag förväntar mig inte att spelare som Reaktorn, HSK Micke mfl plötsligt ska göra bort sig. Den som spelar mot mig och inte vill ge upp i en hopplös ställning, kanske vill lära sig något om hur man slutför partiet och sätter matt Jag har full respekt för detta,

Hägglunds73
Medlem
#10 Skrivet: 27 Dec 2022 23:02

Det finns väl inget vett och etikett huruvida man vill fortsätta plågas i en solklar förlorad ställning eller inte. Sen vet man ju aldrig. Jag minns ett parti jag spelade i ett klubbmästerskap 1992 och låg under med ett torn och dessutom hade en taskig ställning. Men det var rörigt på brädet och upplagt för kombinationer från både håll. Klart jag övervägde att ge upp... Men nja...

Jag gjorde inte dom logiska bästa dragen utan dom där dragen där det fanns en pytteliten
chans att han skulle missa något. Jag vill påstå att han drabbades av hybris eller nåt.
Remi.. Det kan hända mycket i ens hjärna när man måste ro hem ett "vinstparti".

Sverrerosen
Medlem
#11 Skrivet: 29 Dec 2022 16:39

Beror helt på motståndaren och hur jag bedömer att vederbörande kan klanta sig trots sitt överläge eller inte. Är motståndaren dock erfaren så känner jag en viss plåga och lämnar gärna partiet med svansen mellan benen, hahaha

BADWINNER
Medlem
#12 Skrivet: 30 Dec 2022 15:01

Har stått i schackmattläge o varit på vippen att ge upp...men sent hemkommen efter en trevlig kväll på krogen, så hände det sig att "blundern" satt där!

Du måste logga in för att kunna posta!