Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Promovering
Författare Meddelande
kajke
Medlem
#1 Skrivet: 31 Okt 2022 17:28

I ett blixtparti när bonden gått i dam, tar vitspelaren fel dam och sätter upp en svart dam istället. Svartspelaren märker det inte först. Vitspelaren byter tillbaka och spelet fortsätter. Vad säger reglerna om detta?

timmy
Medlem
#2 Skrivet: 31 Okt 2022 17:46

Det låter som ett parti över 3-4 öl och ett par stadiga groggar

kajke
Medlem
#3 Skrivet: 31 Okt 2022 18:18

Nej, båda spelarna har spiknyktra och dessutom tidsnöd.

nastyboy
Medlem
#4 Skrivet: 31 Okt 2022 22:15 - Redigerad av: nastyboy

I ett blixtparti när bonden gått i dam, tar vitspelaren fel dam och sätter upp en svart dam istället. Svartspelaren märker det inte först. Vitspelaren byter tillbaka och spelet fortsätter. Vad säger reglerna om detta?


7.5.2 Om spelaren har flyttat en bonde till raden längst bort från utgångsrutan
och slagit över klockan, utan att byta ut bonden mot en ny pjäs är draget
regelstridigt. Bonden ska ersättas av en dam av samma färg som bonden.

Vitspelaren är alltså påbjuden av domaren att promovera sin bonde till dam och går miste om möjligheten att promovera den till torn, löpare eller springare. Detta kan ju vara av intresse om t.ex. ställningen är sådan att promovering till dam leder till patt. Det finns ju sådana ställningar.

Men om det nu alltså är så att vitspelaren korrigerar sitt fel kvarstår ju det faktum att han ändå gjort ett regelvidrigt drag varpå rätt påföljd skall utdömas. Då måste domaren ta hänsyn till om draget är utfört (gjort på brädet) eller även fullbordat (med att även ha ställt om klockan). Om svartspelaren själv gör ett drag och sedan säger till, är det för sent. Då är det överspelat och svart går miste om sin rätt att protestera. Numera tilldöms ju den icke felande parten en tilläggsminut. Man kan dock ha gjort undantag och ha bestämt att den icke felande ska tilldömas vinst av partiet, såvida man klartgjort i inbjudan till tävlingen att man gör undantag från FIDEs regler i just den här tävlingen.

Jag har gått klubbdomarkurs men inte distriktsdomarkurs.

Fawlty_Towers
Medlem
#5 Skrivet: 10 Nov 2022 16:21

Jag har tänkt på ett Strategiskt sak. Angående när man promovera sin sista schack bonde till Dam, när motståndaren enbart har sin Kung kvar, så enligt mig är de ett strategiskt fel att promovera till just Dam om man är nybörjare, då de är lättare att gå in i patt fällan som lurar med dessa 3 schackpjäser. Har aldrig sätt en Patt fälla med bara Torn o Kung!

lisbetsallander
Medlem
#6 Skrivet: 10 Nov 2022 18:53

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1015689797562 8624&set=gm.2513042208722835

Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006