Författare |
Meddelande |
Nesse
Medlem
|
#1 Skrivet: 5 Okt 2022 09:08
Ny anklagelser från sajten chess.com
|
jagärsämst
Medlem
|
#2 Skrivet: 6 Okt 2022 05:27
Gissar på att han fuskat mer än han har erkänt! Har väl hoppats på att folk ska nöja sig med det och inte börjat analysera partierna!
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#3 Skrivet: 6 Okt 2022 07:33
Läste finsk nyhetsartikel,där det stod att han fuskat minst 100 gånger!Och det var bara fram till 2020.
|
timmy
Medlem
|
#4 Skrivet: 6 Okt 2022 10:52
Citerar: ShakkiMarie, #3: fuskat minst 100 gånger
I schackpartier över nätet, det är enligt chess.com som gjort en omfattande analys och diskussion kring hans nätpartier. I närschack däremot har de inte gjort något statement.
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#5 Skrivet: 6 Okt 2022 11:03
Syftade på chess..com
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#6 Skrivet: 6 Okt 2022 14:42
Finns rykte om också,har gjort samma på Lichess!Där går dom inte iförsig prispengar,men..
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#7 Skrivet: 6 Okt 2022 14:44
Har
|
peking011
Medlem
|
#8 Skrivet: 6 Okt 2022 15:09
I min värld så är det totalt ointressant om de fuskar på nätet eller i närschack!
|
peking011
Medlem
|
#9 Skrivet: 6 Okt 2022 15:10
Fusket lika illa var som syftar jag på!
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#10 Skrivet: 6 Okt 2022 16:56
Håller med!Och stora misstankar mot han började med att,som GM går upp 100 poäng inom tre månader!Händer inte.
|
Maigret
Medlem
|
#11 Skrivet: 6 Okt 2022 18:08
Jag tycker inte det är intressant att prata om hur många gånger och hur länge Niemann fuskat på chess.com. Det intressanta är att Carlsen anklagar honom för att fuska i ett specifikt parti OTB och utan att framlägga något som liknar bevis.
Dåliga förlorare finns det som bekant gott om. Kortchnoi påstod sig vara utsatt för strålning under VM-matchen mot Karpov och beordrade röntgning av stolarna. Det enda fyndet av detta var två döda flugor. Vidare hävdade han att Karpov hade medhjälpare som satt och hypnotiserade honom... Och Fischer påstod sig kunna bevisa att varje tidigare vm-match varit uppgjord.
Däremot befarar jag allvarligt att datorer och internet är i färd med att ta död på tävlingsschacket. Korrespondensschacket ligger i dödsryckningarna och utvecklingen inom närschacket är inte trevlig.
|
knightrider
Moderator
|
#12 Skrivet: 6 Okt 2022 18:17
https://www.expressen.se/sport/e-sport/magnus-carl sen-bryter-tystnaden-om-misstankta-fusket-med-anal kulor/
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#13 Skrivet: 6 Okt 2022 18:22
Han var dålig förlorade bara Carlsen?OK,Lol
|
ShakkiMarie
Medlem
|
#14 Skrivet: 6 Okt 2022 18:23
Förlorare
|
timmy
Medlem
|
#15 Skrivet: 6 Okt 2022 18:34
Jag tycker det är MYCKET intressant hur många gånger han har fuskat på nätet i turneringar i flera år. Det var ju trots allt turneringar med prispengar involverade. Och jag förstår att chess.com går ut med detta dokument gällande Niemann, eftersom de stängt av honom från chess.com.
MEN, i dokumentet skrivet av chess.com påpekar de att de bara analyserat de partier och turneringar på nätet. Närschackpartierna diskuterar de enbart kring.
Exempelvis sade Niemann efter partiet mot Carlsen att han studerat denna öppning noggrannt samt att Carlsen spelat den flera ggr. Carlsen hade bara spelat den 2 ggr tidigare, innan 2010. I analysen efter partiet är han dessutom helt lost så att till och med en så pass värdelös spelare som jag undrar vad han pratar om för drag!
Datorer/motorer kommer kanske döda internet-turneringar. Men för dussinspelare, som en stor del på SO är, ger det en plattform och möjlighet att spela schack!
Och ju fler partier som spelas, desto mindre dött är schacket!
|
Maigret
Medlem
|
#16 Skrivet: 7 Okt 2022 07:59
Carlsen hade aldrig satt sig att spela mot Niemann om han trott att Niemann skulle fuska. Efter partiet anklagar han Niemann för fusk utan att ha minsta bevis att framlägga - annat än att han blev utspelad.
Om jag är dömd för stöld betyder inte det att jag automatiskt ska dömas så fort något blivit stulet.
Frånvaron av bevis är total - vilket de absurda teorierna om sexleksaker illustrerar. Har han fått vibrationer i rumpan som säger att han ska spela Sf3 och inte Sf4? Inte dåligt, med tanke på att brädet har 64 rutor en pjäs kan gå till och man har 16 olika pjäser? Plus lång och kort rockad. Allt detta ska man känna igen med rumpan. Och hur ska det gå till att mata in motståndarens drag?
Frågan om Niemann fuskat tidigare är ju ja. Ska man hävda att han gjort det i just detta parti måste man kunna ha något mer att komma med än att han spelade ut Carlsen.
|
timmy
Medlem
|
#17 Skrivet: 7 Okt 2022 08:32 - Redigerad av: timmy
Citerar: Maigret, #16: Frågan om Niemann fuskat tidigare är ju ja. Ska man hävda att han gjort det i just detta parti måste man kunna ha något mer att komma med än att han spelade ut Carlsen.
Ja, exakt, det behövs fler bevis såklart i just detta parti.
Men det rubriken handlade om i denna tråd trodde jag var anklagelserna från chess.com, och dessa är ju helt riktiga!
Vibrationssystemet går säkert att utveckla på något smart sätt, exempelvis morse-system. Man får inte glömma att många av partierna sänds live och kan ses i hela världen. Däremot tror jag absolut INTE att han hade grejer uppkörda i analen!
|
Maigret
Medlem
|
#18 Skrivet: 7 Okt 2022 09:29
Citerar: timmy, #17: Men det rubriken handlade om i denna tråd trodde jag var anklagelserna från chess.com, och dessa är ju helt riktiga!
Ja, det tvivlar jag inte på. Bara det att han knappast är den ende som chess.com har stängt av och anledningen till att han kommit i rampljuset är att han slog Carlsen och att Carlsen hävdade att han fuskat i detta parti.
Jag tror säkert att schackonline och andra siter överlever. Men säkerheten är hög på Sinquefield Cup liksom i alla andra toppturneringar med metalldetektorer etc. Så att det blir sådana här anklagelser trots dettta - det tycker jag är mycket oroande. Oavsett om de är falska eller riktiga.
|
2atuls
Medlem
|
#19 Skrivet: 7 Okt 2022 15:45
Det tycks vara mer eller mindre bevisat att Niemann fuskat online, och i större utsträckning än han erkänt. Jag tycker att det är en stor skillnad mellan nätschack och schack över brädet, framförallt eftersom väldigt få elitspelare har tagit nätschack särskilt seriöst. Däremot är det förstås väldigt allvarligt att han gjort det i tävlingar med prispengar, och där förtjänar förstås både Niemann och de många, många andra stormästarna som fuskat i prispenga-tävlingar ett straff.
Däremot har jag sett väldigt, väldigt lite som antyder att Niemann skulle ha fuskat över brädet. Partiet mot Magnus tycker jag inte alls verkar vara särskilt anmärkningsvärt. Det fanns däremot ett parti för något år sedan mot Mishra som såg betydligt mer suspekt ut, men långt ifrån att jag skulle döma honom som en fuskare över brädet.
|
Fawlty_Towers
Medlem
|
#20 Skrivet: 21 Okt 2022 10:30
Niemann stämmer Carlsen för fuskanklagelser
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/schackspe l-niemann-st%C3%A4mmer-carlsen-f%C3%B6r-fuskanklag elser/13797218?first=13797239&offset=0 
|
lisbetsallander
Medlem
|
#21 Skrivet: 18 Nov 2022 13:56
https://www.svtplay.se/video/37483089/skurk-eller- geni?position=76&id=jQnXWgB
|