Författare |
Meddelande |
CAQUELAQ
Medlem
|
#1 Skrivet: 1 Okt 2022 06:55 - Redigerad av: CAQUELAQ
Varje år kommer frågan upp: "Varför är det inte förbjudet med hjälpmedel, som exempelvis motoranvändning, i Individuella Mästerskapet?" Jag skapar därför den här tråden som jag kan hänvisa till när frågan oundvikligen kommer upp igen inför kommande IM. I det följande använder jag motoranvändning som exempel, men principen gäller för alla slags hjälpmedel.
################################################## ###########################################
En sak bara - den här tråden är INTE ämnad för diskussion om motorer, för eller emot, i stort. Jag bara förklarar varför det är som det är.
################################################## ###########################################
Om Erik och jag förbjuder motorer, då måste vi ha någon som kan analysera och se till så att ingen använder motor. Och detta är den springande punkten.
Att ha ett motorfritt IM vore naturligtvis idealet, men hur ska jag kunna kontrollera det? Det är omöjligt svårt, åtminstone för mig. Jag har ensam ansvaret för den här turneringen, förutom att Erik sköter det tekniska, och jag är inte kvalificerad att utreda misstankar om använding av motorer eller några andra hjälpmedel.
Då måste någon som är kunnig och kapabel åta sig att analysera påstådd motoranvändning. Säg att en sådan person ställer upp nästa år. Okej, men vad garanterar att den personen stannar kvar på sO för resten av livet. Eller om hen tröttnar? Vem ska då ta över? När personen lämnar, då står jag där, maktlös, med ett regelverk som jag inte kan upprätthålla.
Visst, jag skulle kunna förbjuda hjälpmedel som en symbolisk handling, men sedan? När anklagelser om motoranvändning dyker upp, och tro mig, de kommer att dyka upp, vad gör jag då? Utan kunskaper eller befogenheter så kan jag inte göra någonting, och att då ha ett regelverk utan några medel att bestraffa regelbrytare, det är helt utan mening.
Jag vill att så många som möjligt deltar i IM, det blir så mycket roligare då, men jag förstår att många inte vill möta motorer och därmed avstår från den här turneringen. Det är tråkigt, men så här ser verkligheten ut. I dagsläget måste jag behålla Mästerskapets nuvarande upplägg. Jag gör mitt bästa med de förutsättningar jag har.
|
Elrey54
Medlem
|
#2 Skrivet: 4 Okt 2022 14:40
"Visst, jag skulle kunna förbjuda hjälpmedel som en symbolisk handling, men sedan? När anklagelser om motoranvändning dyker upp, och tro mig, de kommer att dyka upp, vad gör jag då? Utan kunskaper eller befogenheter så kan jag inte göra någonting, och att då ha ett regelverk utan några medel att bestraffa regelbrytare, det är helt utan mening."
Dock fungerade det i SO-serien 33 där bl.a De Laglösa degraderades p.g.a "motor" användandet.
|
timmy
Medlem
|
#3 Skrivet: 4 Okt 2022 14:49
Ja, men då granskades partierna av en oberoende granskare och beslut togs utifrån dessa analyser. Hittar du nån som vill analysera ALLA partier i IM så kan du säga till Elrey!
|
Fido54
Medlem
|
#4 Skrivet: 23 Okt 2022 21:49
GÅ OCH LÄGG DIG..
|
tana
Medlem
|
#5 Skrivet: 23 Okt 2022 22:26
Citerar: Fido54, #4: #4 Skrivet: 23 Okt 2022 21:49 Citera
GÅ OCH LÄGG DIG.
Vem? Enligt min mening har både Caquelaq och timmy på relevant sätt förklarat svårigheterna med kontrollen av motorförbud i SO-mästerskapet.
Den här saken har dock ältats troligtvis längre än från 2009 när jag började här. Tror att alla aspekter har redan blivit upplysta så jag tycker att vi följer reglerna och låter saken bero-
|
Röding3
Medlem
|
#6 Skrivet: 26 Okt 2022 08:11
Det finns de som tror att fina ratingpoäng och fin statistik, imponerar. Därför överlåter man till en dator att göra sina drag. Det finns också de som försöker utvecklas som schackspelare och således försöker klura ut dragen själva. Jag dömer ingen. Det är upp till var och en att göra som den tycker inom ramen för de olika regelverk som satts upp. Sedan är det valfritt att deltaga i SO-Mästerskapet. De som inte använder motor, behöver ju inte anmäla sig. Som jag t.ex.
Jag har fullt förtroende för våra moderatorer och de förklaringar som getts i ämnet.
Mvh Börje i Luleå
|
alexanderlukas
Medlem
|
#7 Skrivet: 26 Okt 2022 10:03
Bra sammanfattning av Börje i Luleå, instämmer helt.
|
lillpysen
Medlem
|
#8 Skrivet: 31 Okt 2022 11:14
Hm, undrar om inte motoranvändandet sjunker med tanke på bränslepriserna ...
|
knightrider
Moderator
|
#9 Skrivet: 31 Okt 2022 17:24
Citerar: lillpysen, #8: Hm, undrar om inte motoranvändandet sjunker med tanke på bränslepriserna ...

|