Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Individuella mästerskapet 2021
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
knightrider
Moderator
#61 Skrivet: 27 Dec 2021 18:17 - Redigerad av: knightrider

Svar på #60

Man skriver det på sin personliga sida.
Det har inga särskilda konsekvenser.
Det betyder bara att spelaren sannolikt inte kommer att acceptera några utmaningar.
Har inget att göra med det individuella mästerskapet.

CAQUELAQ
Medlem
#62 Skrivet: 29 Dec 2021 07:40

Resultat Klass B, Grupp 1:

1:an ruhe och 2:an OR44 går vidare till finalspelet.

CAQUELAQ
Medlem
#63 Skrivet: 29 Dec 2021 07:44

Resultat Klass D:

1:an Grolleman och 2:an grogg går till finalen. Sedan fajtas tre spelare om de två kvarvarande finalplatserna - hockeyjörsa, najs och E-mail. För att skilja dem åt fick jag se på deras resultat mot 6:an Mangan, där najs förlorade medan de två övriga vann. 3:an hockeyjörsa och 4:an E-mail spelar även de i finalen.

CAQUELAQ
Medlem
#64 Skrivet: 30 Dec 2021 16:28 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass A, Grupp 1:

Tre spelare kom på delad poäng: 29wolf, shelesobeton och bärbel. De spelade remi inbördes och förlorade inte mot någon annan. De var så jämna att det egentligen skulle gå till lottning.

Nu är jag inte helt förtjust i tanken att slumpen avgör en spelares öde, så i julens anda, och i nyårstid, har jag beslutat att alla tre- 29wolf, bärbel och shelesobeton - går vidare till finalspelet.

CAQUELAQ
Medlem
#65 Skrivet: 4 Jan 2022 09:21

Resultat Klass C, Grupp 1:

1:an Cactus61 och 2:an Berget spelar i finalen.

CAQUELAQ
Medlem
#66 Skrivet: 4 Jan 2022 09:24 - Redigerad av: CAQUELAQ

Resultat Klass C, Grupp 2:

Svasskij vann, sedan kom tre på samma poäng: Magnum6, werner7 och Rosenqvist. De tre vann ett parti och förlorade ett mot varandra, så jag fick gå på vem som förde de svarta pjäserna i sitt vinstparti - det var Magnum6. Alltså:

1:an Svasskij och 2:an Magnum6 spelar i finalen.

CAQUELAQ
Medlem
#67 Skrivet: 9 Jan 2022 22:11

Resultat Klass B, Grupp 2:

1:an CAQUELAQ och 2:an våren (samma poäng, CAQUELAQ vann det inbördes mötet) går vidare till finalspelet.

CAQUELAQ
Medlem
#68 Skrivet: 16 Jan 2022 07:32

Resultat Klass E, Grupp 1:

mette, JOAOVE, chessman60 och Ewka går vidare till finalspelet.

OR44
Medlem
#69 Skrivet: 17 Jan 2022 15:03

Hvornår starter finalerne ?

knightrider
Moderator
#70 Skrivet: 17 Jan 2022 16:45

Citerar: OR44, #69:
Hvornår starter finalerne ?

När semifinalerna är färdigspelade.
Ett parti pågår fortfarande i semifinal A-2.

CAQUELAQ
Medlem
#71 Skrivet: 19 Jan 2022 06:12

Resultat Klass A, Grupp 2:

Liksom i Grupp 1 kom tre spelare på samma poäng, och liksom i Grupp 1 så avstår jag från lottning och låter alla tre - nastyboy, polu och tott - spela i finalen.

CAQUELAQ
Medlem
#72 Skrivet: 19 Jan 2022 06:13

Då var semifinalerna färdigspelade, och jag ska lägga upp finalerna i wikin. Beräknad spelstart blir nu på söndag, den 19e januari.

CAQUELAQ
Medlem
#73 Skrivet: 20 Jan 2022 23:15

Då var semifinalerna färdigspelade, och jag ska lägga upp finalerna i wikin. Beräknad spelstart blir nu på söndag, den 23e januari.

erik
Moderator
#74 Skrivet: 23 Jan 2022 10:59

Finalerna är upplagda för start! Lycka till!!

Malvan
Medlem
#75 Skrivet: 23 Jan 2022 21:31

Länkar till turneringarna saknas ("Se partierna").

CAQUELAQ
Medlem
#76 Skrivet: 24 Jan 2022 08:06

Citerar: Malvan, #75:
Länkar till turneringarna saknas ("Se partierna").

Det är fixat.

CAQUELAQ
Medlem
#77 Skrivet: 24 Feb 2022 10:18

Resultat Klass D:

Segrare och Klassmästare i Grupp D blir Grolleman. Gratulerar.

CAQUELAQ
Medlem
#78 Skrivet: 25 Feb 2022 18:31

Resultat Klass B:

Segrare och Klassmästare i Grupp B blir OR44. Gratulerar.

CAQUELAQ
Medlem
#79 Skrivet: 26 Feb 2022 15:28

Citerar: CAQUELAQ, #77:
esultat Klass D:

Segrare och Klassmästare i Grupp D blir Grolleman. Gratulerar.

Citerar: CAQUELAQ, #78:

Resultat Klass B:

Segrare och Klassmästare i Grupp B blir OR44. Gratulerar.

Grolleman och OR44 är givetvis Mästare i KLASS D och B! Gratulerar till dem båda.

CAQUELAQ
Medlem
#80 Skrivet: 27 Feb 2022 14:51

Resultat Klass E:

Segrare och Klassmästare i Klass E blir mette. Gratulerar.

CAQUELAQ
Medlem
#81 Skrivet: 1 Mar 2022 17:04

Resultat Klass A:

Segrare i Klass A blir polu, som nu är både Klassmästare och sO-Mästare. Gratulerar.

jimpan
Moderator
#82 Skrivet: 1 Mar 2022 20:04

Kollar resultatet i Klass A -> av totalt 60 partier slutade 48 stycken remi ????????? Snacka om att skräcken att förlora är större än viljan att vinna.......

timmy
Medlem
#83 Skrivet: 1 Mar 2022 20:36 - Redigerad av: timmy

...blir så när motor används i minst 48 av 60 partier

polu
Medlem
#84 Skrivet: 1 Mar 2022 22:42

Citerar: jimpan, #82:
Kollar resultatet i Klass A -> av totalt 60 partier slutade 48 stycken remi ????????? Snacka om att skräcken att förlora är större än viljan att vinna.......

Citerar: timmy, #83:
...blir så när motor används i minst 48 av 60 partier

Strange to be criticized by a moderator. What Timmy writes is normal - for him

timmy
Medlem
#85 Skrivet: 2 Mar 2022 06:59

Jimpan får väl tycka vad han vill, jag också.
Vi kritiserar själva partierna och deras utfall.
Du, polu, kritiserar våra uttalanden och våra personer.

StigLundin
Medlem
#86 Skrivet: 2 Mar 2022 07:50

Jag tycker det är konstigt att ha en turnering som uppmanar till motoranvändning, många använder säkert datorhjälp i andra partier också. Bra att det kollas i SO-serien.
Tycker det vore häftigt om det gick att ordna en turnering som omöjliggör motoranvändning, dvs blixt/snabbschack.

Maigret
Medlem
#87 Skrivet: 2 Mar 2022 08:52

Citerar: jimpan, #82:

Nåja,

Trots allt är detta en tävling som heter individuella mästerskapet och får antas vara sanktionerad av SO, liksom reglerna. Enligt dessa regler är datorhjälp tillåten och mästare blir den som tar flest poäng, givet dessa förutsättningar.

Om man spelar utan datorhjälp mot motståndare som använder dator så förlorar man som en sten. Det är just det, om jag förstått det rätt, som gör att man jagar datoranvändare i serien. Det blir inte rättvist att spela med olika förutsättningar. Och om båda följer datorns analyser blir resultatet ofta remi. Så de många remierna är inte alls ett tecken på rädsla att förlora utan ett medvetande om vad som krävs för att vinna en sådan turnering.

Congrats to polu!

timmy
Medlem
#88 Skrivet: 2 Mar 2022 09:01

Citerar: Maigret, #87:
Så de många remierna är inte alls ett tecken på rädsla att förlora utan ett medvetande om vad som krävs för att vinna en sådan turnering.

Förstår detta absolut, och har man en svagare dator eller under någon dragföljd inte följer datorns analys så förlorar man helt enkelt.

Men att Polu inte skulle använda sig av dator, skulle vara ett skämt! Han skriver ju att vi kritiserar honom, men jag skrev bara:

"...blir så när motor används i minst 48 av 60 partier", vilket är precis det som Maigret påpekar. Men jag antar att Polu inte kommer kritisera Maigrets uttalande?!

Maigret
Medlem
#89 Skrivet: 2 Mar 2022 09:25

Polu får förstås svara för sig själv, men jag tror han reagerade på kritiken av de många remierna och antydan om fegspel, i stället för rättmätiga gratulationer för ett mästerskap han vunnit.

CAQUELAQ
Medlem
#90 Skrivet: 2 Mar 2022 14:23 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: StigLundin, #86:

Jag tycker det är konstigt att ha en turnering som uppmanar till motoranvändning, många använder säkert datorhjälp i andra partier också. Bra att det kollas i SO-serien.

När Erik, farbrorjo och jag skapade Individuella Mästerskapet beslutade vi att motorer ska vara tillåtna i bakgrund av den stora motordebatten som fördes då (innan det förbjöds). Hade vi förbjudit motorer så hade vi inbjudit till anklagelser om fusk (debatten gick om detta med många upprörda känslor), och vi kom fram till att vi inte kunde bevisa till 100% att en spelare spelade med motorhjälp - jag själv kan definitivt inte avgöra en sådan sak - så för att undvika dylika kontroverser så tillät vi motoranvändningen.

Vad gäller sO-serien så hävdar ansvariga att de kan avgöra om en spelare brukar sig av motorer, och det är bra för dem. Jag har inte den kompetensen. Om frågan kommer upp om att införa totalförbud mot motorer i Mästerskapet, så kan ansvarig från Serien ta upp frågan med Erik och berätta hur de gör för att avslöja motoranvändare, och kanske blir det då en ändring - eller inte.

Men till dess är det fritt fram för motorer i individuella Mästerskapet.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!