Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att ge up...
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Benzell
Medlem
#31 Skrivet: 13 Feb 2021 22:20

What exactly is the problem? The game will end one way or another, Either by checkmate or when time runs out Don´t heat up unnecessairly, it just steals energy. Take it cool, Best Regards JNBL

Sjakkleton
Medlem
#32 Skrivet: 14 Feb 2021 10:32

Jag klarade nyss at forlora et parti mot frisco. Jag sto to bønder, springar og torn over, men klarte kunst-stykket å bli satt matt av den ensamma damen.
Moral; ge inte upp forlorade stelningar!

Content
Medlem
#33 Skrivet: 14 Feb 2021 13:26

Tack för alla tänkvärda inlägg, både från de som håller med och de som inte. Speciellt tänkvärt inlägg om barn som är här för att öva. Eller nybörjare som tar kontakt via meddelanden och ber att få övningsspela. Men äldre gubbar som bara traskar runt med sin återstående kung i väntan på att min bonde ska förvandlas till dam ger jag inte mycket för. Att gå in i turneringar och utmaningar för att eventuellt kunna spela patt är ju inte direkt schackspelets huvudidé, om man säger så.

tornado
Medlem
#34 Skrivet: 14 Feb 2021 14:57

Citerar: Content, #33:
Men äldre gubbar som bara traskar runt med sin återstående kung i

Hur gammal är du själv då?

Content
Medlem
#35 Skrivet: 14 Feb 2021 16:10

Citerar: tornado, #34:
Hur gammal är du själv då?

Urgammal. Men definitivt inte så senil och gubbtråkig att jag "bara traskar runt med min återstående kung" på brädet bara för att jag kan. Om jag någon gång vinner ett parti så är det inte för att jag tråkar ut motståndaren.

Jazu
Medlem
#36 Skrivet: 14 Feb 2021 16:23

Samtidigt kan jag tycka att det på samma sätt finns en konst i att avsluta någon, partiet du talar om hade kunnat avslutas 4 drag efter att du fått din 2:a dam istället för de 8 drag du gör innan du ger upp i protest ( jag inser att en del av de dragen också gjordes i protest, men poängen kvarstår) Om en person inte lyckas avsluta sin motståndare så är det inte motståndarens ansvar att hjälpa till med det. (Jag vet att detta säger emot mitt tidigare inlägg men det är samtidigt en mångfacetterad fråga.

Benzell
Medlem
#37 Skrivet: 14 Feb 2021 17:23 - Redigerad av: Benzell

This discussion has devalued. I´m out. Have a nice day
Best Regards JNBL

lillpysen
Medlem
#38 Skrivet: 14 Feb 2021 17:23

Bättre fäkta än illa fly.

Content
Medlem
#39 Skrivet: 14 Feb 2021 18:02

Citerar: Jazu, #36:
artiet du talar om hade kunnat avslutas 4 drag efter att du fått din 2:a dam istället för de 8 drag du gör innan du ger upp i protest ( jag inser att en del av de dragen också gjordes i protest, men poängen kvarstår)

Så här då: så klart jag hade kunnat avsluta partiet. Visst. Men eftersom detta har hänt ett antal gånger och vederbörande vägrar lägga ner sin kung, trots totalt underläge, så for fan i mig och jag tänkte svara med samma mynt, för att visa hur komplett meningslöst det är att bara flytta pjäser fram och tillbaka i evighet. Men sen tröttnade jag och gav upp. Mycket riktigt "i protest". Inte snyggt av mig heller, medges, men ibland slår reptilhjärnan till. Dock är den spelaren nu bannlyst från mitt bräde, i alla fall.

Hägglunds73
Medlem
#40 Skrivet: 15 Feb 2021 22:51

Citerar: lisbetsallander, #30:
ja om nu motståndaren "spelar", det är det som är problemet om du läste alla inlägg

Om motståndaren spelar på att man har bättre tid och taktisk utnyttjar det. Vad är det moraliska dilemmat? Tidsbegränsningen är väl en del av spelet och har man problem med tiden kan man välja typ 7 dagar /drag. Så nej, jag förstår inte grundproblemet. Om motståndaren väljer att sluta spela. Nja... det är ju också en förlust. Om än inte så gentlemannamässig förlust. Det har faktiskt hänt mig en gång i närschack att en motståndare bara drog i förlustställning och jag fick vänta på att han tid gick ut...

tana
Medlem
#41 Skrivet: 16 Feb 2021 14:18

Citerar: Hägglunds73, #40:
Om motståndaren spelar på att man har bättre tid och taktisk utnyttjar det.

Svårt att se någon taktisk finess i det att man väntar på kvällen tills motståndaren har loggat ut och drar sen.
Om det sen är moraliskt dilemma eller inte är väl individuellt. Jag skulle inte systematiskt göra så.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!