Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad tycker vi om våra moderatorer?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
timmy
Medlem
#31 Skrivet: 15 Aug 2020 15:36

Då vet vi DIN åsikt, men vi är ju trots allt fler här på so Sture!

lisbetsallander
Medlem
#32 Skrivet: 15 Aug 2020 15:41

Citerar: timmy, #31:

Då vet vi DIN åsikt, men vi är ju trots allt fler här på so Sture!

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 15 Aug 2020 15:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok då har jag en annan lösning på problemet Ta in 2 ytterligare moderatorer så blir det säkert bättre

lisbetsallander
Medlem
#34 Skrivet: 15 Aug 2020 15:45

Citerar: sture_lindberg, #30:
Och för att du inte ska missförstå ..Jag tycker dom gör sitt jobb så bra som de någonsin kan.Har således inget råd till dom hur de kan "förbättra" sig.

lisbetsallander
Medlem
#35 Skrivet: 15 Aug 2020 15:54

Citerar: sture_lindberg, #33:
Ok då har jag en annan lösning på problemet Ta in 2 ytterligare moderatorer så blir det säkert bättre

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 16 Aug 2020 00:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Du kan inte tänka dej att skriva EGNA inlägg ? I stället för att bara citera mina.. Eller är mina så bra att du inte kan låta bli ?

lillpysen
Medlem
#37 Skrivet: 18 Aug 2020 17:45

(Går)dagens eko

tornado
Medlem
#38 Skrivet: 18 Aug 2020 19:43

Citerar: timmy, #1:

Jag vill heller inte se något ingripande av någon moderator om jag inte ber om det!

Den meningen kan behöva en förklaring. (Moderator kan och bör ingripa vid oklarheter.

timmy
Medlem
#39 Skrivet: 18 Aug 2020 20:02

De ska inte vara med och diskutera.

mugabe
Medlem
#40 Skrivet: 18 Aug 2020 20:56

Citerar: timmy, #39:
De ska inte vara med och diskutera.

Moderatorerna är medlemmar på sajten, precis som alla andra, och deltar i diskussioner. När de ingriper i urspårade diskussioner berättar de att de gjort det i egenskap av moderator. Även detta fungerar, i min mening, alldeles utmärkt. Precis som det ska vara. Alternativet vore moderatorer som befinner sig helt utanför sitt community, utan känsla för hur och vad som diskuteras, och gör nedslag helt på godtycke.

mugabe
Medlem
#41 Skrivet: 18 Aug 2020 21:01

Citerar: mugabe, #19:
Får man en post raderad är det läge att fundera i första hand över sitt eget agerande, inte moderatorns

timmy
Medlem
#42 Skrivet: 19 Aug 2020 06:54

Håller med dig mugabe, att de förstås ska vara med och diskutera i trådarna. Tycker bara här att det blir konstigt att citera och recensera sig själva.

Däremot verkar det inte komma in fler förbättringsförslag utan, som vanligt i trådarna, ordklyveri och påpekande av småsaker.

Så därför kanske jimpan, knightrider ocv HSK_Andreas ge sin syn på vad de vill ha mer hjälp med eller vad man kan tänkas förbättra. Och givetvis vad som funkar bra redan. Vill ni inte uttala er så är det ok.

Hjuling
Medlem
#43 Skrivet: 19 Aug 2020 07:35

Jag tycker att det har kommit fram bra åsikter och tankar i den här tråden. Frågan var om vi tyckte att moderatorerna gjorde ett bra jobb eller inte.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 19 Aug 2020 17:47

Citerar: Hjuling, #43:
Frågan var om vi tyckte att moderatorerna gjorde ett bra jobb eller inte.

Och det tyckte vi ju

Att dom gjorde ett bra jobb alltså

-_Ubuntu_Cola_-
Medlem
#45 Skrivet: 19 Aug 2020 19:02

I min begynnelse här på sO kom jag lite mer privat kontakt med en (( Moderator )) Och jag visade lite intresse om jag själv kanske ville bli de med!

Men insåg snabbt att de fick ibland mycket oförtjänt kritik och massa tråkiga kommentarer till sin brevlåda etc.

Måste ta mycket krafter för de Goa Moderatorena

En eloge till de som gör ett kanonjobb!!!

knightrider
Moderator
#46 Skrivet: 19 Aug 2020 19:37

Citerar: timmy, #42:
Så därför kanske jimpan, knightrider ocv HSK_Andreas ge sin syn på vad de vill ha mer hjälp med eller vad man kan tänkas förbättra.

Ser gärna ett större engagemang i tråden från fler användare.
Alla förslag och åsikter är välkomna för att skapa en bättre sida.
I nuläget är det endast 16 användare, förutom timmy, som postat, dvs 1,4%.

lillpysen
Medlem
#47 Skrivet: 19 Aug 2020 20:02

Jag ser emot att rösta för.

HSK_MickevB
Medlem
#48 Skrivet: 19 Aug 2020 22:18

Min åsikt är att om man inte märker moderatorerna så gör de ett fantastiskt jobb, lite som en fotbollsdomare. Med det så vill jag mena att de har fingertoppskänsla att ingripa så sällan det behövs men om o när det behövs så ingriper de med pondus och bestämdhet.

Summa summarum så supportar jag våra moderatorer till 100 % och ger dem toppbetyg.

//Micke

G_arvid
Medlem
#49 Skrivet: 20 Aug 2020 10:45

Som jag skrivit tidigare har jag den största respekt och beundran för våra moderatorer och det frivilliga arbete de utför. Men om frågan är huruvida moderatorerna gör ett bra arbete så måste jag svara: Hur ska jag kunna veta det.

Jag håller fullständigt med det som skrivits tidigare att här befinner vi i ett hem som tillhör någon annan och att vi därför får acceptera de regler som finns utan vidare. Men det är ju inte moderatorernas hem heller utan Eriks hem om jag fattat saken rätt. Och då är det i första hand Erik som ska svara på om de gör ett bra jobb.

Här finns ju heller ingen insyn eller inblick över regelverket eller vad som ska bestraffas med vad. Om vi jämför med fotboll så vet vi att ruff i straffområdet är straff, utanför straffområdet är det frispark t ex. Och då kan var och en se situationen och diskutera vem som var först på bollen och om det var för hårt dömt i förhållande till annat.

Här finns ingen insyn alls.Vi vet inte varför den ene varnas, den andre blir avstängd och för den tredje händer ingenting. Eller vad som gör att en del inlägg plockas bort och andra får stå kvar. Eller hur moderatorerna kom fram til beslutet

Det är kanske så det ska vara och jag har inga problem att acceptera det, för det är inte mitt hem. Men huruvida moderatorerna gör ett bra jobb eller om andra gjort det bättre det kan jag faktiskt inte ha någon uppfattning om...

tana
Medlem
#50 Skrivet: 20 Aug 2020 12:10

Citerar: G_arvid, #49:
Här finns ju heller ingen insyn eller inblick över regelverket eller vad som ska bestraffas med vad

Regelverket är tillgänglig för alla. Även vilka straff finns att tillgå.
Kan hålla med att definierad straffpåföljd för olika överträdelser fattas.

G_arvid
Medlem
#51 Skrivet: 20 Aug 2020 15:51

Citerar: tana, #50:
Regelverket är tillgänglig för alla. Även vilka straff finns att tillgå.
Kan hålla med att definierad straffpåföljd för olika överträdelser fattas.

Rent formellt är förstås regelverket tillgängligt för alla. Vi som varit med länge vet förstås att diskussioner om politik och religion är förbjudna. Men hur hittar den nye medlemmen den informationen? Men vad jag tänkte på var främst när ett antal medlemmar har rykt ihop i en tråd och personangreppen och invektiven haglar i luften. Efteråt framgår det att två eller flera medlemmar avstängts. Jag vet inte vad A fick för straff och vad det var som A skrev som gjorde att han/hon fick detta straff. Fick B straff för samma saker? Och hur var det med C? Blev C varnad i ställer för avstängning eller gick C fri? Det finns goda grunder för att jag som medlem inte ska ha den informationen heller, men därmed har jag ingen möjlighet att säga om moderatorerna dömde rättvist och delade ut straff som jag tycker hade varit lämpligt. På senare tid verkar det som om användare kan undkomma avstängning och dyka upp och bråka under ett annat namn. Om inte detta går att stoppa spelar det heller ingen roll hur bra jobb våra moderatorer än gör.

tana
Medlem
#52 Skrivet: 20 Aug 2020 17:05

Citerar: G_arvid, #51:
Men hur hittar den nye medlemmen den informationen?

Om man startar ett tråd , finns rubriken: "Läs detta innan du postar". Borde möjligen finnas även när man svarar på ett inlägg.

därmed har jag ingen möjlighet att säga om moderatorerna dömde rättvist och delade ut straff som jag tycker hade varit lämpligt.

Huvudsaken är väl att dom "drabbade" är,om inte nöjda, åtminstone inte missnöjda. Kan inte påminna mig att någon har gått ifrån SO på grund av varning eller temporär avstängning.

På senare tid verkar det som om användare kan undkomma avstängning och dyka upp och bråka under ett annat namn. Om inte detta går att stoppa spelar det heller ingen roll hur bra jobb våra moderatorer än gör.

Här är vi eniga.

G_arvid
Medlem
#53 Skrivet: 20 Aug 2020 17:59

[=tana, #52:]
Huvudsaken är väl att dom "drabbade" är,om inte nöjda, åtminstone inte missnöjda.[/quote] Ja, men då jag själv varken varit avstängd eller varnad är det svårt att ha synpunkter på det man inte känner till. Folk kommer och går. Jag vet inte anledningen till att folk försvinner. Jag vet inte orsaken. Men visst finns det de som uttryckt missnöje med moderatorerna och sedan försvunnit.

jimpan
Moderator
#54 Skrivet: 21 Aug 2020 14:55

Tråd rensad pga att inlägg var långt ifrån trådämnet.

mugabe
Medlem
#55 Skrivet: 21 Aug 2020 22:10

Citerar: G_arvid, #49:
Här finns ingen insyn alls.Vi vet inte varför den ene varnas, den andre blir avstängd och för den tredje händer ingenting. Eller vad som gör att en del inlägg plockas bort och andra får stå kvar. Eller hur moderatorerna kom fram til beslutet

Så är det. Moderatorerna har mandat att plocka bort saker efter egen bedömning. Så är det på alla sajter som drivs med frivilliga moderatorer. Deal with it. Svälj förtret. Hur viktigt är det att alla verkligen får ta del av det du skrev? Uppenbarligen fanns det problem med det. Antingen var det inte så välformulerat, eller så finns det lämpligare forum i vilka man kan delge omvärlden just dessa åsikter.

(Ingen kritik mot G_Arvid, givetvis. Jag uppskattar som vanligt hans genomtänkta poster.)

nicholas
Medlem
#56 Skrivet: 22 Aug 2020 01:14 - Redigerad av: nicholas

Jag undrar vem som har gjort fel? Är det våra moderator eller vi som LIRARE?

Mvh Nicla s

G_arvid
Medlem
#57 Skrivet: 22 Aug 2020 08:50 - Redigerad av: G_arvid

Vad man måste ha klart för sig är att moderatorer har en oerhört viktig funktion att fylla. Utan någon som ser till att forumreglerna följs, stryker inlägg,stänger trådar, varnar och utdelar avstängningar hade det blivit en helt ohållbar situation, det är jag säker på. Forumet hade blivit polisanmält och fått stänga ner. Vi bör vara tacksamma mot de som tar sig an denna otacksamma uppgift.

Men lika klart är att moderatorerna är vanliga människor med fel och brister, precis som vi alla. Därför kommer det oundvikligt att förekomma fel i bedömningarna. Åtminstone saker som inte stämmer med min syn på hur det borde vara. Men om dessa moderatorer gör ett bättre eller sämre jobb än sina föregångare eller några slumpmässigt utvalda medlemmar, det kan jag inte ha någon uppfattning om. Därför att jag - säkert på goda grunder - inte har insyn.

Klonk
Medlem
#58 Skrivet: 22 Aug 2020 22:31

Det är för många trådar som spårar ur, mycket skitsnack och personliga påhopp. Jag är tacksam för att vi har moderatorer som styr upp de värsta urspårningarna. Jag behöver ingen insyn i deras beslut, utan litar helt och fullt på att de gör vad de kan för att hålla forumen på en någorlunda anständig nivå. Kort sagt jag är mer än nöjd med det otacksamma arbete de gör.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!