Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad tycker vi om våra moderatorer?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
timmy
Medlem
#1 Skrivet: 11 Aug 2020 08:46

Jag skulle vilja ha en förutsättningslös diskussion om våra moderatorers agerande, ingripande och handlingar vad gäller forumet och SO i stort.

Jag vill inte ha några kommentarer i stil med "bra" eller "de är dåliga" eller "en gång blev jag...". Utan allt ska noga motiveras och jag vill se sakliga argument.

Jag vill inte ha något skitsnack om individuella moderatorer utan moderatorskapet i stort, tycker man att någon speciell moderator agerar galet ska detta också motiveras tydligt med argument och exempel.

Jag vill heller inte se något ingripande av någon moderator om jag inte ber om det!

mattias
Medlem
#2 Skrivet: 11 Aug 2020 08:58

Vet knappt vilka de är och det i sig är ett gott betyg.

Hammerman
Medlem
#3 Skrivet: 11 Aug 2020 09:33

Vill härmed tacka våra moderator som gör ett bra jobba som håller ordning på Schackonline.

Stort tack!

Slagugglan
Medlem
#4 Skrivet: 11 Aug 2020 09:57

Att frivilligt ta på sig denna otacksamma uppgift är strongt!

Megalodon
Medlem
#5 Skrivet: 11 Aug 2020 10:02

Efter vad jag, iofs ganska ny här, sett så agerar moderatorerna föredömligt.

Hjuling
Medlem
#6 Skrivet: 11 Aug 2020 10:40

Jag var tidigare moderator på Schack on line. Det var utmanande och ibland jobbigt. Jag uppfattar att vi inte hade tillräckliga regler för att kunna hantera bland annat hur personer skrev i forumet. Människor blev kränkta.

Jag uppskattar det arbete nuvarande moderatorer gör. Det handlar om att få en schacksida där deltagarna håller sig till regler som är uppsatta.Det är tråkigt att det inte går att ha trådar gällande schackomotorer och en del andra ämnen innan diskussionerna spårar ur.

Det verkar alltid vara svårt att få tag på personer som tar ansvar. Jag ärtacksam att det finns personer som har tagit på sig att vara moderatorer. Det är en bidragande orsak att jag fortfarande spelar partier på schack on line.

Hjuling

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 11 Aug 2020 11:09

Jag har varit medlem här sedan 2006 och jag anser våra nuvarande moderatorer vara av mycket god klass.

Genom åren har det förekommit moderatorer som man kanske undrar över hur de blev moderatorer,Men det är ju nu överspelat.

Så i betyg får de nuvarande moderatorerna 10 av 10 i betyg

G_arvid
Medlem
#8 Skrivet: 11 Aug 2020 11:20

En moderator är för mig en person som ska hålla ordning på diskussionen i ett forum. Här har moderatorerna en mer utvidgad roll och delar ut varningar och olika typer av bestraffningar. Jag har den största respekt för de som åtar sig denna otacksamma roll, Eftersom denna syssla är hellt ideell förmodar jag att det jag föreslår stupar på arbetsbelastningen, men man skulle önska att det fanns en "sluss" där inlägg gick genom en granskning av huruvida det bryter mot forumreglerna. Innan publicering alltså. Jag tycker det hade varit trevligare än ideliga "rensningar" - efter att man först fått läsa eländet. Så mycket mer som utdelade bestraffningar verkar vara tämligen tandlösa eftersom man lätt kan ploppa upp igen som en annan användare.

Megalodon
Medlem
#9 Skrivet: 11 Aug 2020 11:54

Citerar: G_arvid, #8:
Eftersom denna syssla är hellt ideell förmodar jag att det jag föreslår stupar på arbetsbelastningen, men man skulle önska att det fanns en "sluss" där inlägg gick genom en granskning av huruvida det bryter mot forumreglerna. Innan publicering alltså. Jag tycker det hade varit trevligare än ideliga "rensningar" - efter att man först fått läsa eländet.
Ja, du har nog helt rätt i att det inte är realistiskt att någon skulle ta på sig det. Det skulle förstås också bromsa pågående diskussioner i realtid, vilket jag kan tänka mig förekommer då och då mellan personer som väntar på sina drag. Dumheter som skrivs slår ju först och främst tillbaka på de som skriver ändå.

G_arvid
Medlem
#10 Skrivet: 11 Aug 2020 15:26 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Megalodon, #9:
Ja, du har nog helt rätt i att det inte är realistiskt att någon skulle ta på sig det.

Hur realistiskt det är har jag ingen uppfattning om. Däremot vet jag att man inte kan kräva att någon ska ta på sig uppgiften. Men att skanna igenom trådarna i efterhand, rensa och utdöma lämplig bestraffning tar också tid som jag inbillar mig starkt skulle reduceras om inläggen sållades innan publicering. Jag köper inte helt att dumheter som skrivs först och främst slår tillbaka på den som skriver. Tvärtom tror jag att den som skriver t ex personangrepp eller rasistiska inlägg har fått som han eller hon önskar i och med publicering även om det bryter mot alla regler. Förhandsgranskning kan också vara en fördel för den hetlevrade som i frustration och påverkad av olika drycker skriver något som han eller hon helst skulle vilja ha ogjort. Som det är nu har olika i sig intressanta ämnen som politik, religion och datoranvändning blivit förbjudna bara därför att diverse saker skrivs som aldrig borde ha skrivits. Men viss, vem ska sköta granskningen...eller vilka? Det kommer att göra diskussionerna något långsammare om en granskare är på plats, men inte mycket. Värre blir det om inläggen får ligga flera dagar.

Megalodon
Medlem
#11 Skrivet: 11 Aug 2020 20:42

Du har en del poänger men om, som du skriver, något ligger i flera dagar så blir det ju en avsevärd fördröjning och de diskussioner "i realtid" kanske framåt kvällskvisten med man man väntar på drag uteblir. Så då är frågan om vad man tycker väger tyngst här.

BADWINNER
Medlem
#12 Skrivet: 12 Aug 2020 11:11

Citerar: Hammerman, #3:
Vill härmed tacka våra moderator som gör ett bra jobba som håller ordning på Schackonline.

Stort tack!

....hur svårt var det...

peace
Medlem
#13 Skrivet: 14 Aug 2020 09:39

Är nöjd med moderatorerna här och hoppas på att det går att ha fler ämnen öppna för debatt.

timmy
Medlem
#14 Skrivet: 14 Aug 2020 11:38

Citerar: G_arvid, #10:
Hur realistiskt det är har jag ingen uppfattning om. Däremot vet jag att man inte kan kräva att någon ska ta på sig uppgiften. Men att skanna igenom trådarna i efterhand, rensa och utdöma lämplig bestraffning tar också tid som jag inbillar mig starkt skulle reduceras om inläggen sållades innan publicering. Jag köper inte helt att dumheter som skrivs först och främst slår tillbaka på den som skriver.

Man kan ju tänka sig att man har fler moderatorer och moderatorer som är tillgängliga på sO oftare därmed. Som det ser ut nu känns det som att arbetsbelastningen på moderatorerna är snedvriden där man tar olika stora ansvar och beslut, samt att vissa "jobbar" med detta många fler timmar än andra. Jämnare arbetsfördelning.

Stänga forumen mellan 00-07 eller liknande skulle också få bort många halvfulla personers nattsuddar-kommentarer, så slipper det rensas på studs på morgonen efter.

Citerar: peace, #13:
det går att ha fler ämnen öppna för debatt.

Detta är säkert möjligt om det är fler moderatorer och fler aktiva moderatorer inne på sO samtidigt. Släppa ordet fritt igen gällande politik och religion får kanske även Erik ta ställning till om han vill ha det. Det ställer ju krav på moderatorerna OCH den enskilde individen att inte sprida otillåtna kommentarer, länkar etc.

peace
Medlem
#15 Skrivet: 14 Aug 2020 12:10

Citerar: timmy, #14:
Detta är säkert möjligt om det är fler moderatorer och fler aktiva moderatorer inne på sO samtidigt. Släppa ordet fritt igen gällande politik och religion får kanske även Erik ta ställning till om han vill ha det. Det ställer ju krav på moderatorerna OCH den enskilde individen att inte sprida otillåtna kommentarer, länkar etc.

Ja vi får se hur det blir. Vilka länkar som är otillåtna är svårt att veta. De blir väl borttagna i så fall. Ha en bra dag!

timmy
Medlem
#16 Skrivet: 14 Aug 2020 17:35

Vet man inte vad man länkar till för sida, organisation eller videoklipp ska man ge fan i att länka till den. Det är en bra regel. Fattar man heller inte vad som är otillåtet, dvs rasistiska videor eller länkar till olagligheter, så bör man heller inte dela länkar på so.

Således INTE svårt att veta.

Malvan
Medlem
#17 Skrivet: 14 Aug 2020 17:49

På tal om länkar tycker jag man kan kräva en förklaring i klartext, så man kan avgöra innan om man vill klicka.

tana
Medlem
#18 Skrivet: 14 Aug 2020 23:37 - Redigerad av: tana

Citerar: timmy, #16:
Fattar man heller inte vad som är otillåtet, dvs rasistiska videor eller länkar till olagligheter, så bör man heller inte dela länkar på so.

Om man trots allt inte fattar, finns det fri tillgång till forumreglerna. Nyttigt att läsa innan man börjar skriva. (speciellt om man är upprörd eller något alkoholpåverkad)

mugabe
Medlem
#19 Skrivet: 14 Aug 2020 23:51

Denna sajt har utmärkta moderatorer. Vad folk i allmänhet ofta glömmer är att detta inte är en plats där man har rätt att uttrycka vad som helst på vilket sätt som helst, utan det är snarare som att vara hemma hos någon och rätta sig efter husägarens regler.

I korthet: om du är oense med moderatorn om vad som är lämpligt är det alltid moderatorn som har rätt. Deal with it.

Med detta sagt är jag också imponerad över moderatorernas tålamod med somliga. Får man en post raderad är det läge att fundera i första hand över sitt eget agerande, inte moderatorns.

peace
Medlem
#20 Skrivet: 15 Aug 2020 11:17 - Redigerad av: peace

timmy nu har jag förstått varför du öppnade denna tråd. Jag ser framåt och inte bakåt. Vi lever nu och inte för x antal år sen. Varför vill man gräva i gammal skåpmat? Vad som är rasism/realism överlåter jag fortfarande till nuvarande moderatorer att avgöra OM det ändras vilka ämnen som är tillåtna att diskutera.

Du skriver ett förslag att ha fler moderatorer och då förmodar jag att du är en aspirant. Är det så?

Trevlig helg!

timmy
Medlem
#21 Skrivet: 15 Aug 2020 13:09

Jag öppnade denna tråd för att se vad folk tycker och tänker om moderatorerna, precis som jag skrivit. Har absolut ingen baktanke med att diskutera gamla trådar eller andra ämnen här, då hade jag skrivit i de trådarna givetvis!

Det blir ju lättare att sålla bland trådarna och rensa i ämnena ju fler moderatorer det är förstås, och finner man fler lämpliga moderatorer så välkomnar jag en jämnare arbetsfördelning för fler personer.

Om jag är aspirant som moderator? Kanske inte så länge jag hjälper till med serien och diverse grejer i wikin. Lägger redan ett x antal timmar på detta, så förstår även att moderatorskapet tar tid.

peace
Medlem
#22 Skrivet: 15 Aug 2020 14:28 - Redigerad av: peace

[quote=timmy, #16:]Vet man inte vad man länkar till för sida, organisation eller videoklipp ska man ge fan i att länka till den. Det är en bra regel. Fattar man heller inte vad som är otillåtet, dvs rasistiska videor eller länkar till olagligheter, så bör man heller inte dela länkar på so.

Således INTE svårt att veta.
[/quote

Alla har rätt till en politisk åsikt. Jag respekterar din. Respekterar du min utan att kalla den rasistisk/realistisk?

timmy
Medlem
#23 Skrivet: 15 Aug 2020 14:40 - Redigerad av: timmy

Ja, ditt inlägg ledde till detta svar men är INTE trådens syfte! Du ksn inte bara klippa in ett svar från mig utan att ta med föregående diskussion.

Om man ser det som Malvan skriver, som att kliva in i någon annans vardagsrum, så kommer det bli möjligt att släppa ämnen och diskussioner mer fritt. Detta i kombination med fler moderatorer och stängt forum vissa tider, enl ök från moderatorer, kommer säkerligen leda till ett bra klimat.

peace
Medlem
#24 Skrivet: 15 Aug 2020 14:51

Det var först då du svarade när jag hade skrivit något. För övrigt instämmer jag i vad Hjuling skrivit. #6.

lisbetsallander
Medlem
#25 Skrivet: 15 Aug 2020 15:02 - Redigerad av: lisbetsallander

Det finns bara en sak att säga här, tur att vi har jimpan, bästa moderator, rättvis och tydlig i sina åtgärder

peace
Medlem
#26 Skrivet: 15 Aug 2020 15:10

Eftersom du frågar mig i ett pm om jag tycker rasistisk och realistisk är samma sak. Så ska du få reda på en sann berättelse ur mitt liv. Det fanns en flyktingförläggning här i området där invandrarnas konto blev tömda i en butik. När jag bevittnat detta flera gånger berättade jag det för föreståndaren för flyktingförläggningen. De slutade efter det handla i den butiken. Så ditt rasistkort ger jag inte mycket för timmy! Slutdiskuterat!!!!

#25 så sant!

timmy
Medlem
#27 Skrivet: 15 Aug 2020 15:16

Fantastiskt! Du borde få en hedersmedlem och bli alla. Hurrarop!!!

Åter till ämnet tack!

Jag efterlyser konkreta förslag och ändringar för att göra so bättre i framtiden.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 15 Aug 2020 15:24

Ok jag tänkte att detta var en tråd vi skulle tycka vad vi tyckte om våra moderatorer.

Och nu vill du ha förslag till förbättringar ?

Är det samma ämne ?

timmy
Medlem
#29 Skrivet: 15 Aug 2020 15:28

Förbättringar av våra moderatorers arbetet och arbetssätt, och om vi tycker att de sköter sig. Läs inlägg 1 så kanske det klarnar???

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 15 Aug 2020 15:34

Jo jag skrev ju redan i mitt inlägg 7 att dom ( nuvarande moderatorerna )var mycket bra.
Var inte det klart nog -

Och för att du inte ska missförstå ..Jag tycker dom gör sitt jobb så bra som de någonsin kan.Har således inget råd till dom hur de kan "förbättra" sig.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!