Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Skärm vs bräde
Författare Meddelande
Megalodon
Medlem
#1 Skrivet: 25 Maj 2020 17:13

Knepiga ställningar brukar jag ställa upp på bräde. Saken är den att jag lättare hittar bra drag om jag ser det på brädet än om jag ser det på skärmen, även om jag inte flyttar pjäserna. Vad säger ni andra? Beror det bara på att jag har spelat mycket irl och lite online? Samma sak om jag tittar på ett parti i chessbase. Flyttar jag pjäserna på bräde så snappar jag upp mycket mer.

Slagugglan
Medlem
#2 Skrivet: 25 Maj 2020 18:49

Jag använder bräde och 17 tumsskärm för att se och kunna analysera på ett bra sätt. Aldrig på mobilen, för smått och riskabelt att göra fingerfel.

Megalodon
Medlem
#3 Skrivet: 25 Maj 2020 19:16

Jo, jag har märkt det

Elrey
Medlem
#4 Skrivet: 25 Maj 2020 23:51

Citerar: Slagugglan, #2:

Jag använder bräde och 17 tumsskärm för att se och kunna analysera på ett bra sätt. Aldrig på mobilen, för smått och riskabelt att göra fingerf

Exakt! Fast i mitt fall 13 tummsskärm.

rekblom
Medlem
#5 Skrivet: 26 Maj 2020 09:35

För mig är det tvärt om... Jag har nästan bara spelat online de senaste 10 åren, och har svårt att se ställningen på brädet när jag försöker spela irl... (eller ja, man kan ju alltid skylla på det i alla fall...)

Lejon_Kurt
Medlem
#6 Skrivet: 26 Maj 2020 19:47

Jag spelar väldigt sällan på bräde och för ett par dagar sedan så förlorade jag mot en salongsberusad kvinna i en bar i Cusco. En sådan förnedring kan jag inte minnas sedan Tyskland besegrade Brasilien på hemmaplan under VM 2014.

Megalodon
Medlem
#7 Skrivet: 26 Maj 2020 23:33

Cusco? Då kan man alltid skylla på den tunna luften.

Lejon_Kurt
Medlem
#8 Skrivet: 27 Maj 2020 11:34

Jag hade kinderna proppade med kokablad och kände mig som en hamster, men luften påverkade mig till en viss grad.

Megalodon
Medlem
#9 Skrivet: 27 Maj 2020 12:26

Koka och salongsberusad peruanska, då kan man ta en chock.

Du måste logga in för att kunna posta!