Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hyckleri och fusk här på SO
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#31 Skrivet: 2 Maj 2020 09:06

Citerar: QuarterPounderChess, #22:
Det vore kul att veta hur många av dessa som har 96% vinster i sitt lag, som en av lagen som gick upp har haft flera säsonger i rad, egentligen också är mediokra.

Om du åsyftar det lag jag tror du gör såvet jag vilka spelarna i laget är och de är samtliga bättre schackspelare än vad jag är, i vissa fall mycket bättre. För att sätta det i perspektiv så har jag cirka 2150 i ELO, har slagit både IM och stormästare i blixt och snabbschack många gånger och har spelat remi mot både IM och stormästare i längre partier (har kanske någon vinst också,men minnet är som det är). Om ingen spelare i serien använder motor och alla spelar någorlunda seriöst så är det inte förvånande för mig att de vinner massor.

Något som jag upptäckt efter några säsonger här i serien är att spelare jag normalt vinner över bjuder rejält motstånd och ibalnd slår mig när vi kommer till serien. Jag tror inte förklaringen är motor, utan helt enkelt att många tar lite extra tid och kollar lite mer i serien.

QuarterPounderChess
Medlem
#32 Skrivet: 2 Maj 2020 10:42

Citerar: HSK_Andreas, #33:
Jag tror inte förklaringen är motor, utan helt enkelt att många tar lite extra tid och kollar lite mer i serien.

jimpan
Moderator #21 Skrivet: 1 Maj 2020 18:34 Citera

Detta med motoranvändning i SO Serien...Säsong 29 gjordes en analys av partierna. Nisse o jag skrev då följande :

Motoranvändning i division 1 säsong 29

TL för SO-serien har låtit göra en monitorering av partierna i division 1 efter det att säsong 29 avslutats. Det är ett dystert resultat vi fått fram.

Det är frågan om statistisk analys, således kan vi tala om att motoranvändning är sannolik eller mindre sannolik. Eller att det är osannolikt att motorstöd används. Däremot ger analysen inte i dagsläget stöd för att utpeka enskilda spelare och det önskar vi heller inte göra.

De slutsatser man kan dra är att 39% av partierna i division 1 har med mycket hög sannolikhet spelats med motorhjälp. Bord 1 är där det finns flest partier med sannolik motorhjälp och sedan faller den sannolika användningen successivt med lägst användning på bord 4.

På bord 1 är slutsatsen att åtta av nio spelare kan ses som att ha uppenbar motoranvändning medan sex spelare på bord 4 uppenbart ej använder motorstöd.

Då tycker du alltså att detta förnämliga jobb som dåvarande tävlingsledning gjorde är bullshit med andra ord?

quasparovv
Medlem
#33 Skrivet: 2 Maj 2020 12:01

Citerar: QuarterPounderChess, #34:
Då tycker du alltså att detta förnämliga jobb som dåvarande tävlingsledning gjorde är bullshit med andra ord?

Nej det gör han inte, läs igen vad han skrev. Och sluta tillskriva andra åsikter de inte har, det är inte vackert.

QuarterPounderChess
Medlem
#34 Skrivet: 2 Maj 2020 12:15

Citerar: HSK_Andreas, #33:
Om ingen spelare i serien använder motor och alla spelar någorlunda seriöst så är det inte förvånande för mig att de vinner massor.

Ingen spelare e så bra att hen vinner alla partier, år efter år. Till och med Magnus Carlsen förlorar partier. Här snackar du emot allt förstånd, du måste ju veta själv att det här e ett otroligt svammel. Dessutom så finns ju som sagt monitoreringen, som avslöjar att uppemot 9 partier av 10 på främsta fuskbordet, Div 1 bord 1, uppvisar motoranvändande.

quasparovv
Medlem
#35 Skrivet: 2 Maj 2020 12:21

Citerar: QuarterPounderChess, #36:
Ingen spelare e så bra att hen vinner alla partier, år efter år. Till och med Magnus Carlsen förlorar partier.

Du inser väl att Magnus Carlsen så gott som uteslutande möter spelare i övriga världseliten? Om han spelade i t.ex. Sm-gruppen skulle han vinna i stort sett alla partier, år efter år.

QuarterPounderChess
Medlem
#36 Skrivet: 2 Maj 2020 12:26 - Redigerad av: QuarterPounderChess

Citerar: quasparovv, #37:
Du inser väl att Magnus Carlsen så gott som uteslutande möter spelare i övriga världseliten? Om han spelade i t.ex. Sm-gruppen skulle han vinna i stort sett alla partier, år efter år.

Det var ju ett väldigt seriöst inlägg. Nu pratar du om en skillnad i rating på mellan 300 och 800? Vad jag vet så finns la inte dom klasskillnaderna i SO-serien.

2atuls
Medlem
#37 Skrivet: 2 Maj 2020 13:26

Citerar: QuarterPounderChess, #38:
Det var ju ett väldigt seriöst inlägg. Nu pratar du om en skillnad i rating på mellan 300 och 800? Vad jag vet så finns la inte dom klasskillnaderna i SO-serien.

jag tror att en klar majoritet av spelarna på SO har ett elo-tal under 2000, flera av de i bord 1 i so-serien har ett elo-tal under 1800. de senaste 500 långpartierna har jag förlorat ett enda parti mot en spelare under 2000 elo, mot en stark utländsk junior.

quasparovv
Medlem
#38 Skrivet: 2 Maj 2020 13:31

Och ja det var ett seriöst inlägg. Du får gärna informera mig om vilket lag som kan matcha det höga elosnitt vårt lag har för jag känner inte till något.

Nystart
Medlem
#39 Skrivet: 2 Maj 2020 14:01

Nu lämnar jag Schack Online för alltid......
Jag har ibland losat mot spelare som gör snilledrag som inte motsvarar deras rating här på SO. Trots att jag nämner att jag inte vill spela mot datorer eller dylikt misstänker jag att ändå har drabbats av oseriösa spelare. För mig finns det ingen anledning att fortsätta att stångas mot väderkvarnar likt den berömde riddaren. Jag har ingen anledning att yvas över mitt eget tidigare spel, men det finns andra siter här på Internet och jag väljer nu att byta.
Alltför mycket snack om motorer här.
Trodde att vi var en amatörgrupp här som lirar för skojs skull.

HSK_Andreas
Moderator
#40 Skrivet: 2 Maj 2020 16:23

För att förtydliga vad jag menar:

Att spelare har använd motor i serien är jag fullständigt övertygad om.
Det jag menar är att spelarna i Krukans Bästa är alla på en nivå så de kan helt klart ta dessa procentsiffror om de spelar seriöst, så länge de spelar mot spelare som inte använder motor.

Jag vet vilka spelarna är, men tänker självklart inte säga det då de valt att vara anonyma. Jag är ju inte anonym, så vem som helst kan kolla ungeför vilken nivå jag spelar på. Jag spelade bland annat remi mot Pia Cramling för något år sedan i Seriespelet (närschack). Alla spelar i Krukans Bästa har ett högre rankingtal än jag, i vissa fall klart högre.

Spelar man i lägre divisioner än division 1 behöver man inte möta detta lag. Spelar man i division 1 så fårman väl se det som en utmaning.

HSK_Andreas
Moderator
#41 Skrivet: 2 Maj 2020 16:26

Som komplettering så spelade inte Krukans Bästa i division 1 när motoranalysen gav nedslående resultat.

Sommar11
Medlem
#42 Skrivet: 2 Maj 2020 19:03

Jag är helt övertygad att dom i krukans använder motor det är bortom alla tvivel och att inte moderatorerna stänger av dom är obegripligt

Falkis
Medlem
#43 Skrivet: 2 Maj 2020 19:07

Det kan bero på att pöbelmentalitet är ljudlös.

quasparovv
Medlem
#44 Skrivet: 2 Maj 2020 19:10

Citerar: Sommar11, #42:
Jag är helt övertygad att dom i krukans använder motor det är bortom alla tvivel och att inte moderatorerna stänger av dom är obegripligt

Ska inte du ta din foliehatt och segla iväg till en öde ö någonstans? Vuxna människor vill diskutera intressanta saker här.

HSK_Andreas
Moderator
#45 Skrivet: 2 Maj 2020 19:14 - Redigerad av: HSK_Andreas

Intressant kommentar från någon som har ungefär samma ranking som en och högre än resten och som spelat många säsonger "utan motor"...

Genom sig själv känner man andra brukar det sägas...

tana
Medlem
#46 Skrivet: 2 Maj 2020 19:25

HSK_Andreas säger att han känner medlemmarna i Krukans Bästa och att dom hör till toppskiktet i Sverige. Åtminstone jag har ingen anledning att tvivla hans utsago.
Varför inte vara glad för så meriterad tillskott till sidan.

greogorypeck
Medlem
#47 Skrivet: 2 Maj 2020 19:39

Citerar: tana, #46:
Varför inte vara glad för så meriterad tillskott till sidan.

Instämmer till fullo!

QuarterPounderChess
Medlem
#48 Skrivet: 2 Maj 2020 20:14

Hahahahahaha. Det måste va för att det finns så många "meriterade tillskott" på den här sajten som två av tre användare har flytt den som pesten. Tack för det klargörandet, fantastiskt!

Falkis
Medlem
#49 Skrivet: 2 Maj 2020 20:25

Finns det ett allmänt intresse av att öppna upp en bredare debatt där vi kan utveckla våra teorier om vilken individ som besitter vilket konto?

quasparovv
Medlem
#50 Skrivet: 2 Maj 2020 20:28

Citerar: QuarterPounderChess, #48:
Hahahahahaha. Det måste va för att det finns så många "meriterade tillskott" på den här sajten som två av tre användare har flytt den som pesten. Tack för det klargörandet, fantastiskt!

Du verkar oförmögen att hålla mer än en tanke i huvudet på samma gång. Att det funnits många fuskare i seriens historia och att alla spelare i vårt lag är meriterade och starka spelare är väl olika saker? Du kanske borde avvakta med att skriva i forumet tills du får en någorlunda intellektuell tanke att dela med dig av? Speciellt när alternativet verkar vara att raljera kring vår medverkan och sprida dåligt rykte om oss.

QuarterPounderChess
Medlem
#51 Skrivet: 2 Maj 2020 20:33

Citerar: quasparovv, #50:
när alternativet verkar vara att raljera kring vår medverkan och sprida dåligt rykte om oss.

Det behöver jag inte, det gör ni så bra själva så.

timmy
Medlem
#52 Skrivet: 2 Maj 2020 20:34

Kan nämna att jag som TL inte kommer att stänga av någon från serien eller straffa någon förrän jag kan presentera ett klart bevis på att hen eller ett lag använder motor. Jag som TL kommer heller inte ge mig in i någon debatt angående denna säsong när det gäller motoranvändning eller ej.

Falkis
Medlem
#53 Skrivet: 2 Maj 2020 20:41 - Redigerad av: Falkis

Det är givetvis helt meningslöst att lyssna på trams.
Spännande att det finns medlemmar på denna sida som är intresserade av att förpassa bra schackspelare.

QuarterPounderChess
Medlem
#54 Skrivet: 2 Maj 2020 20:44

#42 Skrivet: 2 Maj 2020 19:03 Citera

Nja, kanske inte helt obegripligt, eftersom av nån anledning en fuskvarnad spelare sitter som moderator....DET är la däremot obegripligt....

QuarterPounderChess
Medlem
#55 Skrivet: 2 Maj 2020 21:07

Citerar: Falkis, #53:
Spännande att det finns medlemmar på denna sida som är intresserade av att förpassa bra schackspelare.

Inte alls. VI e bara intresserade av att "förpassa" FUSKANDE spelare.

Falkis
Medlem
#56 Skrivet: 2 Maj 2020 21:28

Du är en skojare.

greogorypeck
Medlem
#57 Skrivet: 2 Maj 2020 21:28

Eftersom denna tråd uteslutande behandlar SO-serien och den har ett eget forum så kanske ni kunde föra diskussionen där istället. Skulle va jätteskönt att slippa ha ert jävla käbbel i ögonen.

Falkis
Medlem
#58 Skrivet: 2 Maj 2020 21:34

Det är ett vidrigt beteende som QPC har, vem f*n tror han att han är?

Elrey
Medlem
#59 Skrivet: 2 Maj 2020 21:43

Citerar: QuarterPounderChess, #55:
Inte alls. VI e bara intresserade av att "förpassa" FUSKANDE spelare.

Jag hänger inte med. Vilka är "vi" i sammanhanget?

QuarterPounderChess
Medlem
#60 Skrivet: 2 Maj 2020 21:49

Citerar: Falkis, #56:
#56 Skrivet: 2 Maj 2020 21:28 Citera

Du är en skojare

Tack. Den som spelar ärligt behöver ju inte vara orolig

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.