Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hyckleri och fusk här på SO
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
QuarterPounderChess
Medlem
#1 Skrivet: 30 Apr 2020 19:38

Jaha, då e det dags för räfst och rättarting här på SO. ÄNTLIGEN!!

lisbetsallander
Medlem
#2 Skrivet: 30 Apr 2020 19:39

hur menar du nu?

QuarterPounderChess
Medlem
#3 Skrivet: 30 Apr 2020 19:45

Jag menar att man får bestämma sai. Ska man ha en regel om förbud mot schackprogram så får man kasta ut fuskarna. Eller tillåta program. Jag har sagt det i forumet förut, många gånger. En lag eller regel som inte upprätthålls och där konsekvenser och sanktioner inte tilldelas de felande och fuskande fyller ingen funktion

QuarterPounderChess
Medlem
#4 Skrivet: 30 Apr 2020 19:47

Citerar: lisbetsallander, #2:
hur menar du nu?

Vad menar du med det?

lisbetsallander
Medlem
#5 Skrivet: 30 Apr 2020 19:48

sant, dom som använder motorer i so-serien gräver sin egen grav, då är det lika bra att lägga ner den, det är tydligen så att det fortfarande fuskas

QuarterPounderChess
Medlem
#6 Skrivet: 30 Apr 2020 20:04

ja, vad jag förstår så finns det ju andra sajter (enligt inlägg i en annan tråd) där vinnaren har två vinster å fjorton remier...dom som vill använda program får la ta sai dit då...jag kan inte förstå ens varför man bryr sai i å ställa upp här, vad e det för kul? de e som om Grandelius skulle spela om SM-titeln mot barn i schackfyran

QuarterPounderChess
Medlem
#7 Skrivet: 30 Apr 2020 20:05

Citerar: lisbetsallander, #5:
dom som använder motorer i so-serien gräver sin egen grav,

Ja, intresset för SO-serien e ju i fritt fall, alla ser ju hur det ser ut, så nu får man städa ut fusket eller lägga ner SOS.

lisbetsallander
Medlem
#8 Skrivet: 30 Apr 2020 20:07

jag tycker att vi inför en ratinggräns inför anmälan, då får vi i alla fall bort dom värsta fuskarna, annars kan vi lika gärna lägga ner skiten

QuarterPounderChess
Medlem
#9 Skrivet: 30 Apr 2020 20:09

Citerar: lisbetsallander, #8:
jag tycker att vi inför en ratinggräns inför anmälan, då får vi i alla fall bort dom värsta fuskarna,

Bra där. 3300 kanske? mitt rekord e 3221, så slipper jag att planka in

lisbetsallander
Medlem
#10 Skrivet: 30 Apr 2020 20:10

n
Citerar: QuarterPounderChess, #9:
Bra där. 3300 kanske?

nja, det e nog lite för lågt, finns bra äkta lirare här över 3400

QuarterPounderChess
Medlem
#11 Skrivet: 30 Apr 2020 20:32

Citerar: lisbetsallander, #10:
finns bra äkta lirare här över 3400

hoppas att dom finns kvar till hösten, om inget händer lär dom flesta ärliga lirarna va borta vid det laget

Klonk
Medlem
#12 Skrivet: 30 Apr 2020 21:19 - Redigerad av: Klonk

Är ju svårt att komma åt och stävja. Jag år kanske naiv, men jag tycker att det är kul att vinna ett parti med enbart mina tankar. Trist med motor. Mött ganska lågrankade som Gör det ena briljanta draget efter varandra. Tänker "Hur kul ät det" och släpper partiet
Nej, jag kan inte förstå njutningen av att ta hem parti med motor. Jag plockade hem ett parti häromdagen där jag låg risigt till, men skapade en fälla motståndaren gick i och gjorde matt. Då kände jag mig riktigt nöjd med mig själv

QuarterPounderChess
Medlem
#13 Skrivet: 30 Apr 2020 21:20

Citerar: lisbetsallander, #10:
nja, det e nog lite för lågt, finns bra äkta lirare här över 3400

jag tänker mai ändå en gräns nånstans i intervallet mellan 3300-3500. De som över "fuskarspärren" skulle kunna söka dispens, så får man kolla upp statistik, kanske ställa lite frågor, kolla upp laget som helhet etc. Jag tror att med lite fantasi så kan man nog avslöja motorspelare/avskräcka fuskare från att anmäla lag.

Klonk
Medlem
#14 Skrivet: 30 Apr 2020 21:25

Ja, det är ett otyg med motor och sabbar ju so. Själv har jag bara spelat div 3 o 4 och aldrig misstänkt motor där. Är väl i 1:an

Gideon63
Medlem
#15 Skrivet: 1 Maj 2020 12:35

Man behöver inte vara så känslig.

Jag tycker bara det är roligt att vinna över en dator.........

QuarterPounderChess
Medlem
#16 Skrivet: 1 Maj 2020 17:09 - Redigerad av: QuarterPounderChess

Citerar: Gideon63, #17:
Man behöver inte vara så känslig.

Jag tycker bara det är roligt att vinna över en dator.........

Och hur troligt e det att du gör det, Gideon? du vinner var femte gång mot mai, 3-12 på de 15 senaste... och dom bästa motorerna har ungefär dubbelt så hög rating som mai, HAHAHAHAHA

Näset
Medlem
#17 Skrivet: 1 Maj 2020 17:19

Är det så att alla över 3500 använder motor? Vilken tur att man inte är i närheten att få möta dessa spelare.

QuarterPounderChess
Medlem
#18 Skrivet: 1 Maj 2020 17:54

Näset och tornado. Ni vet mycket väl att motor är tillåtet i enskilda partier. Den här tråden handlar om SO-serien, där motor INTE är tillåten. Det är olika ideer om hur fusket där ska stävjas som denna tråden handlar om. Återigen så är det alltså så att det är nu eller aldrig om serien ska kunna räddas, om inget görs så är detta förmodligen sista säsongen. Det är ingen som vill ta den smälek och frustration det innebär att jobba med tävlingsledningen av denna serie om vi inte får bukt med detta.

QuarterPounderChess
Medlem
#19 Skrivet: 1 Maj 2020 17:56

Citerar: Näset, #20:
Är det så att alla över 3500 använder motor?

Inte alls. Och det är la ingen som har påstått det heller.

jimpan
Moderator
#20 Skrivet: 1 Maj 2020 18:34

Detta med motoranvändning i SO Serien...Säsong 29 gjordes en analys av partierna. Nisse o jag skrev då följande :

Motoranvändning i division 1 säsong 29

TL för SO-serien har låtit göra en monitorering av partierna i division 1 efter det att säsong 29 avslutats. Det är ett dystert resultat vi fått fram.

Det är frågan om statistisk analys, således kan vi tala om att motoranvändning är sannolik eller mindre sannolik. Eller att det är osannolikt att motorstöd används. Däremot ger analysen inte i dagsläget stöd för att utpeka enskilda spelare och det önskar vi heller inte göra.

De slutsatser man kan dra är att 39% av partierna i division 1 har med mycket hög sannolikhet spelats med motorhjälp. Bord 1 är där det finns flest partier med sannolik motorhjälp och sedan faller den sannolika användningen successivt med lägst användning på bord 4.

På bord 1 är slutsatsen att åtta av nio spelare kan ses som att ha uppenbar motoranvändning medan sex spelare på bord 4 uppenbart ej använder motorstöd.

Var TL för SO Serien i många år o visst används motorstöd trots att det är förbjudet. En enda spelare (Luzidor) har erkänt att han använt motor i SO Serien - de andra misstänkta kommer med alla möjliga patetiska bortförklaring.

QuarterPounderChess
Medlem
#21 Skrivet: 1 Maj 2020 18:57

Citerar: jimpan, #24:
En enda spelare (Luzidor) har erkänt att han använt motor i SO Serien -

en eloge till Luzidor. Jag kommer ihåg att han även erkände att han är en medioker spelare utan motor. Det vore kul att veta hur många av dessa som har 96% vinster i sitt lag, som en av lagen som gick upp har haft flera säsonger i rad, egentligen också är mediokra. Förmodligen flertalet. Patetiskt, sa Bill. Ynkligt, sa Bull.

jimpan
Moderator
#22 Skrivet: 1 Maj 2020 19:13

Tråd rensad!

Nesse
Medlem
#23 Skrivet: 1 Maj 2020 20:43

Så jävla vidrigt.....

QuarterPounderChess
Medlem
#24 Skrivet: 1 Maj 2020 20:55 - Redigerad av: QuarterPounderChess

Står det något om SO-serien i Rubriken, kanske fel på mina ögon....Tacksam för svar

Nej, men motoranvändning e ju bara fusk i serien....sen e de många som inte vill spela mot datorer i enskilda partier heller, men det får avhandlas i annan tråd. Finns flera i forumet som tar upp detta

Gideon63
Medlem
#25 Skrivet: 1 Maj 2020 21:00

Högt värderade Quarter.

Det är inte troligt.

Men det är roligt.

QuarterPounderChess
Medlem
#26 Skrivet: 1 Maj 2020 21:28

Citerar: Gideon63, #27:
Högt värderade Quarter

En får tacke ödmjukast

lisbetsallander
Medlem
#27 Skrivet: 1 Maj 2020 21:43

Citerar: QuarterPounderChess, #28:
En får tacke ödmjukast

nu börjar den här tråden spåra ur också

QuarterPounderChess
Medlem
#28 Skrivet: 1 Maj 2020 22:44 - Redigerad av: QuarterPounderChess

Citerar: lisbetsallander, #29:
nu börjar den här tråden spåra ur också

Ja, självklart gör den de när du e in å kladdar i onödan, din enda grej ASG

Wallstreet
Medlem
#29 Skrivet: 1 Maj 2020 23:09

Jag har upptäckt att om man lägger upp en turnering eller en utmaning som är orankat så slipper man motorspelare. Tror faktiskt inte en enda som jag spelat mot använt motor och dessutom blir det ofta öppnare spel och friskare chansningar. Pröva en serie med bara orankade partier. I en sån serie spelar man bara för att det är roligt att spela schack.

mattias
Medlem
#30 Skrivet: 2 Maj 2020 08:01

Jag får aldrig så lite poäng som när jag spelar i SO-serien.
Nästa gång så får SO klara sig utan min medverkan.

. 1 . 2 . 3 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.