Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackspelets populäritet
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
tana
Medlem
#31 Skrivet: 22 Apr 2020 16:04

Man kan alltid komma överens att spela ett snabbt parti. Finns till och med tråd för det.
(Startad 2009, senast använt december 2018. Inte någon rykande efterfrågan för snabba partier. )

G_arvid
Medlem
#32 Skrivet: 22 Apr 2020 17:04

Citerar: tana, #31:
Man kan alltid komma överens att spela ett snabbt parti. Finns till och med tråd för det.
(Startad 2009, senast använt december 2018. Inte någon rykande efterfrågan för snabba partier. )

Eller också har en del som önskat snabba partier gått till andra siter. Problemet med att spela snabba partier utan betänketid är att det kan finnas MYCKET skilda uppfattningar om vad som är ett snabbt parti...

tana
Medlem
#33 Skrivet: 22 Apr 2020 17:20

Inget som hindrar att komma överens även om det innan man börjar.

G_arvid
Medlem
#34 Skrivet: 22 Apr 2020 18:34

Citerar: tana, #33:
Inget som hindrar att komma överens även om det innan man börjar.

Nej, det är det ju inte. Och om man vill bör man kunna spela en endagarsturnering också, om man sätter upp den som ex-vis tre dagar/drag och kommer överens om att den som använt mer än en dag för ett drag har förlorat.

1984orwell
Medlem
#35 Skrivet: 22 Apr 2020 19:37

Det är ju trevligt med diskussioner, men har vi inte hamnat liiite bortom trådens rubrik?

Slagugglan
Medlem
#36 Skrivet: 22 Apr 2020 20:23

Själv tycker jag mig se ett ökat intresse för schack vid det fysiska schackbrädet. I alla fall bland mina vänner och bekanta.

rekblom
Medlem
#37 Skrivet: 27 Apr 2020 10:28

Annars känns ju korr-schack som en väldigt lämplig syssla så här i virustider!

G_arvid
Medlem
#38 Skrivet: 27 Apr 2020 16:45

Tyvärr tror jag inte på någon framtid för seriöst korrschack. I turneringar som är sanktionerade av ICCF (korrets motsvarighet till FIDE) tillåts datorer, och resultat är att nästan allt blir remi. Jag läste nyss att den senaste världsmästaren vann med två vinster och fjorton remier. Följd av en handfull spelare med en vinst och femton remier. Förbjuder man användning av datorer får man problemet med att se till så att förbudet efterlevs.

QuarterPounderChess
Medlem
#39 Skrivet: 27 Apr 2020 17:01 - Redigerad av: QuarterPounderChess

senaste världsmästaren vann med två vinster och fjorton remier. Följd av en handfull spelare med en vinst och femton remier. Förbjuder man användning av datorer får man problemet med att se till så att förbudet efterlevs.

Jag ser hellre då att man här brottas med efterlevnaden. SO verkar vara på väg mot massremistens. Och 90% av spelarna vill inte ha det så. Så valet borde la vara självklart änna. Annars lägger jag hellre ned. Jag vill inte spela mot datorer.

tana
Medlem
#40 Skrivet: 27 Apr 2020 17:49

Citerar: QuarterPounderChess, #39:
Jag ser hellre då att man här brottas med efterlevnaden. SO verkar vara på väg mot massremistens. Och 90% av spelarna vill inte ha det så. Så valet borde la vara självklart änna. Annars lägger jag hellre ned. Jag vill inte spela mot datorer.

Bara att hålla med.

Problemet är väl samma i närschack. Rädslan att förlora är större än viljan att vinna. Carlsen&company är inte så dåliga med remier heller. Och jag tror att det påverkar intresset för schack.

G_arvid
Medlem
#41 Skrivet: 27 Apr 2020 21:37

Citerar: tana, #40:
Problemet är väl samma i närschack. Rädslan att förlora är större än viljan att vinna.

Svårt att komma till rätta med den orsaken. Men datorer är inte rädda för att förlora. Och när AlphaZero, som det beskrivs, "krossade" stockfish med 155-6 ska man komma ihåg att det var i en match på 1000 partier och 839 partier eller 83.9% slutade alltså remi. Vilket illustrerar att spelare kan ha vilken attityd de behagar så blir det remi om båda använder datorer. Därför har jag svårt att se en framtid för korrschacket. Antingen är man chanslös eller också blir det remi i nästan alla partier. Då pratar jag om traditionella korrschackturneringar, inte det vi håller på med här på SO.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!