Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackspelets populäritet
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
1984orwell
Medlem
#1 Skrivet: 19 Apr 2020 00:02

När jag började spela här på SO för ett antal år sen deltog över 600 spelare på Stegen.
Nu är det drygt 200. Har schack intresset gått ner generellt eller är det en fråga om konkurrens från andra sajter?

Batista77
Medlem
#2 Skrivet: 19 Apr 2020 11:16

Jag kan bara svara för egen del. Jag upplever att det inte är något tempo, dvs är att jag kommer längre ner i tabellen än uppåt.

Slagugglan
Medlem
#3 Skrivet: 19 Apr 2020 13:10

Håller med Batista77. Allt för många förhalar spelet på stegen.

Sjakkleton
Medlem
#4 Skrivet: 19 Apr 2020 13:52

Enig. Jamnfør reglarna kan man jo venta at draga i 3 dagar, selv om man er innom OS flere ganger dagligt. Legalt, altså, men krossar spegelen når slika spelare tar seg en titt på seg selv?
Alt man kan gjøre er å holde seg ubdan stegen..

greogorypeck
Medlem
#5 Skrivet: 19 Apr 2020 15:20

Citerar: Batista77, #2:
det inte är något tempo, dvs är att jag kommer längre ner i tabellen än uppåt.

Vilket naturligtvis inte stämmer. Kämpar man tills man kräks månad efter månad så klättrar man. Jag slutade med stegen i brist på uthållighet.

1984orwell
Medlem
#6 Skrivet: 19 Apr 2020 19:30

Det kanske är så att intresset för Stegen har avtagit. Jag har dålig koll på schack intresset i stort, man sitter ju mest i sin bubbla och nöter på SO! Ni som är aktiva i schack klubbar kanske har någon uppfattning?

tana
Medlem
#7 Skrivet: 19 Apr 2020 22:17

När du började spela här, då hade vi, tror jag, runt 2000 användare. Nu är vi 800. Räkna procentuellt så märker du nog att intresset för stegen är ungefär detsamma.

1984orwell
Medlem
#8 Skrivet: 19 Apr 2020 23:13

Jag har fått min son till att börja intressera sig för schack, men han väljer andra sajter.
Svårt att veta vad som är hönan eller ägget, men antar att intresset för schack alltid gått i vågor.

Nesse
Medlem
#9 Skrivet: 20 Apr 2020 13:36

En hel del schackspelare som försvann från Schackonline när politiktrådarna raderades på forumet.

timmy
Medlem
#10 Skrivet: 20 Apr 2020 13:43

Citerar: tana, #7:
runt 2000 användare

På den tiden kunde man även ha dubbla användare, så hur många personer som försvunnit är svårt att säga. Det har blivit färre visst, men man får ta med detta i beräkningarna.

Citerar: Nesse, #9:
En hel del schackspelare som försvann från Schackonline när politiktrådarna raderades på forumet

...och vissa försvann pga av dessa trådar. Detta är nog inte SOs akilleshäl, det finns flera andra sajter och sammanhang där man kan diskutera politik.

Citerar: 1984orwell, #8:
men han väljer andra sajter.

Konkurrensen med snabbschack är nog större än något annat, och i kombination med att intresset för schack dalar något då det finns sååå mycket annat att göra. Detta märks även i schackklubbarna som jag förstår det?!

1984orwell
Medlem
#11 Skrivet: 20 Apr 2020 21:14

Schack borde införas i skolundervisningen, tex en lektion i veckan. Det skulle även öka elevernas färdigheter i Matte. En utopi, dock..

--Cirkus-Dajvic--
Medlem
#12 Skrivet: 20 Apr 2020 21:18

Citerar: 1984orwell, #11:
Schack borde införas i skolundervisningen, tex en lektion i veckan.

Kolla denna länk om schack4an https://schack.se/schackfyran/ De händer mycket bra på den fronten!

1984orwell
Medlem
#13 Skrivet: 20 Apr 2020 22:11

Känner till den, jobbar som lärare. Mycket bra. (Alltså schack 4:an). Intresset från de flesta rektorer är svalt, milt uttryckt. Vi skulle behöva en schack kultur i Sverige!

--Cirkus-Dajvic--
Medlem
#14 Skrivet: 20 Apr 2020 22:55

Citerar: 1984orwell, #13:
Vi skulle behöva en schack kultur i Sverige!

Ja de håller jag verkligen med Om!

Men tyvärr slutar väldigt många Juniorer oftast i Tonåren med att spela i schackklubb m.m.

Ganska hög procent av de lägger faktiskt av! Men man får väl hoppas att de återvänder till brädet

QuarterPounderChess
Medlem
#15 Skrivet: 21 Apr 2020 08:55

Citerar: Batista77, #2:
Jag upplever att det inte är något tempo

Här har ni svaret. De e la för höge Farao ingen riktig lirare som behöver en hel månad på sai för å slutföra ett parti, de e la för dom segaste å senilaste gubbarna möjligen. Tro fasen att inga ungdomar har nån lust å sitta här å glo .

Slagugglan
Medlem
#16 Skrivet: 21 Apr 2020 09:10

Jag är gubbe och spelar i ett "rasande" tempo.

G_arvid
Medlem
#17 Skrivet: 21 Apr 2020 14:13

Vad jag inte förstår är varför man sitter och häckar på en sida med långa betänketider - och ondgör sig över de som spelar långsamt. För min del går jag till en annan sida ex lichess.org när jag vill ha snabba partier. Om betänketiden är ex tre dagar/drag förstår jag inte att man anmäler sig - och sedan kverulerar över de som använder hela betänketiden. Anser man sig lurad? Visste man inte reglerna innan man anmälde sig?

Slagugglan
Medlem
#18 Skrivet: 21 Apr 2020 14:16

Det är skillnad på att utnyttja hela betänketiden och att förhala spelet.

G_arvid
Medlem
#19 Skrivet: 21 Apr 2020 14:41

Citerar: Slagugglan, #18:
Det är skillnad på att utnyttja hela betänketiden och att förhala spelet.

Förvisso! Inte desto mindre är det något som reglerna tillåter och ingenting att göra något åt.
Ungefär som att man utan protester ska vara beredd att fortsätta spelet ända till matt om motståndaren kräver det.

Janne_H
Medlem
#20 Skrivet: 21 Apr 2020 14:42

Skulle det inte vara idé att införa 1 dag/drag också för de som vill ha snabbare partier?

QuarterPounderChess
Medlem
#21 Skrivet: 21 Apr 2020 14:45

Citerar: G_arvid, #17:

Vad jag inte förstår är varför man sitter och häckar på en sida med långa betänketider

Egentligen så struntar jag fullständigt i om du inget fattar. Men jag har inte klagat på SO. Men det finns dom som e matt i nästa drag - och således inte har nåt att tänka på - som inte klarar av att trycka på ge upp. Väldigt osportsligt och respektlöst. Är det dessutom i SO-serien så e man osporrslig mot HELA motståndarlaget.jag tror du fattar det, även om du vill framstå som ignorant

QuarterPounderChess
Medlem
#22 Skrivet: 21 Apr 2020 16:48

Citerar: G_arvid, #17:
#17 Skrivet: 21 Apr 2020 14:13 Citera

Vad jag inte förstår är varför man sitter och häckar på en sida med långa betänketider - och ondgör sig över de som spelar långsamt. För min del går jag till en annan sida ex lichess.org när jag vill ha snabba partier.

Den här tråden handlar dessutom om intresset för schacket, inte om vad du begriper och inte begriper. Jag delade med mai om min teori om varför intresset för SO droppar, de e ingenting som du behöver tycka ett dyft om, håll dai te trådämnet istället

lillpysen
Medlem
#23 Skrivet: 21 Apr 2020 17:48

I dessa tider borde det ju bli ett uppschwing.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 21 Apr 2020 18:20

Nåja, trådämnet var "Schackspelets popularitet" och inte varför intresset för SO droppar. Och avsikten med trådarna är ju att man ska tycka. Ingenting att bli upprörd över att andra också tycker. Själv tror jag inte att de dalande medlemssiffrorna för SO ska tolkas som ett dalande intresse för schackspelet i sig. Jag tror det handlar om att man söker sig till siter som kan erbjuda mer. T ex partier med kortare betänketider och diverse tekniska finesser som inte finns här.

tornado
Medlem
#25 Skrivet: 21 Apr 2020 20:24

Citerar: G_arvid, #24:
Jag tror det handlar om att man söker sig till siter som kan erbjuda mer. T ex partier med kortare betänketider och diverse tekniska finesser som inte finns här.

Det tror jag också,jag spelar på några andra sajter emellanåt och då är det snabbare partier och flera varianter att välja på.Men SO kommer att överleva för det är en bra sajt.Här får man mer betänketid.Och det kan verkligen behövas.

QuarterPounderChess
Medlem
#26 Skrivet: 22 Apr 2020 09:50 - Redigerad av: QuarterPounderChess

Citerar: G_arvid, #24:
Nåja, trådämnet var "Schackspelets popularitet" och inte varför intresset för SO droppar. Och avsikten med trådarna är ju att man ska tycka. Ingenting att bli upprörd över att andra också tycker.

Ok då ska jag oxå komma med en massa tyckanden om vi nu ska hålla på med det. Jag TYCKER att det är ett otroligt hyckleri här att för att man ska vara i paritet med FAIR PLAY så ska man tacka exempelvis. Men det är bara jag, Kapten Kockis och möjligen nån mer av alla tusentals som ifrågasätter att man (har förekommit under alla säsonger) sitter och maskar i tre-fyra veckor ibland när man är matt i nästa drag. Om sådan meningslös respektlöshet ska få gälla, då kan la det för höge Farao kvetta öm en skiter i å tacka. Idiotiskt sa Bill. Meningslöst, sa Bull. Jag TYCKER gott att man kan få en varning för detta beteende, som kan liknas vid å spotta på hela motståndarlaget, ja på hela bordet. Om man inte orkar slutföra sina partier, så kan la man la visa åtminstone den lilla integriteten att ge tusan i å stå till lagets förfogande.

peace
Medlem
#27 Skrivet: 22 Apr 2020 12:56

Citerar: Janne_H, #20:
Skulle det inte vara idé att införa 1 dag/drag också för de som vill ha snabbare partier?

Bra förslag!

Slagugglan
Medlem
#28 Skrivet: 22 Apr 2020 13:30

tycker jag också

G_arvid
Medlem
#29 Skrivet: 22 Apr 2020 15:24

Citerar: Janne_H, #20:

Det här med tidskontrollerna har diskuterats i flera omgångar tidigare. Vad jag har förstått ska man inte hoppas på några förändringar där. 7 dagar för hela partiet är min favorit om det ska gå undan.

timmy
Medlem
#30 Skrivet: 22 Apr 2020 15:27

Citerar: G_arvid, #29:
Det här med tidskontrollerna har diskuterats i flera omgångar tidigare.

Precis, då ska Erik programmera detta på sin fritid, det tycker jag inte han ska behöva göra.

Citerar: G_arvid, #29:
7 dagar för hela partiet är min favorit om det ska gå undan.

Helt korrekt, då tvingas man dra flera gånger om dagen, annars förlorar man på tid.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!