Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / "Blindschack"
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 8 Mar 2020 14:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag har både accepterat detta och förstått detta. Och jag skrev redan i inlägget efter borttagningen att jag var sorry. Och jag skriver det således igen.

Jag är sorry.

jimpan
Moderator
#32 Skrivet: 8 Mar 2020 19:50

Tråden rensad

TexCymbal
Medlem
#33 Skrivet: 14 Mar 2020 18:49

Vilken antiklimax. Ingen som vill kontemplera kring huruvida en person som är född blind kan visualisera schsackbrädet eller ej.

Vert
Medlem
#34 Skrivet: 15 Mar 2020 00:08 - Redigerad av: Vert

Citerar: TexCymbal, #33:
Vilken antiklimax. Ingen som vill kontemplera kring huruvida en person som är född blind kan visualisera schsackbrädet eller ej.

Gensvaret har såklart varit begränsat och fokuserat på annat, men jag gjorde i alla fall ett försök att reflektera här:

Citerar: Vert, #16:
Vad gäller trådskaparens fråga har den behandlats tidigare på chess.com. Personligen ser jag inte riktigt vad svårigheten skulle vara. En sedan födseln blind person borde kunna lära sig hur de olika pjäserna (som han/hon då först måste lära sig att skilja på med hjälp av känseln) får gå och sedan lära sig spela. Inlärningsprocessen vore förstås lite annorlunda, men jag inser inte riktigt varför den nödvändigtvis skulle vara svårare; en blind person vore ju van att lära sig på ett sätt som involverar känseln i större utsträckning.

Svaret eller reflektionen kom förstås bort i den allmänna villervallan, men jag vidhåller att jag inte riktigt ser svårigheten. Visst, inlärningsprocessen skulle vara helt annorlunda, men att lära sig spelet och skapa någon form av visualisering borde inte vara svårare inom schacket än inom vilket annat område som helst.

G_arvid
Medlem
#35 Skrivet: 16 Mar 2020 18:52

Själv tycker jag det borde vara stora svårigheter för en person som är född blind. Alltså saknar synsinne och aldrig har kunnat se, Den personen vet ju inte vad "se" betyder. Hur ska man lära den personen schack? Den blindfödde vet ju inte vad det betyder att pjäserna har olika färg. Inte heller vad som menas med rutor på ett schackbräde eller att dessa har olika färg. Linjer? Diagonaler? För den som alltid varit blind har ordet visualisering ingen mening. Schacket måste läras in med hjälp av de fyra återstående sinnena. Hur det ska gå till vet jag inte, men kanske det är möjligt.

machucado
Medlem
#36 Skrivet: 16 Mar 2020 20:26

Olika färg ser jag inte som ett problem. Blinda kan hålla isär skrovliga och slipade ytor, eller mitt och ditt. Att rutorna har olika färg har ingen betydelser för spelet. Det underlättar för oss seende men har ingen inverkan på spelet.

I och med att de blinda kan känna rutorna är diagonaler heller inga större problem, det är linjer som går att följa med händerna. (detta sagt ur en seendes persons perspektiv).

uct2
Medlem
#37 Skrivet: 18 Mar 2020 17:38

Vår stora stjärna bland de synskadade, Jörgen Magnusson, tror jag hade syn vid födseln men sedan förlorade den. När jag var junior var det däremot en kille i en av klubbarna vi ofta mötte som vad blind från födseln. Han var väl aldrig riktigt nära toppen i de individuella juniorturneringarna, men han slog flera bra spelare och peakade väl på ett LASK runt 1700 om jag inte minns fel.

Förutom det "vanliga" brädet har blinda ett extra bräde med sig som är något mindre. Alla rutor har hål och pjäserna följaktligen piggar som gör att de står stadigt. Den ena färgen på rutorna (minns inte vilken) är dessutom något upphöjd så man kan treva sig fram till rader, linjer och diagonaler.

Likaså har pjäserna av den ena färgen (tror det är svart, men minns inte heller detta säkert) en metallknapp på "huvudet" som gör att det går att bokstavligen känna skillnad på färgerna.

Schackklockan saknar glas så man kan känna hur visarna rör sig över urtavlan. Om det finns digitala motsvarigheter anpassade för blindschack vet jag inte, men det verkar svårt. Efter varje drag måste även spelaren som utfört det säga vilket drag hen gjort, det gäller både den blinde och den seende.

HSK_Andreas
Moderator
#38 Skrivet: 19 Mar 2020 09:44

Det finns numera även digitala klockor för synskadade, annars blir det svårt att spela i turneringar där varje drag ger extratid på klockan, vilket väl numera är det vanliga.
Till klockan ansluts en liten hörlur och så kan spelaren trycka på knappen och få tiden uppläst.

Vad gäller färger, linjer och diagonaler så har ju en dator inte heller sett dessa, men kan ändå spela schack hyffsat bra. Det är nog bara olika sätt att lära sig.

G_arvid
Medlem
#39 Skrivet: 19 Mar 2020 13:29

Citerar: uct2, #37:
Vår stora stjärna bland de synskadade, Jörgen Magnusson, tror jag hade syn vid födseln men sedan förlorade den. När jag var junior var det däremot en kille i en av klubbarna vi ofta mötte som vad blind från födseln. Han var väl aldrig riktigt nära toppen i de individuella juniorturneringarna, men han slog flera bra spelare och peakade väl på ett LASK runt 1700 om jag inte minns fel.

Där ser man. Kanske betyder det ingenting att sakna synsinne, de andra sinnena kan kompensera. I det här fallet är det tydligen känselsinnet som håller ordning på pjäserna. Kan man tänka sig ett schackspel som kan manövreras enbart med lukt- hörsel- och smaksinnet?

Malvan
Medlem
#40 Skrivet: 19 Mar 2020 14:07

Det finns de som spelar utan bräde och alltså bara använder tal och hörsel.

uct2
Medlem
#41 Skrivet: 19 Mar 2020 19:38 - Redigerad av: uct2

Citerar: HSK_Andreas, #38:
Det finns numera även digitala klockor för synskadade, annars blir det svårt att spela i turneringar där varje drag ger extratid på klockan, vilket väl numera är det vanliga.
Till klockan ansluts en liten hörlur och så kan spelaren trycka på knappen och få tiden uppläst.

Aha, det är så det funkar, intressant.

Citerar: Malvan, #40:
Det finns de som spelar utan bräde och alltså bara använder tal och hörsel.

Ja det är ju fullständigt självklart, det har det gjort i alla fall sedan 1700-talet och Philidor, men detta är blindschack, inte schack för blinda. Blindschack har inte varit ämnet för den här tråden såvitt jag förstått. (Rubriken är ju satt inom citationstecken.)

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!