Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / "Blindschack"
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
TexCymbal
Medlem
#1 Skrivet: 7 Mar 2020 13:26

Kan en person som är blind sedan födseln lära sig spela schack?

--Cirkus-Dajvic--
Medlem
#2 Skrivet: 7 Mar 2020 13:37

När jag var på Karlstad Open för många antal år sedan och en deltagare var blind. Han fick röra på pjäserna å känna sig fram innan han gjorde sitt drag etc. Min första tanke var med regeln att pjäsen rörd är förd och hur reglerna funkar i denna situation ??

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 7 Mar 2020 14:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: TexCymbal, #1:
Kan en person som är blind sedan födseln lära sig spela schack?

Ja det kan dom.

Citerar: --Cirkus-Dajvic--, #2:
När jag var på Karlstad Open för många antal år sedan och en deltagare var blind. Han fick röra på pjäserna å känna sig fram innan han gjorde sitt drag etc. Min första tanke var med regeln att pjäsen rörd är förd och hur reglerna funkar i denna situation ??

Oftast har den blinda ett "eget" schackbräde med egna pjäser som den blinda endast använder,den seende använder sej av ett vanligt schackbräde och vanliga pjäser dock.

Den seende talar om för den blinde vilka drag han utför.

Och med sina egna schackpjäser är det tillåtet för den blinda att känna på sina pjäser så mycket han vill.Även när det är den andres tur att dra,

Den blindes schackbräde består av 64 små hål där pjäserna sitter Och en liten pinne nere vid pjäsens "fot" som sitter nere i hålet..så att pjäserna inte knuffas undan så lätt då den blinde måste röra sina pjäser ganska så ofta för att veta hur ställningen är på brädet.

TexCymbal
Medlem
#4 Skrivet: 7 Mar 2020 14:35

Finns en spelare som heter Darpan Inani. Han har ELO 2117. Blev blind vid tre års ålder.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 7 Mar 2020 14:40

Schack för synskadade
Tips postat 2014-09-16 av Gun-Britt

SchackGun-Britt är helt blind men spelar schack med andra synskadade med ett speciellt bräde och speciella pjäser. Det finns schackspel för synskadade att köpa på Iris hjälpmedel, under fliken spel för synskadade, brädspel. De svarta rutorna är upphöjda och de svarta pjäserna har en taktil märkning. Varje ruta har ett hål där pjäsen placeras för att hålla sig på plats.

Gunbritt sitter själv med i styrelsen för Synskadades Schackförbund. Hon säger att de försöker få fler synskadade att börja spela schack men att det "tyvärr inte är så lätt".

Man kan även spela med datorn men Gunbritt säger att hon ännu inte lärt sig det.

Redaktörens kommentarer

Det går alldeles utmärkt att spela schack med hjälp av datorn även om man är blind.

Sveriges Synskadades schackförbund arbetar för att synskadade schackspelare ska kunna mötas, spela schack och tävla på lika villkor.

'

TexCymbal
Medlem
#6 Skrivet: 7 Mar 2020 14:58

Finns förstås många blinda som spelar men hur många är egentligen födda blinda?

hypermodernist
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2020 18:55

Man ska nog inte lägga ut personuppgifter hur som helst på forumet, speciellt inte om vederbörande inte har godkänt det. Det brukar vara ett himla tjat om GDPR på jobbet...

jimpan
Moderator
#8 Skrivet: 7 Mar 2020 19:00

Citerar: hypermodernist, #8:
Man ska nog inte lägga ut personuppgifter hur som helst på forumet, speciellt inte om vederbörande inte har godkänt det

Helt rätt - har raderat inlägget

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 7 Mar 2020 19:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok sorry' då.. Men hans namn och telefonnummer står ju helt öppet på Sveriges schackförbunds sida. Och det är en sida som når många tusen fler än här på schackonline. Så vad är den stora skillnaden ?

hypermodernist
Medlem
#10 Skrivet: 7 Mar 2020 20:12

Det får du fråga juristerna om.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 7 Mar 2020 20:48 - Redigerad av: sture_lindberg

ok det är helt ok på en sida där det går in minst 20000 personer om dagen men inte här Häpnadsväckande ..

tana
Medlem
#12 Skrivet: 7 Mar 2020 22:14

Citerar: sture_lindberg, #11:
Häpnadsväckande ..

Inte det minsta. Det här räknas i lagens mening som elektronisk anslagstavla. Dit räknas inte några hemsidor

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 7 Mar 2020 22:23

Och varför kan numret visas för 20000 personer om dagen Och inte för 1000 menar du ?

Vert
Medlem
#14 Skrivet: 7 Mar 2020 22:45 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #13:
Och varför kan numret visas för 20000 personer om dagen Och inte för 1000 menar du ?

Fan, ibland undrar man ju om du spelar dum eller om det verkligen kan vara så att du inte begriper detta?

På Sveriges Schackförbunds hemsida finns en ansvarig utgivare som tar ansvar för publiceringen, och personen i fråga (dvs. han vars namn och telefonnummer publicerades) har med största säkerhet godkänt att få sitt namn och telefonnummer publicerat där.

På schackOnline finns också en ansvarig utgivare (Erik), men han har inte givits möjlighet att godkänna publiceringen. Personen vars namn publicerades här har heller inte godkänt att få sitt namn och telefonnummer publicerat här.

Ovanstående innebär att publiceringen på Sveriges Schackförbund med största säkerhet är i överensstämmelse med PUL och GDPR medan din publicering här med största säkerhet bryter mot både PUL och GDPR.

Däremot går det antagligen alldeles utmärkt att länka till information på Sveriges Schackförbunds hemsida.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 7 Mar 2020 23:05

Citerar: Vert, #14:
Däremot går det antagligen alldeles utmärkt att länka till information på Sveriges Schackförbunds hemsida.

Ja precis det är hur lätt som helst.Det kan alla göra. Och då får man fram detta telefonnummer.
Och det är därför jag inte kan se det allvarllga i saken.Med att ge ut numret här.

Måste jag vara speciellt dum för att tycka detta ?

Vert
Medlem
#16 Skrivet: 7 Mar 2020 23:26 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #15:
Måste jag vara speciellt dum för att tycka detta ?

Om du inte inser skillnaden mellan att (i) länka till vad en annan ansvarig utgivare har tagit ansvar för efter samtycke från den berörda personen och (ii) vad du självsvåldigt tycker dig kunna bestämma att schackOnlines ägare ska ta ansvar för utan den berörda personens samtycke så är jag rädd att det är den slutsats jag är tvungen att dra.

Vad gäller trådskaparens fråga har den behandlats tidigare på chess.com. Personligen ser jag inte riktigt vad svårigheten skulle vara. En sedan födseln blind person borde kunna lära sig hur de olika pjäserna (som han/hon då först måste lära sig att skilja på med hjälp av känseln) får gå och sedan lära sig spela. Inlärningsprocessen vore förstås lite annorlunda, men jag inser inte riktigt varför den nödvändigtvis skulle vara svårare; en blind person vore ju van att lära sig på ett sätt som involverar känseln i större utsträckning.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 7 Mar 2020 23:34

Citerar: Vert, #16:
Om du inte inser skillnaden mellan att (i) länka till vad en annan ansvarig utgivare har tagit ansvar för efter samtycke från den berörda personen och (ii) vad du självsvåldigt tycker dig kunna bestämma att schackOnlines ägare ska ta ansvar för utan den berörda personens samtycke så är jag rädd att det är den slutsats jag är tvungen att dra.

Jo jag fattar naturligtvis skillnaden Det var ju inte det jag skrev om

Och jag bestämmer väl inte att Erik ska ge sitt samtycke

Utan jag frågesatt vad skillnaden skulle vara när alla som vill ändå kan få fram telefonnumret mycket lätt genom att gå in på Sveriges schackförbunds hemsida.

Men om du inte förstår vad jag menar så är det nog lika bra att avsluta denna ordväxling.

Vert
Medlem
#18 Skrivet: 7 Mar 2020 23:45

Citerar: sture_lindberg, #17:
Utan jag frågesatt vad skillnaden skulle vara när alla som vill ändå kan få fram telefonnumret mycket lätt genom att gå in på Sveriges schackförbunds hemsida.

Detta var vad du ifrågasatte (eller "frågesatt"). Detta var vad jag svarade på. Exakt denna skillnad - exakt den skillnad du uttryckligen skriver att du "frågesatt" - förklarade jag (två gånger). Jag tar det en tredje gång: i det ena fallet bryter man inte mot några lagar. I det andra fallet bryter man potentiellt mot PUL och GDPR. Det är skillnaden.

Efter ett och ett halvt år borta från sO:s forum ångrar jag redan att jag gav mig till att skriva igen. Du bevisar i alla fall att Dunning och Kruger hade rätt...

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 7 Mar 2020 23:59

Citerar: Vert, #18:
I det andra fallet bryter man potentiellt mot PUL och GDPR. Det är skillnaden.

Jag FATTAR så klart att det är en skillnad skriver jag då för tredje gången.

Måste jag upprepa mej fast jag helst inte vill ?
Men kan du inte bara försöka sätta dej in i min enkla frågeställning : Alltså vad gör det för praktisk skillnad om folk går in på sveriges schackförbunds hemsida och får fram numret eller om de får detta nummer här av mej ?Numret får de ju likafullt

Och kom då inte dragande med PUI eller GDPR Eller Dunning och Kruger. Utan svara rakt upp och ner på min fråga bara tack Som jag ställer ytterligare en gång så du inte kan missa den

Alltså :Vad gör det för praktisk skillnad om jag ger folk ett telefonnummer eller att de hämtar detta nummer på Sveriges schackförbunds hemsida..??

tana
Medlem
#20 Skrivet: 8 Mar 2020 00:32 - Redigerad av: tana

Som jag sade tidigare, vi räknas som elektronisk anslagstavla. Till det räknas inte hemsidor. Mellan vad man skriva i elektroniska anslagstavla och vad man skriva i hemsida skiljer sig. Och innan du kommer med motargument, sök upp vad elektroniska hemsida och vad hemsida är. Och läs Verts inlägg en gång till.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 8 Mar 2020 00:53

Har läst tillräckligt.. Svara i stället på min enkla fråga jag ställde nyss. Den BORDE han eller kanske du kunna svara på . Jag ställde den ju 2 gånger i mitt senaste inlägg för säkerhet skull-

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 8 Mar 2020 01:00 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #19:
Alltså vad gör det för praktisk skillnad om folk går in på sveriges schackförbunds hemsida och får fram numret eller om de får detta nummer här av mej ?Numret får de ju likafullt

Du talar nu - för första gången - om den praktiska skillnaden. Det kunde du ju möjligen ha tydliggjort tidigare. Det finns ingen (eller mycket liten) praktisk skillnad (och det är inte heller någon som har hävdat att det finns en praktisk skillnad).

Vad det är fråga om i detta fall är en (potentiell) teoretisk eller juridisk skillnad. Lagstiftningen eller juridiken kan ju emellanåt (som bekant?) vara mer teoretisk än praktisk, men det är den som man ofta har att förhålla sig till, särskilt som ansvarig för en sida där folk får skriva nästan vad de vill.

Det har ju tidigare i sO:s historia rensats inlägg med rasistiskt innehåll därför att detta innehåll skulle kunna utgöra hets mot folkgrupp. På samma sätt har nu innehåll som skulle kunna utgöra brott mot PUL och/eller GDPR rensats bort. I båda fallen har det skett för att vara på den säkra sidan och för att säkerställa att sajtens ägare inte hamnar i problem på något sätt (eller t.o.m., i värsta fall, måste stänga ned forumet och/eller sajten).

Jag kan inte för mitt liv begripa varför du - som uppenbarligen inte har många andra nöjen här i livet än att sitta och tjafsa på sO - tycker att denna försiktighetsåtgärd är så farlig. Åtgärden har ju i någon mån gjorts för att säkerställa att du ska få tjafsa vidare här. Med det avslutar jag diskussionen - du får nu tjafsa vidare med någon annan.

tana
Medlem
#23 Skrivet: 8 Mar 2020 01:06

Citerar: sture_lindberg, #19:
Vad gör det för praktisk skillnad om jag ger folk ett telefonnummer eller att de hämtar detta nummer på Sveriges schackförbunds hemsida..??

Praktiska skillnaden är att i det första fallet kan Erik få rättsliga följder utav dina skriverier och i andra fallet är det frågan om informativ hemsida som inte tillhandahåller personinformation som inte personerna i frågan har gett tillåtelse.
Och enkla svaret på ditt fråga är att i ena fallet är informationen olagligt andra inte. Och att varför det är så kan ingen här i SO svara på utan du måste vända dig till lagstiftande organ här i Sverige.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 8 Mar 2020 01:18

Citerar: tana, #23:
Och att varför det är så kan ingen här i SO svara

ok jag nöjer mej med att ingen här på SO kan svara.
God natt

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 8 Mar 2020 02:10

Citerar: Vert, #22:
Jag kan inte för mitt liv begripa varför du - som uppenbarligen inte har många andra nöjen här i livet än att sitta och tjafsa på sO - tycker att denna försiktighetsåtgärd är så farlig. Åtgärden har ju i någon mån gjorts för att säkerställa att du ska få tjafsa vidare här. Med det avslutar jag diskussionen - du får nu tjafsa vidare med någon annan.

Vad vet du om mina nöjen? Inte ett dyft...
Jag anser inte denna "försiktighetsåtgärd " vara farlig..jag anser den onödig...Och skälet till detta har jag ju redan angivit.

Att Erik skulle få rättsliga följder för att jag publicerar ett telefonnummer till en offentlig person finner jag bara larvig Det är nog du som får tjafsa vidare..Klart slut--

Slagugglan
Medlem
#26 Skrivet: 8 Mar 2020 05:10

Att en juridisk text inte i alla enskilda fall är klockren är ju självklart. Lagar och förordningar måste skrivas på ett generellt sätt, lagboken är väl tjock redan nu.
Att SO tillämpar försiktighetsprincipen är ju också självklart. Endast barnsligt att ifrågasätta det, enligt mitt tycke.
Ska vi spela lite schack nu i väntan på årets intressantaste turnering där Magnus Carlsens utmanare ska utses?

greenberry
Medlem
#27 Skrivet: 8 Mar 2020 06:52

Citerar: Vert, #14:
Fan, ibland undrar man ju om du spelar dum eller om det verkligen kan vara så att du inte begriper detta?

Please no religion in the forum. Asking moderator humbly to delete this expression.

timmy
Medlem
#28 Skrivet: 8 Mar 2020 07:53

Hur fan kan du inte fatta det Vert och övriga påpekat Sture?

De svarar på din fråga dessutom! Inse att du har gjort fel och erkänn detta, kan väl inte vara så svårt?! Jo, just det du kan ju inte det för du har ju alltid rätt.

Fattar du inte den praktiska skillnaden med att det är två vitt skilda hemsidor som funkar olika så har du en del att jobba med mentalt....

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 8 Mar 2020 13:51 - Redigerad av: sture_lindberg

Det är helt ok för mej att telefonnumret togs bort. Alla som vill kan ändå hitta numret på Sveriges schackförbunds sida.

Och JO jag fattar skillnaden Och det gjorde jag också INNAN någon påpekade detta.Men det var liksom inte det saken gällde.

jimpan
Moderator
#30 Skrivet: 8 Mar 2020 13:59

På Sveriges Schackförbunds hemsida finns en ansvarig utgivare som tar ansvar för publiceringen, och personen i fråga (dvs. han vars namn och telefonnummer publicerades) har med största säkerhet godkänt att få sitt namn och telefonnummer publicerat där.
På schackOnline finns också en ansvarig utgivare (Erik), men han har inte givits möjlighet att godkänna publiceringen. Personen vars namn publicerades här har heller inte godkänt att få sitt namn och telefonnummer publicerat här.
Detta skrev medlem Vert tidigare i tråden och det var precis det som gjorde att jag tog bort ditt inlägg!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!