Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidsvinst för Carlsen
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
knightrider
Moderator
#31 Skrivet: 7 Jan 2020 17:40

Citerar: HSK_Andreas, #30:
varför inte om man byter ut den svarta bonden mot en löpare?

Därför att det inte går att konstruera en teoretisk mattvariant.

alexanderlukas
Medlem
#32 Skrivet: 7 Jan 2020 17:50

Det vore intressant att se vad som händer till slut om två vrångskallar spelar på vinst mot varandra med varsin kung och varsin olikfärgad löpare. Båda måste vinna för att få prispengar....ingen vill ta remi...

alexanderlukas
Medlem
#33 Skrivet: 7 Jan 2020 17:57

Bonde=mattsättande material har ju varit ok i många år. Tycker inte att löpare/springare ska räknas som det. Att ha en regel som faktiskt innebär: Om du tar motståndarens sista pjäs kan du inte vinna partiet, är lite absurd.

knightrider
Moderator
#34 Skrivet: 7 Jan 2020 17:58

Citerar: alexanderlukas, #32:
Det vore intressant att se vad som händer till slut om två vrångskallar spelar på vinst mot varandra med varsin kung och varsin olikfärgad löpare. Båda måste vinna för att få prispengar....ingen vill ta remi

Ja, bra fråga.
Sista pågående parti i turneringen också.
Alla vill åka hem.

HSK_Andreas
Moderator
#35 Skrivet: 8 Jan 2020 11:02

Citerar: knightrider, #31:
Därför att det inte går att konstruera en teoretisk mattvariant.

Jo, det går alldeles utmärkt

Utsprungsställningen:
Vit: Kung h1, Dam a4, Torn b4, Torn c4, bonde h4
Svart: Kung h8, bonde h5
Svart vinner eftersom hen promerar till något som sätter matt.

Ändrad ställning:
Vit: Kung h1, Dam a4, Torn b4, Torn c4, bonde h4
Svart: Kung h8, löpare h5
Svart vinner för att vits h-bonde promoverar till löpare eller springare och svart kan sätta matt.

Inget av alternativen är troligt, men få reagerar på att svart vinner i den första ställningen, men väl i den andra.

HSK_Andreas
Moderator
#36 Skrivet: 8 Jan 2020 11:04

Jag skulle säga att om två spelare drar vidare i ställningen med varsin löpoare av olika färg så är det inget problem för domaren att döma. Domaren kan väl välja mellan ½-½, ½-0 och 0-0 beroende på situationen.

alexanderlukas
Medlem
#37 Skrivet: 8 Jan 2020 11:12

Citerar: HSK_Andreas, #36:
Domaren kan väl välja mellan ½-½, ½-0 och 0-0 beroende på situationen.

Vad säger reglerna egentligen? Kan domaren bryta ett parti där det finns möjlig mattsättning om båda spelarna vill spela?

HSK_Andreas
Moderator
#38 Skrivet: 8 Jan 2020 13:00

Jag anser att den möjligheten finns för en domare. Normalt sett så ska inte domaren blanda sig i partierna, utom i vissa särskilda fall, som skiljer mellan exempelvis långparti och blixt.

Förordet säger:
Schackreglerna kan inte ta upp alla potentiella situationer som kan uppstå under ett parti och de kan inte heller reglera alla organisatoriska frågor. I de fall som inte regleras i detalj av en eller flera paragrafer bör det emellertid vara möjligt att fatta ett korrekt beslut genom att studera analoga situationer som diskuteras i reglerna. Reglerna förutsätter att domare har erforderlig kompetens, sunt omdöme och
absolut objektivitet. Alltför detaljerade regler riskerar inskränka domarens frihet att avkunna domslut där hänsyn tas till rättvisa, logik och särskilda omständigheter. FIDE vädjar till alla schackspelare och förbund att godta detta synsätt.
Dvs att alla tänkbara situationer inte hanteras av reglerna.

Kombinerat med §11.1
Spelarna får inte handla på sådant sätt att schackspelet råkar i vanrykte.
så tycker jag att situationen med två spelare som spelare vidare med varsin löpare, endast i syfte att vinna på tid hanteras av domaren så här:

Domaren förklarar att om de inte enas om remi så bryter de mot reglerna i §11.1 och riskerar att dömas som förlorare. Normalt tar man nog remi då och det blir ½-½. Om en av spelarna vill ta remi, men den andra fortsätta så dömer man ½-0. Om båda spelarna är envisa och vill fortsätta så dömer man 0-0. Jag tror dock inte att det kommer hända.

HSK_Andreas
Moderator
#39 Skrivet: 8 Jan 2020 13:02

Jag kan väl kanske komplettera med paragraferna nedan:

11.7 Spelare som framhärdar i sin vägran att följa schackreglerna ska dömas till förlust av partiet, och motståndarens poäng ska bestämmas av domaren.
11.8 Om båda spelarna befinns skyldiga enligt § 11.7 ska båda spelarna dömas till förlust av partiet.
11.9 Spelare har rätt att be domaren förklara specifika aspekter av schackreglerna.

alexanderlukas
Medlem
#40 Skrivet: 8 Jan 2020 13:15

Tack HSK_Andreas för bra och uttömmande svar. Vettigt att domaren har möjlighet att bryta vid extremsituationer. Men man kan ju också tycka att ett parti vore förlorat om tiden är slut oavsett hur det ser ut på brädet. Men som någon skrev, det viktigaste är vl att alla som spelar vet förutsättningarna.

TBchess
Medlem
#41 Skrivet: 8 Jan 2020 15:39

Jag skulle personligen vara mycket tveksam till att använda 11.1 i annat än mycket tydliga fall då det är en riktig gummiparagraf. Vad som leder till att schackspelet råkar i vanrykte lär variera kraftigt beroende på vem du frågar.

HSK_Andreas
Moderator
#42 Skrivet: 9 Jan 2020 09:10

Jag håller med dig, men två spelar som envisas med att spela vidare med endast varsin löpare av olika färg är ett fall där jag tycker paragrafen kan användas.

Alternativt får jag väl sätta igång och räkna dragen som utförs så att de faller på 50-dragsregeln. Då får man iallafall stopp på ett blixtparti med 2 sekunders tillägg per drag.

I praktiken har jag dock aldrig varit med om en sådan sitaution, åtminstone inte med tidstillägg.

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 9 Jan 2020 16:21

Det förekommer knappast att 2 spelare med varsin löpare fortsätter att spela. Men om den som hade löpare och 3 bönder mot Magnus hade stannat klockan och tillkallat domare så hade han fått remi.Felet var alltså att han chansade på att spela på vinst Och då får han ju skylla sej själv faktiskt.

HSK_Andreas
Moderator
#44 Skrivet: 11 Jan 2020 15:37

Jag kan faktiskt inte hitta något stöd i senaste reglerna att vitspelaren kunde kräva remi.

Oavsett vilket så vinner ha ställningen 99 ggr av 100 om han inte fumlar omkull sina pjäser så att kräva remi (om det ens är möjligt) är riktigt korkat.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 11 Jan 2020 16:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #44:
så att kräva remi (om det ens är möjligt) är riktigt korkat.

Är det inte bättre med remi än förlust, som det blev nu , menar du ?
Jag menar bara att om man spelar på vinst i en sådan ställning som han hade så riskerar man ju samtidigt en förlust.Som det också så riktigt blev.
Och då ska man ju inte EFTER partiet gnälla över sin förlust som han gjorde.

Alltså:Antingen väljer man att chansa och att spela på vinst fast man har usel tid kvar på klockan.Man riskerar ju då också att förlora.

ELLER :Så stannar man klockan och tillkallar domaren .Och begär remi. '

Men man ska aldrig gnälla över resultatet efteråt om man väljer att spela vidare på vinst.

bubbenx3
Medlem
#46 Skrivet: 11 Jan 2020 16:33

Hur fungerar det med att kräva remi? I vilka sammanhang kan man göra det?
Mvh
Joakim

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 11 Jan 2020 16:38

Då motspelaren endast har löpare kvar som i det berörda fallet till exempel.
Finns fler exempel naturligtvis..
Men det gäller som sagt att stanna klockan och tillkalla domaren,,INNAN sin egna tid gått ut..

hypermodernist
Medlem
#48 Skrivet: 11 Jan 2020 17:21

Var i reglerna står det att man kan kräva remi om motståndaren endast har en löpare? Vad jag kan se går det bara att kräva remi om samma ställning uppkommit 3 gånger (paragraf 9.2) eller enligt 50-dragsregeln (paragraf 9.3). Reglerna finns här för den som orkar läsa: https://schack.se/wp/wp-content/uploads/2018/10/Re gler-2018-PUBL.pdf

HSK_Andreas
Moderator
#49 Skrivet: 11 Jan 2020 20:27

Citerar: sture_lindberg, #45:
Är det inte bättre med remi än förlust, som det blev nu , menar du ?

Jo, det hade varit bra den här gången och en förlustaffär 99 ggr av 100, så sammanlagt korkat.

Oavsett så är jag högst tveksam till att man ens kan kräva remi. Vi talar inte om tidsbegränsad avslutning eftersom man får 2 sekunder tillägg för varje drag.

Sen var väl inte motståndarens protest mot att han förlorade enligt reglerna, utan av att Magnus inte kunde vara tyst.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!