Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidsvinst för Carlsen
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
alexanderlukas
Medlem
#1 Skrivet: 31 Dec 2019 10:18 - Redigerad av: alexanderlukas

Märkligt parti där Carlsen, med endast en löpare kvar, vann på tid mot Firouzja.
Är det inte bedrövligt att FIDE har regler som tillåter sådant?
Undrar om Spasskij skulle krävt vinst där....

G_arvid
Medlem
#2 Skrivet: 31 Dec 2019 11:34

Citerar: alexanderlukas, #1:

Tyvärr är det nog så, vilket vi konstaterat i en annan tråd, att det är svårt att skriva regler som är heltäckande och förnuftiga i sådana här situationer. "Mattsättande material" talades det om förr. Nu står det att partiet är remi om det inte finns någon regelrätt dragföljd som leder till matt för den som vunnit på tid. Ingen av formuleringarna garanterar att orimliga situationer inte kan uppstå. Pratar man om mattsättande material kan det t ex bli så att den som vinner på tid just har offrat damen för att sätta kvävmatt med den kvarvarande springaren...

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 31 Dec 2019 16:30

Citerar: alexanderlukas, #1:
Märkligt parti där Carlsen, med endast en löpare kvar, vann på tid mot Firouzja.
Undrar om Spasskij skulle krävt vinst där....

Men det måste ju finnas regler.Och de är ju lika för alla.

Och finns det en löpare kvar så kan det ju räcka för den som har detta att matta. Motståndarens bönder kan ju stå på så sätt att de står i vägen för sin egen kung.
Och det gäller att hushålla med sin tid,som alltså inte Magnus motståndare gjorde.

Så jag finner en vinst för Magnus helt självklar i detta fall.

Damvinst
Medlem
#4 Skrivet: 31 Dec 2019 21:53

Precis som Sture säger. det tog mig PINSAMT många år innan jag fattade att kung + löpare
Kan vara vinst mot kung + bonde (man kan spela på tid). Eftersom det teoretiskt sätt fortfarande går att göra matt med löparen. Motståndaren kan t.ex. ta ut ett torn och sen sätta sin kung + torn i ett hörn o då göra natt med tex en löpare

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 31 Dec 2019 22:31

Med kung+löpare kan man till och med vinna mot kung+dam+springare.

alexanderlukas
Medlem
#6 Skrivet: 31 Dec 2019 22:52 - Redigerad av: alexanderlukas

Såg en gång en fd elitspelare, som inför ogarderbar matt med 4 minuter kvar, schackade mellan två rutor ett 20-tal drag mot en motståndare med 1 minut på klockan. Elitspelaren avsåg fortsätta schacka tills minuten var slut.
Sånt är fasen inte snyggt. Att regler kan tillåta sånt är skandalöst.
Motståndaren lämnade brädet i vredesmod.
Carlsens motståndare förlorade för han välte pjäsen och Carlsen förlorade i aktning.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 31 Dec 2019 23:04

Citerar: alexanderlukas, #6:
Carlsens motståndare förlorade för han välte pjäsen och Carlsen förlorade i aktning.

Håller jag inte alls med om.Magnus kan omöjligt rå för att motståndaren klantade sig.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 31 Dec 2019 23:08

Citerar: Damvinst, #4:
Motståndaren kan t.ex. ta ut ett torn och sen sätta sin kung + torn i ett hörn o då göra natt med tex en löpare

Nej det går inte men däremot kan han "ta ut" en springare,Och då kan man matta med bara en löpare. Men inte om han tar ut ett torn.

Michla
Medlem
#9 Skrivet: 1 Jan 2020 02:47 - Redigerad av: Michla

Har man en löpare och Kung mot löpare o 3 bönder o Kung tror jag att det skulle vara svårt att matta mot en nybörjare till och med. Jag vet att du är en Magnusfan Sture så då kvittar det nog vad vi tycker om reglerna. Men jag tycker det är jävla idiotregler.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 1 Jan 2020 04:09

Citerar: Michla, #9:
Har man en löpare och Kung mot löpare o 3 bönder o Kung tror jag att det skulle vara svårt att matta mot en nybörjare till och med. Jag vet att du är en Magnusfan Sture så då kvittar det nog vad vi tycker om reglerna. Men jag tycker det är jävla idiotregler.

Har inget att göra med att det var just Magnus som vann.Jag anser att det blev dömt riktigt vilken spelaren än var.
Och det ansåg tydligen domarna också.Tack o lov.

TBchess
Medlem
#11 Skrivet: 1 Jan 2020 06:13

Så som reglerna ser ut så var det absolut rätt dömt. Huruvida reglerna är de bästa möjliga är jag dock inte lika säker på. Det viktigaste för att uppnå rättvisa anser jag dock vara att spelarna är medvetna om vad som gäller när de väljer att deltaga.

alexanderlukas
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jan 2020 09:11

Citerar: TBchess, #11:
Så som reglerna ser ut så var det absolut rätt dömt. Huruvida reglerna är de bästa möjliga är jag dock inte lika säker på. Det viktigaste för att uppnå rättvisa anser jag dock vara att spelarna är medvetna om vad som gäller när de väljer att deltaga.

TBchess, det kan jag absolut hålla med om. Schack är för mig en gentlemannasport och det är bedrövligt att det finns regler som främjar motsatsen. Tills vidare får man gilla läget...

Michla
Medlem
#13 Skrivet: 1 Jan 2020 12:43

Sture, du pratar om att ge upp efter Damförlust. Men har man en löpare kvar så är det bara att spela på?

Jamppe2001
Medlem
#14 Skrivet: 1 Jan 2020 14:18

Sture är Sture!

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 1 Jan 2020 14:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Michla, #13:
Sture, du pratar om att ge upp efter Damförlust. Men har man en löpare kvar så är det bara att spela på?

Menar du att Magnus skulle ha gett upp då han bara hade en löpare kvar ?? Han spelade på remi där så klart.
Och det är ju upp till den som leder med 3 bönder att bjuda remi om han riskerar att förlora på tid.Vilket han alltså inte bjöd.Då tar han ju samtidigt en risk att förlora på tid.Vilket han också alltså gjorde.Så resultatet som blev är alltså helt rätt.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 1 Jan 2020 14:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar TB chess .

Det viktigaste för att uppnå rättvisa anser jag dock vara att spelarna är medvetna om vad som gäller när de väljer att deltaga. Slut citat /

Helt riktigt

Michla
Medlem
#17 Skrivet: 1 Jan 2020 14:42

Citerar: sture_lindberg, #15:
Menar du att Magnus skulle ha gett upp då han bara hade en löpare kvar ??

Jag menar att det bara är att spela på om man bara har en löpare kvar, man kan ju sätta matt.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 1 Jan 2020 14:51 - Redigerad av: sture_lindberg

men det var remi han spelade på,,Sen att det blev vinst kan ju inte han rå för.Motspelaren hade chansen att bjuda remi men han tog inte denna chans.

Tar man en chans med att spela på vinst..-Så tar man alltid risken att också förlora.
Och det var detta som hände--Magnus motståndare borde alltså ha tagit remi när han insåg hur lite tid han hade kvar på sin klocka.
Men i och med att han valde att chansa med att försöka vinna ,så blev det också som det blev.

G_arvid
Medlem
#19 Skrivet: 1 Jan 2020 23:24

Citerar: TBchess, #11:
Det viktigaste för att uppnå rättvisa anser jag dock vara att spelarna är medvetna om vad som gäller när de väljer att deltaga.

Kan så vara, men regeln blir ju inte bättre bara för att alla vet vad som gäller. Jag har sett att amerikanska schackförbundet har listat ett antal situationer där partiet är remi när motståndarens tid går ut. Däribland om spelaren som har tid kvar sitter enbart med kung och lätt pjäs och inte kan ange en forcerad vinst. Spontant tycker jag det känns som en regel som stämmer bättre överens med min syn på schack.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 1 Jan 2020 23:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #19:
Däribland om spelaren som har tid kvar sitter enbart med kung och lätt pjäs och inte kan ange en forcerad vinst. Spontant tycker jag det känns som en regel som stämmer bättre överens med min syn på schack.

Men då gäller det så klart att den som har överläge i pjäser att kräva remi innan hans tid är ute.Och det gjorde aldrig Magnus motståndare,Hade han gjort detta så kan jag hålla med dej.Annars inte.

Man kan ju inte sitta och chansa på att spela på vinst om man har överläge i pjäser och sedan gnälla över att man förlorat på tid .Inte ens mot en spelare med enbart kung och löpare.Spelar man på vinst så riskerar man också att förlora. Och då gäller att den som har teoretiska chanser att matta vinner. Även med bara en löpare så går det alltså teoretiskt att vinna ett parti. Sen att det är mer eller mindre idiotdrag som fordras av den andre hör liksom inte till saken

Afrikan
Medlem
#21 Skrivet: 2 Jan 2020 09:57

Håller med Sture. "Sen att det är mer eller mindre idiotdrag som fordras av den andre hör liksom inte till saken" Mitt i prick! Annars hamnar man ju i en hopplös diskussion om HUR idiotiska tänkbara drag, som ska krävas, för att inte tidsregeln ska gälla.

alexanderlukas
Medlem
#22 Skrivet: 2 Jan 2020 10:07

Det betyder också att en spelare med K+ 2 springare mot ensam kung kan spela på vinst (med hopp om tidsvinst om motståndaren spelar på inkrementet) då det finns en teoretisk matt. Samma som nämnts med K+L mot K+L om löparna är olikfärgade.
Är det så schack ska spelas?

En domare ska tamme17 kunna gå in och döma remi i såna fall då det är omöjligt att vinna på ett "normalt" sätt på brädet.

Afrikan
Medlem
#23 Skrivet: 2 Jan 2020 10:44

Det finns bland schackspelare en lustig inställning till "tid". Det anses mindre skämmigt att förlora på tid än genom att bli utspelad på brädet. Omvänt är det nästan litet mindre gentlemannamässigt att vinna på tid. (En gång i tiden ansågs det icke gentlemannamässigt att avböja ett erbjudet damoffer, hur osunt det än var!)
Tid ingår som faktor i spelet. Detta gäller i högre grad ju kortare betänketiden är. Det gäller i särskilt hög grad i snabbschack och blixt. Den spelare, som använt mer tid har tillgodogjort sig fördelen av detta och ofta kan det få effekt (allt annat lika) i ställningen på brädet. För detta kan han få betala ett pris i form av förlust på tid. Det är precis så det ska vara.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 2 Jan 2020 10:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: alexanderlukas, #22:
En domare ska tamme17 kunna gå in och döma remi i såna fall då det är omöjligt att vinna på ett "normalt" sätt på brädet.

Jo men då ska en spelare först stoppa klockan och tillkalla en domare.' Stannar man inte klockan samtidigt som man tillkallar en domare så riskerar man alltså att förlora partiet på tid.Oavsett med hur många pjäser man leder med

Om den andra skulle kunna vinna rent teoretiskt..Glasklara regler enligt mej

Nä hej då nu dags att ta sej till Rilton för spel

HSK_Andreas
Moderator
#25 Skrivet: 7 Jan 2020 14:41

Med de regler vi har är det en självklar vinst. Visst kan man ändra reglerna, men då bör man ju även hantera den ensamma blockerade h-bonden mot motståndarens alla pjäser... Bonden kan ju faktiskt gå i dam och sätta matt, även om det är osannolikt. Jag tror dock inte folk hade varit lika upprörda om det varit en sådan ställning.

Sen kan jag inte riktigt förstå hur spelaren kunde förlora detta på tid, alltså rent praktiskt. Med 2 sekunders tillägg per drag så drar man 5-6 snabba drag och vips så har man 10 sekunder kvar på klockan och bör vinna komfortabelt. Exempelvis Kf5 och sen lite drag med löparen. Jag påstår faktiskt att jag skulle vinna ställningen med vit mot Magnus om jag fick 2 sekunder per drag

hypermodernist
Medlem
#26 Skrivet: 7 Jan 2020 15:44

Han välte en pjäs och hann inte ställa upp den igen, har jag för mig att jag läst någonstans.

hypermodernist
Medlem
#27 Skrivet: 7 Jan 2020 16:04

Och blev dessutom störd av en norsk svordom.

knightrider
Moderator
#28 Skrivet: 7 Jan 2020 16:59 - Redigerad av: knightrider

"Med tre sekunder kvar missade Firouzja den klara vinst som fanns med 66.g6. I stället drog han kungen till g4. Men kungen råkade falla och innan han fått den på fötter och omställt uret hade Firouzja förlorat på tid. Scenen finns i Olimpiu G. Urcans Twitter. Det går att konstruera en mattställning till och med utan bönderna så vit kan inte kräva remi.

Firouzja lämnade in en protest som gick ut på att Carlsen hade distraherat honom med en norsk svordom efter 65...Ld2-f4?. Det innebar att rond 20 sköts upp medan protesten behandlades. Men resultatet stod sig, Firouzja förlorade partiet."

knightrider
Moderator
#29 Skrivet: 7 Jan 2020 17:02

https://1.bp.blogspot.com/-Od_xu5i65KA/Xgp0dVh4AAI /AAAAAAAAyKM/DeVt2qiLeUYvPVdyd9vFikkpK1jJ2pIigCLcB GAsYHQ/s320/MC.jpg

HSK_Andreas
Moderator
#30 Skrivet: 7 Jan 2020 17:08

Ja välter man pjäserna så blir det såklart svårt att hinna. Gör man inte det så vinner man lätt, norsk svordom eller inte.

Jag tycker fortfarande att det är lika troligt att någon vinner med ensam löpare mot allt som går att vinna mot som att svart skulle vinna följande ställning:

Vit: Kung h1, Dam a4, Torn b4, Torn c4, bonde h4
Svart: Kung h8, bonde h5

Om vits tid går ut i den ställningen så är de flesta överens om att bonden räcker till vinst, så varför inte om man byter ut den svarta bonden mot en löpare?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!