Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Gamla schackregler
Författare Meddelande
alexanderlukas
Medlem
#1 Skrivet: 19 Dec 2019 09:37

Läste en gång om ett stormästarparti från tiden då det begav sig: 1. e2-e4 d7-d5 2. e4xd5 Dd8xd5 3. Lc1-c3?? Ett ogiltigt drag bestraffades på den tiden med att man fick göra ett straffdrag med kungen, alltså 3. Ke1-e2 Dd5-e4 matt
När togs den fåniga straffdragsregeln bort?

Har det funnits nån regel om att man ska säga "schack" när man schackar?
Låter som 1800-tal i så fall. Nån som vet?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 19 Dec 2019 17:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Har aldrig funnits någon regel att man måste säga schack,när man schackar.

Men däremot har det varit en kutym eller en oskriven regel att man gjorde så.

Det visade på att man var artig eller en sportsman typ.

Denna oskrivna regel är nu mer eller mindre helt borttagen i tävlingsschack. Förekommer kanske ibland i " köksschack".Alltså i schack med 2 icke så erfarna spelare

Det skulle närmast vara en liten förolämpling nu för tiden om man skulle säga schack varje gång man schackade.Ungefär som om inte den som var i schack inte kunde se sånt själv

greenberry
Medlem
#3 Skrivet: 20 Dec 2019 11:03

Well it cant be an insult on here. Since we cant talk to each other audible.......

Nystart
Medlem
#4 Skrivet: 20 Dec 2019 14:26

Självklart har Sture rätt när han berättar att här på SO konverserar vi inte med ljud.

Vi talar i vänliga ordalag till varandra och undanber oss "insult" samt överlåter regel tolkningar till dom som ständigt uppdaterar sidorna
och har kunskap om vårt spel.

All heder åt moderatorerna och folk som vet att uttrycka sig proffesionellt och bjuder oss på all den tid dom lägger ner på SO.

Inget ris åt "greeberry" som endast påpekade en självklarhet.

Tipp Tapp, Tipp Tapp - Tippetippe Tipp Tapp.

God Jul och Gott Nytt År.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 20 Dec 2019 18:42

Citerar: Nystart, #4:
Självklart har Sture rätt när han berättar att här på SO konverserar vi inte med ljud.

Det var väl inte det direkt som jag ville framföra. Utan jag skrev om oskrivna "regler" från förr och hur det är NU.

alexanderlukas
Medlem
#6 Skrivet: 20 Dec 2019 23:32

Är det nån schackhistoriker som har koll på straffdragsregelns avskaffande?

greenberry
Medlem
#7 Skrivet: 21 Dec 2019 04:18 - Redigerad av: greenberry

Isnt there something called "rord pjas ar ford pjas". So if touching the piece you have to move it somewhere. And if that move isnt or cant be legal...........What happens ? You will lose the game because of breaking the rules.
At least some form of penalty must be added. So a penalty rule is not phony in my view.
Better take away the rule "rord pjas ar ford pjas".
Here on we are fortunate to touch a piece without moving it.

alexanderlukas
Medlem
#8 Skrivet: 21 Dec 2019 08:44

If you can´t move the piece you´ve touched, nothing happens. Just make another move.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 21 Dec 2019 16:06

So right

MarcusEdin
Medlem
#10 Skrivet: 21 Dec 2019 18:26

Citerar: sture_lindberg, #2:
Förekommer kanske ibland i " köksschack".Alltså i schack med 2 icke så erfarna spelare

Det skulle närmast vara en liten förolämpling nu för tiden om man skulle säga schack

Kan nog kosta på mig ett "schack" fortfarande, i all välmening. Beror väl lite på parti och motståndare kanske. Får väl hålla tyst om jag möter sture någon gång då, men om det skulle hända så är det inte menat som en förolämpning

G_arvid
Medlem
#11 Skrivet: 21 Dec 2019 19:40

Citerar: sture_lindberg, #2:
Det skulle närmast vara en liten förolämpling nu för tiden om man skulle säga schack varje gång man schackade.Ungefär som om inte den som var i schack inte kunde se sånt själv

I långpartier är det nog tämligen överflödigt och skulle väl snarast störa motståndare och andra partier i lokalen. I snabbschack däremot, där regelvidrigt drag bestraffas med förlust, kan man inte se det som en sportslig gest att varna motståndaren för att göra något regelvidrigt?

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 21 Dec 2019 19:55 - Redigerad av: sture_lindberg

I tävlingsschack på klubbnivå eller högre än så så är ett muntligt schackande helt malplacerat.De flesta skulle nog trots allt ha överseende med dej om du sa schack;

peace
Medlem
#13 Skrivet: 22 Dec 2019 16:24

Citerar: G_arvid, #11:
inte se det som en sportslig gest att varna motståndaren för att göra något regelvidrigt?

Instämmer!

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 22 Dec 2019 16:47

NJA ,,,

HSK_Andreas
Moderator
#15 Skrivet: 22 Dec 2019 16:58

Jag undrar om det verkligen funnits en regel som tvingar en att flytta kungen vid feldrag. Jag tror att det är en myt, men säker är jag inte.

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 22 Dec 2019 17:36

Jag tror det kommer från den tiden när barn och ungdomar skulle lära sig spela schack,att man påminner motspelare att de står i schack,men kanske finns någon bok i ämnet på något bibliotek. Intressant fråga.

uct2
Medlem
#17 Skrivet: 22 Dec 2019 17:42

Citerar: HSK_Andreas, #15:
Jag undrar om det verkligen funnits en regel som tvingar en att flytta kungen vid feldrag. Jag tror att det är en myt, men säker är jag inte.

Det har funnits i blixt. Jag vann själv ett väldigt viktigt parti på det sättet när jag blev blixtmästare för juniorer i Västergötland i1979. Rejält längesedan, alltså. Och i långpartier tror jag precis som Andreas at det aldrig funnits, lika lite som "slå kungen" funnits i långpartier men däremot i blixtschack.

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 22 Dec 2019 18:48

Citerar: HSK_Andreas, #15:

Åjo, på nätet har jag hittat en lärobok från 1859 där bl a följande står att läsa:
"
XIII. If a player make a false move, t. e., play a Piece or Pawn to any square to which it cannot legally be moved, his adversary lias the choice of three penalties; viz., 1st, of compelling him to let the Piece or Pawn remain on the square to which he played it; 2d, to move correctly to another square; 3d, to replace the Piece or Pawn and move his King."

Jag har läst om två snabba matter p g a denna straffregel. Den första började 1.e4, d5 2.exd5, Dxd5 och nu fick vitspelaren tag i löparen och spelade 3.Lc3. Regelvidrigt drag, alltså straffdrag med kungen: 3. Ke2 och De4 matt. Det andra började med 1.e4, e5 2.Dh5 f6. Feldrag, 2. -,Ke7 och 3.Dxe5 matt.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 22 Dec 2019 19:22

Citerar: tornado, #16:
Jag tror det kommer från den tiden när barn och ungdomar skulle lära sig spela schack,att man påminner motspelare att de står i schack,

ja eller också mellan 2 köksbordspelare,alltså mellan 2 icke klubbspelare.Bland försigkomna spelare förekommer det inte alls, Inte ens i blixt eller snabbschack.

TBchess
Medlem
#20 Skrivet: 22 Dec 2019 19:48

Har hittat bl.a. följande:

"3.
Berör en spelare en pjes, så måste han, om det är en af hans egna,
flytta den, om det är en af motståndarens, taga den, såvida han ej förut
uttryckligen sagt »j*adoube» (jag ställer till rätta). Om den berörda
pjesen ej kan dragas eller tagas, så måste konungen som straff flyttas.
Kan konungen ej heller röras utan att komma i schack, blifver be-
rörandet utan påföljd.

4.
Gör man ett mot reglerna för pjesernas gång stridande drag, eller
flyttar en af motståndarens pjeser, äger denne rätt, så länge han själf
ej rört någon pjes, att antingen låta draget gälla som riktigt, eller låta
motspelaren göra om det. Han kan äfven yrka på ett straffdrag med
kungen, såvida denne dock icke därvid kommer i schack." - https://archive.org/stream/lrobokischack00unkngoog /lrobokischack00unkngoog_djvu.txt (inscannad kopia av gamla "Lärobok i schack" av bröderna Collijn, andra upplagan, 1903)

----

Även i en del gamla nummer av Tfs (kan hittas på schackförbundets sajt) omnämns "straffdrag":

I http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1947/tfs_194 7_1112.pdf angående ett parti från 1925 mellan Torre och Reti.

I http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1930/tfs_193 0_02.pdf på sid 42-43 (om skillnader mellan svenska och internationella schackregler).

I http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1959/tfs_195 9_02.pdf, i referens till ett parti från 1880. Det beskrivs också som "enligt de dåtida bestämmelserna", vilket sannolikt betyder att regeln iaf inte längre såg ut så 1959.

MarcusEdin
Medlem
#21 Skrivet: 22 Dec 2019 19:54

Citerar: sture_lindberg, #19:
Bland försigkomna spelare förekommer det inte alls, Inte ens i blixt eller snabbschack.

Jo då, lite beroende på vad du menar med erfaren iofs. Tycker nog att jag spelat tillräckligt mycket för att tillhöra den kategorin. Och vet fler än mig som i vissa situationer faktiskt säger schack. Själv gör jag det oftast om motståndaren har väldigt dåligt med tid eller verkar stressad, nervös mm just för att undvika feldrag. Sen behöver man ju inte ta i för kung och fosterland när man säger schack,utan det kan man ju göra ganska diskret. Möter jag "proffs" som uppenbarligen tar spelet på blodigt allvar eller att det finns lättstörda i lokalen är jag dock tyst

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 22 Dec 2019 21:25

Bra jobbat TBchess

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 22 Dec 2019 21:51

Citerar: MarcusEdin, #21:
Själv gör jag det oftast om motståndaren har väldigt dåligt med tid eller verkar stressad, nervös mm just för att undvika feldrag. Sen behöver man ju inte ta i för kung och fosterland när man säger schack,utan det kan man ju göra ganska diskret. Möter jag "proffs" som uppenbarligen tar spelet på blodigt allvar eller att det finns lättstörda i lokalen är jag dock tyst

Är du klubbspelare ?

MarcusEdin
Medlem
#24 Skrivet: 23 Dec 2019 08:52

Citerar: sture_lindberg, #23:
Är du klubbspelare ?

Jajamen, spelar i allsvenskan också. Och har varit med i SM iaf en gång

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 23 Dec 2019 15:58

Ok bland barn och ungdomar eller bland nybörjare kan jag finna en viss tanke att säga schack.men aldrig annars.

Skulle någon säga schack till mej ,så skulle jag undra lite om inte den schackande spelaren förstår att jag ser detta själv...

.God Jul

greenberry
Medlem
#26 Skrivet: 24 Dec 2019 20:00

Citerar: sture_lindberg, #25:
Skulle någon säga schack till mej ,så skulle jag undra lite om inte den schackande spelaren förstår att jag ser detta själv...

Check mate........to you my mate.

Slagugglan
Medlem
#27 Skrivet: 24 Dec 2019 20:43

God schack på er alla matta julmatsätare..

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 24 Dec 2019 23:17

Citerar: greenberry, #26:
Check mate.

Its ok if you check mate me.
But its not ok that you say it to me I can see that for myself you know,

greenberry
Medlem
#29 Skrivet: 27 Dec 2019 19:34

Well its only a friendly gesture to say check to a mate or friend. My point of view........

Du måste logga in för att kunna posta!