Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Takt och Ton i Trådar
Författare Meddelande
uct2
Medlem
#1 Skrivet: 1 Jun 2019 21:00

I tråden om regler i blixtschack fick vi se när och varför en spelare stängdes av från inlägg på SO. Jag är inte moderator eller på annat sätt engagerad i SO, bara en vanlig spelare. Som utomstående betraktare tycker jag dock att moderatorerna gjorde helt rätt. Den Nu Avstängde Spelaren har förstört massvis med intressanta diskussioner genom att bryta mot en grundregel: att inte upprepa argument gång på gång utan att försöka föra diskussionen framåt. Istället mal han på utan att ta hänsyn till motargument. Han har också tidigare skällt ut barn för att de inte givit upp partier i tid, vilket stör oss som gillar juniorverksamhet. Att han dessutom vägrat att erkänna att han fuskar med motorhjälp i SO-serien hör väl till bilden.

Den moderator som höll i yxan, Jimpan, har fått kritik av vänner till den Nu Avstängde Spelaren. Det ser vi i en moderatortråd vi inte kan svara i. Jag vill istället här framhålla hur riktigt jag – och som jag vet många med mig – tycker moderatorerna agerat och hur fel det är att attackera dem för beslutet.

Moderatorerna gör ett jättejobb, dessutom frivilligt, och det måste vara olidligt att ständigt behöva hantera någon som alltid ligger på gränsen för vad som är ok. Jag följer en del FB-trådar (inte schack) och där skulle Den Nu Avstängde Spelaren blivit bortplockad för länge sedan om han betett sig som han gör hos oss. Moderatorerna har haft ett oändligt tålamod, men någon gång måste det ta slut och jag tycker det är väldigt illa att de blir kritiserade för detta. Skulle gärna se vad Den Nu Avstängde Spelarens fanclub egentligen har för argument.

En annan fråga är vad SO-spelare i allmänhet anser om regler för trådar och samtalstonen i dessa, är det rätt att så tydligt tala om vem som blivit avstängd och varför? Personligen tycker jag det är bra med öppenhet i sådana frågor.

lisbetsallander
Medlem
#2 Skrivet: 1 Jun 2019 22:04

Håller helt med dig här Christer

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 2 Jun 2019 13:35

Vilken är det som har blivit bortplockad?

lisbetsallander
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jun 2019 14:51 - Redigerad av: lisbetsallander

Citerar: uct2, #1:
Skulle gärna se vad Den Nu Avstängde Spelarens fanclub egentligen har för argument.

om det nu finns någon sådan jag tvivlar....

machucado
Medlem
#5 Skrivet: 2 Jun 2019 20:17

SMS:ar fanklubben Jimpan? Varför använder de inte en normal sO-kanal?

Mikaelk
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jun 2019 21:16

Jag tycker det är trist för nu är det ingen fart här på forumen alls.

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 2 Jun 2019 21:53

Citerar: machucado, #5:
SMS:ar fanklubben Jimpan? Varför använder de inte en normal sO-kanal?

Jag skulle tro att det är ren feghet; i en öppen tråd skulle Jimpan kunna få stöd av andra.

machucado
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jun 2019 22:15

Ja, men PM funkar väl också? Det är kanske det som menas.

Om det nu trots allt är SMS till mobilen tycker jag att det har gått för långt. Nu är Jimpan en stor grabb och klarar av värre saker än ett SMS eller två men jag tycker man kan hålla sig till PM om detta.

Sedan håller jag nog med om att väldigt mycket vettig dialog eller diskussion har gått förlorat och att en avstängning är befogat.

lisbetsallander
Medlem
#9 Skrivet: 3 Jun 2019 07:21

Citerar: Spedicken, #3:
Vilken är det som har blivit bortplockad?

svaret finns i denna tråd:
https://schackonline.com/forum/1_48680_1.html

timmy
Medlem
#10 Skrivet: 3 Jun 2019 08:48

Att den Nu Avstängda Spelaren efter mer än 10 års upprepade regelbrott är inte mer än rätt.

Efter att ha brutit mot regeln att ha flera användare upprepade gånger, redan då det initialt blev förbjudet skyldes det på en sambo som var registrerad. Hur många gånger det har hafts dubbla användare sedan dess kan bara Den Avstängda Spelaren svara på.

Att vid upprepade tillfällen LJUGA och sprida falsarier i trådarna är bland det värsta. Senaste tråden om regelfrågorna var ju pinsamt och uppenbart för alla att det rörde sig om lögner och påhitt. Att detta också har pågått i över 10 års tid är ingen som tvivlar på. Denna spelare skriker också högst att den inte använder motor i so-serien, troligtvis är detta även en ren och skär lögn.

Den Nu Avstängda Spelaren bryter upprepat mot att inte upprepa sig i trådar, kommer aldrig med nya argument, läser aldrig vad andra skrivit, skriver rent ut att man har fel i sitt tyckande, använder härskarmetoder. Jag har läst igenom vissa av de senaste 5 långa trådarna där det varit diskussioner och där har åtminstone 30-40 inlägg inslag av ovanstående olämpliga uppträdande i ett nätforum.

Som uct2 skriver så hade någon blivit avstängd i vilket annat internetforum som helst, men detta har pågått över 10 år. 10 ÅR!!!

G_arvid
Medlem
#11 Skrivet: 3 Jun 2019 10:01

Ursäkta, vad handlar den här tråden egentligen om? En spelare som är avstängd?

timmy
Medlem
#12 Skrivet: 3 Jun 2019 10:06

Den moderator som höll i yxan, Jimpan, har fått kritik av vänner till den Nu Avstängde Spelaren. Det ser vi i en moderatortråd vi inte kan svara i. Jag vill istället här framhålla hur riktigt jag – och som jag vet många med mig – tycker moderatorerna agerat och hur fel det är att attackera dem för beslutet.

Detta är ju viktigt att lita på våra moderatorer.

En annan fråga är vad SO-spelare i allmänhet anser om regler för trådar och samtalstonen i dessa, är det rätt att så tydligt tala om vem som blivit avstängd och varför? Personligen tycker jag det är bra med öppenhet i sådana frågor.

Detta kan du ju lyfta vad du tycker man kan skriva i en tråd G_arvid.

tornado
Medlem
#13 Skrivet: 3 Jun 2019 10:43

Citerar: G_arvid, #11:
Ursäkta, vad handlar den här tråden egentligen om? En spelare som är avstängd?

Det undrar jag också,men om man läser titeln så handlar den om TAKT OCH TON i trådar.
Finns risk att den här tråden också urartar......

tana
Medlem
#14 Skrivet: 3 Jun 2019 10:45

Eftersom avstängda personen är just avstängd, skulle vi kanske låta hans gärningar vila i frid tills han är själv med och kan framföra sin syn om saker och ting och diskutera i allmänna ordalag om takt och ton i trådar.

Nesse
Medlem
#15 Skrivet: 3 Jun 2019 10:54

Är det St*r* ?

timmy
Medlem
#16 Skrivet: 3 Jun 2019 10:57

Moderatorerna gör ett jättejobb, dessutom frivilligt, och det måste vara olidligt att ständigt behöva hantera någon som alltid ligger på gränsen för vad som är ok.

Moderatorerna gör som sagt allt detta på frivillig basis. Det handlar inte bara om att styra upp och stänga av spelare som missköter sig. Det handlar också om att rätta till buggar, ta bort inlägg/spam, sköta om sO-serien, kommunicera med Erik, se till så att allt det tekniska fungerar som det ska.

Att då få en massa spe och spott av folk härinne för sina beslut är vidrigt att läsa!!! Vad är det för personer som tror sig tycka att dessa moderatorer gör stora fel? Det är dessutom sidans grundare som bestämmer i slutet ändå, och moderatorerna är hans förlängda arm, betänk detta.

Citerar: tornado, #13:
Det undrar jag också,men om man läser titeln så handlar den om TAKT OCH TON i trådar.
Finns risk att den här tråden också urartar......

Takt och ton är att följa reglerna. Inte få den att urarta.

Citerar: tana, #14:
Eftersom avstängda personen är just avstängd, skulle vi kanske låta hans gärningar vila i frid tills han är själv med och kan framföra sin syn om saker och ting och diskutera i allmänna ordalag om takt och ton i trådar

Antar att han har fått framföra sina åsikter till jimpan eller annan moderator?!

jimpan
Moderator
#17 Skrivet: 3 Jun 2019 11:01

Citerar: timmy, #16:
Antar att han har fått framföra sina åsikter till jimpan eller annan moderator?!

Jo självklart och inte bara en gång.....

uct2
Medlem
#18 Skrivet: 3 Jun 2019 11:09

Moderatorerna gör som sagt allt detta på frivillig basis. Det handlar inte bara om att styra upp och stänga av spelare som missköter sig. Det handlar också om att rätta till buggar, ta bort inlägg/spam, sköta om sO-serien, kommunicera med Erik, se till så att allt det tekniska fungerar som det ska.

Att då få en massa spe och spott av folk härinne för sina beslut är vidrigt att läsa!!! Vad är det för personer som tror sig tycka att dessa moderatorer gör stora fel? Det är dessutom sidans grundare som bestämmer i slutet ändå, och moderatorerna är hans förlängda arm, betänk detta.

Vill bara understryka att det timmy skriver här var den enskilt viktigaste orsaken att jag startade tråden. Moderatorer ska inte behöva stå ut med trollangrepp, då ledsnar de till slut och utan moderatorer klappar SO ihop.

Luzidor
Medlem
#19 Skrivet: 3 Jun 2019 13:39

Jag vill oxå berömma och hedra moderatorerna som gör ett fantastiskt arbete med siten genom att det flyter på väldigt bra vad jag har förstått!

All heder åt er!

tana
Medlem
#20 Skrivet: 3 Jun 2019 14:09 - Redigerad av: tana

Citerar: uct2, #18:
Moderatorer ska inte behöva stå ut med trollangrepp

Så sant som sagt.
Vill bara understryka att det timmy skriver här var den enskilt viktigaste orsaken att jag startade tråden.

I så fall möjligen lite olyckligt valt trådrubrik. Därav undran från G_arvid och Tornado.
(Tror jag)

Citerar: Luzidor, #19:
Jag vill oxå berömma och hedra moderatorerna som gör ett fantastiskt arbete med siten genom att det flyter på väldigt bra vad jag har förstått!

All heder åt er!

Bara att hålla med.

G_arvid
Medlem
#21 Skrivet: 3 Jun 2019 15:54

Citerar: tana, #20:
I så fall möjligen lite olyckligt valt trådrubrik. Därav undran från G_arvid och Tornado.

Just det, åtminstone vad gäller mig. Rubriken "Takt och Ton i Trådar" inbjuder till en generell diskussion om nämnda ting, men hittills har det nästan enbart handlat om hur dåligt en enskild spelare har uppfört sig och hur rätt det var att stänga av spelaren. En mer generell fråga jag kan tänka mig att lyfta är: - Om jag diskuterar med en perrson som bryter mot forumreglerna - innebär det att jag därmed har tillåtelse att själv bryta mot samma regler?

timmy
Medlem
#22 Skrivet: 3 Jun 2019 16:21 - Redigerad av: timmy

Citerar: G_arvid, #21:
hittills har det nästan enbart handlat om hur dåligt en enskild spelare har uppfört sig och hur rätt det var att stänga av spelaren.

Det tycker jag inte:

och:

Vill bara understryka att det timmy skriver här var den enskilt viktigaste orsaken att jag startade tråden. Moderatorer ska inte behöva stå ut med trollangrepp, då ledsnar de till slut och utan moderatorer klappar SO ihop.

Detta belyser ju det på allmän nivå tycker jag nog.

Citerar: G_arvid, #21:
En mer generell fråga jag kan tänka mig att lyfta är: - Om jag diskuterar med en perrson som bryter mot forumreglerna - innebär det att jag därmed har tillåtelse att själv bryta mot samma regler?

Detta är också en relevant och bra (retorisk?) fråga. Svår att besvara. Men allmänt om en person upprepar sig eller beter sig illa under längre tid är det lätt att det besvaras med liknande metoder eller elakheter/personliga påhopp. Därför fyller moderatorer och tidiga ingripande från desamma en stor funktion i forumet här på sO. I och med att de inte alltid är inloggade,, vilket ingen kräver, så blir det lätt att trådar halkar iväg mot regelbrottens kant.

Du måste logga in för att kunna posta!