Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bedömning av ett parti i blixt.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
TBchess
Medlem
#91 Skrivet: 30 Maj 2019 17:08

Notera att då partiet Carlsen-Inarkiev spelades så gällde förlust vid första feldraget (nu gäller tilläggstid vid första och förlust vid andra).

HSK_Andreas
Moderator
#92 Skrivet: 30 Maj 2019 23:25

I partiet Carlsen-Inarkiev så tyckte jag redan från start att det första domslutet var horribelt och felaktigt. Det ändrades senare till något som stämde bättre överens med reglerna.

Inarkievs agerande bröt i min mening mot §11.1 Spelarna får inte handla på sådant sätt att schackspelet råkar i vanrykte.

Det tycker jag att man kan säga att spelaren som inte kräver tilläggstid utan istället gör ett "bättre" drag. Reglerna har ställt upp vilka straff man kan få för olika förseelser, exempelvis ett felaktigt drag. En "klurig" motståndare ska inte få mer än så anser jag.

uct2
Medlem
#93 Skrivet: 31 Maj 2019 00:14

Citerar: HSK_Andreas, #92:
Inarkievs agerande bröt i min mening mot §11.1 Spelarna får inte handla på sådant sätt att schackspelet råkar i vanrykte.

Ja, det låter ju verkligen som något som skulle kunna åberopas i de exempel vi haft uppe! Tänkte väl att det borde finnas något sätt att komma åt den som fifflar medvetet.

TBchess
Medlem
#94 Skrivet: 31 Maj 2019 00:21 - Redigerad av: TBchess

Det är dock svårt/omöjligt att bevisa om det är en planerad grej av vitspelaren eller om han inte heller såg att det var schack förrän efter Lg5 spelats.

Faktum är att scenariot jag beskrev i #78 är helt enligt regelverket.

Det innebär också att alternativ 2 i inlägg #83 kommer att hanteras väldigt olika beroende på om tävlingsreglerna eller de "vanliga" snabbschackreglerna används (stor fördel för svart respektive vinst för vit).

HSK_Andreas
Moderator
#95 Skrivet: 31 Maj 2019 06:50

Ja, att bevisa att vitspelararen gör detta medvetet är svårt.

I Inarkievs fall kändes det väldigt planerat med tanke på hur snabbt han reagerade. En spelare som gör detta medvetet kanske kommer kämpa mer för att få utföra sitt drag än den som gjort det oavsiktligt?

Man hamnar väl inom området om domarens sunda förnuft antar jag, ett område som säkert är bra i de flesta fall, men ibland väldigt vanskligt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!