Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bedömning av ett parti i blixt.
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
kajke
Medlem
#1 Skrivet: 22 Maj 2019 09:30

Vad säger ni om detta? Svart gör ett damdrag och bjuder därefter remi. Han har bara 4 sek kvar då. Motståndaren accepterar remin. Det visar sig dock att vit är matt som svart inte ser. Vit hävdar att det är remi men svart säger i efterhand att matt gäller. Vad är rätt?

TBchess
Medlem
#2 Skrivet: 22 Maj 2019 10:24 - Redigerad av: TBchess

Från FIDE:s schackregler 2018 (svensk översättning av Ola Winfridsson):

"Den spelare som sätter motståndarens kung schack matt har vunnit partiet. Detta avslutar omedelbart partiet, förutsatt att det drag som ger upphov till mattsättningen utförts i enlighet med § 3 och § 4.2–4.7."

Eftersom matten avslutar partiet så kom såväl remianbudet som accepterandet av detta efter partiets slut. Svart har alltså vunnit.

Elrey
Medlem
#3 Skrivet: 22 Maj 2019 12:53 - Redigerad av: Elrey

För att lära mig, vad står det i dessa paragrafer?

Citerar: TBchess, #2:
§ 3 och § 4.2–4.7


Mvh
/ JC

knightrider
Moderator
#4 Skrivet: 22 Maj 2019 13:06

http://www.schack.se/pdf/Regler%202018-PUBL.pdf

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 22 Maj 2019 13:31

Jag är enig med övriga, matt avslutar partiet så remianbudet kommer när partiet redan är slut.

TBchess
Medlem
#6 Skrivet: 22 Maj 2019 14:48

Citerar: Elrey, #3:
För att lära mig, vad står det i dessa paragrafer?

§3 Handlar om hur pjäserna går.
§4 Handlar om utförandet av drag (pjäs som medvetet rörs måste, om möjligt, flyttas (egen pjäs) respektive slås (motståndarens pjäs), tornet får inte röras först vid rockad, j'adoube etc).

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 22 Maj 2019 20:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag ska träffa en internationell domare i morgon.Jag ska fråga om detta. Tvivlar faktiskt att matt går före ett uppgjort /redan avgjort
resultat i detta läge.Jag återkommer sent i morgon om detta.

tornado
Medlem
#8 Skrivet: 22 Maj 2019 21:41

Om båda spelarna är överens om remi så är väl saken klar,som att skriva under ett kontrakt

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 22 Maj 2019 22:05

Jo jag tror ganska säkert att du och jag har rätt där Tornado

TBchess
Medlem
#10 Skrivet: 22 Maj 2019 22:19 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #7:
Tvivlar faktiskt att matt går före ett uppgjort /redan avgjort
resultat i detta läge

Resultatet var inte redan avgjort innan matten, det var matten som avgjorde. Remianbudet och dess accept kom dock först efter partiet hade avgjorts, och har därför ingen inverkan på resultatet.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 22 Maj 2019 22:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Har man gjort en uppgörelse om remi så borde den gälla så klart.

Den som mattar bör ju påpeka att han vunnit INNAN denna uppgörelse (remiförfrågan )ges.


Resultatet är avgjort när de båda spelarna enas om remi.

Se Tornados beskrivning om kontrakt.

TBchess
Medlem
#12 Skrivet: 22 Maj 2019 22:33 - Redigerad av: TBchess

Läs citatet från regelverket igen:

"Den spelare som sätter motståndarens kung schack matt har vunnit partiet. Detta avslutar omedelbart partiet, förutsatt att det drag som ger upphov till mattsättningen utförts i enlighet med § 3 och § 4.2–4.7."

Man behöver inte påpeka ett resultat för att det skall gälla. Vinsten är omedelbar genom mattsättningen.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 22 Maj 2019 22:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Remin är fullständig då båda 2 har accepterat den. Man kan inte komma efteråt och påpeka något annat sedan.

.
Citerar: tornado, #8:
Om båda spelarna är överens om remi så är väl saken klar,som att skriva under ett kontrakt


Men som jag skrev förut .Jag ska prata med en internationell domare om detta i morgon. Så vi får vänta till dess.

TBchess
Medlem
#14 Skrivet: 22 Maj 2019 22:44 - Redigerad av: TBchess

5.2.3 "Partiet är remi efter överenskommelse mellan de två spelarna under partiet, förutsatt att båda spelarna har utfört minst ett drag vardera. Detta avslutar omedelbart partiet."

Överenskommelse mellan de två spelarna under partiet alltså. Eftersom matten avslutade partiet så gjordes inte överenskommelsen under partiet, utan efter partiet.

I det aktuella fallet var händelsernas ordning: Matt -> avslutar omedelbart partiet -> remianbud -> accept -> avslutar omedelbart partiet

Partiet var alltså redan slut innan remianbudet och resterande del av händelsekedjan är därmed ogiltig.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 22 Maj 2019 22:55 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag förstår och fattar vad du menar.Men det har liksom ingen betydelse.

Ett gemensamt tagen remi är ALLTID remi.Och det kommer aldrig att kunna diskuteras bort.

Den som hade mattat skulle ha påpekat detta,Först DÅ skulle ditt resonemang gälla.
men vänta nu till i morgon då får vi ju ett difinitivt facit efter mitt snack med den internationella domaren
Innan dess är det knappast någon ide att skriva mer.

Alltså på återseende i MORGON...

mugabe
Medlem
#16 Skrivet: 23 Maj 2019 00:35

I Kurt Richters "Schackkavalkad", utmärkt bok, f ö, refereras det till ett parti där båda spelarna unisont utbrast "Jag ger upp", då den ene insåg att han skulle vara ohjälpligt förlorad om den andre tog en passant, medan den andre inte kände till en passant-regeln och trodde att loppet var kört. Minns dock inte utfallet.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 23 Maj 2019 01:25

Citerar: mugabe, #16:
Minns dock inte utfallet.

Om båda ger upp ,så bör de fått varsin 0a i resultat.

TBchess
Medlem
#18 Skrivet: 23 Maj 2019 08:22

Citerar: sture_lindberg, #17:
Om båda ger upp ,så bör de fått varsin 0a i resultat.

Samtidigt bör deras motståndare fått varsin etta...

tana
Medlem
#19 Skrivet: 23 Maj 2019 08:56

Det blir spännande att höra om internationella domaren hade fel.

timmy
Medlem
#20 Skrivet: 23 Maj 2019 09:08

Citerar: tana, #19:
Det blir spännande att höra om internationella domaren hade fel.

Haha, såklart det inte kommer erkännas några fel i denna tråd...

Landroval
Medlem
#21 Skrivet: 23 Maj 2019 09:13

Citerar: sture_lindberg, #15:
Ett gemensamt tagen remi är ALLTID remi.Och det kommer aldrig att kunna diskuteras bort.


Om man kommer överens under partiet, ja. Man kan varken komma överens om detta innan eller efter partiet vilket man ju gjorde i detta exempel.

timmy
Medlem
#22 Skrivet: 23 Maj 2019 09:22

Citerar: Landroval, #21:
Om man kommer överens under partiet, ja. Man kan varken komma överens om detta innan eller efter partiet vilket man ju gjorde i detta exempel.

Nä nu diskuterar vi väl mycket här inne kan jag tycka, Sture skrev ju:

Citerar: sture_lindberg, #15:
Innan dess är det knappast någon ide att skriva mer.


Det är ju han som bestämmer i sitt övertro till Sture-jaget.

HSK_Andreas
Moderator
#23 Skrivet: 23 Maj 2019 10:07

För mig är det glasklart. Matt avslutar partiet.

Vad man sen kommer överens om är ointressant. Då kan man lika gärna komma överens om att den andra spelaren vinner. Eller om spelarna enas om remi för att efter detta enas om att det nog var mest rättvist att vit vann, så då enas man om det istället.

Jag är övertygad om att den internationella domaren håller med mig.

peking011
Medlem
#24 Skrivet: 23 Maj 2019 10:08

Har man släppt pjäsen och tryckt på klockan så är draget genomfört. Spelar ingen roll om vad som sedan sägs muntligt. Jag har frågat rating officer Tapio Tikkanen nyss.

peking011
Medlem
#25 Skrivet: 23 Maj 2019 10:09

Precis du har helt rätt HSK_Andreas.

timmy
Medlem
#26 Skrivet: 23 Maj 2019 10:26

Citerar: peking011, #24:
Jag har frågat rating officer Tapio Tikkanen nyss.

Borde vara bevis nog, för samtliga förutom en människa då...

TBchess
Medlem
#27 Skrivet: 23 Maj 2019 11:35 - Redigerad av: TBchess

Citerar: peking011, #24:
Har man släppt pjäsen och tryckt på klockan så är draget genomfört. Spelar ingen roll om vad som sedan sägs muntligt. Jag har frågat rating officer Tapio Tikkanen nyss.

Man behöver i det aktuella fallet inte ens trycka på klockan då (matt)draget avslutar partiet (se 6.2.1.1 och 5.1.1).

"6.2.1 När schackklocka används ska den spelare som har utfört sitt drag på schackbrädet stoppa sin klocka och starta motståndarens (det vill säga att han ska trycka på sin klocka). Detta "fullbordar" draget. Ett drag är också fullbordat om:
6.2.1.1 draget avslutar partiet (se §§ 5.1.1, 5.2.1, 5.2.2, 9.6.1 och 9.6.2), eller
6.2.1.2 spelaren har utfört sitt nästa drag, i fall hans föregående drag inte
fullbordades."

"5.1.1 Den spelare som sätter motståndarens kung schack matt har vunnit partiet. Detta avslutar omedelbart partiet, förutsatt att det drag som ger upphov till mattsättningen utförts i enlighet med § 3 och § 4.2–4.7."

HSK_Andreas
Moderator
#28 Skrivet: 23 Maj 2019 11:49

Helt rätt, man behöver inte ens trycka på klockan. Så fort pjäsen är släppt på rutan som ger matt är det slut.

Sen kan det vara lämpligt att stanna klockan för att slippa en diskussion om det fanns tid kvar eller inte, men det är inte ett krav.

Mikaelk
Medlem
#29 Skrivet: 23 Maj 2019 14:58

Vad händer om en spelare besvarar ett feldrag med ett eget feldrag och motståndaren sedan uppmärksammar dit feldrag? Vem bestraffas och vad går man tillbaka till?

Cederblad73
Medlem
#30 Skrivet: 23 Maj 2019 15:09

I ett parti mellan Carlsen och Inarkiev 2017 gick man till ställningen där det sista feldraget gjordes för att fortsätta därifrån. (Inarkiev vägrade detta och förlorade.)

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006