Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#241 Skrivet: 12 Nov 2018 23:49 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #240:
ag har nu gått igenom svart olika drag efter Sd2 och vit behåller endast förstdragsförsprånget på 0,25 i fördel..Alltså ingen större vedergällning att tala om.

Sd2 ansågs vara vederläggningen på Td8 som är ett gammalt drag enligt Svidler och han kan nog anses som vederhäftig. Nu hade ju inte MC en dator med sig där han kunde kolla varianterna och få fram din siffra på 0,25. Hade jag bara sett Sd2 själv och några av varianterna hade jag spelat det och trott att jag stod klart bättre. Själv använder jag datorn mycket sparsamt när jag kollar på partier, utan försöker bedöma ställningarna på egen hand. Då blir det som det blir ibland, men jag slipper i alla fall förledas av datorvarianter som oftast är korrekta men som ibland leder rakt in i fördärvet, eftersom vi människor oftast inte kan se de taktiska vändningar som datorn presterar.

Vilket djup lät du datorn gå till förresten? Vilket program använde du? Stockfish, Komodo eller rent utav leela zero? På tal om det så rapporterade agadamator att han hade träffat en av programmerarna till leela zero och att denna bekräftat att Caruana har använt sig av leela zero, då troligen på en mycket kraftig maskin bekostad av Rex Sinquefield. Det senare är bara min gissning men med tanke på nämnde Sinquefields schackpassion och får man förmoda, patriotism, så är det mycket troligt. Speciellt eftersom Caruana numera är bofast i St. Louis.
https://www.youtube.com/watch?v=091ydFZRoag

Svidler, Grischuck och Yermolinsky visade några varianter, jag tyckte mig se att för en människa såg det ut som om svart hängde på repen om han följde tidigare spelade partier. Men jag är inte mannen att uttala mig tvärsäkert om ställningen som du förstår. Men att Td8 var en överraskning och det fick MC att ta sig en djup funderare i alla fall. Vi får se om varianten upprepas igen och om det är d4 som är svarts stora drag. Ställningen blir i alla fall komplicerad.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#242 Skrivet: 13 Nov 2018 00:42

Magnus talade om att det var en överraskning på presskonferensen. Se https://www.youtube.com/watch?v=l-8TINwB_Ig

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 13 Nov 2018 01:06

Dålig ljudkvalitet var det verkligen så man kunde knappast höra vad de sa

.Jag vidhåller att td8 inte var något uselt drag utan ett fullt normalt drag.(Annars hade han väl inte provat detta drag eller menar du att Caruana gör dåliga drag i öppningen ? )

Och att Sd2 skulle vara någon slags "vedergällning" när bara datorn visar på 0,25 pluss det köper jag bara inte.

Och hålla på att pokulera om vilka program jag använde mej av spelar ju ingen som helst roll

0,25 pluss ÄR 0,25 pluss oavsett program.

Det var ju verkligen underligt om Sd2 var en vedergällning på td8,Varför i hela friden gjorde då inte Magnus detta drag ???

greenberry
Medlem
#244 Skrivet: 13 Nov 2018 01:56 - Redigerad av: greenberry

Hmmmm........

greenberry
Medlem
#245 Skrivet: 13 Nov 2018 02:22 - Redigerad av: greenberry

sture_lindberg
Medlem
#246 Skrivet: 13 Nov 2018 18:05

1 c4 från Magnus i förstadraget- Nu slutspel ,och vi ska se vad Magnus kan hitta på nu då

LNO1
Medlem
#247 Skrivet: 13 Nov 2018 18:16 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #243:
Det var ju verkligen underligt om Sd2 var en vedergällning på td8,Varför i hela friden gjorde då inte Magnus detta drag ???

Jag tror att du missuppfattade mitt inlägg Sture, jag svarade från början på detta inlägg
Citerar: Arne77, #235:
Ingen som försöker med någon överraskning

men naturligtvis var det en överraskning för Magnus (vilket han också sa efter partiet) eftersom det gamla draget Td8 inte ansetts vara riktigt tillfredsställande för svart. Tydligen så har team Caruana hittat någon förstärkning för svart får vi anta. Detta antog tydligen Magnus också eftersom han var fullt medveten om att Sd2 var teoridraget.

Citerar: sture_lindberg, #243:
0,25 pluss ÄR 0,25 pluss oavsett program.

Siffran är förstås densamma, men resonemanget är felaktigt. De olika programmens värderingar skiljer sig från varandra *, och vilken värdering programmen sedan ger i sin output kan skilja sig hur mycket som helst beroende på sökdjup och vilket program det är. Leela zero jobbar t.ex inte med de traditionella värderingssystemet (som bygger på att en merbonde är +1 grovt beskrivet) utan på en helt annan algoritm. Leela Zero översätter sin procentuella bedömning till det traditionella systemet.

* Om man jämför Craftys värderingar med Stockfishs t.ex kommer det senare programmets värderingar alltid vara mer pålitliga än det förra. Dessutom kan en värdering gå från lika spel till vunnet för endera sidan beroende på sökdjup. Vi har dessutom horisonteffekten att ta hänsyn till som inte alls är obetydlig när spelet inte är markant taktiskt.

sture_lindberg
Medlem
#248 Skrivet: 13 Nov 2018 18:26 - Redigerad av: sture_lindberg

OK men jag har inte någon större lust att diskutera olika schackprogram.Tycker det är helt ointressant faktiskt.

Citerar: LNO1, #247:
eftersom det gamla draget Td8 inte ansetts vara riktigt tillfredsställande för svart. Tydligen så har team Caruana hittat någon förstärkning för svart får vi anta. Detta antog tydligen Magnus också eftersom han var fullt medveten om att Sd2 var teoridraget.

Vi kan knappast veta vad Magnus antog.
Men min tanke var just denna;Att om nu sd2 är någon slags "vedergällning" över det i mitt tycke naturliga draget Td8 ,så borde ju Magnus ha spelat just Sd2,

Han kanske inte var av samma mening som du att just Sd2 var en "vedergällning" ?

vem vet ? Knappast vare sig du eller jag

Nu koncentrerar vi oss på parti 4.

knightrider
Moderator
#249 Skrivet: 13 Nov 2018 18:49

Tråkigt parti idag igen.
Det var roligare på Fischers tid.

sture_lindberg
Medlem
#250 Skrivet: 13 Nov 2018 18:55

2-2 nu då Nästa parti spelas på torsdag !

timmy
Medlem
#251 Skrivet: 13 Nov 2018 19:00

Byter ju pjäser bara istället för att gå in i skarpt mittspel och intressanta slutspel.

LNO1
Medlem
#252 Skrivet: 13 Nov 2018 19:02

Citerar: sture_lindberg, #248:
Han kanske inte var av samma mening som du att just Sd2 var en "vedergällning" ?

Detta visar att du missuppfattat mig helt så jag ska försöka förklara vad jag menade en gång till och inte vara så otydlig: Att Magnus blev överraskad av draget sa han på presskonferensen. Om han ljög eller inte kan man ju inte veta. Jag har aldrig påstått att Sd2 var en vederläggning (vedergällning är f.ö. något helt annat.) vad jag däremot sagt är att Td8 inte ansetts fullt spelbart. Detta bygger jag inte på någon egen bedömning eller datorbedömning, utan bara på vad teoretiker som Svidler och Grischuck sade under liveutsändningen. Och visst kan man säga att ett drag som inte ansetts vara fullt spelbart och som spelas under en VM-matchen är en överraskning? Att gamla varianter väcks till liv igen har ju hänt förut, men varje gång detta skett så måste man ju säga att det är en överraskning.

Men om du tror att draget var väntat så kan du ju förstås ha rätt men det finns inget som pekar på det förutom dina inlägg.

sture_lindberg
Medlem
#253 Skrivet: 13 Nov 2018 19:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #241:
Sd2 ansågs vara vederläggningen på Td8 som är ett gammalt drag enligt Svidler

Här läste jag något om vederläggning

sture_lindberg
Medlem
#254 Skrivet: 13 Nov 2018 19:11

Men nu kanske vi kan gå vidare

LNO1
Medlem
#255 Skrivet: 13 Nov 2018 19:16 - Redigerad av: LNO1

Citerar: knightrider, #249:
Tråkigt parti idag igen.

Citerar: timmy, #251:
Byter ju pjäser bara istället för att gå in i skarpt mittspel och intressanta slutspel.

Missnöjet pyr som vanligt under VM-matcher, så här har det ju sett ut länge nu och f.ö ser många många partier ut så här på den högsta nivån. Det blir så här när eliten möts, det är bara att kolla in resultaten från olika stortävlingar. Jag tror att det beror på följande faktorer bl.a.:
1. Spelarna idag är mer teorikunniga än någonsin
2. Försvarskonsten har utvecklats enormt mycket

Redan på Kasparovs och Karpovs tid spelades det en hel del remier.
Kanske var det roligare när en spelare var riktigt klart överlägsen de andra som t.ex Fischer på sin tid, eller Carlsen när han var som allra bäst för 3-4 år sedan vad vet jag, men inte tycker jag att spänningen ökar när man på förhand kan vara mer eller mindre säker på att en viss spelare ska vinna.

Hörde förresten något intressant i dagens utsändning från Grishuck och Svidler: tydligen har Magnus syster sagt i en intervju att om Magnus förlorar så är risken stor att han tar ett längre uppehåll från schack. Det skulle vara mycket överraskande för mig, på tal om överraskningar, men naturligtvis en något mindre överraskning nu när Carlsens egen syster antytt detta.

LNO1
Medlem
#256 Skrivet: 13 Nov 2018 19:19

Citerar: sture_lindberg, #253:
vederläggning

Just ja, vederläggning inte vedergällning, stavningen är snarlik men betydelsen helt annorlunda.

sture_lindberg
Medlem
#257 Skrivet: 13 Nov 2018 19:23

Citerar: LNO1, #256:
Just ja, vederläggning inte vedergällning, stavningen är snarlik men betydelsen helt annorlunda.

ja jag vet betydelsen på dessa 2 ord.
Sorry att jag skrev vedergällning (som alltså betyder hämnd närmast).

Men i mina ögon så var Sd2 alltså ingen vederläggning ens
Och tydligen inte i Magnus ögon heller.för då hade han ju spelat Sd2. Förstår du nu vad jag menar ?

timmy
Medlem
#258 Skrivet: 13 Nov 2018 19:24

Vet givetvis att så är fallet med remier i toppen av schackberget. Precis så är det med bättre teori och bättre försvar hos spelarna. Svårt att göra nåt åt om man inte skulle spela något slags VM-turnering istället. Men dem frågan kan vi vederlägga, eller ska vi vedergälla den?!

LNO1
Medlem
#259 Skrivet: 13 Nov 2018 19:39

Citerar: sture_lindberg, #257:
Och tydligen inte i Magnus ögon heller.för då hade han ju spelat Sd2. Förstår du nu vad jag menar ?

Ja. Men du tror fortfarande uppenbarligen att jag har sagt att jag anser att Sd2 var en vederläggning. Det har jag aldrig sagt och aldrig heller menat. Jag bara återgav vad Svidler och Grischuck sade. Magnus anande tydligen ugglor i mossen i alla fall, då han kände till draget Sd2. Det var allt.

LNO1
Medlem
#260 Skrivet: 13 Nov 2018 19:43

Citerar: timmy, #258:
Svårt att göra nåt åt om man inte skulle spela något slags VM-turnering istället.

Jag lutar åt att det skulle vara betydligt festligare. Alltid är det något intressant parti i kandidatturneringen varje rond för att ta ett exempel.

Nå vad tycker ni? Är matchformatet PR för schacket eller skulle en VM-turnering väcka större intresse hos oss?

G_arvid
Medlem
#261 Skrivet: 13 Nov 2018 19:51

Citerar: LNO1, #255:
Det blir så här när eliten möts, det är bara att kolla in resultaten från olika stortävlingar. Jag tror att det beror på följande faktorer bl.a.:
1. Spelarna idag är mer teorikunniga än någonsin
2. Försvarskonsten har utvecklats enormt mycket

Något har det kanske också att göra med de korta matcherna. En förlust är ödesdiger, så därför vill man inte riskera något utan satsar på att kunna avgöra i snabbschacket som kommer vid ett oavgjort resultat...?

sture_lindberg
Medlem
#262 Skrivet: 13 Nov 2018 19:53

Citerar: LNO1, #259:
Men du tror fortfarande uppenbarligen att jag har sagt att jag anser att Sd2 var en vederläggning. Det har jag aldrig sagt och aldrig heller menat. Jag bara återgav vad Svidler och Grischuck sade. Magnus anande tydligen ugglor i mossen i alla fall, då han kände till draget Sd2. Det var allt.

Jag har aldrig påstått att DU har sagt detta .
Men du har däremot återgett vad herrar Svidler och Grischuck har sagt.

Och jag bemötte då detta och menar att Td8 är inget drag som kan vederläggas med Sd2.
Hoppas nu detta är helt klarlagt vad jag menar Och slipper behöva upprepa mig om så banala saker. Tack på förhand /Sture

LNO1
Medlem
#263 Skrivet: 13 Nov 2018 19:56

Citerar: sture_lindberg, #262:
Tack på förhand /Sture

Varsågod! Håller med, det hela var en ganska banal diskussion.

gubbengrå
Medlem
#264 Skrivet: 13 Nov 2018 19:56

Citerar: LNO1, #260:
eller skulle en VM-turnering väcka större intresse hos oss?

Om man anser att partierna kandidatturneringarna är intressantare än de i VM-matcherna, vilket jag tycker är en rimlig bedömning, då är det logiskt att ändra VM-matchernas format efter kandidatturneringen som förebild.
Å andra sidan skulle detta betyda ett brott mot en gammal tradition, och detta är kanske uteslutet?

LNO1
Medlem
#265 Skrivet: 13 Nov 2018 19:59

Citerar: gubbengrå, #264:
Å andra sidan skulle detta betyda ett brott mot en gammal tradition, och detta är kanske uteslutet?

Traditioner är i allmänhet inte så långlivade som man kan förledas att tro och de ändras dessutom hela tiden. Kalle på julafton var ett okänt begrepp på 40-talet i Sverige. Så uteslutet är det inte.

gubbengrå
Medlem
#266 Skrivet: 13 Nov 2018 20:00

Kan schackspelare verkligen vara så radikala?

LNO1
Medlem
#267 Skrivet: 13 Nov 2018 20:00

Citerar: gubbengrå, #266:
Kan schackspelare verkligen vara så radikala?

En del i alla fall!

jagärsämst
Medlem
#268 Skrivet: 13 Nov 2018 21:18

Personligen tycker jag VM turnering. Detta som presenteras känns ju så förlegat. Trist att se samma två spelare hela tiden nu även om de är absolut topp i världen. Detta är vad jag tycker. Har inga problem om någon tycker annat

sture_lindberg
Medlem
#269 Skrivet: 13 Nov 2018 21:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: jagärsämst, #268:
Har inga problem om någon tycker annat

Ok jag tycker annorlunda.
Klart att de 2 bästa ska göra upp om VM-titeln anser jag.

Ungefär som man annars skulle avgöra VM i fotboll med att 8 lag skulle få spela om VM-titeln i fotboll.Skulle nog inte bli lika spännande.

timmy
Medlem
#270 Skrivet: 13 Nov 2018 21:37

Jämför inte med fotboll, det är ju en turnering med en massa lag.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.