Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#181 Skrivet: 10 Nov 2018 07:24

https://www.youtube.com/watch?v=KZkuKKLNHqg

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 10 Nov 2018 13:10

Citerar: LNO1, #179:
Gårdagens parti var både ett gott och ett dåligt tecken för Magnus som jag ser det,

Absolut är det så..Tar bara Magnus med sej tanken att han som svart stod på klar vinst så ska nog detta lösa sig.
Sen att inte Magnus lyckades knyta ihop säcken var faktiskt lite illa. Dagens parti blir viktigt.

men ,men

LNO1
Medlem
#183 Skrivet: 10 Nov 2018 13:33

Citerar: sture_lindberg, #182:
Sen att inte Magnus lyckades knyta ihop säcken var faktiskt lite illa

Detta problem har han dragits med ett tag nu i klassisk schack. Min son tyckte att Carlsens problem består i att han inte är konkret nog i avgörande lägen. Det kanske ligger något i det. Att dagens parti blir viktigt är ett understatement, men, det är klart, om det blir en tämligen händelselös remi så minskar ju vikten av partiet, men det finns inget som tyder på att dessa båda utmärkta sportsmän helt plötsigt skulle börja fega. Det är helt enkelt inte deras stil. Men den som lever får se.

Jag rekommenderar förrestens chess24s kommentarer, visserligen får vi nöja oss med Grischuck och Sopenko idag eftersom Svidler spelar i Bundesliga, men Svidler är sedan tillbaka. Dynamiken mellan Svidler och Grishuck var i mitt tycke fantastisk. Personligen börjar jag tröttna på att Maurice Ashley i St Louis utsändningar ständigt avbryter Seirawan med sina datorvarianter. Lagom är bäst men nu har det helt enkelt blivit för mycket för mig. Seirawan är dock en utmärkt kommentator och när han är på chess.com och kommenterar gör han sig mycket bättre eftersom han där får chansen att utveckla sina idéer..

LNO1
Medlem
#184 Skrivet: 10 Nov 2018 13:38

https://www.youtube.com/watch?v=gWKKcdsKRMI

LNO1
Medlem
#185 Skrivet: 10 Nov 2018 17:37

Jag är lyrisk! De här killarna håller just nu på att rädda matchformatet! Mod kombinerat med kämpaglöd tycks vara deras signnum. Precis som schack ska vara!

LNO1
Medlem
#186 Skrivet: 10 Nov 2018 17:40

Grischuck: Caruana spelar snabbare än han gör i blixt!

sture_lindberg
Medlem
#187 Skrivet: 10 Nov 2018 17:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #186:
Caruana spelar snabbare än han gör i blixt!

Det kan straffa sig.

LNO1
Medlem
#188 Skrivet: 10 Nov 2018 17:54

Grischuck: everything is concrete in chess!
Griushucks kommentarer är en fullständig gukdgruva! Nu betonar han konkreta varianter. Att Caruana spelar snabbt är endast indikation på att han vet vad han gör. De här killarna gör inte bort sig genom att spela snabba drag i okunskap som du och jag gör Sture!

Detta är på en högre nivå, och det är en ynnest att ha Grishuck som klargör situationen, inte störd av någon Ashley som rapar ur sig datorvarianter han inte själv (Ashley) förstår på djupet....

sture_lindberg
Medlem
#189 Skrivet: 10 Nov 2018 18:04

Citerar: LNO1, #188:
De här killarna gör inte bort sig genom att spela snabba drag i okunskap som du och jag gör Sture!

Jag menar att det kan straffa sej att spela för fort mot Carlsen,
Kan nog vara nyttigt att tänka till lite extra innan man drar

LNO1
Medlem
#190 Skrivet: 10 Nov 2018 18:23 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #189:
Jag menar att det kan straffa sej att spela för fort mot Carlsen,

Eller mot vem som helst. Caruana har nog pejl på att MC är en extremt stak spelare, och Fabiano har aldrig varit känd för att spela snabbt, så att han gör det nu indikerar åtminstone för mig att han vet vad han gör...

LNO1
Medlem
#191 Skrivet: 10 Nov 2018 18:26

Men åsidosatt personliga preferenser och allting annat... är det VERKLIGEN en fördel att ha vit?

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 10 Nov 2018 18:26 - Redigerad av: sture_lindberg

"Caruana har nog pejl på att MC är en extremt stak spelare, och Fabiano har aldrig varit känd för att spela snabbt, så att han gör det nu indikerar åtminstone för mig att han vet vad han gör...:

Vi får se.Det är i alla fall Magnus han möter

LNO1
Medlem
#193 Skrivet: 10 Nov 2018 18:38

Citerar: sture_lindberg, #192:
Vi får se.Det är i alla fall Magnus han möter

Just det resonemanget invänder jag emot. Det finns ingenting som indikerar vare sig från den senaste säsongen eller de närmast tidigare att MC varit överlägsen de andra på något sätt. Vi talar nu inte om snabbschack där MC de facto varit bäst i världen, utan om klassiskt schack där Caruana bevisligen uppnått bättre resultat.

LNO1
Medlem
#194 Skrivet: 10 Nov 2018 18:53 - Redigerad av: LNO1

Appropå ingenting, jag minns matchen Anand _ Gelfand där remier som efter en halvtimme - timme var legio sades vara ett tecken på professionalism. För mig var det ett tecken på allt annat än professionalism. Möjligen indikerade deras spel då bara pragmatism. Professionalism betyder att man förstår helheten. att spelarna ytters är beroende av att publiken är intresserad. Jag sk...ter fullständigt i vad Gelfand har för intellektuella resonemang där grundtesen är är att schack är det viktigaste som sker i världen och att vilka medel som helst är tillåtna för att erhålla titeln. Han har helt enkelt fel så superstormästare han är. Ytterst så är spelarna beroende av publiken som står för kulorna finner kampen intressant. De här grabbarna (Carlsen och Caruana) gör mig inte besviken.

sture_lindberg
Medlem
#195 Skrivet: 10 Nov 2018 18:57

Citerar: LNO1, #193:
Det finns ingenting som indikerar vare sig från den senaste säsongen eller de närmast tidigare att MC varit överlägsen de andra på något sätt.

Jag vill bara framhålla att man kanske inte bör spela för snabbt mot en världsmästare.Och det tar jag mej friheten att tycka.

LNO1
Medlem
#196 Skrivet: 10 Nov 2018 19:10

Citerar: sture_lindberg, #195:
ag vill bara framhålla att man kanske inte bör spela för snabbt mot en världsmästare
Och jag ville bara framhålla att MC inte är den självklara världsettan han var för 5 år sedan. Caruana bryr sig nog inte alls om MCs tidigare bedrifter, det är här och nu som gäller. I nuläget spelar Caruana som svart endast på två resultat: remi eller vinst. Därav min fråga med gårdagens parti i åtanke: är det verkligen en fördel att ha de vita pjäserna? Med vit har man ju möjligheten att göra det första misstaget. (Vilket i undertecknads fall kan vara synonymt med att sätta sig vid brädet)

sture_lindberg
Medlem
#197 Skrivet: 10 Nov 2018 19:15

Citerar: LNO1, #196:
är det verkligen en fördel att ha de vita pjäserna? Med vit har man ju möjligheten att göra det första misstaget.

ja det är oftast en fördel. Det finns det statistik som bekräftar.

Och ja ... det är här och nu det gäller.Och oavsett när så kan det vara förståndigt att använda sig av sin betänketid ,speciellt när man möter världsmästaren och världsettan.Jag tror nog de flesta håller med mig om detta

LNO1
Medlem
#198 Skrivet: 10 Nov 2018 19:18

Remi idag. Caruana verkar väl förberedd. Kan MC komma med någon ny överraskning på måndag? 1... c5 kommer inte att vara någon överraskning alls... Jag tror att MC verkligen hade behövt vinna gårdagens parti.

sture_lindberg
Medlem
#199 Skrivet: 10 Nov 2018 19:18

Och nu blev det remi Och ställningen är därmed 1-1-

Fortsättning följer på måndag.
Bra gjort av Magnus att få remi i detta parti.Han stod lite illa ett tag

LNO1
Medlem
#200 Skrivet: 10 Nov 2018 19:27

Citerar: sture_lindberg, #197:
.Jag tror nog de flesta håller med mig om detta

Även jag.

Men OM Caruana spelar snabbt är det en KLAR indikation på att han är säker på vad han gör. Han har inga spekulativa olater för sig alls. Spelar han snabbt är det ett tecken på att han tror på vad han gör. Man måste komma ihåg att Fabiano är en väldigt principiell spelare (något jag personligen gillar), så om du Sture skulle komma med rådet till Caruana att spela långsammare så är jag övertygad om att svaret skulle bli: jag spelar långsammare när det behövs!

Det visade han ju med all tydlighet igår när han stod klart sämre. Tydligen har gårdagen inte haft någon negativ effekt på Caruana, men det trodde jag inte heller. Det är fortfarande väldigt ovisst hur detta ska sluta, vilket är jättekul för oss som insatt publik, och för schacket som helhet.

LNO1
Medlem
#201 Skrivet: 10 Nov 2018 19:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #199:
Bra gjort av Magnus att få remi i detta parti.Han stod lite illa ett tag

Vad ska vi då säga om Caruana igår? Han stod ju inte bara lite illa, han stod ju på klar förlust. Berodde det enbart på MCs tillkortakommande (inte så bra för någon som aspirerar på att vara världsetta) eller berodde det på Caruanas fantastiska försvar i slutspelet?
Eller är allt beroende på slumpen mellan två jämnstarka spelare?

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 10 Nov 2018 19:37

Citerar: LNO1, #200:
så om du Sture skulle komma med rådet till Caruana att spela långsammare så är jag övertygad om att svaret skulle bli: jag spelar långsammare när det behövs!

Jag tror jag avhåller mej från sådant.Jag råder inte ens mina klubbkamrater att spela långsammare Jag tänkte mest högt,som fortfarande är tillåtet vad jag förstår.

Och den uteblivna vinsten för Magnus i går ,påverkade inte Magnus i någon större grad. Magnus kunde fixa en remi fast han stod lite sämre på slutet.

Så man kan slå fast att ställningen nu är 1-1 och fortsättning följer. Att det är spännande håller jag så klart med om.Men jag har fortfarande Magnus som klar favorit till att vinna matchen

LNO1
Medlem
#203 Skrivet: 10 Nov 2018 19:44

Citerar: sture_lindberg, #202:
Magnus kunde fixa en remi fast han stod lite sämre på slutet.

Enligt Grischuck var det ingen större prestation, vilket t.o.m jag som amatör kan förstå var betydligt lättare än att remisera som vit igår. Men jag ser att du duckar den frågan lika bra som vilken slipad politiker som helst

LNO1
Medlem
#204 Skrivet: 10 Nov 2018 19:46

Citerar: sture_lindberg, #202:
.Men jag har fortfarande Magnus som klar favorit till att vinna matchen
Gott så, och man kan sannerligen hitta sämre spelare och sämre sportsmän att hålla på. M.a.o jag gillar också Magnus. Men jag gillar Caruana också.

sture_lindberg
Medlem
#205 Skrivet: 10 Nov 2018 19:52

Citerar: LNO1, #203:
Enligt Grischuck var det ingen större prestation, vilket t.o.m jag som amatör kan förstå var betydligt lättare än att remisera som vit igår. Men jag ser att du duckar den frågan lika bra som vilken slipad politiker som helst

Nej jag duckar aldrig. I alla fall inte medvetet.

Caruana stod så klart sämre i går än vad Magnus gjorde i dag.Jag håller helt med dej om detta.Och jag har aldrig tyckt något annat heller.

LNO1
Medlem
#206 Skrivet: 10 Nov 2018 19:58 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #205:
Caruana stod så klart sämre i går än vad Magnus gjorde i dag.Jag håller helt med dej om detta.

Men då till min fråga: Var det MC som spelade dåligt i en vinnande ställning eller Caruana som spelade bra? Det är inte helt ointressant hur du ser på detta. Över en middag idag sa en schackspelande vän till mig: var har Carlsens fantastiska slutspel tagit vägen? Kan det vara så att eran Carlsen håller på att ta slut? Inget varar för evigt som bekant, inte Fischer, inte Karpov, inte ens Kasparov varade ju för evigt...

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 10 Nov 2018 20:27

Citerar: LNO1, #206:
Men då till min fråga: Var det MC som spelade dåligt i en vinnande ställning eller Caruana som spelade bra?

Det var en blandning av båda dessa faktorer.Det råder det inga tvivel om.

Men om jag absolut skulle TVINGAS att välja mellan en av dessa faktorer.Så tror jag mera på dåligt spel av Magnus på slutet av partiet.

Hoppas att du är nöjd med detta svar.Och tack för att du tycker att det är intressant hur jag ser på saken

LNO1
Medlem
#208 Skrivet: 10 Nov 2018 21:23 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #207:
.Och tack för att du tycker att det är intressant hur jag ser på saken

Ingen anledning att tacka. Självklart finner jag ett intresse av att utbyta åsikter, med respekt och gehör för den andres åsikter.
Citerar: sture_lindberg, #207:
.Så tror jag mera på dåligt spel av Magnus på slutet av partiet.

Nåja, schack är et väldigt svårt spel, t.o.m för de bästa av oss människor. Så dåligt och dåligt. MC är fortfarande (troligen) den starkaste spelaren overall (inräknat blixt, snabbschack och kanske t.o.m analys, det senare vet jag inget om). Vad jag tycker talat till Caruanas fördel är hans principiella hållning och att han faktiskt fokuserat på att bli så bra i klassiskt schack som möjligt.

Blixt oxh snabbschack tycks han lämnat därhän, för det förstår vi ju alla, att hade Caruana tränat lite mer på dessa discipliner hade han legat i absolut topp även där. Detta faktum förbryllade Grischusk en hel del, men det tror jag beror på att Grischuck är ett äkta fullblodsproffs, inte bara till namnet, och att han för tillfället glömde bort att andra kan ha annorlunda incitament.. Lawrence Trent som varit Caruanas manager under en del år och som känner Caruana väl sa att denna principiella hållning sträcker sig utanför brädet i Caruanas fall, och det kastar en del ljus över saken som jag ser det.

Så låt oss nu njuta av denna kamp mellan två spelstilar och kanske t.o.m två filosofier: proffset (jag ser Carlsen som ett fullblodsproffs alltså) mot visionären.

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 10 Nov 2018 21:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #208:
Nåja, schack är et väldigt svårt spel, t.o.m för de bästa av oss människor. Så dåligt och dåligt.

Du ställde ju frågan vad jag ansåg vara det största skälet till att inte Magnus vann parti 1.Och jag gav mitt svar. Och det var att jag tyckte Magnus spelade rätt dåligt i en vinstställning. Var det inte MITT svar du ville ha ?

Du skrev ju detta i alla fall ;
Citerar: LNO1, #206:
Men då till min fråga: Var det MC som spelade dåligt i en vinnande ställning eller Caruana som spelade bra?

LNO1
Medlem
#210 Skrivet: 10 Nov 2018 22:04

Citerar: sture_lindberg, #209:
Var det inte MITT svar du ville ha ?

Jodå, och det var direkt och ett verkligt svar på min fråga. Jag håller med dig, MC borde ha vunnit, det var nog ingen heroisk försvarsinsats från Caruana trots allt. Därmed inte sagt att Caruana spelade dåligt försvar, han gjorde så gott som ställningen tillät, men det var inget perfekt försvar enligt datorn i alla fall.

Trots detta vann inte Magnus men vi kan verkligen slå fast att hans öppning var en succé och det var väldigt, väldigt kul att se MC våga spela 1... c5 i stället för det ständiga 1... e5. Bra Magnus!

Oavsett hur detta slutar så hoppas jag matchen fortsätter i den här stilen, vad tror ni blir Magnus val på måndag? 1... e5 eller 1... c5 , för jag tror Caruana håller fast vi 1.e4.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.