Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 18 Okt 2018 23:07

Citerar: gubbengrå, #178:
Japp, det var helt klart en prestation av Carlsen.
Men för tydlighets skull vill jag erinra om att denna prestation inte helt och hållet kan ha varit hans eget verk. Han måste ha fått oavsiktlig hjälp från motståndaren.

Det får man väl alltid vare sej man vinner ett parti..Eller lyckas vända en förlust till remi.

Scarlett
Medlem
#152 Skrivet: 18 Okt 2018 23:44

Carlsen

Tror han har fokus på vara bäst i världen och endast bäst.
Klart motståndaren vill bli det, har vilja och talang för att kunna vara det, men inte på samma sätt missnöjd.

Kan tänka mig Carlsen skulle i princip sluta med schack om förlora och inte tog tillbaka titeln inom två år eller så.
Medan Caruana tänker jag skulle glatt spela på i resten av sitt liv så länge är top tio.

Det är mer en sån skillnad i vilja, än talang och förberedelser som jag tror kommer göra att Carlsen inte bara klarar denna utmanare utan nästan vem som helst, tror han kommer sitta obesegrad i en längd som utmanar Kasparov´s.

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 19 Okt 2018 00:11

Citerar: Scarlett, #152:
tror han kommer sitta obesegrad i en längd som utmanar Kasparov´s.

Är benägen att hålla med dig.

jimpan
Moderator
#154 Skrivet: 19 Okt 2018 15:53

Rensat!

LNO1
Medlem
#155 Skrivet: 19 Okt 2018 23:41

Citerar: Scarlett, #152:
Carlsen
Tror han har fokus på vara bäst i världen och endast bäst.
Klart motståndaren vill bli det, har vilja och talang för att kunna vara det, men inte på samma sätt missnöjd.

Jag håller med dig om att Carlsen vill ligga etta. Vad gäller Caruanas missnöje med förluster eller inte så kan jag endast hålla med dig om att han inte är synbarligen lika missnöjd efter sina förluster. Vad som rör sig i hans inre kan jag naturligtvis inte veta. Jag vet inte om du var med på tiden då Borg och McEnroe fajtades, men en sak kan man säga med säkerhet om dessa båda, de hatade att förlora lika mycket. I McEnroes fall var det väldigt tydligt för hela världen att han var extremt missnöjd medan Borg surade i omklädningsrummet.

Jag personligen tror inte att man kan vara världstvåa endast 2 poäng efter Carlsen om man inte har en kämpaglöd som matchar Carlsens.

Här är ett snabbt referat levererat av King från partiet Svidler - Carlsen
https://www.youtube.com/watch?v=tJAvEvznRPY

Bra stormästarteknik från båda och lärorikt. Hoppas Svidler inte har en permanent svacka, det är en kul spelare att titta på.

sture_lindberg
Medlem
#156 Skrivet: 20 Okt 2018 00:58

Citerar: LNO1, #155:
Bra stormästarteknik från båda och lärorikt.

Ett mycket bra slutspel där av Magnus. Otroligt att han kunde få remi där.

gubbengrå
Medlem
#157 Skrivet: 20 Okt 2018 10:16

Citerar: LNO1, #145:
Nog har han ambitionen att vinna men måhända börjar hans relativt tama öppningar att ligga honom i fatet

Ja, en intressant fråga inför VM-matchen är huruvida Carlsen tänker köra sitt vanliga egna race med tama, men stabila, öppningar för att lita på sin förmåga att pressa fram mera ur lite,eller om han har hemliga preppar att plocka fram. jag har inga intressant spekulationer att komma med i den frågan, men kan konstatera att Caruana släppte en hemlig prepp nyligen, som för att skrävla: "Jag har så gott om det, att jag gott kan dela med mig"
https://www.youtube.com/watch?v=9H4cJklMvsw&list=P LhyM8toCZs_q-32K6A5lkU-w267Vwpxks&index=5
Jag tycker att det kan ses som en skicklig psykologisk krigföring, som torde göra Carlsen-fansen åtminstone lite nervösa.

LNO1
Medlem
#158 Skrivet: 20 Okt 2018 10:55 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #156:
Otroligt att han kunde få remi där.

Nej, det är nog väldigt många stormästare som skulle remisera den ställningen. De visste båda två vad de gjorde. Icke desto mindre lärorikt för oss medelmåttiga spelare.

Citerar: gubbengrå, #157:
jag har inga intressant spekulationer att komma med i den frågan, men kan konstatera att Caruana släppte en hemlig prepp nyligen, som för att skrävla: "Jag har så gott om det, att jag gott kan dela med mig"

Ja det var mycket intressant. Jag kommer ihåg att Yermolinsky ställde sig lite frågande till att släppa nyheter på detta vis , det var antagligen inte samma parti han refererade till vilket skulle understryka det du tillägger:
Citerar: gubbengrå, #157:
Jag tycker att det kan ses som en skicklig psykologisk krigföring, som torde göra Carlsen-fansen åtminstone lite nervösa.

LNO1
Medlem
#159 Skrivet: 20 Okt 2018 11:26

Här kommer ett i mitt tycke mycket fascinerande parti från Caruana : https://www.youtube.com/watch?v=nSBfCzea2Ko&list=P LhyM8toCZs_q-32K6A5lkU-w267Vwpxks&index=6

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 20 Okt 2018 13:39

Citerar: LNO1, #158:
Nej, det är nog väldigt många stormästare som skulle remisera den ställningen. De visste båda två vad de gjorde. Icke desto mindre lärorikt för oss medelmåttiga spelare.

Enligt mej var det helt fantastiskt att han lyckades få remi.Men beror ju lite på hur man ser på ställningar förstås.

Att det var lärorikt håller jag helt med om.

LNO1
Medlem
#161 Skrivet: 6 Nov 2018 23:25

https://www.youtube.com/watch?v=06662CPh28A

LNO1
Medlem
#162 Skrivet: 7 Nov 2018 19:20

ännu en preview https://www.youtube.com/watch?v=516Ecgw6pTA

greenberry
Medlem
#163 Skrivet: 8 Nov 2018 17:36

Is there any website where this Carlsen Caruana thing can be seen live and when does the first game start ?

Eppu2018
Medlem
#164 Skrivet: 8 Nov 2018 17:39

Try Youtube, shiuld be there

Eppu2018
Medlem
#165 Skrivet: 8 Nov 2018 17:41

Shoud

greenberry
Medlem
#166 Skrivet: 8 Nov 2018 17:51

Citerar: Eppu2018, #165:
Shoud

Thanks

Eppu2018
Medlem
#167 Skrivet: 8 Nov 2018 17:51

Should. My phone had own life! Lol

greenberry
Medlem
#168 Skrivet: 8 Nov 2018 18:46

I can see that.........LOL

Eppu2018
Medlem
#169 Skrivet: 8 Nov 2018 18:53

Smartphone! Lol

LNO1
Medlem
#170 Skrivet: 9 Nov 2018 16:50

Så är de igång o spelar. Magnus valde sicilianskt. Dragen kan ses på chess.com

sture_lindberg
Medlem
#171 Skrivet: 9 Nov 2018 18:17

0,70 pluss just nu för Magnus. efter bara 15 drag !

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 9 Nov 2018 18:26 - Redigerad av: sture_lindberg

...

Eppu2018
Medlem
#173 Skrivet: 9 Nov 2018 18:35

Clear win for carlsen

HSK_MickevB
Medlem
#174 Skrivet: 9 Nov 2018 20:47

Carlsen hade i princip avgjort minst 2 gånger men nu lutar det åt remi tycker jag. Men Carlsen är ju ruskigt bra i dessa ställningar så han lär gå på vinst länge till. Spännande!

Samegame
Medlem
#175 Skrivet: 9 Nov 2018 22:45

Någon som kan förklara hur tidräkningen fungerar?

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 9 Nov 2018 23:04

Nu blev det remi efter 7 timmars spel..
Det var Magnus som förde spelet kan man verkligen säga.Och han var ytterst nära att vinna som svart.
I morgon har Magnus de vita pjäserna.Ska vi gissa att han vinner då

mugabe
Medlem
#177 Skrivet: 10 Nov 2018 00:31

Vem blir tröttast av 7h spel? Det är inte Anand på andra sidan denna gång.

Vem blir tröttast av att ha stått sämre i 5 h i tidsnöd och fått remi? Kan bli kul i morrn.

sture_lindberg
Medlem
#178 Skrivet: 10 Nov 2018 00:58

Citerar: mugabe, #177:
Vem blir tröttast av att ha stått sämre i 5 h i tidsnöd och fått remi? Kan bli kul i morrn.

Alltid väldigt tröttsamt att spela så länge på att bara försvara sig.

LNO1
Medlem
#179 Skrivet: 10 Nov 2018 06:53 - Redigerad av: LNO1

Jag pratade med några schackspelare i går under matchen och de tyckte sig ha lagt märke till samma sak som jag, det är väldigt vad Magnus har svårt att knyta till säcken när han får upp en vinnande fördel. Grischuck som kommenterade på chess 24 tyckte att h5 var ett mycket underligt drag. Det var första läget när Magnus sumpade vinsten. Magnus spelade briljant första delen av partiet och fick en stor fördel i öpnningen, men resten av partiet så imponerade knappast Carlsen, eller ska vi säga att Caruana gjorde en fantastisk förvarsinsats? Välj själva. Vem vann mest psykologiskt sett på gårdagens parti? För Caruana bör det ha känts som en "dubbel halva" . Om jag hade varit Carlsen ( vilket jag inte är bör för tydlighetens skull påpekas) hade jag varit milt sagt frustrerad.

Om Magnus på något sätt kan hitta tillbaka till sin form som han hade för ca 5 år sedan så kommer han inte sätta bort solklara vinster på det sättet han gjorde igår, och jag menar att det är en absolut nödvändighet om han ska kunna vinna den här matchen. Caruana kommer inte att sumpa några solklara vinster om han får chansen. Gårdagens parti var både ett gott och ett dåligt tecken för Magnus som jag ser det, Caruana kan alltid tänka: "OK jag gick in i hans prepp men jag lyckades försvara mig". Utmärkt start på matchen som lovar gott inför framtiden.

LNO1
Medlem
#180 Skrivet: 10 Nov 2018 07:08

https://www.youtube.com/watch?v=y4eszR2D-io King ger en lägesrapport efter partiet i länken ovan.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.