Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#121 Skrivet: 3 Sep 2018 18:48

Citerar: oskar83, #141:
Så hoppas man förstås på lite vilda attacker, men det brukar vara sällsynt..

Jag tror det finns chansen i år oskar83, hoppet är det sista som överger människan.

Vert
Medlem
#122 Skrivet: 3 Sep 2018 21:34

Citerar: sture_lindberg, #118:
Visst får du motivera hur du bedömer
matchen och oddset.Men du bör inte räkna med att jag måste tycka lika bara för det.

Det har inte slagit dig att alla som skriver inte nödvändigtvis försöker övertyga dig? Dvs. att (i detta fall) HSK_Andreas resonemang, även om det råkar komma efter ditt inlägg, inte är ett direkt svar på ditt inlägg utan endast hans presentation av sin åsikt? Då finns det heller inget behov av att du upprepar din åsikt ett tiotal gånger.

Jag har ju redan gett mitt omdöme.

Det kan inte finnas en enda sO-medlem som tvivlar på den saken...

Men du bör inte räkna med att jag måste tycka lika bara för det.

Jag kan garantera att det inte finns en enda sO-medlem som för ett ögonblick tror att du någonsin kommer att ändra uppfattning i någon fråga. Det förstår vi nämligen allihop att du inte behöver eftersom du alltid har rätt.

Se där hur LNO1 med en mening tillför denna tråd mer än vad sture_lindberg har lyckats göra, trots att den senare har gjort hälften av alla inlägg i tråden... Tack för länktipset!

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 3 Sep 2018 21:44 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #122:
Jag kan garantera att det inte finns en enda sO-medlem som för ett ögonblick tror att du någonsin kommer att ändra uppfattning i någon fråga. Det förstår vi nämligen allihop att du inte behöver eftersom du alltid har rätt.

Nej men jag är heller inte ute efter att hålla med sistnämnda "talare"..Det finns det så många andra som är suveräna på.

Citerar: Vert, #122:
e där hur LNO1 med en mening tillför denna tråd mer än vad sture_lindberg har lyckats göra, trots att den senare har gjort hälften av alla inlägg i tråden... Tack för länktipset!

jag har sett denna lista förut. Den visar ju på att Magnus har högst rating.Det visste nog de flesta förut. Denna lista gav mej inget alls om jag ska vara ärlig.

Saudade
Medlem
#124 Skrivet: 3 Sep 2018 21:58

Listan är intressant såtillvida att Magnus ranking i snabb och blixt är så överlägsen Caruanas.

sture_lindberg
Medlem
#125 Skrivet: 3 Sep 2018 22:00

Ja och han Magnus är bäst i både långpartier,snabbschack och blixtschack. Men som sagt det visste jag redan förut.

HSK_Andreas
Moderator
#126 Skrivet: 3 Sep 2018 23:13

Magnus har ju som bekant större erfarenhet av matchspel, men jag undrar om det inte ändå är lättare för Caruana med matchspel än turneringsspel. I en turnering måste han förbereda sig mot många olika motståndare med olika öppningar och spelstilar. Nu kan han koncentrera sig på en spelare, dessutom en spelare som inte är absolut vassast vad gäller spelöppningar. Kan han hitta ett sätt att neutralisera Carlsens spel som vit, som Karjakin gjorde, så kan det räcka långt.

Magnus har självklart samma fördel, med bara en motståndare att förbereda sig mot, men jag tror ändå inte att öppningarna är lika väsentliga för honom.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 3 Sep 2018 23:36

Citerar: HSK_Andreas, #126:
men jag tror ändå inte att öppningarna är lika väsentliga för honom.

Du har så rätt :Han har slutspelet där han oftast är bättre än sina motståndare.

tana
Medlem
#128 Skrivet: 3 Sep 2018 23:40

Citerar: sture_lindberg, #123:
Nej men jag är heller inte ute efter att hålla med sistnämnda "talare"..Det finns det så många andra som är suveräna på.

Märkligt att du gör oavbrutet reklam för din egen integritet men orkar påpeka felaktigheter hos dom som inte håller med "sistnämnda talare" om "sistnämnda talare" heter Sture Lindberg.

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 3 Sep 2018 23:50

Citerar: tana, #128:
Märkligt att du gör oavbrutet reklam för din egen integritet men orkar påpeka felaktigheter hos dom som inte håller med "sistnämnda talare" om "sistnämnda talare" heter Sture Lindberg.

Jag vill inte ha och söker inte medhåll. I alla fall inte medhåll från sådana som alltid håller med sistnämnda talare..
men vad har detta med matchen att göra menar du ?

HSK_MickevB
Medlem
#130 Skrivet: 4 Sep 2018 02:20

Jag tittar på Unibet nu och de ger faktiskt 1,50 på Carlsen under ordinarie tid, i övrigt som kommunicerades tidigare 5,50 på oavgjort efter 12 partier och 4,40 på Caruana.

De som är övertygade om att Carlsen är stor favorit ska nog snabba sig att spela på 1,50 innan oddset sänks. Jag är mer tveksam och avvaktar utvecklingen fram till matchen men det blir garanterat ett litet vad åt något håll för att krydda spänningen lite.

//Micke

tana
Medlem
#131 Skrivet: 4 Sep 2018 09:16

Citerar: sture_lindberg, #129:
Jag vill inte ha och söker inte medhåll. I alla fall inte medhåll från sådana som alltid håller med sistnämnda talare.

Lika lite som detta som du brukar upprepa åtskilliga gånger i varje tråd.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 4 Sep 2018 16:37

Citerar: tana, #131:
Lika lite som detta som du brukar upprepa åtskilliga gånger i varje tråd.

Det kan ha sina orsaker

sture_lindberg
Medlem
#133 Skrivet: 4 Sep 2018 16:40

Citerar: HSK_MickevB, #130:
De som är övertygade om att Carlsen är stor favorit ska nog snabba sig att spela på 1,50 innan oddset sänk

Jag avvaktar ett tag innan jag spelar mina 10000kronor.Finns många spelbolag att välja på.Ska försöka få ett ännu bättre odds. Men SÄMST 1,40 vill jag ha

HSK_MickevB
Medlem
#134 Skrivet: 4 Sep 2018 17:41

Citerar: sture_lindberg, #133:
Finns många spelbolag att välja på

Ja, det finns en uppsjö av dem. Jag gjorde en snabbsökning och hittade denna jämförelse där du som bäst kan få 1,57 på Carlsen just nu. Okända spelbolag för mig men jag är inte så insatt i branschen.

http://www.bmbets.com/chess/world/world-championsh ip-men/magnus-carlsen-v-caruana-fabiano-2358009/

gubbengrå
Medlem
#135 Skrivet: 5 Sep 2018 10:15 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #120:
Kanske vi nu skulle ta och fokusera bort från oddsen,

Kanske lättare sagt än gjort. När frågan väl är väckt, verkar det som att frågan om oddsen är organiskt sammanväxt med trådämnet. Naturligtvis kan man välja på att fokusera mer på frågan om varför man håller på den ene eller den andre, men just detta är som jag innan nämnt ett svårt ämne.

LNO1
Medlem
#136 Skrivet: 5 Sep 2018 13:14

Citerar: gubbengrå, #135:
Kanske lättare sagt än gjort

Så sant, men diskussionen handlade mer om huruvida det var bra odds eller inte, jag tyckte dessutom att samma ståndpunkt upprepades om och om igen utan att någon speciell progression eller utveckling av diskussionsämnet gjordes. Eller i klarspråk, jag tyckte inte det var så intressant att bara läsa om oddsen i inlägg efter inlägg. Men om nu tråden blir en ren diskussionstråd om oddsen istället för att skribenter presenterar olika argument och kanske partiexempel, det som jag för min personliga del tycker är intressantare, så må det väl så vara. Vi kan diskutera matchen ur en mängd synvinklar och om man väljer att bara diskutera den ur ett oddsperspektiv så får det väl vara så. Trådarna här blir vad vi själva gör dem till.

timmy
Medlem
#137 Skrivet: 5 Sep 2018 15:04

Lite info om tidigare möten:

Carlsen har som vit 13-11-5.
Caruana som vit 6-10-10.

Carlsen har spelat 12 partier med Berlinerförsvar som svart.
Caruana 5 diton.

LNO1
Medlem
#138 Skrivet: 5 Sep 2018 18:35 - Redigerad av: LNO1

Citerar: timmy, #137:

Tackar tackar för intressant information.
Man kanske undrar hur de sett ut de 2 senaste åren.

Jag har stor behållning av Yermolinskys utläggningar (vi kan inte kalla det för föreläsningar) på nätet. I sin senaste recap av Sinquefield Cup sade han angående matchen något i stil med: "En sak är säkert, i den här matchen blir det inget kringsnack om politik eller youghurt, det är två vanliga killar som spelar en schackmatch och matchen kommer inte bli rik på något annat än det rent schacksliga innehållet"
Ja! Skönt säger jag, två riktiga proffs och fina sportsmän möts!

Länken till yermo:
https://www.youtube.com/watch?v=hShytHse7I8

Han talar nuförtiden förstås mycket om Caruana och dennes chanser. Han diskuterar här även So och Karjakin.

Landroval
Medlem
#139 Skrivet: 7 Sep 2018 07:32 - Redigerad av: Landroval

Citerar: timmy, #137:

Carlsen har som vit 13-11-5.
Caruana som vit 6-10-10.

Carlsen har spelat 12 partier med Berlinerförsvar som svart.
Caruana 5 diton.

I denna statistik är snabbschack och uppvisningsmatcher inkluderade.

I tävlingssammanhang och klassisk tidskontroll har Carlsen 10 vinster mot Caruanas 5, med 18 remier. Hittar nu i hastigheten fördelningen på när de har vit svart men tänkte att denna distinktion ändå kunde vara nyttig komplettering.

HSK_Andreas
Moderator
#140 Skrivet: 7 Sep 2018 17:51

Intressant. Är det någon som har koll på hur det ser ut de senaste 2-3 åren?

gubbengrå
Medlem
#141 Skrivet: 8 Sep 2018 12:53

Daniel King håller på med att sätta upp en spellista med Caruanas 10 bästa glanspartier. (Enligt hans subjektiva urval.)
https://www.youtube.com/watch?v=bqz0nGdYEVc&list=P LhyM8toCZs_rIySYGOn0ZZEXPpJ0qwZUn

LNO1
Medlem
#142 Skrivet: 16 Okt 2018 19:38

för att fylla på med lite mer King så har vi en rykande färsk video här: https://www.youtube.com/watch?v=KAfRF9VMwcY
I slutet ställer han två frågor som jag säkert tror att någon här på SO känner sig manad att svara på

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 16 Okt 2018 22:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Vilka två frågor är det ?

LNO1
Medlem
#144 Skrivet: 18 Okt 2018 08:20

Citerar: sture_lindberg, #143:
Vilka två frågor är det ?

Eftersom frågorna hör samman med Kings presentation så är det bäst att du tittar på videon. Om jag skriver dem här blir de tagna ur sin kontext.

LNO1
Medlem
#145 Skrivet: 18 Okt 2018 08:45

Ding är ju en av de absolut hetaste spelarna just nu och här pressas Magnus (med de vita pjäserna) riktigt ordentligt. https://www.youtube.com/watch?v=E5rXxsjA60w
Hur står det till med formen egentligen? Vi kunde haft en ny världsetta på rankingen igår, Carlsen var en hårsmån från att förlora.

Kanske är det så att Magnus måste skärpa till sina öppningar om han vill dominera på det sätt han gjorde för ett antal år sedan. Det är förvisso sant att han sällan förlorar, men nu börjar vinsterna bli lika sällsynta som förlusterna. Nog har han ambitionen att vinna men måhända börjar hans relativt tama öppningar att ligga honom i fatet.

sture_lindberg
Medlem
#146 Skrivet: 18 Okt 2018 16:14

Ja där fick Magnus kämpa för remin.Men jag tror å andra sidan att många andra spelare hade förlorat i denna ställning som han hade..Men Magnus fixade remi trots allt.Bra gjort av honom tycker jag.

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 18 Okt 2018 16:21

Magnus låg efter drag 26 hela 2,05 minus.Och ändå fick han remi
Är ju helt storartat om man tänker efter.

gubbengrå
Medlem
#148 Skrivet: 18 Okt 2018 17:49

Citerar: sture_lindberg, #147:
Är ju helt storartat om man tänker efter.

Japp, det var helt klart en prestation av Carlsen.
Men för tydlighets skull vill jag erinra om att denna prestation inte helt och hållet kan ha varit hans eget verk. Han måste ha fått oavsiktlig hjälp från motståndaren.

Landroval
Medlem
#149 Skrivet: 18 Okt 2018 19:22 - Redigerad av: Landroval

Citerar: LNO1, #145:

Ding är ju en av de absolut hetaste spelarna just nu

Det är inte bara just nu. Hans rd på 94 partier i rad utan förlust är bara ett ifrån Tals gamla rekord på 95, så vi kan mycket väl få ett nytt världsekord där. Lite häftigt bara det.

LNO1
Medlem
#150 Skrivet: 18 Okt 2018 20:44 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Landroval, #149:
Det är inte bara just nu.

Korrekt
Citerar: gubbengrå, #148:
Men för tydlighets skull vill jag erinra om att denna prestation inte helt och hållet kan ha varit hans eget verk.

Korrekt

Dessutom "bara" remi för Carlsen mot en Svidler helt ur form....

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.