Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#91 Skrivet: 2 Sep 2018 10:43

Citerar: sture_lindberg, #119:
Ja och det skulle vara fel ?

Nej, det är naturligt, men du jämförde ju din satsning med att sätta in pengar på banken:
Citerar: sture_lindberg, #96:
Satsa 10000 och få tillbaka 14000..Bra "bankränta "verkligen

Och om min bank erbjöd 40% ränta på ett konto så hade jag nog försökt att få tag på så mycket pengar jag kunde för att sätta in.

gubbengrå
Medlem
#92 Skrivet: 2 Sep 2018 10:53

Citerar: sture_lindberg, #119:
Ja och det skulle vara fel ?

Det låter förnuftigt att inte satsa mer än vad man har råd att förlora. sture_lindberg är tillräckligt förnuftig för att inse att Carlsens kommande seger inte är säkrare än så.

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 2 Sep 2018 10:58

Citerar: gubbengrå, #92:
sture_lindberg är tillräckligt förnuftig för att inse att Carlsens kommande seger inte är säkrare än så.

Nej kan ju finnas sånt som kan komma emelllan-Sjukdom,bland annat.
Men 1.40 finner jag vara ett klart spelbart odds.

gubbengrå
Medlem
#94 Skrivet: 2 Sep 2018 13:13

Citerar: LNO1, #86:
Jag tänker naturligtvis inte avkräva dig någon bedömning, det kan vara en väldigt klok policy generellt att avstå

Schacklig bedömning kan jag som sagt inte göra. I och för sig tycker jag att Caruana för tillfället spelar roligare schack än Carlsen. Om detta har med utsikterna i VM-matchen att göra, kan jag dock inte svara på. Statistiken orkar jag inte bry mig om.

Men en faktor som skulle kunna bli tungan på vågen, är förstås den mentala biten. Då tänker jag inte på Carlsens fantastiska vilja att vinna, och vet inte huruvida Caruanas dito är särskilt mycket mindre. Men Carlsen har faktiskt visat tecken på lite obalans emellanåt, som när han spelade på vinst mot Karjakin mot bättre vetande i ett parti i senaste VM-matchen, och när han i senaste partiet mot Caruana "tystade" kritikerna allt för tidigt. Vet inte hur det är med utmanaren i detta avseende.

Vert
Medlem
#95 Skrivet: 2 Sep 2018 14:58

Om jag förstår saken rätt är oddset om 1,4 som diskuterar ett odds på att Carlsen vinner under "ordinarie tid" (eftersom det fanns tre odds, dvs. även ett för oavgjort). Ett decimalodds om 1,4 på Carlsen motsvarar (justerat för spelbolagets vinstmarginal på spelet) en sannolikhet om ungefär 70 procent att Carlsen vinner under ordinarie tid.

Med tanke på att det i skrivande stund skiljer endast tolv Elopoäng mellan de båda kombattanterna, vilket svarar mot betydligt jämnare matcher än vad oddsen pekar på, måste - om jag nu inte tänker fel, och i så fall kanske någon kan rätta mig - antingen oddsen eller Elotalen vara felaktiga. (Det kan de ju vara, i den mån man t.ex. inte tror att Elotalen fångar spelarnas styrka i matchspel.)

Om jag hade varit "storspelare" - vilket jag givetvis inte är, eftersom jag inte tycker att det är kul att skänka pengar till spelbolag (vilket alla spelare givetvis gör över tid) - hade jag kanske velat utnyttja "felprissättningen" på oddsmarknaden, men det hade jag inte gjort genom att spela på Carlsen (ty oddset på honom är ju sämre än det, att döma av Elotalen, borde vara).

Saudade
Medlem
#96 Skrivet: 2 Sep 2018 15:12

Jag tvivlar på att oddsen sätts enbart baserat på ELO. Är det någon som vet hur de sätts? Numera skulle jag tro att det handlar om att förfina algoritmer i ett program för att sätta oddsen. Flytande odds beror förstås också på spelarna.

LNO1
Medlem
#97 Skrivet: 2 Sep 2018 16:01

Jag tror inte matchvana har så stor betydelse som det sägs, däremot tror jag att starka nerver kan ha betydelse. I matchen Kasparov - Kramnik så möttes två spelare varav en hade en ojämförligt större vana vid vm-matcher. Efterklokheten sade att Kasparov inte borde ha varit så envis med 1.e4 och berliner-försvaret alltså tillgripit fel matchstrategi, men hade Kasparov lyckats kanske det hade tillskrivits hans geniala matchstrategi, vad vet jag?

Jag tycker att Caruana har visat prov på mycket starka nerver, både i med och motgång.

LNO1
Medlem
#98 Skrivet: 2 Sep 2018 16:43

Intervju med utmanaren: https://www.youtube.com/watch?v=_39_E_uL1i4

Saudade
Medlem
#99 Skrivet: 2 Sep 2018 16:54

Citerar: LNO1, #97:
I matchen Kasparov - Kramnik så möttes två spelare varav en hade en ojämförligt större vana vid vm-matcher.

Ja, men han var i usel form. Magnus har som bekant starka nerver också men i början på sin första VM-match var han nervös.

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 2 Sep 2018 17:55

En sammanfattning av det sista partiet kombattanterna emellan innan matchen
https://www.youtube.com/watch?v=pQ4F3OCLHVY

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 2 Sep 2018 18:21

Ett parti där det pendlade mellan vinst(För Magnus ) eller remi .Men Caruana spelade bra ingen tvekan om det.

HSK_Andreas
Moderator
#102 Skrivet: 2 Sep 2018 18:35

En sak som gör mig lite brydd är att Magnus tappar så många vinställningar till remi. Han styrka är ju inte i öppningsscenen så fördelen måste uppkommit i antingen mittspel eller slutspel. Sen tappar han vinsten i slutspelet. Är det inte lite märkligt att spelare som är klart sämre än Magnus i slutspel ändå håller slutspelen?

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 2 Sep 2018 18:54

Citerar: HSK_Andreas, #102:
En sak som gör mig lite brydd är att Magnus tappar så många vinställningar till remi.

Det har gjort mig lite brydd också och varit den enskilda faktor som fått vågen att tippa över till Caruanas fördel för min del.

HSK_Andreas
Moderator
#104 Skrivet: 2 Sep 2018 19:10

Jag tror att skillnaden i spelstyrka mellan spelarna är väldigt liten. Den som träffar formtopp kommer vinna. Om båda gör det så tror jag aningen mer på Magnus, men jag kommer nog sätta en liten slant på Caruana som har ett mycket bättre odds.

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 2 Sep 2018 23:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok är det så man ska spela ? Satsa på den som står i högre odds.

Nja jag tror jag hellre satsar på den jag tror kommer vinna

timmy
Medlem
#106 Skrivet: 3 Sep 2018 09:44

Citerar: sture_lindberg, #105:

Det beror ju på lite. Man vinner inga miljoner på V75 genom att tippa de som är favoriter, snarare stora system där stora skrällar är med. Men det har väldigt lite med VM-matchen att göra.

Spännande kommer det att bli hur som helst. Och jag som schackamatör hoppas på öppet spel och varierade öppningar och gärna nån liten tabbe eller två.

tana
Medlem
#107 Skrivet: 3 Sep 2018 10:07 - Redigerad av: tana

Man ska väl jämföra möjliga vinsten mot möjliga förlusten. I det här fallet; Carlsen 3 kronors vinst för varje satsade tia/möjliga förlust. Caruana 24 kronors vinst mot satsade tia/möjliga förlust. När det är två, enligt Elo jämnstarka spelare, skiljde 21 poäng i maj för Carlsens favör, verkar nog Andreas vad sundare än Stures.
Sundast är nog ändå verts drag. Inte alls ge pengar för spelbolagen. I långa loppet är alla förlorare utom dom som råkar få storvinsten och slutar spela. I Sverige finns totalt mellan 20-30 personer som lyckas leva på spelet.
Vem vinner då? Jag hoppas på Caruana.

sture_lindberg
Medlem
#108 Skrivet: 3 Sep 2018 12:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: timmy, #106:
Det beror ju på lite. Man vinner inga miljoner på V75 genom att tippa de som är favoriter, snarare stora system där stora skrällar är med. Men det har väldigt lite med VM-matchen att göra.

jag går bara in för att vinna 4000 dock.
För att vinna en miljon på denna match så måste jag satsa nästan 3 miljoner
Kanske man kan ta ett banklån
Citerar: tana, #107:
När det är två, enligt Elo jämnstarka spelare, skiljde 21 poäng i maj för Carlsens favör, verkar nog Andreas vad sundare än Stures.

Men nu är det bara så att jag tror Magnus kommer att vinna detta relativt lätt.Och då skulle det vara mycket osunt av mej att spela på Caruana anser i alla fall JAG.

HSK_Andreas
Moderator
#109 Skrivet: 3 Sep 2018 12:31

Citerar: sture_lindberg, #105:

Nej,.
Ska man spela smart så ska man spela på den som ger bäst odds. Högst är inte nödvändigt bäst. Bäst odds innebär högst odds i förhållande till sannolikhet att man vinner.

Om man tror att Carlsen slår Caruana 99 ge av 100 så är 1,40 på Magnus ett kanonodds. Om man tror att Carlsen vinner 51 och Caruana 49 (oavgjort bortser jag ifrån för resonemanget), då är 1,40 ett uruselt odds. Då är istället 3 ggr pengarna på Caruana en kanonodds.

Ska man satsa pengar är det bra att veta vad odds är kontra sannolikhet och vad skillnaden är på att hoppas och tro. Om jag får chans att köpa en lott för 10:-, med sannolikhet 1/100 så tror jag inte jag kommer vinna (jag hoppas dock). Om en vinst ger 10000 kronor är oddset dock så bra så att det är självklart att köpa lotten även om man inte tror på vinst.

sture_lindberg
Medlem
#110 Skrivet: 3 Sep 2018 12:37 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #109:
Om man tror att Carlsen slår Caruana 99 ge av 100 så är 1,40 på Magnus ett kanonodds.

Nej men jag tror (eller det är enligt mej sannolikt ) Magnus skulle vinna ca 8 gånger av 10 och då är ju 1,40 ett kanonodds..så jag ser på det hela.

oskar83
Medlem
#111 Skrivet: 3 Sep 2018 13:49

Citerar: sture_lindberg, #81:
Och INGET kan få mej att ändra mej.

Det här skulle man kunna trycka på en tshirt.

Jag tycker VM-matcherna brukar kännas som en lagmatch mellan sekundant-teamen, där det först någonstans i mittspelet går över till att vara en match en-mot-en mellan mästarna. Så förutsättningarna för vinst i varje enskilt parti beror helt på vilket team som lyckats förbereda bäst. Om Carlsens team ligger lite plus i förberedelserna så brukar han vara rätt man att utnyttja det. Ligger de lite back brukar han vara rätt man att hålla remi. Så jag tror alltjämt på Carlsen, men jämnt kommer det vara!

Så hoppas man förstås på lite vilda attacker, men det brukar vara sällsynt..

HSK_Andreas
Moderator
#112 Skrivet: 3 Sep 2018 15:34

Citerar: sture_lindberg, #110:
Nej men jag tror (eller det är enligt mej sannolikt ) Magnus skulle vinna ca 8 gånger av 10 och då är ju 1,40 ett kanonodds..så jag ser på det hela.

Ja, om man tror att Magnus vinner 8 ggr av 10 efter 12 partier är det ett bra odds. 112 kr tillbaka på en satsad 100-lapp.
Jag tänker att de är jämnare, säg 4 vinster för Magnus, 3 oavgjorda och 3 vinster för Caruana. Då behövs ett odds på 3,3 för Caruana och 2,5 på Magnus för att det ska bli spelbart. Dvs med min syn på hur troligt det är att en specifik spelare vinner är det bättre att sätta en peng på Caruana, även om jag tror aningen mer på Magnus.

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 3 Sep 2018 15:36

Citerar: oskar83, #111:
Det här skulle man kunna trycka på en tshirt.

Ja jag är i alla fall inte någon som söker medhåll och håller med sistnämnda talare (skrivare ) eller håller med en majoritet bara för att det ska se bättre ut.

Det finns det så många andra som gör.

Jag har min egna åsikter och står för dom.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 3 Sep 2018 15:38

Citerar: HSK_Andreas, #112:
Dvs med min syn på hur troligt det är att en specifik spelare vinner är det bättre att sätta en peng på Caruana, även om jag tror aningen mer på Magnus.

Det är DIN syn det,men knappast min..Och det är jag som satsar mina pengar eller hur ?

HSK_Andreas
Moderator
#115 Skrivet: 3 Sep 2018 16:59

Citerar: sture_lindberg, #114:
Det är DIN syn det,men knappast min..Och det är jag som satsar mina pengar eller hur ?

Har jag skrivit något annat?
Jag skrev ju att anser man att Magnus vinner 8 av 10, som du anser så är 1,4 ett bra odds.

Jag visste inte att jag inte fick ange hur jag bedömde matchen.

TBchess
Medlem
#116 Skrivet: 3 Sep 2018 17:03

Ett odds på 1,40 motsvarar ungefär 71,5% vinstchans. Bedömer man att Carlsens chans att vinna är större än 71,5% så är oddset 1,40 värt att spela på.

Ett odds på 3,00 motsvarar ungefär 33% vinstchans. Bedömer man att Caruanas chans att vinna är större än 33% så är oddset 3,00 värt att spela på.

Jag tror på ungefär 60-40 i Carlsens favör, så mina pengar skulle hamna på Caruana om jag spelade.

Sunep
Medlem
#117 Skrivet: 3 Sep 2018 17:09

Carlsen vinner!

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 3 Sep 2018 17:48

Citerar: HSK_Andreas, #115:
Jag skrev ju att anser man att Magnus vinner 8 av 10, som du anser så är 1,4 ett bra odds.

Just det ja..Då kommer det väl knappast råda några några tvivel längre på vem jag satsar på. Men varför du då försöker bevisa att det är ett för dåligt odds.Det är detta jag inte begriper.

jag har ju redan motiverat mitt beteende varför jag satsar på Magnus och varför jag tycker att 1,40 är ett bra odds.

Visst får du motivera hur du bedömer
matchen och oddset.Men du bör inte räkna med att jag måste tycka lika bara för det.

Jag har ju redan gett mitt omdöme.

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 3 Sep 2018 17:50

Citerar: TBchess, #116:
Bedömer man att Carlsens chans att vinna är större än 71,5% så är oddset 1,40 värt att spela på.

ja jag bedömer vinstchansen till 80 procent.
Så enligt mej så är 1,40 ett bra odds.

LNO1
Medlem
#120 Skrivet: 3 Sep 2018 18:45 - Redigerad av: LNO1

Kanske vi nu skulle ta och fokusera bort från oddsen, det är uppenbart att Sture tycker det är bra odds på Carlsen och det får han naturligtvis tycka, andra tycker att det är dåliga odds på Carlsen och de får naturligtvis tycka det. Detta behövs inte ens diskuteras. Var och en får tycka vad de vill i den här tråden och det är helt OK att tycka både rätt och fel, men vi behöver väl inte dra just den frågan i långbänk, om nu inte oddsen skulle råka ändras varpå det naturligtvis kan bli aktuellt ta upp dessa igen.

Här en artikel för statistiknördar:
https://www.chess.com/news/view/september-fide-rat ings-carlsen-12-points-ahead-of-caruana

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.