Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#661 Skrivet: 29 Nov 2018 13:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #660:
betänketiden ska vara så pass lång att den inte i alltför hög grad påverkar kvaliten på partierna.

Ett motargument skulle kunna vara att gårdagens spelare hade mycket mer att överväga än dagens spelare som har massor gratis från databaser och motorer, vi såg hur båda spelarna höll sig noga till samma försvar konsekvent t.ex. och de följde ofta datorvarianter. Många gånger hade de 15-20 drag preparerade, den lyxen hade knappast Steinitz och Zukertort för att jämföra så långt bak i tiden som möjligt och därmed tydliggöra skillnaden och belysa att det kan vara motiverat att korta av betänketiden. En fördel med 60 + 30 för hela partiet vore ju att två partier kunde spelas på en dag och vi fick fler partier.

Vad gäller huruvida schack är vetenskap så rör vi oss ofrånkomligen mot datorernas värld: det är inget för oss människor att sitta vid ett bräde och i realtid räkna ut sanningen, den innebär oftast månader av grundlig undersökning för att fastställa, men själva problemet schack är redan löst.

LNO1
Medlem
#662 Skrivet: 29 Nov 2018 13:37

Citerar: gubbengrå, #659:
Eftersom den gode dj-n, nu har gott om det, kan han väl tänka på sin moster också.

Eller kanske bjuda med henne på kanarietrippen?

G_arvid
Medlem
#663 Skrivet: 29 Nov 2018 15:20

Citerar: LNO1, #661:
tt motargument skulle kunna vara att gårdagens spelare hade mycket mer att överväga än dagens spelare som har massor gratis från databaser och motorer, vi såg hur båda spelarna höll sig noga till samma försvar konsekvent t.ex. och de följde ofta datorvarianter.

Hur det var med Steinitz och Zukertort vet jag inte, men även långt innan datorernas intåg måste det ha varit ytterst ovanligt att spelarna först mellan partierna bestämde sig vad de skulle spela. Ta partierna mellan Karpov och Kortjnoj t ex. Det var samma variant i Franskt som nöttes i parti efter parti. Eller öppet spanskt i en annan match. Skillnaden är väl att båda spelarna i viss mening har samma sekundant...Stockfish och Chessbase ger ju samma information till båda spelarna... Därför blir det sällan och aldrig dueller i spelöppningarna. Båda spelarna accepterar samma dataanalys... Men jag ser inget skäl till att korta ner betänketiden bara för att den verkliga kampen börjar först vid drag 15-20...då får de väl kämpa till drag 60 då, i stället för drag 40...

En fördel med 60 + 30 för hela partiet vore ju att två partier kunde spelas på en dag och vi fick fler partier.
Där har vi lite av det som jag menar...varför ska det vara två partier på en dag? Jo, sponsorer och publik vill ha det så...det är inga argument som har med schacket att göra.

Jag är själv tveksam till om schack är vetenskap. Det var snarare den vetenskapliga ansatsen jag tänkte på, där man lägger all kraft och ansträngning på att få fram ett så korrekt svar som möjligt och inte tar hänsyn till att det ska vara en show för massmedia och allmänhet. Jag kanske tycker det har blivit lite för stort fokus på showen när det gäller vm-schacket även om ett medialt intresse naturligtvis är positivt.

ad gäller huruvida schack är vetenskap så rör vi oss ofrånkomligen mot datorernas värld: det är inget för oss människor att sitta vid ett bräde och i realtid räkna ut sanningen, den innebär oftast månader av grundlig undersökning för att fastställa, men själva problemet schack är redan löst.

Intressanta tankar, men vet inte om jag håller med om att problemet schack redan är löst. Vi har datorer som har resurser att hitta en lösning på schackspelet, givet tillräckligt med tid - men vore vi ändå inte lika kloka? Jag har svårt att förstå hur en sådan utredning skulle se ut som t ex skulle slå fast att 1.e4 är bättre än 1.d4. Blir det inte samma problem som man ställdes för som junior och hade läst in sig på en variant som slutade med: "Vit står på vinst". Bara det att utan att förstå varför vit stod på vinst och hur man skulle göra för att föra det till vinst vid bästa försvar så hade man ingen nytta av informationen...
Alla som i efterhand spelat igenom sina närpartier med dator har väl gjort samma erfarenhet; inte bara att man missat en massa, datorn föreslår varianter som, trots att den i datorns värd är de bästa. Bara det att det liknar inte alls det jag vill åstadkomma på brädet och jag hade behövt en dator till hjälp för att klara mig helskinnad ur det. ...nåja, jag kanske ska byta ut ordet "Alla" mot "I alla fall jag" för att vara på den säkra sidan.

gubbengrå
Medlem
#664 Skrivet: 29 Nov 2018 15:43 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #663:
Jag kanske tycker det har blivit lite för stort fokus på showen när det gäller vm-schacket även om ett medialt intresse naturligtvis är positivt.

Ja, det är naturligt att man är kluven i frågan om publikvänlighet.
D.v.s. det kan vara naturligt för en tillräckligt insnöad stormästare att helt vilja bortse från publikens önskningar, men gärna vilja ha de pengar som publikintresset genererar.
Jag kan förstå att sådana nördar överhuvudtaget inte vill befatta sig med frågan, och det är OK.

LNO1
Medlem
#665 Skrivet: 29 Nov 2018 16:35

Citerar: G_arvid, #663:
1.e4 är bättre än 1.d4.

Nej det var inte riktigt det jag menade. Vi vet alltså hur vi ska lösa problemet, och man kan börja bakifrån med tablebases, om vi någonsin kommer att ha datorkraft för att få en lösning i frågan huruvida 1.e4 eller 1.d4 är bäst är en öppen fråga, möjligen kan en kvantdator vara till hjälp där, vad jag menade är att den vetenskapliga aspekten är inte ett argument när det gäller tävlingsspel mellan två människor.

G_arvid
Medlem
#666 Skrivet: 29 Nov 2018 16:57

Citerar: LNO1, #665:
ad jag menade är att den vetenskapliga aspekten är inte ett argument när det gäller tävlingsspel mellan två människor.

Nej jag är helt enig. Jag inser att jag tog i för mycket när jag började prata om vetenskap och ber att ödmjukt få backa och trycka på undo-knappen. Vad jag hade i sinnet var att kraven på medial tillgänglighet och bästa förutsättningar för spelarna kanske inte alltid går hand i hand. T ex om störst möjlighet till direktsändningar och människor att kunna se arrangemangen live kan vara en plats med ett besvärligt klimat.

LNO1
Medlem
#667 Skrivet: 29 Nov 2018 21:13 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #666:
tog i för mycket när jag började prata om vetenskap och ber att ödmjukt få backa och trycka på undo-knappen. Vad jag hade i sinnet var att kraven på medial tillgänglighet och bästa förutsättningar för spelarna kanske inte alltid går hand i hand

O ja, jag förstår precis din poäng här och sympatiserar med den också, mitt förslag om 60 + 30 var också en godtycklig tidskontroll vald utan större eftertanke. För att förtydliga, så syftade inte mitt förslag till att i första hand göra schacket mer kommersiellt, eftersom det är ett mynt med två sidor, utan snarare på att det börjar bli kusligt svårt att vinna ett parti långschack i toppen. En väg att gå tänkte jag var att korta betänketiden för att få till ett avgörande. Detta är dock en väldigt intressant diskussion inom de ramar vi rör oss inom. Jag tyckte också att dina motargument rörande mitt inlägg alla var valida och värda att beakta.

absintum4
Medlem
#668 Skrivet: 10 Dec 2018 01:39 - Redigerad av: absintum4

Det går inte att komma ifrån att människan är bakgrunden.

timmy
Medlem
#669 Skrivet: 16 Dec 2018 09:21 - Redigerad av: timmy

På tal om människor som håller sig i bakgrunden; vart har Sture tagit vägen? Är ju hur lugnt och skönt som helst i forumen...

lisbetsallander
Medlem
#670 Skrivet: 16 Dec 2018 10:16

Citerar: timmy, #669:
Är ju hur lugnt och skönt som helst i forumen...

tycker du? jag tycker det börjar likna ett normalt forum dom sista veckorna

QuarterPounderChess
Medlem
#671 Skrivet: 16 Dec 2018 14:26

Äntligen!

QuarterPounderChess
Medlem
#672 Skrivet: 16 Dec 2018 14:29

Varför man ska hålla på och maska i flera veckor för att få en världsmästare e de la ingen som begriper. De e la lika bra å avgöra med blixtpartier på rotmos för å få fram en världsmästare, så kan diverse senilstofiler sitta å gagganalysera till sina döddagar sen.

lisbetsallander
Medlem
#673 Skrivet: 16 Dec 2018 14:32

Citerar: QuarterPounderChess, #672:
så kan diverse senilstofiler sitta å gagganalysera till sina döddagar sen.

det e deras grej

timmy
Medlem
#674 Skrivet: 16 Dec 2018 14:32

Haha... Ja gagga i samma trådar med sig själv om man nu har en flerdelad personlighet i form av flera jag här på sO. På så sätt är det ju alltid nån som håller med

lisbetsallander
Medlem
#675 Skrivet: 16 Dec 2018 14:34

Citerar: timmy, #674:
Ja gagga i samma trådar med sig själv

och citera sig själv hela tden

QuarterPounderChess
Medlem
#676 Skrivet: 16 Dec 2018 14:44

Kockis och timmy, bra gjort att ni agerar utfyllnad när storsvamlarna är uteslutna/avstängda. Right Livelyhood Award till er att dela på!

G_arvid
Medlem
#677 Skrivet: 16 Dec 2018 16:29

Vore det inte en god ide att stänga den här tråden, med tanke på att vi har lagt vm-matchen bakom oss?

gubbengrå
Medlem
#678 Skrivet: 16 Dec 2018 16:35

Jag hörde ett obekräftat rykte om att Carlsen i en intervju visat sig vara medveten om att hans anseende tagit skada av hans försiktiga spel i denna VM final. Är det någon som vet mer om detta? Var det lika hoppingivande som det låter i mina öron?

Scarlett
Medlem
#679 Skrivet: 16 Dec 2018 16:43

Citerar: G_arvid, #677:
Vore det inte en god ide att stänga den här tråden, med tanke på att vi har lagt vm-matchen bakom oss?

Låter bra.

lisbetsallander
Medlem
#680 Skrivet: 16 Dec 2018 16:44

Äntligen!

gubbengrå
Medlem
#681 Skrivet: 16 Dec 2018 16:47

Citerar: QuarterPounderChess, #676:
bra gjort att ni agerar utfyllnad när storsvamlarna är uteslutna/avstängda.

Svamlarens behagligaste eftermäle är glömska.

jimpan
Moderator
#682 Skrivet: 16 Dec 2018 19:07

Tråd stängd

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.