Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#631 Skrivet: 28 Nov 2018 22:48

Citerar: Diablo666, #630:
Kan man läsa mellan raderna kanske när det gäller dej ?

Ja det kan man

knightrider
Moderator
#632 Skrivet: 28 Nov 2018 22:50

Citerar: Diablo666, #626:
Nej att bryta mot regler tycker jag inte är smart.

Nej, men det händer ju även här på SO.

gubbengrå
Medlem
#633 Skrivet: 28 Nov 2018 22:50

Citerar: Diablo666, #630:
OK när vet man om du skojar eller inte ? Kan man läsa mellan raderna kanske när det gäller dej ?

Har du taskiga erfarenheter av LNO1, i detta avseende? Har du behövt göra detta förr, alltså läsa mellan raderna?

Diablo666
Medlem
#634 Skrivet: 28 Nov 2018 22:52

Ok om man känner dej kanske. Men jag vet inte vem du är.Så jag går efter vad du skriver och inget annat.

Men hur som helst. GRATTIS Magnus

LNO1
Medlem
#635 Skrivet: 28 Nov 2018 22:56

Citerar: Diablo666, #634:
Ok om man känner dej kanske

Nej det behövs inte alls, och jag tror att jag kan bevisa att det jag säger är sant: Vi har en undersökning direkt här i tråden: Vilka tycker att ni kan läsa mellan raderna vad jag skriver?

LNO1
Medlem
#636 Skrivet: 28 Nov 2018 23:01

Jag kommer fortsätta att heja på Caruana förresten, han sa på presskonferensen att han lärt sig jättemycket. Jag tror han kommer igen och nästa gång har han tränat upp sin snabb och blixtschack.

gubbengrå
Medlem
#637 Skrivet: 28 Nov 2018 23:04

Citerar: LNO1, #636:
Jag kommer fortsätta att heja på Caruana förresten

Jag är fortfarande ganska likgiltig till vem som blir världsmästare,även om jag favoriserar Magnus en aning. Men på tal om detta. Det fanns ju en del skickliga tippare här på tråden.

Scarlett
Medlem
#638 Skrivet: 28 Nov 2018 23:06

Hoppas nästa utmanare blir en av de på uppgående Kinesiska spelarna.
Allra helst hade jag sett en kvinna men är väl ingen som riktigt tagit över efter Judit Polgar.

Hört Kineserna ser på schack lite annorlunda, har en egen typ av skola. Låter intressant och vore historiskt. Höll på säga vore fölrsta från Asien men kom på kan ha funnits en Indier som spelat VM

LNO1
Medlem
#639 Skrivet: 28 Nov 2018 23:06

Citerar: gubbengrå, #637:
Det fanns ju en del skickliga tippare här på tråden.

Jag är glad för de skickliga tipparnas skull också förstås. Allihopa, nästan, faktiskt...

G_arvid
Medlem
#640 Skrivet: 28 Nov 2018 23:06

Citerar: LNO1, #636:
nästa gång har han tränat upp sin snabb och blixtschack.

Hoppas det inte behöver testas i nästa vm-match...

gubbengrå
Medlem
#641 Skrivet: 28 Nov 2018 23:07

Grattis till de som tippade rätt

Scarlett
Medlem
#642 Skrivet: 28 Nov 2018 23:10

Tack. När kommer till Val och schack är det ofta inte så svårt.

LNO1
Medlem
#643 Skrivet: 28 Nov 2018 23:14 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Scarlett, #642:
När kommer till Val och schack är det ofta inte så svårt

Det har du rätt i, men t.o.m. under dessa gynnsamma omständigheter tippade ju jag gräsligt fel

Diablo666
Medlem
#644 Skrivet: 28 Nov 2018 23:34

Vi kan alla sammanfatta att Magnus var en värdig världsmästare.

Och mitt personliga tips är att han kommer att vara världsmästare minst 10 år till

Däremot tror jag inte att Caruana kommer att spela i någon VM-match någonsin mera.

Multi_Chess
Medlem
#645 Skrivet: 28 Nov 2018 23:37

Carlsen tycker helt enkelt att det är roligt med schack och kan spela hur mycket som helst.
Hans styrka är just det jag gissade. Räkna låååångt och tålmodigt.
Hans nästa motståndare bör träna blixt i massor.
Grattis Carlsen.

Diablo666
Medlem
#646 Skrivet: 28 Nov 2018 23:45

Citerar: Multi_Chess, #645:
Hans nästa motståndare bör träna blixt i massor.
Grattis Carlsen.

HSK_Andreas
Moderator
#647 Skrivet: 29 Nov 2018 00:02

Rätt nöjd med att jag satte en slant på att matchen skulle sluta 6-6 efter långpartierna. 5,50 kändes som riktigt bra odds.

Diablo666
Medlem
#648 Skrivet: 29 Nov 2018 00:19 - Redigerad av: Diablo666

Jag spelade också på¨6-6.Fick 5,40 i odds Men jag är klart nöjd =) Satsade 1000 kronor fick tillbaka 5400 !

Men mest nöjd med är jag förståss att VM -titeln stannade i norden.Otroligt egentligen

LNO1
Medlem
#649 Skrivet: 29 Nov 2018 09:04

Citerar: Diablo666, #648:
Satsade 1000 kronor fick tillbaka 5400 !

Efterhandstippare hänvisas med varm hand till Sture Lindbärgs tråd där man tippade resyltatet...

LNO1
Medlem
#650 Skrivet: 29 Nov 2018 09:13

Har det utlysts någon vinnare i den tråden förresten?

HSK_Andreas
Moderator
#651 Skrivet: 29 Nov 2018 09:22

Citerar: Diablo666, #648:
Jag spelade också på¨6-6.Fick 5,40 i odds Men jag är klart nöjd =) Satsade 1000 kronor fick tillbaka 5400 !

Du får väl bjuda farsan på middag ikväll då. Han skulle ju sätta 10' på den säkra vinsten för Magnus...

HSK_Andreas
Moderator
#652 Skrivet: 29 Nov 2018 09:32

Summa sumarum gick väl VM ungefär som de flesta väntat sig, dvs jämnt i långpartierns och Magnus vann i snabbschack. Med tre poängs rankingskillnad hade det förvånat åtminstone mig om någon av spelarna vunnit stort i den första delen och det var nog de flestas åsikt.

Matchen som sådan var lite upp och ner. Vissa mycket intressanta partier och några mindre spännande. Formatet kan, och kanske bör, diskuteras. Dock tycker jag inte det är så illa att det avgörs med snabbschack. Det är såklart inte drömmen, men det är det ju inte när fotbolls-VM avgörs på straffar heller. En del av mig vill se en turnering istället,men samtidigt finns en del som vill ha matchspelet. En turnering skulle kunna ge en världsmästare som åtminstone jag skulle se som världsmästare, men inte bäst, dvs om någon överpresterar rejält. Det händer ju titt som tätt i andra sporter där en deltagare vinner allt under säsongen för att på VM eller OS få stryk av någon som inte varit i närheten av pallplats förr.

LNO1
Medlem
#653 Skrivet: 29 Nov 2018 09:46 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #652:
Matchen som sådan var lite upp och ner.

Jag måste trots allt ge Carlsen tummen ner för rond 11 och 12, naturligtvis inte som människa eller som sportsman, men som schackspelare, usel öppning i rond 11 och rond 12 lämnade en hel del övrigt att önska så att säga

LNO1
Medlem
#654 Skrivet: 29 Nov 2018 10:07 - Redigerad av: LNO1

Den mest radikala lösningen på matchproblemet kom Magnus själv med under presskonferensen. Korta ner betänketiden och, ju mer jag funderat på det, desto rimligare verkar det. Varför inte låta ett långparti vara 60 minuter + 30 sekunder per drag för hela partiet? En slags gyllene medelväg...

G_arvid
Medlem
#655 Skrivet: 29 Nov 2018 10:17

Att regerande världsmästaren behåller titeln vid en oavgjord match har alltid varit hävd och känns rimligt för mig, så därför tycker jag trots allt det är rätt att Carlsen är världsmästare.

Att spela snabbschack vid en oavgjord match är ett helt nytt påfund och enda anledningen till det är, som jag kan se det, att publik och media tycker det är kul.

Jag höll på Caruana, men trots allt hade det känts än märkligare om han blivit ny världsmästare efter att ha besegrat Carlsen i snabb- eller blixtschack.

LNO1
Medlem
#656 Skrivet: 29 Nov 2018 10:25

Citerar: G_arvid, #655:
Att regerande världsmästaren behåller titeln vid en oavgjord match har alltid varit hävd och känns rimligt för mig, så därför tycker jag trots allt det är rätt att Carlsen är världsmästare.

Definitivt är Carlsen rättmätig vinnare, och ja, man får spela på remi, det är absolut inget regelbrott.

HSK_Andreas
Moderator
#657 Skrivet: 29 Nov 2018 10:31

Kortar man ner betänketiden så blir det väl mindre av ett långparti?
Dessutom gynnar det väl Carlsen ännu mer?

Jag är nog mer inne på att förlänga matcherna till 24 partier. Då kan man rädda sig om man förlorar ett parti. Om nu dagens spelare inte orkar det för att de lägger ner så mycket tid mellan partierna så är det ändå lika för båda och de får väl begränsa sig i hur mycket tid de lägger ner mellan partierna, alternativt ta konsekvensen. Det är lite som spelare som bränner 95% av sin tid på de första 25 dragen och sen sätter bort sig i tidnöden. Det är en risk man tar när man försätter sig i den situationen och när då spelarna säger "Jag stod ju bäst och borde vunnit" så kan man lugnt svara "Klart att du stod bättre när du förbrukade så mycket tid, men det är slutresultatet som räknas".
Jag säger inte att ovanstående gäller Carlsen eller Caruana, utan det är mer på amatörnivå man hör detta.

HåkanK
Medlem
#658 Skrivet: 29 Nov 2018 11:09

Många kloka ord hit och dit. Jag hör till dom som ser Magnus som en värdig mästare. En talang som imponerar, inte minst när det gäller. Om spelformatet nämnde Magnus vid en av presskonferenserna att han gärna såg att det blev fler partier, 16-18 tror jag han sa. Skälet till det skulle vara att öka utrymmer för både misstag och experiment. Om man dessutom kortar ner partierna något kanske man hittar en modell som passar både spelare som publik.

gubbengrå
Medlem
#659 Skrivet: 29 Nov 2018 11:33 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: HSK_Andreas, #651:
Du får väl bjuda farsan på middag ikväll då.

Eftersom den gode dj-n, nu har gott om det, kan han väl tänka på sin moster också.

G_arvid
Medlem
#660 Skrivet: 29 Nov 2018 11:49

Citerar: LNO1, #654:
Den mest radikala lösningen på matchproblemet kom Magnus själv med under presskonferensen. Korta ner betänketiden och, ju mer jag funderat på det, desto rimligare verkar det. Varför inte låta ett långparti vara 60 minuter + 30 sekunder per drag för hela partiet? En slags gyllene medelväg...

Jag känner mig inte helt förtjust. Många schackspelare är angelägna om att schack ska ses som en sport och helst komma med i riksidrottsförbundet. Jag kan se det positiva med större medialt intresse och högre prissummor, men när jag hör sådana här förslag kan jag inte annat än tänka att någonting går förlorat. När man kortar ner betänketiden är det odiskutabelt så att innehållet i partierna blir lidande när spelarna måste dra snabbare och kanske måste spela kritiska slutspel med en betänketid av 30 s/drag. Förr debatterades det ofta huruvida schack var konst eller vetenskap. Och skulle man lägga lite vetenskap till detta med att utse en världsmästare så kan man fråga sig vad publikens krav på underhållning har med saken att göra. Jag säger att antalet långparter bör vara tillräckligt många för att göra matchen utslagsgivande och att betänketiden ska vara så pass lång att den inte i alltför hög grad påverkar kvaliten på partierna.

Jag är inte främmande för att testa en turnering i stället för match heller.

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.