Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
timmy
Medlem
#61 Skrivet: 1 Sep 2018 06:52

Minns att Sture skrev exakt samma resonemang förra VM-matchen. Det vill säga att Carlsen är helt överlägsen i matchspel. Oavgjort efter de "riktuga" partierna och särspel med snabbparrier krävdes.

G_arvid
Medlem
#62 Skrivet: 1 Sep 2018 07:17

Citerar: LNO1, #60:
Oj, vad jag verkar ensam om att tro på Caruana

Nej då, men den här tråden ska ju handla om vem man håller på och inte vem man tror på, för så är ju rubriken. Och själv håller jag på Caruana, dels för att jag tycker om att se partier som avgörs i mittspelet och inte enbart i slutspelet och dels för att jag tror det är bra för schackets utveckling - och kanske rent av Carlsens utveckling - med skifte på tronen ibland. Däremot är jag inte säker på att han klarar av det, även om oddsen ser helt tokiga ut.

gubbengrå
Medlem
#63 Skrivet: 1 Sep 2018 08:49

Citerar: LNO1, #50:
Om det blir den spännande match vi alla hoppas på, med många intressanta partier, så kanske nuvarande format överlever. Om det blir en remifest som sist, eller den i mitt tycke urtråkiga matchen Anand - Gelfand så börjar mitt intresse svalna betänkligt och jag kanske väljer att titta på sammandrag istället för att följa det live.

Japp! Den här matchen är på förhand mycket spännande, p.g.a. kombattanternas förträffliga kvalifikationer. Men om jag tänker efter handlar nog spänningen för min del mest om huruvida det går att göra något publikmässigt av en uppgörelse om VM-titeln i nuvarande format. Den här gången är förutsättningarna de bästa. Kanske är det läge att plocka fram den något överutnyttjade formuleringen: "Nu eller aldrig"!

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 1 Sep 2018 09:21

Citerar: G_arvid, #62:
Däremot är jag inte säker på att han klarar av det, även om oddsen ser helt tokiga ut.

Just detta är ju det jag menar.. jag kan inte se annat än att jag är relativt ensam om att tro på Caruana, men det gör mig absolut ingenting, så tolka inte mitt konstaterande som att jag försöker värva röster på Caruana. Röstfiske har vi nog av ändå i dessa tider

Citerar: gubbengrå, #63:
Kanske är det läge att plocka fram den något överutnyttjade formuleringen: "Nu eller aldrig"!

Jag tror det, ja, och ett skifte nu skulle vara väldigt nyttigt för Carlsen och uppfriskande för sporten.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 1 Sep 2018 10:01

Citerar: G_arvid, #62:
Och själv håller jag på Caruana, dels för att jag tycker om att se partier som avgörs i mittspelet och inte enbart i slutspelet och dels för att jag tror det är bra för schackets utveckling - och kanske rent av Carlsens utveckling - med skifte på tronen ibland.

Jag tycker precis som du, jag tycker Caruanas partier ofta blir väldigt livfulla. Det som är så kul med den här matchen är att det är världsettan och världstvåan som möts för första gången på länge. Kanske var det Kasparov - Kramnik senaste gången det hände?

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 1 Sep 2018 12:33

Citerar: TBchess, #59:
Unibet: 1,40-5,50-4,40

1,40 är ju ett toppenodds , det tror jag att jag kommer att spela på.
Satsa 10000 och få tillbaka 14000..Bra "bankränta "verkligen

gubbengrå
Medlem
#67 Skrivet: 1 Sep 2018 12:51 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #66:
Satsa 10000 och få tillbaka 14000..Bra "bankränta "verkligen

Japp! Detta är ju ett sätt att göra matchen mer spännande. För min egen del måste jag erkänna att spelarnas förmågor är så skyhögt ovan min egen, att jag inte kan avgöra vem som är "bäste man" och därmed enligt ordspråket förtjänt att vinna. Så den spänning som ovissheten föder, kan för min del lätt slå över i likgiltighet. Jag har nog lika lätt att acceptera vilken spelare som än vinner.
Men om du sätter 10.000 på Carlsen så kan jag omöjligt undvika att följa kampen med ökat intresse.

HSK_Andreas
Moderator
#68 Skrivet: 1 Sep 2018 13:04

Citerar: sture_lindberg, #48:
Ok vi får lov att vänta på slutresultatet DÅ om inte annat kommer du att hålla med mej

För att det ska vara möjligt att avgöra om du har rätt när du säger att Magnus är överlägsen så måste vi fastställa vad som menas med överlägsen..

Är överlägsen att ens spelaren vinner i blixtpartierna?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i snabbschackpartierna?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-5,5?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-4,5?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-3,5?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-2,5?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-1,5?
Är överlägsen att ens spelaren vinner i med 6,5-0,5?
Eller krävs kanske till och med 7-0?

Har man inte definitionen klar innan så går det inte i efterhand att avgöra om man har rätt.

Själv tror jag Magnus vinner, men hoppas på Caruana. Jag tippar inte på någon. Jag anser inte att orden tro, hoppas och tippa är synonymer.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 1 Sep 2018 13:28

Citerar: HSK_Andreas, #68:
när du säger att Magnus är överlägsen så måste vi fastställa vad som menas med överlägsen..

Var och när skrev jag det ?

HSK_Andreas
Moderator
#70 Skrivet: 1 Sep 2018 15:49

Citerar: sture_lindberg, #69:
Var och när skrev jag det ?

Korrigering från min sida. Du skrev inte överlägsen, utan klart bättre. Jag vill minns att du ansåg att Magnus var klart bättre än Karjakin också. Den matchen visade något annat anser jag, men det beror på vad man lägger in i "klart bättre".

Du har ju tippat 6,5-4,5. Om Magnus vinner på snabbschackpartierna, har du då haft fel?

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 1 Sep 2018 15:56

Citerar: HSK_Andreas, #70:
Om Magnus vinner på snabbschackpartierna, har du då haft fel?

Då är han inte överlägsen nej,men bättre.

Vad menar du med att jag då har fel ? Är det mina eventuella fel du söker så förtvivlat efter ?

HSK_Andreas
Moderator
#72 Skrivet: 1 Sep 2018 16:55

Nej,

Jag söker inte dina fel. De finns väl inte ens?

Det jag försöker få klarhet i är vad som krävs för att du ska kunna visa att du har rätt efter avslutad match.

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 1 Sep 2018 16:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #72:
Det jag försöker få klarhet i är vad som krävs för att du ska kunna visa att du har rätt efter avslutad match.

Att Carlsen vinner. Siffrorna han vinner med har inte så stor betydelse. Och ordet överlägsen har jag som du så mycket påpekade inte jag skrivet. Det erkände du ju själv här.

Citerar: HSK_Andreas, #70:
Korrigering från min sida. Du skrev inte överlägsen, utan klart bättre

HSK_Andreas
Moderator
#74 Skrivet: 1 Sep 2018 17:00

Inför matchen mot Karjakin så skrev du:
Carlsen är en helt division bättre än Karjakin

Det tvärsäkra uttalandet får väl anses fel, eller så är en division knappt märkbar skillnad.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 1 Sep 2018 17:06

Han stod på vinst i flera partier Och han borde ha vunnit med klarare siffror. vad har matchen mot Karjakin med saken att göra.

Dessutom visade han ju på slutet helt klart vem som var bäst.

Och ska vi ha en diskussion på att gå tillbaka i tiden ? vad leder det till ?

Saudade
Medlem
#76 Skrivet: 1 Sep 2018 19:58

Carlsen var inte på topp mot Karjakin. Han missade lägen som han annars brukar sätta. just det tror jag gör honom mer motiverad att spela en bra match mot Caruana

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 1 Sep 2018 20:00

Citerar: Saudade, #76:
Carlsen var inte på topp mot Karjakin

Jo så var det ju..Men ändå vann han.

tana
Medlem
#78 Skrivet: 1 Sep 2018 21:44 - Redigerad av: tana

Citerar: HSK_Andreas, #72:
Jag söker inte dina fel. De finns väl inte ens?

Klart bättre, en klass för sig, suverän, där har han inte sin like och (bäst av allt) 1,4 är ju ett toppen odds.
Skulle man söka begreppen från svenska synonymordboken skulle man komma nära ordet överlägsen. Som du givetvis har aldrig använt.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 1 Sep 2018 22:38 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: tana, #78:
skulle man komma nära ordet överlägsen. Som du givetvis har aldrig använt.

Nej jag använder mej av betydligt mer sofistikerade uttryck
Att 1,4 är ett toppenodds är ett bra exempel på detta.

tana
Medlem
#80 Skrivet: 1 Sep 2018 23:32

Citerar: sture_lindberg, #79:
Att 1,4 är ett toppenodds är ett bra exempel på detta.

Alla som sysslar med spel med vanlig plånbok vet att 1,4 är "skitodds". Men jag måste be om ursäkt. Visste ju inte att du hör till den spelareliten som har tiotusentals kronor att satsa på ett vad.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 2 Sep 2018 00:05

Jag ska bara satsa 10000kronor och inte mer.
Ser fram emot 4000 i vinst.
Sen att jag tycker att det är ett bra odds är min sak och inget som du ens behöver tänka på vidare.
Jag anser nämligen Magnus vara en helt klar vinnare i denna match.

Och INGET kan få mej att ändra mej.

tana
Medlem
#82 Skrivet: 2 Sep 2018 01:16

Givetvis är det vad du tycker om oddsen din ensak. Men att påstå att det är bra odds är rent av strunt. Och tiotusen på ett vad är ju något som vanliga spelare bara drömmer om.
Du spelar med dina pengar efter dina funderingar och efter din plånbok men vore väldigt klädsamt om du skulle sluta att ge intrycket att det är vanligt att spela med såna insatser.

LNO1
Medlem
#83 Skrivet: 2 Sep 2018 07:18

Citerar: sture_lindberg, #81:
Jag anser nämligen Magnus vara en helt klar vinnare i denna match.

Och INGET kan få mej att ändra mej.

Inte ens om han förlorar? ;)

G_arvid
Medlem
#84 Skrivet: 2 Sep 2018 07:40

Citerar: sture_lindberg, #81:
Jag ska bara satsa 10000kronor och inte mer.
Ser fram emot 4000 i vinst.

Låter som om du tvivlar lite i alla fall. Om du kan få loss 100 000 så blir ju vinsten
40 000?

HSK_Andreas
Moderator
#85 Skrivet: 2 Sep 2018 07:49

Citerar: LNO1, #83:
Inte ens om han förlorar? ;)

Gissningsvis inte. Även om han förlorar så är han nog en klart bättre spelare och en klar vinnare i matchen, bara lite ur form.
Helgardering skulle man möjligen kunna säga.

LNO1
Medlem
#86 Skrivet: 2 Sep 2018 08:31 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #67:
För min egen del måste jag erkänna att spelarnas förmågor är så skyhögt ovan min egen, att jag inte kan avgöra vem som är "bäste man" och därmed enligt ordspråket förtjänt att vinna.

Förvisso sant om detta var den enda metoden man kunde använda sig av för att bedöma spelarnas inbördes styrka.

Som du säkert kan gissa så är skillnaden i min förmåga att spela fotboll jämfört med Zlatan närmast astronomiskt större jämfört med skillnaden mellan dig och Carlsen, du kan ju trots allt spela schack medan jag inte alls kan spela fotboll. Likväl kan jag göra en bedömning av Zlatans form genom att titta på hur många mål han gör, bollinnehav, hur fort han rör sig relativt de andra fotbollsspelarna, inte hur fort han rör sig relativt mig ;)
edit: Jag tänker naturligtvis inte avkräva dig någon bedömning, det kan vara en väldigt klok policy generellt att avstå

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 2 Sep 2018 10:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok ska jag då påstå att Caruana vinner därför att han är en bättre spelare `?

Några som blir nöjda då tro ?

Helt otroligt att jag inte får satsa eller tro på vem jag vill ju

Citerar: G_arvid, #84:
Låter som om du tvivlar lite i alla fall. Om du kan få loss 100 000 så blir ju vinsten
40 000?
Jo jag KAN räkna..Men jag hoppas och tror att jag kan få bestämma själv Men men

G_arvid
Medlem
#88 Skrivet: 2 Sep 2018 10:33

Citerar: sture_lindberg, #87:
Citerar: G_arvid, #84:
40 000?
Jo jag KAN räkna..Men jag hoppas och tror att jag kan få bestämma själv Men men

Givetvis får du det. Jag fick bara intrycket att du inte satsar mer än du har råd att förlora.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 2 Sep 2018 10:36

Citerar: G_arvid, #88:
Givetvis får du det. Jag fick bara intrycket att du inte satsar mer än du har råd att förlora

Ja och det skulle vara fel ?

Saudade
Medlem
#90 Skrivet: 2 Sep 2018 10:37

Dagsformen kan man aldrig veta. Kasparov var otroligt stark på 90-talet men hade ibland dålig form, t.ex i matchen mot Kramnik. Varenda schackspelare vet att ibland funkar det det inte som normalt men trots allt tror jag Carlsens lägstanivå är betydligt högre än Caruanas lägstanivå.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.