Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
Diablo666
Medlem
#571 Skrivet: 28 Nov 2018 14:57

Först spelas fyra snabbschackpartier med betänketiden 25 10 där Carlsen har vit i första.

Kl 16: Parti 1. Kl 17. Parti 2. Kl 18: Parti 3. Kl 19: Parti 4.

Räcker inte det till för att avgöra tar man till blixt. Blixten spelas i fem minimatcher om två partier vardera (det räcker att vinna den första för att avgöra) och betänketiden är 5 3. Efter maximalt tio blixtpartier blir det sedan dags för Armageddon där vit har en minut mer på klockan men det räcker med remi för svart för att vinna matchen.

Så är alltså reglerna .Inte bara 2 minimatcher med blixt som Knightrider skrev,Det var de gamla reglerna.

gubbengrå
Medlem
#572 Skrivet: 28 Nov 2018 15:22

I sin presentation av 12e matchpartiet. https://www.youtube.com/watch?v=6clRNB9nTD4&index= 24&list=PLys_iJ69FdgyNDMY1ndSWKn-TWXvlVVPP
för Daniel King ett resonemang strax efter 11:30 till försvar för Carlsens remiserbjudande. ( Han går sedan vidare till att försvara 12 remiser i rad.)

Han har en poäng, när han spekulerar om att Carlsens antagligen på förhand hade bestämt sig för att han ville ha remiser i de två sista partierna. Därmed var det följdriktigt, att han inte tittade efter möjligheter, till att skärpa spelet, och dessutom tjänade detta honom väl, enligt King. Det kan nämligen vara mycket farligt för ens spel, om man plötsligt ändrar målsättning under pågående kamp. Risken är då att man spelar med två målsättningar i huvudet samtidigt. Och det kan naturligtvis bli förvirrande.

Jag håller alltså med King om att det kan vara klokt att hålla sig till sin ursprungliga målsättning under partiet. Däremot tycker jag att just denna målsättning var både tråkig och felaktig.

knightrider
Moderator
#573 Skrivet: 28 Nov 2018 15:56 - Redigerad av: knightrider

Citerar: Diablo666, #571:
Inte bara 2 minimatcher med blixt som Knightrider skrev,Det var de gamla

Nej, det skrev jag aldrig.
Jag citerade de officiella reglerna.

Läs om....läs rätt.

G_arvid
Medlem
#574 Skrivet: 28 Nov 2018 16:17

Citerar: gubbengrå, #572:
Han har en poäng, när han spekulerar om att Carlsens antagligen på förhand hade bestämt sig för att han ville ha remiser i de två sista partierna. Därmed var det följdriktigt, att han inte tittade efter möjligheter, till att skärpa spelet, och dessutom tjänade detta honom väl, enligt King. Det kan nämligen vara mycket farligt för ens spel, om man plötsligt ändrar målsättning under pågående kamp. Risken är då att man spelar med två målsättningar i huvudet samtidigt. Och det kan naturligtvis bli förvirrande.

Den förklaringen låter lika underlig i mina öron som någonting annat. Vad än hans målsättning var så var det (på den nivån) fullständigt riskfritt att fortsätta spela för att se om Caruana skulle klara ut sina problem på brädet och på klockan. Någon som helst risk att hamna i förlustfara kan jag, enkle pjäsflyttare, inte se i ställningen-Inget motspel heller. Bedrövligt att han avstår från att ens försöka vinna matchen utan att satsar på att behålla titeln genom att vinna snabbschacket efter en oavgjor vm-match. Andra i rad dessutom.

Diablo666
Medlem
#575 Skrivet: 28 Nov 2018 17:13

Citerar: knightrider, #573:
Läs om....läs rätt.

Jo men de regler du citerade gällde i förra VM-matchen och inte i denna VM-match.
Så citera gärna,men citera inga gamla regler

knightrider
Moderator
#576 Skrivet: 28 Nov 2018 17:31

Citerar: Diablo666, #575:
Så citera gärna,men citera inga gamla regler

Det du skriver i #571 överensstämmer ju precis med mitt citat #566.

Vad är din poäng? Kan du precisera?

Diablo666
Medlem
#577 Skrivet: 28 Nov 2018 17:44

Jag läste fel--Sorry.

Scarlett
Medlem
#578 Skrivet: 28 Nov 2018 18:12

Halvtid, spännande men ser ut en av spelaren har bättre chanser än den andre. Tror vi slipper blixt

PeterTrsavec
Medlem
#579 Skrivet: 28 Nov 2018 18:28

Citerar: LNO1, #569:
stora summor på usla odds

haha nej Du kan vara lugn, spelade inte ens på matchen. Som det ser ut så går Carlsen vinnare ur snabbschackpartierna, men måste inte VM göras om eller vad tycker Du?

Diablo666
Medlem
#580 Skrivet: 28 Nov 2018 19:22 - Redigerad av: Diablo666

3-0 till Magnus C i snabbschacket Han visade vem som var bäst när det gäller !

gubbengrå
Medlem
#581 Skrivet: 28 Nov 2018 19:27

Citerar: Diablo666, #580:
Han visade vem som var bäst när det gäller !

Javisst! - Han visade att han var bäst när det gällde snabbschack.
Nej. - Han visade inte att han var bäst i klassiskt schack.

LNO1
Medlem
#582 Skrivet: 28 Nov 2018 19:30 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Diablo666, #580:
3-0 till Magnus C i snabbschacket

Ja! Men oj vilken tråkig särskiljningsmatch i snabbschack. Magnus var alldeles för överlägsen för att det skulle bli spännande. Han lärde sig noga av läxan han fick av Karjakin: tråka ut motståndaren , spela halvsjaskigt, jag är ändå bäst i snabb och blixt!
Grattis till Magnus

Diablo666
Medlem
#583 Skrivet: 28 Nov 2018 19:32

Jo men han följde ju de regler som var satta.Och han behöll VM-kronan. Och kan inte Caruana vinna ett parti av 12 så är han ju inte bättre än Magnus.Och då är det ju i sin ordning att Magnus behåller titeln.

Eller har du någon annan åsikt ?

gubbengrå
Medlem
#584 Skrivet: 28 Nov 2018 19:39

Citerar: Diablo666, #583:
Eller har du någon annan åsikt ?

"Han följde de regler som var satta" - Ja
Han behöll VM-kronan. - Ja
Det är i sin ordning att han behåller VM-kronan. -Ja
Han visade att han var bäst i snabbschack.
Han visade inte att han var bäst i klassiskt schack.

Det är bara till att gratulera världsmästaren.

Diablo666
Medlem
#585 Skrivet: 28 Nov 2018 20:15

Även om han inte visade sig vara bäst i klassiskt schack så var ju å andra sidan inte Caruana bättre än honom.

Så det är bara till att gratulera Magnus som du så mycket riktigt skrev .

G_arvid
Medlem
#586 Skrivet: 28 Nov 2018 20:21

VM-matchen gällde långpartier. Snabbschacket är en form av särskiljning - för att kunna kora en vinnare utan att tillämpa lottning. Ingenting att säga om att Carlsen vann, för sådana var ju reglerna. Men jag hoppas verkligen att man till nästa gång hittar ett format som gör att man får fram en världsmästare som besegrat sin motståndare i långpartier.

LNO1
Medlem
#587 Skrivet: 28 Nov 2018 20:38

Citerar: G_arvid, #574:
Bedrövligt att han avstår från att ens försöka vinna matchen utan att satsar på att behålla titeln genom att vinna snabbschacket efter en oavgjor vm-match. Andra i rad dessutom.

Diablo666
Medlem
#588 Skrivet: 28 Nov 2018 20:53

Citerar: LNO1, #587:
Andra i rad dessu

Ja han vet ju att han är bättre än de andra i snabbschack.Och då gäller det ju för honom att försöka spela på 6-6

Rätt smart faktiskt om man tänker efter lite.
Och de är ju inte han som bestämt reglerna.

LNO1
Medlem
#589 Skrivet: 28 Nov 2018 20:56

Citerar: PeterTrsavec, #579:
men måste inte VM göras om eller vad tycker Du?

Ja, senaste riktigt spännande VM-matchen var väl Kramnik - Anand om jag inte missminner mig?

G_arvid
Medlem
#590 Skrivet: 28 Nov 2018 20:57

Citerar: Diablo666, #588:
Ja han vet ju att han är bättre än de andra i snabbschack.Och då gäller det ju för honom att försöka spela på 6-6

Om man bortser från att det är inte snabbschack vm-titeln gäller, utan långpartier.

gubbengrå
Medlem
#591 Skrivet: 28 Nov 2018 20:58

Citerar: Diablo666, #588:
Och de är ju inte han som bestämt reglerna.

Nej, det finns väl ingen som tror att Carlsen bestämt reglerna? Men att reglerna ger upphov till fegt och hämmat spel, är en orsak till att kritisera dem.

Diablo666
Medlem
#592 Skrivet: 28 Nov 2018 21:00

Han behåller ju VM-titeln vid 6-6. I långschack. Där råder det ingen tvekan vad jag förstår.

LNO1
Medlem
#593 Skrivet: 28 Nov 2018 21:02

Det som beklämmer mig mest är att jag vet att Caruana och framför allt Carlsen kan så mycket mer än så här.

PeterTrsavec
Medlem
#594 Skrivet: 28 Nov 2018 21:04

[quote=LNO1, #589:]Kramnik - Anand om jag inte missminner mig?
Stämmer. Den var intressant, även första VM matchen mot Anand innehöll några spännande partier. Jag hoppas de kommer göra om detta med VM matcher.

G_arvid
Medlem
#595 Skrivet: 28 Nov 2018 21:04

Citerar: Diablo666, #592:
Han behåller ju VM-titeln vid 6-6.

Jag menar att den som vinner en vm-match ska visa att han eller hon är bättre än sin motståndare. I det som vm-titlen gäller och inte något annat. Därför hoppas jag på en ändring av reglerna.

LNO1
Medlem
#596 Skrivet: 28 Nov 2018 21:08

Jag gillar Carlsen, det är en fantastisk spelare, genomtrevlig kille om än lite väl sur i motgången, men ett relativt oförstört underbarn, och det är inte så vanligt, för visst är han exceptionell Carlsen? Men ändå, vi bär alla ett personligt ansvar för utvecklingen av sakers tillstånd, hög som låg, jag vägrar att prisa utnyttjandet av bristfälliga regler, men naturligtvis kan jag inte klandra Carlsen för detta.

Det fattar väl för övrigt vem fan som helst att Carlsen är världsmästare, men ok styr gärna in debatten dit ni som är intresserade av detta mycket intrikata ämne.

Diablo666
Medlem
#597 Skrivet: 28 Nov 2018 21:12

Citerar: G_arvid, #595:
Jag menar att den som vinner en vm-match ska visa att han eller hon är bättre än sin motståndare. I det som vm-titlen gäller och inte något annat. Därför hoppas jag på en ändring av reglerna.

Är det inte utmanaren som ska visa att han är bättre än världsmästaren ?

Oavgjort resultat kan man väl aldrig helt gardera sig emot att det blir.

LNO1
Medlem
#598 Skrivet: 28 Nov 2018 21:15

Citerar: Diablo666, #597:

Oavgjort resultat kan man väl aldrig helt gardera sig emot att det blir.

Citerar: LNO1, #596:
Det fattar väl för övrigt vem fan som helst att Carlsen är världsmästare, men ok styr gärna in debatten dit ni som är intresserade av detta mycket intrikata ämne.

gubbengrå
Medlem
#599 Skrivet: 28 Nov 2018 21:28

Citerar: Diablo666, #597:

Det kan man hävda. Man kan lika gärna hävda, att den som bevisat sig vara bäst skall förklaras världsmästare.

Diablo666
Medlem
#600 Skrivet: 28 Nov 2018 21:39

Citerar: gubbengrå, #599:
Man kan lika gärna hävda, att den som bevisat sig vara bäst skall förklaras världsmästare.

Ja Magnus var ju bäst. Även om det behövdes spelas 3 snabbpartier.Vi får se om de ändrar formatet till nästa VM. Vad det nu skulle vara .

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.