Författare |
Meddelande |
Diablo666
Medlem
|
#541 Skrivet: 26 Nov 2018 23:22
Citerar: gubbengrå, #570: Men då räknar han väl inte heller med att jag skall orka intressera mig för hans remispartier i VM-finalen.
Tror du verkligen han bryr sig.
|
gubbengrå
Medlem
|
#542 Skrivet: 26 Nov 2018 23:30 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: Diablo666, #541:
Tror du verkligen han bryr sig.
Nej, jag sa just det.
|
Diablo666
Medlem
|
#543 Skrivet: 26 Nov 2018 23:47
Då så. Då är det som det är med det.
|
gubbengrå
Medlem
|
#544 Skrivet: 26 Nov 2018 23:53
Ja, dessvärre
|
LNO1
Medlem
|
#545 Skrivet: 27 Nov 2018 05:41
Citerar: Diablo666, #541: Tror du verkligen han bryr sig.
Jag trodde att VM-titeln förutom pengarna handlade om ära och berömmelse, men då handlar det väl bara om pengar då....
|
LNO1
Medlem
|
#546 Skrivet: 27 Nov 2018 05:50
Jag kan inte hålla mig utan måste bara säga detta igen:
Usch vilken dålig prepp i parti 11 av vit, vad är det för team MC har egentligen?
Var Magnus sjuk igår och i förrgår? Giris ärliga vittnesmål igår var att han aldrig hört MC bjuda remi, att han gjorde det igår i en bättre ställning tyder antingen på rädsla eller ohälsa eller mycket dåliga råd som influerar honom, något annat skäl kan jag inte hitta.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#547 Skrivet: 27 Nov 2018 06:54
Det var väldigt underligt igår. Carlsen är väl den i världstoppen som vägrar bjuda remi, men vilket VM. Självklart är de så pass "jämna" som spelare, men detta med 12 partier måste bort omgående och gå tillbaka till 24 partier. Det var några intressanta partier men överlag tycker jag det är ett tråkigt VM. Jag gnällde på förra VM men då fick man i allafall se vinster. Tror detta är skadligt för schacket och synen på den största händelsen i schacket VM. Bara att gratulera Carlsen till VM titeln, får känslan att allt detta gått enligt planerna från Carlsen och hans team, att ta sig till snabb och blixtpartierna där han är mycket vass.
Jag saknar VM Karpov-Kasparov eller Spassky-Fischer.
|
Etelhem
Medlem
|
#548 Skrivet: 27 Nov 2018 08:08
Citerar: PeterTrsavec, #547: Det var väldigt underligt igår. Carlsen är väl den i världstoppen som vägrar bjuda remi, men vilket VM. Självklart är de så pass "jämna" som spelare, men detta med 12 partier måste bort omgående och gå tillbaka till 24 partier. Det var några intressanta partier men överlag tycker jag det är ett tråkigt VM. Jag gnällde på förra VM men då fick man i allafall se vinster. Tror detta är skadligt för schacket och synen på den största händelsen i schacket VM. Bara att gratulera Carlsen till VM titeln, får känslan att allt detta gått enligt planerna från Carlsen och hans team, att ta sig till snabb och blixtpartierna där han är mycket vass.
Jag saknar VM Karpov-Kasparov eller Spassky-Fischer.
Jaså nytt rekord på 12 remier av 12 möjliga och sen vinst genom snabbschack? Jaha ja är nu reglerna såna så är det ju bara att utnyttja det som bjuds. Säkert spännande för inblandade spelare men resten av världen vad tycker de?
NYA REGLER till nästa VM!!!
|
timmy
Medlem
|
#549 Skrivet: 27 Nov 2018 08:42
Särskilt trist blir det publikmässigt när det bjuds remi efter drag 31 och det finns mycket spel OCH det är ju parti 12 och helt avgörande. Här har man ju möjlighet att bjuda publiken på enorm spänning. Men fegheten och tryggheten att spela fler partier tar över viljan att vinna!
|
gubbengrå
Medlem
|
#550 Skrivet: 27 Nov 2018 08:54
Citerar: LNO1, #527: Ska det verkligen behöva vara så att man som världsmästare blir så mån om att inte MISTA titeln att man blir en sämre spelare så behövs ingen vm-match överhuvudtaget.
Bra formulerat! Kan bara hålla med.
|
Landroval
Medlem
|
#551 Skrivet: 27 Nov 2018 10:10
Citerar: timmy, #549:
Särskilt trist blir det publikmässigt när det bjuds remi efter drag 31 och det finns mycket spel OCH det är ju parti 12 och helt avgörande. Här har man ju möjlighet att bjuda publiken på enorm spänning. Men fegheten och tryggheten att spela fler partier tar över viljan att vinna!
Nu är det kanske ikte det.som Carlsen primärt tänker på i nuläget. Men för de som inte redan bestämt sig tror jag att många efter gårdagen lutar över åt att heja på Caruana som dessutom först nekar dragupprepning för att fightas.
|
G_arvid
Medlem
|
#552 Skrivet: 27 Nov 2018 12:08
Citerar: LNO1, #546: Var Magnus sjuk igår och i förrgår?
Ja någonting måste vara galet. Hur goda chanser han än har i snabbschacket kan han väl inte ha så dåligt självförtroende i långpartier att han inte, helt riskfritt, prövar att utnyttja det övertag han har i ställningen och på klockan.
|
timmy
Medlem
|
#553 Skrivet: 27 Nov 2018 12:09
Nej, förmodligen inte. Men publikmässigt ointresse leder till färre sponsorer och mindre pengar i långa loppet, det får man ju inte glömma, de är ju inga vanliga knegare direkt...
|
greenberry
Medlem
|
#554 Skrivet: 27 Nov 2018 16:23 - Redigerad av: greenberry
Citerar: timmy, #553: Men publikmässigt ointresse leder till färre sponsorer och mindre pengar i långa loppet
So after all its about money in the long run........
I am happy that we still can play chess here on SO for joy and excitement.
All honour to Erik for this.
And best of all is this. No commercials or sponsors on this site........
|
gubbengrå
Medlem
|
#555 Skrivet: 27 Nov 2018 17:09
Citerar: greenberry, #554: I am happy that we still can play chess here on SO for joy and excitement.
Japp! Det är amatörens dyra privilegium.
|
knightrider
Moderator
|
#556 Skrivet: 27 Nov 2018 19:09
När börjar snabbschacket imorgon? 16.00?
|
Landroval
Medlem
|
#557 Skrivet: 27 Nov 2018 19:11
Citerar: knightrider, #556: När börjar snabbschacket imorgon? 16.00?
Japp, det ska vara 16.00
|
LNO1
Medlem
|
#558 Skrivet: 27 Nov 2018 23:01
Yermoliskys sammanfattning av parti 12 lämpligt iförd svart kostym...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=106&v= xCiAxoTxZSM
|
Luzidor
Medlem
|
#559 Skrivet: 28 Nov 2018 00:24
En tia på Caruana då---
|
ant_abus
Medlem
|
#560 Skrivet: 28 Nov 2018 11:41
Verkligen märkligt remianbud från Carlsen i bättre ställning. Å andra sidan är han förstås än större favorit när det går till rapid.
|
LNO1
Medlem
|
#561 Skrivet: 28 Nov 2018 12:15
Citerar: ant_abus, #560: Å andra sidan är han förstås än större favorit när det går till rapid.
Större favorit än han hade varit om han hade spelat på vinst i det sista partiet? Jag kan inte tro det. Ställningen var mycket bra.
Jag håller på Caruana ännu mer än tidigare. Står man klart bättre ska man spela på vinst. Det gjorde inte Carlsen.
Många tycks ju ha dömt ut Caruana på förhand och dessa kan ju förnöjt konstatera: "Vad var det jag sa?" OM Magnus vinner, att ge Caruana så små chanser som Carlsen tycks ge honom kan straffa sig mycket hårt och då blir det nog många sömnlösa nätter för Magnus del. I sådana fall mycket välförtjänt. Han övervägde alltså inte ens att spela på vinst under hela partiet fast han stod klart bättre, inte världens smartaste strategi kan en klåpare som jag tycka.
|
knightrider
Moderator
|
#562 Skrivet: 28 Nov 2018 12:28
Hur är upplägget idag?
Spelar man fyra snabbschackpartier oavsett om någon vinner t ex det första?
|
HSK_MickevB
Medlem
|
#563 Skrivet: 28 Nov 2018 12:43
Många verkar tro att det nu blir en lätt match för Carlsen. Jag håller inte med alls. För ett par år sedan så hade det kanske varit så men Carlsen är inte i samma form och Caruana är på uppåtgående.
Tror att det är 50/50 vem som vinner nu faktiskt och därför la jag en slant på Caruana som världsmästare till 3,80 ggr pengarna inför förlängningen. Jag tror att det är ett bra bet faktiskt. Hejade på honom även tidigare men nu är det ju ännu mer på spel även om det inte var några större pengar jag satsade.
//Micke
|
LNO1
Medlem
|
#564 Skrivet: 28 Nov 2018 12:51
Citerar: HSK_MickevB, #563: Jag tror att det är ett bra bet faktiskt.
Ja, där kan man verkligen tala om bra odds som läget ser ut för stunden. Att spela på Carlsen med hans låga odds vore ju ...
Heja Caruana och må du MickevB njuta av din vinst om så blir fallet lika mycket som jag, trots att jag inte satsat några pengar.
|
LNO1
Medlem
|
#565 Skrivet: 28 Nov 2018 12:52
Citerar: knightrider, #562: Spelar man fyra snabbschackpartier oavsett om någon vinner t ex det första?
Det tror jag , men jag har inte sett reglerna för särskiljning.
|
knightrider
Moderator
|
#566 Skrivet: 28 Nov 2018 13:08
A tiebreak match of four rapid games will be played. If the match is still tied after the rapid match, two-game blitz mini-matches will be played. If the score is still tied after five blitz mini-matches, the world championship will be decided by a single armageddon game.
Carlsen will play White and Caruana will play Black in game one of the rapid tiebreak.
|
Scarlett
Medlem
|
#567 Skrivet: 28 Nov 2018 13:20 - Redigerad av: Scarlett
Tänk om allt blir remi fram till armageddon, borde de hålla tummarna att de får svart så de kan hålla en sista remi
Tänker att man lottar? Tycker annars Magnus ska få svart, han ska ju trots allt försvara sin titel, inte lika mycket vinna den, det är utmanarens uppgift.
|
HSK_MickevB
Medlem
|
#568 Skrivet: 28 Nov 2018 13:48
Citerar: Scarlett, #567: Tänker att man lottar?
Ja, en eventuell Armageddon kommer att lottas och den som vinner lottdragningen får välja färg på pjäserna.
Vit har 5 minuter och svart 4 samt att de efter drag 60 får 3 sekunder extra efter varje utfört drag. Om matchen slutar remi så utses spelaren med de svarta pjäserna till världsmästare.
Ett litet sidospår är ju hur spelarna tänker där ifall de vinner lottdragningen. Vilken färg tror ni respektive spelare skulle välja?
//Micke
|
LNO1
Medlem
|
#569 Skrivet: 28 Nov 2018 14:14
Citerar: PeterTrsavec, #547: Bara att gratulera Carlsen till VM titeln,
Låt mig påminna om att än har han inte vunnit Peter, men jag känner dig och du har väl i alla fall inte satsat stora summor på usla odds? 
|
Mikaelk
Medlem
|
#570 Skrivet: 28 Nov 2018 14:52
'Jag tror många skulle välja svart i armageddon. Jag tror dock att Magnus tar det i snabbschacket.
|