Författare |
Meddelande |
LNO1
Medlem
|
#511 Skrivet: 25 Nov 2018 16:29
Citerar: G_arvid, #510: om spelarna valde att friska i och ta risker i detta läge
Det skulle vara Caruana i sådana fall. Carlsen kommer inte att ta några risker tror jag. Jag tippar 1,e4 e5 som öppningsdrag.
|
timmy
Medlem
|
#512 Skrivet: 25 Nov 2018 20:55 - Redigerad av: timmy
...och rakt in i Berliner? Eller kommer Caruana spela d4 för att överraska på nåt sätt?
|
timmy
Medlem
|
#513 Skrivet: 26 Nov 2018 09:36
Hur preppar man inför snabbschack och blixtschack? Kollar man motståndarnas snabbschackspartier senaste året eller går man bara rakt in i egna varianter och försöker hitta vinnande spel i dessa?
Vill också passa på att påpeka att det är trevligare ton och total avsaknad av upprepningar i denna tråd för tillfället. Det är också slut med tjat om hur j-a överlägsen Carlsen är i slutspel trots att han inte lyckats vinna ett enda parti hittills. Undrar vad detta kan bero på (trevligheterna alltså)???
|
LNO1
Medlem
|
#514 Skrivet: 26 Nov 2018 13:40
Citerar: timmy, #513: Det är också slut med tjat om hur j-a överlägsen Carlsen är i slutspel trots att han inte lyckats vinna ett enda parti hittills.
Och inte bara att han inte lyckats vinna, han har dessutom haft några riktiga "Carlsen"-slutspel som han regelbundet vann för ett antal år sedan. Vad man kan märka är att han sällan tar någon risk den gode Carlsen, tyvärr har även Caruana låtit bli att ta risker (det han gjorde så bra i kandidatturneringen) och det är ju så att fega pojkar får inte kyssa de vackra flickorna som det heter i ordspråket. Väljer Caruana att ta en risk i dag om han står bättre kan vi mycket väl ha en ny världsmästare ikväll.
|
Landroval
Medlem
|
#515 Skrivet: 26 Nov 2018 14:20
Citerar: timmy, #513: Hur preppar man inför snabbschack och blixtschack? Kollar man motståndarnas snabbschackspartier senaste året eller går man bara rakt in i egna varianter och försöker hitta vinnande spel i dessa?
Väldigt bra fråga - som jag tyvärr inte har ngt definitivt svar på. Tror och hoppas att någon av utmanarna, kanske mest troligt Caruana då han ses som underdog här, har sparat ngn prepp till eventuellt snabbschack som kanske inte är helt sund om man tillåts sitta o analysera den i godan ro, men som kan ställa till rejäla problem om man sätlls inför det för första gången i sådant skarpt läge med ont om tid att hantera det.
|
Multi_Chess
Medlem
|
#516 Skrivet: 26 Nov 2018 19:05
Är Carlsen på väg att vinna på tid?
|
Multi_Chess
Medlem
|
#517 Skrivet: 26 Nov 2018 19:07
Remi 
|
LNO1
Medlem
|
#518 Skrivet: 26 Nov 2018 19:11
Remi.. oj oj oj, Magnus bjuder remi i en något bättre ställning och gårdagens prepp var rent ut sagt bedrövlig.. 12 remier borde kanske vara dödsstöten för matchformatet! Ingen av spelarna stod egentligen inte att känna igen under denna match enligt min ödmjuka åsikt.
|
Landroval
Medlem
|
#519 Skrivet: 26 Nov 2018 19:14 - Redigerad av: Landroval
Att bjuda remi där med en halvtimme mer på klockan och press på Caruana enligt alla experter. 4 pjäser slagna.
Varför?
Kramniks kommentar om remin - eller mer specifikt remianbudet. "as a human, as a world champ, this is simply not allowed. I would not sleep for a month. "
|
Landroval
Medlem
|
#520 Skrivet: 26 Nov 2018 19:30
Grischuk är om möjligt än syrligare, får fårgan om Caruana borde acceptera remianbudet och svarar: "If the score was 5-6 you could think about it"
|
timmy
Medlem
|
#521 Skrivet: 26 Nov 2018 20:06
Besynnerligt och en övertro på att vinna i snabbschack?! Eller mår han inte bra?
|
Multi_Chess
Medlem
|
#522 Skrivet: 26 Nov 2018 20:10
Rating Carlsen 2835, Caruana 2832
Väldigt jämnt. Nu är det snart dags för hur många drag framåt som skiljer de åt.
Tror på Carlsens förmåga att se fler drag än Caruana. Ungefär som VM senast.
|
Diablo666
Medlem
|
#523 Skrivet: 26 Nov 2018 21:28
Citerar: timmy, #521: Besynnerligt och en övertro på att vinna i snabbschack?! Eller mår han inte bra?
Han är ju stor favorit i alla fall att vinna snabbschacket- Jag tror han siktade på 6-6.
|
gubbengrå
Medlem
|
#524 Skrivet: 26 Nov 2018 21:40
Citerar: Diablo666, #523: Jag tror han siktade på 6-6.
Det var ju tråkigt att höra! Verkligen? Vilken tråkig inställning till schacket! Naturligtvis är det en ändamålsenlig anpassning till formatet. Men snyft så tråkigt.
|
timmy
Medlem
|
#525 Skrivet: 26 Nov 2018 21:49
Får verkligen INTE hoppas att någon siktade på att spela 6-6. Hoppas innerligt att båda spelarna ville vinna alla sina partier innan de startade. Annars håller jag verkligen med gubbengrå: snyft!!!
|
G_arvid
Medlem
|
#526 Skrivet: 26 Nov 2018 21:57
Jag är såklart motståndare till att låta lotten avgöra vid oavgjort resultat. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att ansträngningarna för att vinna matchen hade kanske blivit större om utgången av en oavgjord match helt berodde på slumpen...
|
LNO1
Medlem
|
#527 Skrivet: 26 Nov 2018 22:04 - Redigerad av: LNO1
Citerar: Diablo666, #523: Han är ju stor favorit i alla fall att vinna snabbschacket
Inte så stor favorit st... I blixt ja, knappare i snabbschacket, men vad som är uppenbart för alla som följt Magnus är att detta är inte den Magnus vi lärt känna. Ta bara detta med slutspelen, varför vinner han inte dessa längre? Berodde Carlsens överlägsenhet i slutspelen mot Anand mer på större uthållighet än sin motståndare än på rena slutspelskunskaper? Ok han vann ett par nöta nöta slutspel mot Karjakin (objektivt sett remi) och Nakamura (objektivt sett remi) men var är den överlägsna tekniken?
Citerar: gubbengrå, #524: Vilken tråkig inställning till schacket!
Kan det vara så att titeln korrumperar? Drawnik och Drawnand kallades Kramnik och Anand när de innehade titeln.
Annat var det med Kasparov och för all del Karpov.
Ska det verkligen behöva vara så att man som världsmästare blir så mån om att inte MISTA titeln att man blir en sämre spelare så behövs ingen vm-match överhuvudtaget. Både Kramnik och Anand tycker jag har fått ny glöd i sitt spel efter det de mist sina titlar.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#528 Skrivet: 26 Nov 2018 22:09
Magnus rankingtal:
Standard: 2835, Snabbschack: 2880, Blixt: 2939
Fabianos rankingtal:
Standard: 2832, Snabbschack: 2789, Blixt: 2767
Jag tycker det är tydligt att Magnus blir större favorit i snabbschack/blixt. Jag kan tro att han gjorde bedömningen att sannolikheten att vinna i snabbschack/blixt var större än i dagens parti och risken för förlust mindre. Trist, men spelet går ut på att vinna.
Som man säger i golf, det är inte hur, utan hur många som räknas.
|
G_arvid
Medlem
|
#529 Skrivet: 26 Nov 2018 22:16
Citerar: HSK_Andreas, #528: Trist, men spelet går ut på att vinna.
Men i detta fall är spelet en vm-titel i långpartier och då borde den som vinner kunna visa sig bäst i långpartier. Chanser har som bekant inte saknats.
|
LNO1
Medlem
|
#530 Skrivet: 26 Nov 2018 22:17 - Redigerad av: LNO1
Yermolinsky har framfört åsikten att Fabiano presterar bättre i snabbschack då det verkligen gäller och han har underbyggt det hela med resonemang också som är alltför långa för att jag här ska kunna återge dem rättvist. Vi får helt enkelt se. En sak är dock säker, i klassiskt schack är inte Magnus bäst längre och det är relativt odiskutabelt, och den här högprocent-schacken kanske räcker till denna gången, kanske, men om Magnus inte ändrar någonting i sitt spel vad gäller långschacket så är hans dagar räknade som världsetta.
|
LNO1
Medlem
|
#531 Skrivet: 26 Nov 2018 22:19 - Redigerad av: LNO1
Citerar: G_arvid, #529: Men i detta fall är spelet en vm-titel i långpartier och då borde den som vinner kunna visa sig bäst i långpartier. Chanser har som bekant inte saknats.
Där sätter du återigen fingret på problematiken G_arvid, jag ser detta som ett vm i långschack som nu har blivit ett VM i snabbschack och vill det sig riktigt illa blir det ett vm i blixtschack. Mycket mycket tråkigt.
|
LNO1
Medlem
|
#532 Skrivet: 26 Nov 2018 22:23
Citerar: G_arvid, #526: Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att ansträngningarna för att vinna matchen hade kanske blivit större om utgången av en oavgjord match helt berodde på slumpen...
Vad säger du om att lämna titeln vakant om ingen av spelarna visat sig kapabla att vinna vunna ställningar, vore inte det på ett sätt lämpligt?
|
G_arvid
Medlem
|
#533 Skrivet: 26 Nov 2018 22:28
Citerar: LNO1, #532: Vad säger du om att lämna titeln vakant om ingen av spelarna visat sig kapabla att vinna vunna ställningar, vore inte det på ett sätt lämpligt?
Ja, kanske det...något måste göras åt formatet i vilket fall som helst...
|
LNO1
Medlem
|
#534 Skrivet: 26 Nov 2018 22:30 - Redigerad av: LNO1
Citerar: G_arvid, #533: något måste göras åt formatet i vilket fall som helst
Ja! Grischuck hoppades på remi i dag så att FIDE skulle inse att något måste göras. Det har ju kommit nytt blod i FIDE-toppen så man kan ju hoppas.
|
timmy
Medlem
|
#535 Skrivet: 26 Nov 2018 22:31
I en turnering kommer det inte bli bara remier, garanterat!
|
LNO1
Medlem
|
#536 Skrivet: 26 Nov 2018 22:32
Citerar: timmy, #535: I en turnering kommer det inte bli bara remier, garanterat!
Vi kan hitta många lösningar bättre än dagens, detta är en av dem.
|
Diablo666
Medlem
|
#537 Skrivet: 26 Nov 2018 22:48
Citerar: HSK_Andreas, #528: Magnus rankingtal:
Standard: 2835, Snabbschack: 2880, Blixt: 2939
Fabianos rankingtal:
Standard: 2832, Snabbschack: 2789, Blixt: 2767
Jag tycker det är tydligt att Magnus blir större favorit i snabbschack/blixt. Jag kan tro att han gjorde bedömningen att sannolikheten att vinna i snabbschack/blixt var större än i dagens parti och risken för förlust mindre. Trist, men spelet går ut på att vinna.
Som man säger i golf, det är inte hur, utan hur många som räknas.
Jo Magnus spelar ju för att behålla sin VM-titel bara. Och nu ökar ju hans chans då han borde vara bättre i snabbschack.
|
gubbengrå
Medlem
|
#538 Skrivet: 26 Nov 2018 22:53
Citerar: Diablo666, #537: o Magnus spelar ju för att behålla sin VM-titel bara.
Jo, så kan det vara. Detta är i så fall en realistisk anpassning till formatet.
I varje fall spelar han inte för publiken, och risken är överhängande att denna drar konsekvenserna av detta.
|
Diablo666
Medlem
|
#539 Skrivet: 26 Nov 2018 23:04
Citerar: gubbengrå, #538: I varje fall spelar han inte för publiken, och risken är överhängande att denna drar konsekvenserna av detta.
Tror inte han bryr sig så mycket om detta .
|
gubbengrå
Medlem
|
#540 Skrivet: 26 Nov 2018 23:18 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: Diablo666, #539: Tror inte han bryr sig så mycket om detta .
Det behöver han naturligtvis inte göra, för min del. Men då räknar han väl inte heller med att jag skall orka intressera mig för hans remispartier i VM-finalen.
|