Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#481 Skrivet: 22 Nov 2018 11:10

Citerar: timmy, #480:
För att öka intresset även vid sidan av brädet krävs kanske en Fischer-typ, en Northug-typ

Där har du säkert helt rätt timmy, det skulle öka intresset för VM i schack, men frågan är vad detta intresse skulle bestå i? Det talas om att allmänhetens intresse för schack skall ökas med hjälp av att udda personligheter, men jag tror att allmänheten mer är intresserad av att läsa om dessa än att lära sig spela schack, eftersom schack i motsats till fotboll, tennis eller golf är svårt att förstå utan träning. Speciellt svåra och komplicerade partier.
Det talades om en Fischer-boom i USA efter 1972, många ungdomar i USA började spela, men man ska också komma ihåg att hans udda beteende enligt flera amerikanska stormästare gav schacket ett dåligt rykte (om du spelar för mycket schack blir du knäpp).

Man behöver inte vara udda för att skapa en sådan här boom. Anand som till allt yttre ger intryck att vara både balanserad och sympatisk har skapat en sådan schack-boom i Indien. Utan att vara udda eller allmänt odräglig. Carlsen har säkert ökat tillströmningen till schackklubbar i Norge, men till skillnad från Indien så har vi i Norge en hård konkurrens från andra idrotter som t.ex skidåkning så boomen är betydligt mindre än i Indien.

Man kanske ska vara försiktig med vad man önskar ibland också, allt har en upp och en ner -sida.

Personligen tycker jag att det känns befriande med VM-matcher och kandidatturneringar utan någon bråkstake, jag uppskattade McEnroes tennis jättemycket men hans beteende på tennisbanan var understundom oacceptabelt, pinsamt samt osportsligt. Åtminstone enligt min definition av sportslighet.

Jag hör inte till den personlighetstypen heller som uppskattar när två boxare står och vrålar åt varandra vid invägningen.

Hursomhelst för att återgå till matchformatets vara eller icke vara och önskan om att allmänhetens intresse skall ökas: den allmänhet vi talar om här måste definieras som den schackspelande allmänheten, för allmänheten i stort kommer aldrig att kunna uppskatta skillnaden mellan ett vilt angreppsparti och ett fridsamt remiparti, för detta krävs en viss kunskap om spelet som de inte besitter.

LatvaLaw
Medlem
#482 Skrivet: 22 Nov 2018 12:57

Citerar: LNO1, #481:
den allmänhet vi talar om här måste definieras som den schackspelande allmänheten, för allmänheten i stort kommer aldrig att kunna uppskatta skillnaden mellan ett vilt angreppsparti och ett fridsamt remiparti, för detta krävs en viss kunskap om spelet som de inte besitter.

Tack! Du satte fingret på vad jag de facto avsåg i mitt tidigare inlägg med "oinvigda lekmän". Schack på global elitnivå, som idrottsligt koncept, är, i men mening, såtillvida extremt att det taktiska kunnandet som erfordras för att man som åskådare ska ha tillstymnelsen av en aning av vad som utspelar sig i matchen/partiet vida överskrider de spartanska referensramar som exempelvis krävs för att till fullo kunna njuta av att se exempelvis en strategiskt välspelad fotbolls- eller ishockeymatch, även om jämförelsen förvisso haltar i det avseendet att de senarenämnda är lagsporter.

timmy
Medlem
#483 Skrivet: 22 Nov 2018 13:15

Jag tycker nog att du nedskriver det taktiska inom fotboll, men jag håller med i övrigt.. Man kan väl jämföra mig, en medioker schackspelare som inte förstår sig på VM-schacket med de fotbollsåskådare som skriker "framåt" när en passning slås bakåt för att hålla bollen inom laget.

Frågor kvarstår:

Vill vi då inte få ett större intresse för schack-VM för att på så sätt öka intresset för schack? Då kan man ju köra på med vilken turneringsform av VM som helst, ingen kommer bry sig ändå. Inte ens den schackallmänhet det pratas om.

greenberry
Medlem
#484 Skrivet: 22 Nov 2018 13:24

Most people dont know so much about chess........They dont even know how the pieces move on the board. So how is it possible to increase their interest by changing the rules for how a world championship is concluded. Between two masterminds knowing everything about chess. With other words it is VAIN.

LNO1
Medlem
#485 Skrivet: 22 Nov 2018 15:18 - Redigerad av: LNO1

Citerar: greenberry, #484:
With other words it is VAIN.

Det har du rätt i, det var därför att jag ville att vi skulle definiera "allmänheten". Vi kanske skulle börja använda termen "den i klubb spelande allmänheten" och låta denna definition även inkludera de inte alls fåtaliga som spelar dagligen på nätet utan att vara medlemar i en schackklubb. Jag är helt övertygad om att om Caruana och Carlsen började ett knytnävsslagsmål innan dagens parti skulle skapa stora rubriker till och med i den mycket sömniga och navelskådande svenska pressen, men det skulle inte öka på den breda allmänhetens intresse för schack.

Skandaler tilldrar sig dock alltid stort intresse...

LNO1
Medlem
#486 Skrivet: 22 Nov 2018 17:39

Jag kan trösta G_arvid med att det inte bara är vi gräsrötter som tycker att formatet spökar. Med glimten i ögat sa Grischuck att han nu hoppas på 12 remier så att de blir tvungna att göra något åt formatet. -Jag förstår vad du menar svarade Svidler. Giri som satt bredvid sade ingenting så vi får väl ta det som ett tyst gillande. Så även om Sture tycks tro att vi gräsrötter inte kan påverka FIDE så kanske toppspelarna kan. Magnus har också uttryckt sin tvekan till matchformatet...

LNO1
Medlem
#487 Skrivet: 22 Nov 2018 17:40

Spännande parti idag förresten

HSK_MickevB
Medlem
#488 Skrivet: 22 Nov 2018 18:24

Citerar: LNO1, #487:
Spännande parti idag förresten

Ja, det är nog ett av det mest sevärda partierna i denna match hittills och då har vi långt kvar! Ser fram emot en rafflande tidsnöd för bägge

LNO1
Medlem
#489 Skrivet: 22 Nov 2018 19:55 - Redigerad av: LNO1

Hittills har inte matchen varit så händelselös som remierna antyder. I dagens parti pressade Magnus rejält, det ironiska vara att det högst onaturliga Lxb5 enligt norska superdatorn var nära vinst för vit. Men nu är det inte datorer som spelar utan människor. De försöker verkligen och jag tycker att denna match har varit mer spännande än Carlsen -Karjakin

timmy
Medlem
#490 Skrivet: 22 Nov 2018 21:42

Håller med LNO1 om underhållande jämfört med Karjakin.

LNO1
Medlem
#491 Skrivet: 22 Nov 2018 22:08

Jag tror att båda spelarna upplever en ganska stor nervpress nu. Caruana hängde på repen igen men försvarade sig väl vilket visar hur mentalt stabil han är.

LNO1
Medlem
#492 Skrivet: 22 Nov 2018 22:33

https://www.youtube.com/watch?v=izCxExruiPs
Vi kan faktiskt se att båda spelarna är rejält tagna nu, vad som helst kan hända.

G_arvid
Medlem
#493 Skrivet: 23 Nov 2018 08:54

Citerar: LNO1, #492:
Vi kan faktiskt se att båda spelarna är rejält tagna nu, vad som helst kan hända.

Efter tio partier? Jag kan förstå att 47 partier blev i mesta laget för Karpov och Kasparov...men det har dock varit 24 partier tidigare...och matchan Capablanca-Aljechin hade 34 partier innan det var klart...

LNO1
Medlem
#494 Skrivet: 23 Nov 2018 16:15

Citerar: G_arvid, #493:
Efter tio partier?

Om du kollar in Carlsen på presskonferensen så verkar han ju helt slut. Vad jag har hört, men ej erfarit själv, så sitter de tydligen och preppar som vansinniga mellan partierna, och Svidler menade att det är mycket mer arbete vid datorn idag mellan partierna. Förr i tiden vilade de mer mellan ronderna sa han.

greenberry
Medlem
#495 Skrivet: 23 Nov 2018 16:27

Citerar: LNO1, #494:
arbete vid datorn idag mellan partierna.

Yes there is always a backside to the coin. My personal view is that the computers have destroyed the noble and glorious game chess.

Carzo
Medlem
#496 Skrivet: 23 Nov 2018 20:43

Citerar: greenberry, #495:
My personal view is that the computers have destroyed the noble and glorious game chess.

I agree. The meaning of playing chess is destroyed for ever - a tragical fact, and you can do NOTHING about it.
Things were a lot better, in the good old days. As I use to say.

G_arvid
Medlem
#497 Skrivet: 23 Nov 2018 23:19

Om du kollar in Carlsen på presskonferensen så verkar han ju helt slut.

Det är ju illavarslande. Här har hörts röster om att VM-titeln praktiskt taget är Carlsens om han kan få matchen till oavgjort, för sedan vinner han snabbschacket enkelt...

G_arvid
Medlem
#498 Skrivet: 23 Nov 2018 23:27

Citerar: Carzo, #496:
The meaning of playing chess is destroyed for ever - a tragical fact, and you can do NOTHING about it.

När det gäller korrespondensschack stämmer det säkert, men närschack? Jag har inte märkt någon större skillnad vad gäller dåliga idéer och misstag gentemot förr, varken i mina egna eller andras partier...

Diablo666
Medlem
#499 Skrivet: 23 Nov 2018 23:53

Tror nog att Carlsen vinner detta till slut.
Han verkar föra partierna..Borde ge utdelning till slut.Annars vinner han säkert på snabbschacket.

Carzo
Medlem
#500 Skrivet: 24 Nov 2018 10:04 - Redigerad av: Carzo

Citerar: G_arvid, #498:
När det gäller korrespondensschack stämmer det säkert, men närschack?

Jag undantar givetvis närschack från mina drastiska uttalanden - befriade från all hjälp utifrån och hopplöst utlämnade åt sina egna bristfälliga förmågor kommer vit/svart kombattant i ett parti alltid till sin rätt. På den "hemmanivå" som jag och många andra spelar är närschack både trevligt och angeläget för hjärncellerna. I den mån sådana finnes, i lämplig grad.

LNO1
Medlem
#501 Skrivet: 24 Nov 2018 14:47 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #498:
Jag har inte märkt någon större skillnad vad gäller dåliga idéer och misstag gentemot förr, varken i mina egna eller andras partier...

Ja! Mina partier är också fulla av dåliga och bra idéer, komiska vändningar, tragiska misstag o.s.v i all oändlighet. Vi kan nog trots allt säga att en viss likhet mellan schack och livet i allmänhet råder, eller kanske är det så att schacket är en del av tillvaron och därför råder under tillvarons obönhörliga regler?

LNO1
Medlem
#502 Skrivet: 24 Nov 2018 14:48

Citerar: Diablo666, #499:
Han verkar föra partierna.

Jag tycker nog båda har haft sin beskärda del av kakan.

Diablo666
Medlem
#503 Skrivet: 24 Nov 2018 15:48

Ok men jag tycker nog att Carlsen haft de flesta chanserna ändå .

Carzo
Medlem
#504 Skrivet: 24 Nov 2018 16:49

Citerar: LNO1, #501:
schacket är en del av tillvaron och därför råder under tillvarons obönhörliga regler?

Tvivelsutan är det så. Livet är som ett schackparti - fullt av oanade vändningar, omvärderingar, misstag och ilska över att någon är bättre än en själv.
"Vi människor är som säd, som tröskas och trampas, och slängs in i ugnen för att gräddas (härdas)." Citatet fritt knyckt från Jerome K. Jerome, ur "Tre män i en båt".
Ursäkta avvikelsen från trådämnet. Verkar vara filosofisk afton, i kväll.

timmy
Medlem
#505 Skrivet: 24 Nov 2018 23:38 - Redigerad av: timmy

Undertecknad, lisbetsallander, Landroval och fler med oss tycker nog efter noga analys att ingen direkt har fört matchen framåt. Snarare att båda haft likvärdiga, enhetliga chanser att ta ledningen i denna batalj. Övriga medlemmar här på sO får gärna presentera exempel där den ena parten är bättre än den andra.

mugabe
Medlem
#506 Skrivet: 25 Nov 2018 02:10

Om du kollar in Carlsen på presskonferensen så verkar han ju helt slut. Vad jag har hört, men ej erfarit själv, så sitter de tydligen och preppar som vansinniga mellan partierna, och Svidler menade att det är mycket mer arbete vid datorn idag mellan partierna. Förr i tiden vilade de mer mellan ronderna sa han.

Carlsen gör ju inte ett smack av teori. Caruana vinner därför en timmes ren betänketid innan han behöver börja tänka och det blir remi. Carlsen måste börja tänka lite innan, men vet att det blir rapid/blitz i slutändan. Caruana är rökt.

G_arvid
Medlem
#507 Skrivet: 25 Nov 2018 08:59

Faktum kvarstår, elva remier. Det är, enligt mig, meningslöst att diskutera vem som "fört spelet" eller "haft chanserna". Den som haft chanser har ju strulat bort dem om det blir remi...eller ocskå har motspelaren försvarat sig ypperligt. Detta blir nu Carlsens femtonde remiparti i svit om man också räknar in resultaten från Europacupen.

LNO1
Medlem
#508 Skrivet: 25 Nov 2018 09:15

Citerar: G_arvid, #507:
Det är, enligt mig, meningslöst att diskutera vem som "fört spelet" eller "haft chanserna".

Rätt och riktigt. Jag har ägnat en del av min tid till att surfa runt och lyssnat på diverse sammandrag och livesändningar och utfallet av detta är att kommentatorerna, både "vanliga" stormästare och världselit, är att det är formatet som spökar. Så snart är det väl bara FIDE, AEGON och Sture som tycker att det här formatet verkligen är bra.

LNO1
Medlem
#509 Skrivet: 25 Nov 2018 09:21

Dock lever mitt tips om 6,5 - 5,5 till Caruana vilket glädjer mig. Morgondagen får visa om jag har rätt och vi får rekommendera Sture att byta bank (vi har inte glömt uttalandet att spelet på Carlsen var lika säkert som att sätta in pengar på banken). Nåja än så länge är det väl inte minusränta på bankerna så vitt jag vet, men låt oss hoppas för sinnesfridens skull hos de eventuellt åsyftade att ingen satsat sina livsbesparingar på Carlsen, för då blir det en orolig nattsömn inför morgondagens parti.

G_arvid
Medlem
#510 Skrivet: 25 Nov 2018 10:55

Det skulle onekligen vara en överaskning om spelarna valde att friska i och ta risker i detta läge, men man vet förstås aldrig...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.