Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#451 Skrivet: 21 Nov 2018 19:30
Citerar: knightrider, #480: Kanske därför som schack inte är någon "publiksport" och det mediala intresset i stort sett är obefintligt?
Så kan det vara.
Nog mest vi som är insatta i schacket som är intresserade
Men o andra sidan är jag och säkert många andra inte så mycket intresserade av att se VM i bowling eller VM i bridge...
|
knightrider
Moderator
|
#452 Skrivet: 21 Nov 2018 19:31
Citerar: sture_lindberg, #451: Men o andra sidan är jag och säkert många andra inte så mycket intresserade av att se VM i bowling eller VM i bridge...
Nej, inte VM i bowling.
Men bridge är ju kul! 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#453 Skrivet: 21 Nov 2018 19:36
Jo jag spelar bridge själv men att sitta och titta på detta skulle jag nog inte vilja göra..SPELA ..gärna dock
|
sture_lindberg
Medlem
|
#454 Skrivet: 21 Nov 2018 19:37
4,5--4,5 nu då i VM-finalen..Det närmar sig snabbschacket
|
HSK_MickevB
Medlem
|
#455 Skrivet: 21 Nov 2018 19:53
Citerar: timmy, #444: Jag tolkar Micke som att det är svårare att stå jämnt i drag 31 jämfört med drag 12. Därför svårare att planera en remi.
Exakt rätt tolkning.
Personligen tycker jag också att det är roligare med längre partier oavsett utgång så en parti på 31 drag ger mig mer utbyte som åskådare än ett parti på 12 drag även om båda slutar remi. Men ett uppseendeväckande damoffer följt av ett finurligt mattnät smäller förstås högst 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#456 Skrivet: 21 Nov 2018 19:56
Citerar: HSK_MickevB, #455: Men ett uppseendeväckande damoffer följt av ett finurligt mattnät smäller förstås högst
Ja vi får börja uppvakta herrar Carlsen /Caruana att de får börja med detta. Och inte tänka så mycket på VM-titeln.
|
G_arvid
Medlem
|
#457 Skrivet: 21 Nov 2018 20:23
4,5--4,5 nu då i VM-finalen..Det närmar sig snabbschacket 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#458 Skrivet: 21 Nov 2018 20:38
Varför minus på det ? Då blir det ju aktion !!
|
LNO1
Medlem
|
#459 Skrivet: 21 Nov 2018 20:45
Citerar: sture_lindberg, #449: Ingen teaterföreställning på något vis.
Jodå det är det. Att vara läkare, brandman eller polis är exempel på yrken som INTE är en teaterföreställning. VM i schack är en sport och kan därför sägas vara en kulturbärare, men som alla sådana sysslor, som visserligen har ett värde i sig , men inte påtagligt som de exemplen jag gav, innebär naturligtvis ett ansvar gentemot publiken. De har också ett ansvar gentemot vår sport att uppträda som gentlemen. Magnus och Fabiano har dock inget att skämmas över tycker jag, de försöker verkligen, vill vi ha mer spänning får vi ändra på formatet.
|
G_arvid
Medlem
|
#460 Skrivet: 21 Nov 2018 20:50
Citerar: sture_lindberg, #458: Varför minus på det ? Då blir det ju aktion !!
Inte tycker jag det är en värdig världsmästare som koras efter en oavgjord match och vinst i snabbschacket. Det säger lika lite om hans överlägsenhet i långpartier som om han vunnit titeln genom lottdragning. I mina ögon är en oavgjord match en oavgjord match och båda spelarna har gjort samma prestation.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#461 Skrivet: 21 Nov 2018 20:51
Citerar: LNO1, #459: VM i schack är en sport
Absolut är det en sport.
Men det är också ett YRKE för de berörda herrarna,glöm inte det.
Och jag anser att båda uppträder både som gentlemen och som föredöme som schackspelare.
Men bara för det så anser jag inte dom ska behöva spela dumdristigt bara för att publiken ska få sin "spänning "...
|
LNO1
Medlem
|
#462 Skrivet: 21 Nov 2018 20:53
Citerar: G_arvid, #457: Det närmar sig snabbschacket
ja det vore tråkigt, eftersom vi redan har en världsmästare i snabbschack, Anand!
Snabbschack är jättekul och jag tyckte om att titta på den turneringen.
Men det vore kul att få fram en världsmästare i långschack och inte i snabb eller blixtschack eller, gud förbjude, armageddon som är höjdpunkten på en krystad avart.
Som vanligt kan jag konstatera att du är i god form G_arvid och "right on the spot".
Kanske t.o.m i bättre form än Carlsen som var mer än sedvanligt sur på presskonferensen idag, kanske berodde det på att han skadat sig i huvudet under en basketmatch eller på att frågorna från NRK spädde på myten om norrmännens dumhet rejält. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#463 Skrivet: 21 Nov 2018 20:54
Citerar: G_arvid, #460: Inte tycker jag det är en värdig världsmästare som koras efter en oavgjord match och vinst i snabbschacket.
Jo visst är det detta. De 2 bästa spelarna i världen möts och de spelar 6-6--En vinnare måste koras och detta avgöres i snabbschack och inte i lottdragning eller något annat turbetonat.
|
LNO1
Medlem
|
#464 Skrivet: 21 Nov 2018 20:55 - Redigerad av: LNO1
Citerar: sture_lindberg, #461: Men det är också ett YRKE för de berörda herrarna,glöm inte det.
Det begriper jag väl, därav min jämförelse!
|
G_arvid
Medlem
|
#465 Skrivet: 21 Nov 2018 21:05
Citerar: sture_lindberg, #463: En vinnare måste koras och detta avgöres i snabbschack och inte i lottdragning eller något annat turbetonat.
Men har lika lite att göra med det som matchen handlade om.
Tidigare har jag påståtts motsäga mig själv. Jag passar nu på att förklara mig:
Jag menar att snabbschack och blixt har sina VM och att det i denna match gäller långpartier. Därför menar jag att det är helt ointressant vem som är den bäste snabbspelarei i ett VM i långpartier. Detta är vad jag tycker.
Men uppenbart finns det folk som tycker på annat sätt. Och om man tycker att snabbschacksfärdigheter är väsentliga i en VM-match för långpartier så är det inkonsekvent att bara ta till det vid oavgjord ställning. Jag menar att man då i konsekvensens namn borde låta spelarna ta ett antal snabbschackspartier oavsett ställningen i långpartier och sedan slå ihop resultaten på något sätt.
|
mugabe
Medlem
|
#466 Skrivet: 21 Nov 2018 21:08
Jag gillar golf. Golfsändningar på TV är ofta rätt rafflande, särskilt när det gäller matchspel, där man får poäng för att vinna ett hål. Ryder Cup, t ex, som avgjordes nyligen. Sändningen växlar hela tiden mellan spännande dueller på olika hål. Detta brukar även intressera vanligtvis icke golfintresserade, vilka kan fastna för dramatiken. Ungefär som jag själv när det är nåt kul i vinter-OS.
Något av det tråkigaste som finns är däremot att följa ett enda par spelare som ska göra upp i ett särspel över 18 hål, och där det alltså inte finns några andra på banan. En sådan match brukar ta runt 5 h, under vilka man får se ett slag i genomsnitt varannan minut.
Förr var det mer intressant att ge VM-schackspelarna längre tid, för att partierna skulle bli de bästa tänkbara. Med datorer inblandade har det dock blivit så att ingen kan spela det bästa tänkbara partiet, utan bara det minst felaktiga.
Datoranalysen gör också att det mest handlar om förberedelser och att komma ihåg varianter längst. Snabbpartier vore mer intressanta. Även Fischer-chess.
Men jag kollar givetvis alla partier Carlsen-Cariana live. Jag har dock full förståelse för att ingen utanför schacksfären bryr sig. Detta sannolikt ändras om det mellan 18 och 19 varje dag i två veckor var "Dagens VM-parti live". Folk skulle börja prata och bli intresserade, i stället för att få sina fördomar bekräftade. Men jag har ingen aning, såklart. Klaasiskt schack måste ta tid. Det är en omöjlig ekvation.
|
G_arvid
Medlem
|
#467 Skrivet: 21 Nov 2018 21:10
Citerar: sture_lindberg, #463: De 2 bästa spelarna i världen möts
Jag kan konstatera att du anser att Caruana är en av de två bästa spelarna i världen trots att han kvalificerat sig genom en turneringsseger och inte i en match.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#468 Skrivet: 21 Nov 2018 21:35
Citerar: G_arvid, #467: Jag kan konstatera att du anser att Caruana är en av de två bästa spelarna i världen trots att han kvalificerat sig genom en turneringsseger och inte i en match.
Ja han har väl näst högst rating i världen Visste du inte det ?
|
G_arvid
Medlem
|
#469 Skrivet: 21 Nov 2018 21:54 - Redigerad av: G_arvid
Citerar: sture_lindberg, #468: Ja han har väl näst högst rating i världen Visste du inte det ?
Ja, det vet jag. Men det är inte för ratingens skull som det är Carlsen och Caruana som gör upp om VM-titeln.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#470 Skrivet: 21 Nov 2018 22:06
Jag skrev varför jag ansåg Caruana vara 2a i världen. Näst högst rating...
Jag vet naturligtvis att Caruana vann kvalificeringen och därmed fick utmana Magnus.
Tror du inte jag vet något om schack ?
|
timmy
Medlem
|
#471 Skrivet: 21 Nov 2018 22:29
Tagga ner nu Sture, du kan väl lite om schack, men hyfs har du svårt för. Likaså förmågan att hålla god ton är nedsatt hos dig, likväl att inte upprepa dina åsikter till förbannelse har du svårt för. Stå på er i era argumentationer och åsikter ni andra oavsett åsikter.
|
greenberry
Medlem
|
#472 Skrivet: 21 Nov 2018 22:36
Citerar: sture_lindberg, #470: Tror du inte jag vet något om schack ?
You should since you are elected as "Mr Know It All". However I was confused when seeing you have a computer program analysing the games between these players. You were writing +0.25 for white. Do you use that same program when playing here on SO too ?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#473 Skrivet: 21 Nov 2018 22:37
Vad har detta med hyfs att skaffa ?
Måste jag hålla med DEJ för att mina åsikter ska accepteras ?
Jag kan hålla mej ifrån denna tråd om du nu vill detta.
Och då kan du sitta där och hålla med sistnämnda talare .
Jag tar alltså således nu paus från denna tråd så kan alla andra sitta här och dunka varandra i ryggarna 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#474 Skrivet: 21 Nov 2018 22:38
Citerar: greenberry, #472: Do you use that same program when playing here on SO too ?
No i dont !
|
lisbetsallander
Medlem
|
#475 Skrivet: 21 Nov 2018 22:39
Citerar: sture_lindberg, #473: Jag tar alltså således nu paus från denna tråd
Äntligen! 
|
G_arvid
Medlem
|
#476 Skrivet: 21 Nov 2018 22:50
Citerar: sture_lindberg, #470: Jag skrev varför jag ansåg Caruana vara 2a i världen. Näst högst rating...
Jag vet naturligtvis att Caruana vann kvalificeringen och därmed fick utmana Magnus.
Tror du inte jag vet något om schack ?
Jag ser bara inte varför turneringsformen, som gav en värdig utmanare, inte också skulle kunna ge en värdig världsmästare. Av dina inlägg har det framgått att du ser det som uteslutet med en turnering för att kora världsmästaren.
|
LNO1
Medlem
|
#477 Skrivet: 21 Nov 2018 23:19 - Redigerad av: LNO1
Citerar: G_arvid, #476: Av dina inlägg har det framgått att du ser det som uteslutet med en turnering för att kora världsmästaren.
Jag vet inte om Sture kommer att hålla sitt löfte om att ta paus från denna tråd, så låt mig spela djävulens advokat här och försöka komma med några argument som Sture sin vana trogen inte vill berika oss med.
1.Tradition
Det har varit en lång tradition att VM görs upp i en match, med undantag för när titeln blev vakant på grund av Aljechins frånfälle.
2. Tvekampen
Schack är ett spel för två vilket lämpar sig bra för en tvekamp. Tvekampen kan i bästa fall ge upphov till stor spänning.
3. Media älskar att polarisera så där kommer tvekampen väl till pass eftersom det gör journalistens jobb enklare.
Dessa är de argument för matchformatet som jag kan komma på så här på rak arm, det finns säkert flera.
Notera att jag har argument mot matchformatet men den saken sköter G_arvid galant och jag spelade alltså bara djävulens advokat här. Och nej Sture, jag syftade inte på dig om du nu trodde det.
|
G_arvid
Medlem
|
#478 Skrivet: 21 Nov 2018 23:47
Citerar: LNO1, #477: Jag vet inte om Sture kommer att hålla sitt löfte om att ta paus från denna tråd, så låt mig spela djävulens advokat här och försöka komma med några argument som Sture sin vana trogen inte vill berika våra oss med.
1.Tradition
Det har varit en lång tradition att VM görs upp i en match, med undantag för när titeln blev vakant på grund av Aljechins frånfälle.
2. Tvekampen
Schack är ett spel för två vilket lämpar sig bra för en tvekamp. Tvekampen kan i bästa fall ge upphov till stor spänning.
3. Media älskar att polarisera så där kommer tvekampen väl till pass eftersom det gör journalistens jobb enklare.
Dessa är de argument för matchformatet som jag kan komma på så här på rak arm, det finns säkert flera.
Notera att jag har argument mot matchformatet men den saken sköter G_arvid galant och jag spelade alltså
Ja, det finns givetvis argument både för och emot, precis som det är med allt annat, Grunden till den här diskussionen är ju hur man kan försöka göra vm-matchen mer spännande och undvika att alla tolv partierna slutar rem, vilket är en uppenbar risk som det är nu. Och då är turneringsformen bara ett av möjliga förslag. Av advokatens argumen vill jag till 1) bara tillägga att mellan 1998 och 2004 spelades VM i form av en stor knockout-turnering, typ Wimbledon med 128 deltagare och utslagning efter två partier. Det var ett system som hade klara svagheter då det bland annat var alltför chansartat och bojkottades av t ex Kasparov.
Vad gäller 2) så kan jag hålla med om man lägger betoningen på ordet kan. Men i princip förstår jag inte att spänningen skulle bli mindre för att det är flera som kan vinna. Blir sista ronden i allsvenskan mindre spännande om det är fem lag som kan vinna i stället för två? Och vad gäller 3) är jag tacksam att jag inte jobbar som journalist och har som uppgift att skriva om denna match på ett sätt som skapar spänning hos allmänheten. Åtminstone som det varit hittills, det är ju dock tre partier kvar och man kan aldrig veta...
|
gubbengrå
Medlem
|
#479 Skrivet: 21 Nov 2018 23:57
Citerar: LNO1, #477: 3. Media älskar att polarisera
Japp. Bobby Fischer var en tacksam spelare i det avseendet. En individualistisk amerikan, som tog sig an det sovjetiska kollektivet. Och så hade han varit sensationellt och "magiskt" överlägsen under sin kvalificeringsprocess. Inte minst var han också knäpp på ett spännande sätt med alla sina krav på spelmiljön. Utmanare med sådan dramatisk trollkraft växer inte på träd. Det kan ta sin tid innan något liknande upprepas.
Kasparov var också något speciellt. Där fanns också en politisk spänning, och en kontrast mellan spelstilar. Men de matcherna verkar också ha varit en milstolpe i utvecklingen av remisdöden i VM-matcherna. Och det verkar finnas en tendens till att elitspelarna blir mer avrundade i sina spelstilar och därmed mer lika varandra.
Jag tror alltså på att polariseringsförsöken blir allt mer krystade framöver.
|
timmy
Medlem
|
#480 Skrivet: 22 Nov 2018 10:05
Chansen/risken med att det är fler spelare med en VM-turnering är ju att man inte bara får två lugna och timida herrar som inte sticker ut personlighetsmässigt någonting. För att öka intresset även vid sidan av brädet krävs kanske en Fischer-typ, en Northug-typ, en Romario, en McEnroe etc. Gudabenådade talanger som är lite provokativa, älskar att uttala sig i media, är lite playboys etc.
Citerar: G_arvid, #478: Blir sista ronden i allsvenskan mindre spännande om det är fem lag som kan vinna i stället för två?
Just spekulationerna inför de 2-3 sista ronderna i en tabell är ju magiska! Det älskar jag med fotbollsserier när det är jämnt, exempelvis gruppspel i CL eller VM/EM; slår de dom räcker det med oavgjort om dom inte vinner etc... Det kommer bli en viss charm med VM i schack då.
|