Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#421 Skrivet: 20 Nov 2018 20:22
Citerar: timmy, #449: Likaså om det ska investeras pengar i en idrott behövs medialt intresse och således profiler.
ja vi skulle behöva en riktigt världsstjärna i schack.Då tror jag intresset skulle öka markant.
|
timmy
Medlem
|
#422 Skrivet: 20 Nov 2018 20:25
Det var ju inte intressant att diskutera skrev du ju nyss Sture
Jag tror att i ett turneringsformat tillkommer en större rivalitet och fler personligheter, vilket kanske skulle skapa ett större medialt intresse...
Och givetvis som du skriver Sture skulle en svensk schackstjärna öka intresset några år framöver.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#423 Skrivet: 20 Nov 2018 20:33
Citerar: timmy, #422: Det var ju inte intressant att diskutera skrev du ju nyss Sture
Nu är det bara så att jag diskuterar om vad jag vill utan ditt samtycke.
Citerar: timmy, #422: Jag tror att i ett turneringsformat tillkommer en större rivalitet och fler personligheter, vilket kanske skulle skapa ett större medialt intresse...
Blir alldeles för rörigt om allmänheten skulle behöva koncentrera sig på flera spelare tror jag..Nä de 2 bästa ska så klart göra upp om en vm-titel . Inget snack om saken.
|
timmy
Medlem
|
#424 Skrivet: 20 Nov 2018 22:43
Givetvis är du välkommen att skriva och diskutera vilken smörja som helst och motsäga dig själv hur mkt du vill. MEN klaga inte på andra som motsäger sig själva då!
Jag tycker att allmänheten är smart nog att koncentrera sig på flera spelare. Är det exempelvis 8 spelare blir det fler länder och större rivalitet. Inget snack om saken. Nu kan vi gå vidare
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#425 Skrivet: 20 Nov 2018 22:59
Jag tror att media intresserar sig mer för "tvekamper" än för många på en gång. Det visar sig ju också i lagidrotter där media vill ha en hjälte. Media vill ha vad de förr kallade human touch och det får man inte om det är för många. Sedan är det givet att partierna är för långa och det blir för tråkigt för gemene man. Betänketiden måste kotas drastiskt och tvånget att det skall föras protokoll tas bort, det är ju helt föråldrat. Men om ett parti normalt sett tog kanske 90 minuter så skulle man kunna hålla intresset uppe.
Det här med remi tycker alla är tråkigt (men partierna kan vara väldigt intressanta i alla fall.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#426 Skrivet: 20 Nov 2018 23:32 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: timmy, #424: Givetvis är du välkommen att skriva och diskutera vilken smörja som helst och motsäga dig själv hur mkt du vill. MEN klaga inte på andra som motsäger sig själva då!
Jag tycker att allmänheten är smart nog att koncentrera sig på flera spelare. Är det exempelvis 8 spelare blir det fler länder och större rivalitet. Inget snack om saken. Nu kan vi gå vidare
JAG skriver dock ingen smörja. Andra gör detta klart bättre.
Allmänheten vill helst ha 2 spelare att koncentrera sig på som jag skrev,inte flera. NU först går vi vidare.Nytt parti i mörra !
|
sture_lindberg
Medlem
|
#427 Skrivet: 20 Nov 2018 23:35
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #425: Jag tror att media intresserar sig mer för "tvekamper" än för många på en gång. Det visar sig ju också i lagidrotter där media vill ha en hjälte. Media vill ha vad de förr kallade human touch och det får man inte om det är för många.
Så sant som om jag hade skrivet detta själv 
|
timmy
Medlem
|
#428 Skrivet: 21 Nov 2018 07:21 - Redigerad av: timmy
Skönt att du vet att din självgoda prick!
Kan du inte berätta varför du vet att allmänheten vill ha två kombattanter eller varför detta turneringsupplägg ska vara kvar? Vi andra som vill förändra berättar ju iallafall att vi TROR, inte VET. Och varför vi TROR detta.
|
G_arvid
Medlem
|
#429 Skrivet: 21 Nov 2018 08:11
Citerar: sture_lindberg, #426: Allmänheten vill helst ha 2 spelare att koncentrera sig på som jag skrev,inte flera.
Nåja, som en del av nämnda allmänhet måste jag säga att jag tycker kandidatturneringarna som föregått de senaste vm-matcherna gett betydligt mer i form av dramatik och intressanta partier.
|
G_arvid
Medlem
|
#430 Skrivet: 21 Nov 2018 08:13
Citerar: Nisse_i_Högdalen, #425: Jag tror att media intresserar sig mer för "tvekamper" än för många på en gång. Det visar sig ju också i lagidrotter där media vill ha en hjälte.
Jag tror inte det har med tävlingsformen att göra. Skulle en friidrottstävling eller t ex ett längdlopp på skidor bli intressantare för publiken om det bara var två deltagare?
|
Etelhem
Medlem
|
#431 Skrivet: 21 Nov 2018 11:01
Citerar: G_arvid, #430: Jag tror inte det har med tävlingsformen att göra. Skulle en friidrottstävling eller t ex ett längdlopp på skidor bli intressantare för publiken om det bara var två deltagare?
Ja du har helt rätt ett så gammalmodigt sätt det är just nu, tänk er tennis i Wimbledon hur kul var det om bara de 2 högsta rankade fick delta ? Eller VM i 100 meter löpning bara nr 1 och 2 i världen får vara med osv osv . Nej ett VM i schack bör avgöras i gruppspel först och sedan semifinal och finalspel.
|
Mikaelk
Medlem
|
#432 Skrivet: 21 Nov 2018 11:15
Är det medialt intresse man eftersöker så ska man avgöra VM på något annat sätt en duell i långpartier. Det är även problematiskt att ända sättet att se spelarna är att köpa en biljett till FIDEs(?) livesändningar som ofta håller mycket sämre kvalitet än många gratissändningar.
|
LatvaLaw
Medlem
|
#433 Skrivet: 21 Nov 2018 11:17
I damernas VM-turnering som pågår som bäst i Khanty-Mansyisk i Ryssland tillämpas ett turneringsformat med slutspelsträd och omgångar om två partier per fas (en vit och en svart för respektive duellant). Antalet deltagare uppgår i år till 64 stycken damer, vilka vissa kvalat in på basis av ranking och andra via framgångar i större U-värdeturneringar, ungdomsmästerskap, och via de kontinentala förbunden.
|
LatvaLaw
Medlem
|
#434 Skrivet: 21 Nov 2018 12:15 - Redigerad av: LatvaLaw
Citerar: Mikaelk, #432: ända sättet att se spelarna är att köpa en biljett till FIDEs(?) livesändningar
För att oinvigda lekmän, potentiell publik, ska få upp ögonen för schacket som medial underhållning (ledsen folks, intellektuellt mervärde säljer sällan några löpsedelsbilagor eller TV-tid på de digitala betalkanalerna) behövs inte bara ett tilltalande tävlingsformat, minst lika viktigt är nog att kontinuerligt arbeta för att synliggöra schacket på mediala plattformar och sälja in sporten till produktionsbolag som skulle vara beredda att satsa tid och kosing på kvalitativa sändningar som når ut till allmänheten.
Noterade häromdagen att Eurosport sänder kortare, fråga om ett par minuter åt gången, referat från VM-duellen i London, men inte live under pågående parti, då väljer man istället att visa repriser från världscuppremiären i backhoppning i helgen eller utfyllnadsprogram med "roliga highlights" från sportveckan som gått.
|
knightrider
Moderator
|
#435 Skrivet: 21 Nov 2018 13:10
Citerar: LatvaLaw, #434: Noterade häromdagen att Eurosport sänder kortare, fråga om ett par minuter åt gången, referat från VM-duellen i London, men inte live under pågående parti,
Alltid något....

|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#436 Skrivet: 21 Nov 2018 13:11
Citerar: timmy, #428: Kan du inte berätta varför du vet att allmänheten vill ha två kombattanter eller varför detta turneringsupplägg ska vara kvar?
Min tro grundar sig på att jag känner en hel del människor som sysslar med reklam, media och marknadsföring. Jag har inte lagt ut något uppdrag så det är mest spekulationer över en flaska vin och syftet har varit att något måste man säga för att få vinet att räcka längre.

|
Mikaelk
Medlem
|
#437 Skrivet: 21 Nov 2018 13:29
Så är det säkert, men det finns ingen rivalitet mellan Magnus och Caruana och de är inte heller några starka karaktärer. Jag tror en utslagsturnering skulle vara mycket mer attraktivt för gemene man och då får man dessutom möjlighet att hålla på en skräll som så många gärna gör.
|
tana
Medlem
|
#438 Skrivet: 21 Nov 2018 16:49
Om vi räknar oss till den stora allmänheten, ger en snabb (snabb) räkning 4 mot två för för nuvarande form av VM.
Så reklammakarna skulle ha en rejäl motvind om dom skulle vända opinionen.
Men på andra sidan om man skulle räkna antalet inlägg mot och för........ Sture är ju för..............
Ja. Då skulle nog resultatet bli annorlunda. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#439 Skrivet: 21 Nov 2018 16:56
Att några här på schackonline vill ha VM annorlunda ändrar icke på sakfrågan .
|
Nisse_i_Högdalen
Medlem
|
#440 Skrivet: 21 Nov 2018 17:28
Citerar: tana, #438: Så reklammakarna skulle ha en rejäl motvind om dom skulle vända opinionen.
Reklammakare vill sällan ändra opinionen, snarare segla med den. Detta är en intressant diskussion. Det tråkiga är att den återkommer varje VM och argumenten är alla desamma. Blir lite been thre, seen that. Och kanske kommer den ifrån en annan allmän uppfattning att VM-partierna är tråkiga och de som spelar inte tar några risker. Men det är väl vad som är modernt schack, trots alla dessa regler mot att ta remi, så tar de ändå remi. Kanske beror det på att de är ungefär lika bra. Vi kommer nog inte att få se många partier som Fischer - Sapssky.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#441 Skrivet: 21 Nov 2018 17:33 - Redigerad av: sture_lindberg
Bra tankar där Nisse Jag har också alltid framhållit att vill 2 spelare ha remi så tar de remi oavsett nya regler.
Påhitt som att inte få bjuda remi innan 30 drag osv..
Och ska de spela sina partier för publiken ?
Nej de spelar naturligtvis båda 2 för att kunna bli VÄRLDSMÄSTARE och inget annat.
|
HSK_MickevB
Medlem
|
#442 Skrivet: 21 Nov 2018 17:56
Jag tycker nog ändå att "inga remianbud före drag 30" är en väldigt bra regel.
Även om båda spelarna inför partiet är nöjda med remi så måste de förstås lägga energi på att spela så bra som möjligt fram till drag 30 och vid det laget har det oftast utvecklats en liten fördel åt något håll, Det medför att spelaren som står något bättre kanske ser sin chans och gör ett rejält vinstförsök vilket blir sevärt för publiken.
Utan denna regel så hade vi nog sett flera remier efter 10-12 drag när bägge spelarna fortfarande har stenkoll på öppningsteorin och partiet fortfarande är helt jämnt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#443 Skrivet: 21 Nov 2018 18:08
Citerar: HSK_MickevB, #442: Utan denna regel så hade vi nog sett flera remier efter 10-12 drag när bägge spelarna fortfarande har stenkoll på öppningsteorin och partiet fortfarande är helt jämnt.
Ok du anser det vara stor skillnad mellan remi i 12e draget emot remi i drag 31.
jag gör INTE det dock.
Eller menar du att publiken får ut mera av en remiparti i drag 31 ?
Det är ju just det som flera i denna tråd klagar över.
|
timmy
Medlem
|
#444 Skrivet: 21 Nov 2018 18:15
Jag tolkar Micke som att det är svårare att stå jämnt i drag 31 jämfört med drag 12. Därför svårare att planera en remi.
Folk i denna tråd säger väl inte att en remi i drag 31 är roligare för publiken? Vi vill att hela turneringen ska bli mer spännande. Inte sagt att det är ospännande nu...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#445 Skrivet: 21 Nov 2018 18:22
Citerar: timmy, #444: Vi vill att hela turneringen ska bli mer spännande. Inte sagt att det är ospännande nu...
Det ska bli mera spännande..."Inte sagt det är ospännande nu "..Ja det var verkligen en analys ...
|
timmy
Medlem
|
#446 Skrivet: 21 Nov 2018 18:24
Det jag menar är att det går att göra mer attraktivt. Men du sitter ju och sågar allting och har inte ett jävla skit att komma med mer än att håna oss som har idéer. Kan du inte komma med konstruktiva kommentarer och vars trevlig?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#447 Skrivet: 21 Nov 2018 18:40
Citerar: timmy, #446: Kan du inte komma med konstruktiva kommentarer och vars trevlig?
Jag tycker det är bra som det är..Är jag tillräckligt tydlig nu ?
Och ideer kan vara bra ibland,men då ska dom ju ändå VARA bra.
Vilket jag inte har sett ännu. Bara att några här tror att om man bara spelar 8 stycken om vm-titeln så blir allt så mycket bättre..Pinsamt ju..
Är det att "håna " någon att jag tycker så ?
Sorry i så fall. Sorry...Sorry...
|
tana
Medlem
|
#448 Skrivet: 21 Nov 2018 19:00 - Redigerad av: tana
Citerar: sture_lindberg, #441: Och ska de spela sina partier för publiken ?
Nej de spelar naturligtvis båda 2 för att kunna bli VÄRLDSMÄSTARE och inget annat.
Skulle tro att herrarna bekostar inte sina bekväma sittningar med oavgjorda resultat själva utan det är den breda allmänheten/publiken som betalar deras lön.
Då kan man tycka att dom är nogot skyldiga även för publiken. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#449 Skrivet: 21 Nov 2018 19:08
Nej dom är inte skyldiga publiken något alls.De gör upp om VM-titeln. Ingen teaterföreställning på något vis.
|
knightrider
Moderator
|
#450 Skrivet: 21 Nov 2018 19:20
Citerar: sture_lindberg, #449: Nej dom är inte skyldiga publiken något alls.De gör upp om VM-titeln. Ingen teaterföreställning på något vis.
Kanske därför som schack inte är någon "publiksport" och det mediala intresset i stort sett är obefintligt?
|