Författare |
Meddelande |
timmy
Medlem
|
#391 Skrivet: 19 Nov 2018 21:13
Det var väl ändå bra gjort av Caruana i det första partiet att hålla remi?!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#392 Skrivet: 19 Nov 2018 21:14
Jo visst var det så
|
LNO1
Medlem
|
#393 Skrivet: 19 Nov 2018 21:15
Citerar: sture_lindberg, #420: Starkt av Magnus att ändå kunna hålla remi tycker jag.
Enligt Svidler och Grischuck, och du får förlåta mig Sture, jag litar mycket mer på deras omdöme än ditt Sture, så var det Caruana som inte spelade bra när han hade sitt övertag. Strange moves, sa Svidler, Not strange, bad, sa Grischuck. Magnus hade helt enkelt tur att Caruana spelade några dåliga drag.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#394 Skrivet: 19 Nov 2018 21:19
Citerar: LNO1, #393: Magnus hade helt enkelt tur att Caruana spelade några dåliga drag.
Ok så kan man ju också uttrycka det hela.Men som du säkert känner till ;En bra spelare måste ha turen på sin sida.
|
LNO1
Medlem
|
#395 Skrivet: 19 Nov 2018 22:24
Citerar: sture_lindberg, #394: En bra spelare måste ha turen på sin sida.
Ja Honken sa ju att stolparna var hans bästa vänner!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#396 Skrivet: 19 Nov 2018 22:53
Ja som slutspelet är Magnus bästa vän
|
Multi_Chess
Medlem
|
#397 Skrivet: 19 Nov 2018 23:14
Favotit i repris.
https://www.nybroschack.se/bra-partier/de-ododliga -partiet/
Vit bondedrag 20. e5!!!!
Det är typ sådan uträkning från Carlsen jag vill se i någon av de sista partierna.
|
Landroval
Medlem
|
#398 Skrivet: 20 Nov 2018 07:04
Citerar: G_arvid, #369: . Så vad har snabbschacket bland långpartierna att göra?
Jag håller helt med. Nakamuras kommentar om att han hoppades på Carlsen här för att det "skulle kännas konstigt med en världsmästare som inte bemästrade snabbschack" eller hur det var han uttryckte sig är enormt märkligt som jag ser det.
|
G_arvid
Medlem
|
#399 Skrivet: 20 Nov 2018 07:06
Citerar: sture_lindberg, #367: Ja de får sig nog ett väldigt gott skratt i alla fall
I så fall vore det inte dåligt...förslaget med en vm-turnering skulle vara något FIDE aldrig har hört talas om förut?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#400 Skrivet: 20 Nov 2018 13:07
Citerar: G_arvid, #399: .förslaget med en vm-turnering skulle vara något FIDE aldrig har hört talas om förut?
Jo de har säkert skrattat flera gånger.
|
G_arvid
Medlem
|
#401 Skrivet: 20 Nov 2018 17:39
Citerar: sture_lindberg, #400: Jo de har säkert skrattat flera gånger.
Det får vi verkligen hoppas. Jag tycker synd om folk som inte kan skratta. Personligen har jag inte haft så stora chanser att skratta när jag tittar på den pågående vm-matchen.
|
timmy
Medlem
|
#402 Skrivet: 20 Nov 2018 17:45
Öppningsmässigt är ju denna matchen stand-up och förra matchen mot Karjakin en begravning.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#403 Skrivet: 20 Nov 2018 17:56
Jo denna match är ju helt klart mera intressant än den förra i alla fall.
|
Etelhem
Medlem
|
#404 Skrivet: 20 Nov 2018 17:59
Citerar: G_arvid, #401: Personligen har jag inte haft så stora chanser att skratta när jag tittar på den pågående vm-matchen.
Verkligen tittar du på den? Ej schackintresserade har inte en aning om att VM pågår just nu och tittar inte och inte jag hellre då det är fel upplägg som skapar bara remier och sen avgörs i ett snabbparti 
|
timmy
Medlem
|
#405 Skrivet: 20 Nov 2018 18:03
Här lyfter du en viktig sak Etelhem! Det är bara närmast sörjande som kollar på skiten. Fotbolls-VM (dum jämförelse kanske) går ingen omärkt förbi.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#406 Skrivet: 20 Nov 2018 18:12
Om man är det minsta intresserad av schack så tittar man så klart på en VM-match i schack! Jag känner många som inte ens är med i en schackklubb som tittar på alla partierna.
|
tana
Medlem
|
#407 Skrivet: 20 Nov 2018 18:32
Citerar: sture_lindberg, #406: ag känner många som inte ens är med i en schackklubb som tittar på alla partierna.
Och jag känner många som är med i schackklubb som på sin höjd kollar resultatet.
Skulle tro att i Norge följs Schack-VM med intresse (troligtvis inte alls lika mycket som tex. skidåkning) och möjligen några fanatiker i Sverige men senast när det fanns allmänt globalt intresse för schack-VM var när Fischer och Spasskij spelade i Reykjavik.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#408 Skrivet: 20 Nov 2018 18:42
Citerar: tana, #407: allmänt globalt intresse för schack-VM var när Fischer och Spasskij spelade i Reykjavik.
Fanns väl knappast några internet-utsändningar på den tiden va ?
Internet kan ju göra så att alla kan följa med på ett annat sätt.
Jag fick 1972 när det begav sig med Fischer-matchen läsa resultatet i tidningen dagen efter..Eller möjligen få resultaten upplästa i radion.
Det är andra tider nu vet du.
|
knightrider
Moderator
|
#409 Skrivet: 20 Nov 2018 19:03
Citerar: sture_lindberg, #408: Det är andra tider nu vet du.
Jo, det är klart det är andra tider.
Det var ju unikt med kampen mellan USA och Sovjetunionen.
Men sannolikt första och sista gången som schack toppar kvällstidningarnas löpsedlar.
|
timmy
Medlem
|
#410 Skrivet: 20 Nov 2018 19:13
Skulle man gå ut och fråga på stan vet sannolik inte mer än 1 % att schack-VM pågår.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#411 Skrivet: 20 Nov 2018 19:16
Jag tror att det är en BETYDLIGT högre procent.
Vet du om att det finns ett schackspel i vart tredje hem i Sverige ?
Inte för att det har med saken att göra,men ändå 
|
knightrider
Moderator
|
#412 Skrivet: 20 Nov 2018 19:19 - Redigerad av: knightrider
Citerar: timmy, #410: vet sannolik inte mer än 1 % att schack-VM pågår.
Jag tror att det är ännu färre tyvärr.
Har inte sett att schack-VM fått någon uppmärksamhet överhuvudtaget i svensk media.
|
timmy
Medlem
|
#413 Skrivet: 20 Nov 2018 19:22
Sture, du överskattar schackets intresse. Du är den enda här inne som tror att världen kretsar kring dessa tråkiga remi-partiet. De flesta som vet att det är VM är de mest inbitna och dom nämnts tidigare så kollar de inbitna inte heller verkar det som.
Hade jag inte spelat på SO och enbart live med kompisar hade vi inte vetat om VM.
Tycker att intresset kring schacket kan ökas, definitivt! Roligare format och fler spelare. Fler spelare ger fler profiler och idoler.
Rapporterar Aftonbladet, Expressen eller liknande om VM? Inte vad jag har sett.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#414 Skrivet: 20 Nov 2018 19:30
Citerar: timmy, #413: Sture, du överskattar schackets intresse
Tycker att det är du som underskattar intresset.
Jag har aldrig påstått att "världen kretsar"kring "dessa tråkiga remipartier "-Lägg inte ord i min mun tack.
Dessutom anser jag inte partierna VARA tråkiga bara för att dom slutat med remi...
Jag kam snacka för mej själv tack...
|
timmy
Medlem
|
#415 Skrivet: 20 Nov 2018 20:01
Jo vi vet att du kan snacka...
|
timmy
Medlem
|
#416 Skrivet: 20 Nov 2018 20:03
Dessutom citerar du ointressant från mig.
"Hade jag inte spelat på SO och enbart live med kompisar hade vi inte vetat om VM.
Tycker att intresset kring schacket kan ökas, definitivt! Roligare format och fler spelare. Fler spelare ger fler profiler och idoler.
Rapporterar Aftonbladet, Expressen eller liknande om VM? Inte vad jag har sett."
Är intressantare att diskutera?!
|
LNO1
Medlem
|
#417 Skrivet: 20 Nov 2018 20:14 - Redigerad av: LNO1
Jag har sett att en del anser att mer "vilda" partier i VM-matchen skulle öka schackintresset hos allmänheten. Det tror jag verkligen inte, för nybörjaren ter sig elitspelarnas partier helt obegripliga oavsett ställningstyper och bondestrukturer. F.ö. så är alla partier obegripliga för den som bara har lärt sig att flytta pjäserna. Utan att på något sätt vara elitistisk så anser jag att VM-matchen i schack främst är till för de som redan är invigda i spelet.
Jag vet inte heller vad er vision är. Att schack ska bli ytterligare ett ytligt spektakel i TV-rutan? Jag säger inte detta alls i provokativt syfte utan endast som en uppmaning till reflektion.
Schacket ställning som spel har aldrig varit så stark som idag med alla möjligheter på internet. Även det gamla hederliga analoga spelet fascinerar i lika hög grad som förut. Jag släpade med ett bräde till gymnasieskolan där jag jobbar och det dröjde inte mer än några timmar så satt det några ungdomar där och spelade och hade KUL!
Det enda sättet att hålla liv i vårt älskade spel är att introducera själva spelet till ungdomarna och låta dem upptäcka hur roligt det är att SPELA. Deras intresse av att titta på Magnus och Fabiano är lika med noll förstås, det är en syssla för oss som redan kommit in i tävlingsschacket.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#418 Skrivet: 20 Nov 2018 20:17
Citerar: timmy, #416: Är intressantare att diskutera?!
Tycker jag inte.
|
timmy
Medlem
|
#419 Skrivet: 20 Nov 2018 20:20
Givetvis är det viktiga poänger du har LNO1. Även Sture bär ett stort ansvar med undervisning och att väcka schackintresse bland ungdomar. Så får man spridning av schacket på gräsrotsnivå.
Man behöver ändå profiler i världseliten och idoler för att en idrott ska bli stor också. Likaså om det ska investeras pengar i en idrott behövs medialt intresse och således profiler.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#420 Skrivet: 20 Nov 2018 20:20
Citerar: LNO1, #417: Jag har sett att en del anser att mer "vilda" partier i VM-matchen skulle öka schackintresset hos allmänheten. Det tror jag verkligen inte, f
Jag håller med dej till 100 procent.
|