Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
Nisse_i_Högdalen
Medlem
#361 Skrivet: 19 Nov 2018 00:12

Jag tycker det är utmärkt som det är nu. Det blir finaler som är mer publiktillvända och puritanerna har fått sitt under två veckor.

sture_lindberg
Medlem
#362 Skrivet: 19 Nov 2018 01:00 - Redigerad av: sture_lindberg

Du har så klart rätt Nisse.Allt annat är ju bara en massa larv egentligen.Så klart de 2 bästa ska göra upp i en VM-FiNAL !

Mikaelk
Medlem
#363 Skrivet: 19 Nov 2018 06:46

Sedevacantister även inom schacket?

Etelhem
Medlem
#364 Skrivet: 19 Nov 2018 08:25

Citerar: sture_lindberg, #362:
Du har så klart rätt Nisse.Allt annat är ju bara en massa larv egentligen.Så klart de 2 bästa ska göra upp i en VM-FiNAL !

Nja om du/ni följer med något inom dagens idrott ( vill vi inte att schack ska betraktas som en idrott?) så upphör det "gamla" och nytt tar över efter hand ! Dagens vm final är bara sååååå tråkig att titta på så det är inte klokt , vill vi ha det så? Vill vi inte att gemene man ska vara intresserad av vår sport eller vill vi bara ha de närmast sörjande som tittar på det? Valet är vårt/schackförbunden hur vill vi ha det gammalt och tråkigt eller nytt och spännande??

G_arvid
Medlem
#365 Skrivet: 19 Nov 2018 09:04

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #361:
Jag tycker det är utmärkt som det är nu. Det blir finaler som är mer publiktillvända och puritanerna har fått sitt under två veckor.

Frågan är vad det är man tävlar om. Om man nu menar att en vm-titel ska omfatta både snabbschack och blixt borde man i konsekvensens namn spela samma antal lång- snabb- och blixtpartier och sedan lägga ihop resultaten. Som det är nu får ju aldriv världen veta vem som är bäst i blixt om matchen är avgjord dessförinnan.
Citerar: sture_lindberg, #362:
Så klart de 2 bästa ska göra upp i en VM-FiNAL !

I så fall borde man väl strunta i kandidatturneringar och låta de två bästa på världslistan göra upp vid ett givet tillfälle? Även om den regerande världsmästaren inte skulle vara en av spelarna?

timmy
Medlem
#366 Skrivet: 19 Nov 2018 13:58

Citerar: G_arvid, #365:
I så fall borde man väl strunta i kandidatturneringar och låta de två bästa på världslistan göra upp vid ett givet tillfälle? Även om den regerande världsmästaren inte skulle vara en av spelarna?

Precis! Då är det bättre med en turnering, där kommer det garanterat inte bara spelas en massa remier, utan en segrare kommer att utses efter långpartier. Är det lika poäng så har det föreslagits att den med bäst ranking vinner.

Då skickar vi denna tråden i sin helhet till FIDE så är det väl löst

sture_lindberg
Medlem
#367 Skrivet: 19 Nov 2018 15:51

Ja de får sig nog ett väldigt gott skratt i alla fall

sture_lindberg
Medlem
#368 Skrivet: 19 Nov 2018 16:19

Som det är nu får ju aldriv världen veta vem som är bäst i blixt om matchen är avgjord dessförinnan.

Som du kanske vet så finns det VM även i blixt.Och även i snabbschack.

Varför dom tar till snabb och blixt i denna VM-match vid 6-6 beror ju på att det måste ju komma till ett avgörande.Eller menar du att världsmästaren ska få behålla VM-titeln vid oavgjort (som det har varit förut ) eller ska det lottas om vem som blir världsmästare ?? Då är det väl i alla fall bättre att det blir snabbschack som får avgöra.

G_arvid
Medlem
#369 Skrivet: 19 Nov 2018 16:28

Citerar: sture_lindberg, #368:
Som du kanske vet så finns det VM även i blixt.Och även i snabbschack.

Jo, det är ju just det jag säger. Så vad har snabbschacket bland långpartierna att göra?
Jag förespråkar 24 partier som det var tidigare, eller turnering. Eller att man spelar vidare med långpartierna till första vinstpartiet. Till exempel. Även regeln att regerande världsmästaren behåller titeln vid oavgjort är bättre än nuvarande regel. Om du frågar mig. Jag har inte sett någon som förespråkar lottning, inte jag heller.

sture_lindberg
Medlem
#370 Skrivet: 19 Nov 2018 17:03

Citerar: G_arvid, #369:
Jo, det är ju just det jag säger.

Som det är nu får ju aldriv världen veta vem som är bäst i blixt om matchen är avgjord dessförinnan.

Säger du inte emot dej själv lite grann ? Här ovan skriver du att världen aldrig får veta vem som är bäst i snabb och blixtschack Och nästa gång när jag påpekar att det finns världsmästerskap för dessa 2 dicipliner så säger du att det är det du säger

sture_lindberg
Medlem
#371 Skrivet: 19 Nov 2018 17:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Snabbschack och blixtschack tar ju dom bara till vid LIKA.

De har ju förut i schackhistorien varit vanligt att världsmästaren fått behålla sin titel vid oavgjort.

Men detta är numera borttaget--Tror aldrig de kommer gå tillbaka igen till den gamla förlegade modellen.

LNO1
Medlem
#372 Skrivet: 19 Nov 2018 18:44

Citerar: G_arvid, #369:
Även regeln att regerande världsmästaren behåller titeln vid oavgjort är bättre än nuvarande regel

Jag håller med dig helt och fullt. Klassiskt schack blandat med snabb, blixt och armageddon är och förblir en anomali.

sture_lindberg
Medlem
#373 Skrivet: 19 Nov 2018 18:50

Ok säg det till de som bestämmer

LNO1
Medlem
#374 Skrivet: 19 Nov 2018 18:56

Citerar: sture_lindberg, #373:
Ok säg det till de som bestämmer

Var den kommentaren riktad till mig? I sådana fall om du önskar blanda in FIDE i debatten så får du väl fixa så de blir medlemmar här på SO.

sture_lindberg
Medlem
#375 Skrivet: 19 Nov 2018 19:00

Jag vill inte blanda in FIDE. Jag tycker ju det är bra som det är !

Men är det någon som vill ändra reglerna så får ni väl försöka övertyga FIDE om nya regler.Mera så jag tänkte.

LNO1
Medlem
#376 Skrivet: 19 Nov 2018 19:09

Citerar: sture_lindberg, #375:
Men är det någon som vill ändra reglerna så får ni väl försöka övertyga FIDE om nya regler

Japp, det är helt riktigt, men om man ska försöka ändra på något så skapar man först en opinion genom skicklig och övertygande argumentation, och man får börja i den lilla skalan. Sedan måste man ju ta hänsyn till att somliga lönar det sig inte att resonera med och dessa bör man i görligaste mån undvika att råka in i alltför långa tirader med, det är en skön konst där jag ännu är novis som de flesta här på forumet säkert märkt.

sture_lindberg
Medlem
#377 Skrivet: 19 Nov 2018 19:17

Citerar: LNO1, #376:
Japp, det är helt riktigt, men om man ska försöka ändra på något så skapar man först en opinion genom skicklig och övertygande argumentation, och man får börja i den lilla skalan. Sedan måste man ju ta hänsyn till att somliga lönar det sig inte att resonera med och dessa bör man i görligaste mån undvika att råka in i alltför långa tirader med, det är en skön konst där jag ännu är novis som de flesta här på forumet säkert märkt.

Någon skicklig eller övertygande argumentation om att ändra på VM-formatet har jag än så länge inte sett dock. Utan i mitt tycke förslag som har varit tagna mest ur luften.

Men lycka till med förnyelseprocessen

timmy
Medlem
#378 Skrivet: 19 Nov 2018 19:44

Det är väl för fan inte taget ur luften när flera av oss tycker likadant och jämför med andra sporter och deras slutspelsformat.

Du säger ju bara "Det är bra som det är". Det är väl ingen vidare framåtanda...?

Etelhem
Medlem
#379 Skrivet: 19 Nov 2018 19:45

Citerar: timmy, #378:
Du säger ju bara "Det är bra som det är". Det är väl ingen vidare framåtanda...?

Bra talat

sture_lindberg
Medlem
#380 Skrivet: 19 Nov 2018 19:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: timmy, #378:
Du säger ju bara "Det är bra som det är".

Och varför skulle jag inte tycka det ? Om jag tycker så.

Och vad är det för "framåtanda" med de förslag som har gjorts ?

Nu vart det remi och ställningen är därmed 4-4.Ett steg närmare snabbschacket således där Magnus är klar favorit .

timmy
Medlem
#381 Skrivet: 19 Nov 2018 19:53

Förändring till ett mer attraktivt spel har föreslagits med turneringsform a la kandidatturnering eller med två/flera grupper och ett slutspel efter detta.

Jag tycker det låter mer attraktivt och många med mig och dessutom kommer man ifrån att det ska avgöras med snabbschack.

timmy
Medlem
#382 Skrivet: 19 Nov 2018 19:58

Vi nämnde ju också att öppningsvariationen kommer bli mycket högre och svårare att preppa mot Allt, vilket skulle ge intressanta ställningar och öppningar. Jämfört med Carlsen och Karjakins Berlineröppningar förra VM-matchen!

sture_lindberg
Medlem
#383 Skrivet: 19 Nov 2018 19:58

Och vad tycker du om att en VM-final i fotboll kan avgöras med straffsparkar ?

Etelhem
Medlem
#384 Skrivet: 19 Nov 2018 20:00

Citerar: timmy, #381:
Jag tycker det låter mer attraktivt och många med mig och dessutom kommer man ifrån att det ska avgöras med snabbschack.

Ja varför inte bara gå direkt till snabbschacket och avgör det med ett parti??

sture_lindberg
Medlem
#385 Skrivet: 19 Nov 2018 20:01

Det kommer ständiga förslag till regeländringar ser jag

timmy
Medlem
#386 Skrivet: 19 Nov 2018 20:04

Och allt är ju skit ändå enligt dig Sture, så varför inte bara skita i att kommentera, vi andra vet ju din ståndpunkt: "Det ska vara som det här varit"

VM i fotboll har avgjorts 2 av 14 finaler på straffar. Jag är inte förtjust i det, men är ett faktum sedan ca 50 år.

HSK_MickevB
Medlem
#387 Skrivet: 19 Nov 2018 20:13

Det var synd att inte Magnus lyckades vinna första partiet. Med ett sådant underläge hade Caruana varit tvungen att satsa på skarpare och mer obalanserade ställningar vilket hade varit mycket roligare att beskåda.

//Micke

LNO1
Medlem
#388 Skrivet: 19 Nov 2018 20:35

Citerar: HSK_MickevB, #387:
Med ett sådant underläge hade Caruana varit tvungen att satsa på skarpare och mer obalanserade ställningar

Jag missade mesta delen av partiet men rapporterna säger att Caruana hade ett kraftigt övertag ett tag.

LNO1
Medlem
#389 Skrivet: 19 Nov 2018 20:41

Citerar: sture_lindberg, #377:
Men lycka till med förnyelseprocessen

Nåja, nu vill jag inte överdriva mitt engagemang i just den här frågan, min kärlek till schacket står och faller inte med en VM-match, men detta är ett diskussionsforum och det är trevligt, eller borde åtminstone vara det, att utbyta åsikter och argumentera.

Vad gäller övertygande argumentation så kommer det inte an på en enskild debattör att bedöma huruvida argumenten är övertygande eller inte, m.a.o min argumentation kan vara nog så övertygande utan att just du håller med. Med detta sagt så påstår jag inte att min argumentation är just övertygande men min ambition är att den ska vara det.

sture_lindberg
Medlem
#390 Skrivet: 19 Nov 2018 21:07

Citerar: LNO1, #388:
Jag missade mesta delen av partiet men rapporterna säger att Caruana hade ett kraftigt övertag ett tag.

Jo han låg plus1,1 enligt motorn.
Starkt av Magnus att ändå kunna hålla remi tycker jag.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.