Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
HåkanK
Medlem
#331 Skrivet: 18 Nov 2018 19:13

Att lämna titeln vakant vid oavgjort? Det tycker jag är en märklig idé. Den förstår jag inte poängen med. Att titelförsvararen skulle riskera bli av med titeln utan att ha förlorat? Påminner inte såvitt jag kan se om något annat tävlande där man på olika sätt försöker vinna.

LNO1
Medlem
#332 Skrivet: 18 Nov 2018 19:27

Citerar: HåkanK, #331:
Det tycker jag är en märklig idé

Idén var radikal ja, men vill vi verkligen att titeln ska avgöras av snabb och blixtschack?

sture_lindberg
Medlem
#333 Skrivet: 18 Nov 2018 19:29

Ett riktigt uselt förslag tycker jag.Ska 2 andra spela om titeln ??

knightrider
Moderator
#334 Skrivet: 18 Nov 2018 19:38

Någonting måste förändras i vilket fall.
De här sömngångarpartierna kommer att utradera det redan lilla publikintresse som schacket har.

Etelhem
Medlem
#335 Skrivet: 18 Nov 2018 19:41

Citerar: knightrider, #334:
De här sömngångarpartierna kommer att utradera det redan lilla publikintresse som schacket har.

Helt sant orkar inte se på det iaf

LNO1
Medlem
#336 Skrivet: 18 Nov 2018 19:43

Nu har Caruana klarat av de två svartpartierna i rad. Allmänt konsensus har varit att nu har Caruana en liten fördel då han har fler vitpartier än Carlsen. Inget i matchen har dock tytt på att vit har någon fördel, vilket förvånar mig något.

sture_lindberg
Medlem
#337 Skrivet: 18 Nov 2018 19:49

Citerar: LNO1, #336:
Inget i matchen har dock tytt på att vit har någon fördel, vilket förvånar mig något.

Vit eller svart för Magnus tror jag inte spelar någon större roll, närmare 6-6 nu än innan parti 7......Jag tror Magnus bara går in för remier just nu.
Han vet att han är den klart bättre på snabbschacket.

jagärsämst
Medlem
#338 Skrivet: 18 Nov 2018 20:01

Nej detta är inget som gynnar schacket tror jag. Tar för lång tid. Gör om gör roligare istället.

MalmöLeif
Medlem
#339 Skrivet: 18 Nov 2018 20:17

Jag tycker om schack, men 7 remier i rad är lagom spännande.

sture_lindberg
Medlem
#340 Skrivet: 18 Nov 2018 20:46

Citerar: MalmöLeif, #339:
Jag tycker om schack, men 7 remier i rad är lagom spännande.

Ok vad ska dom göra då..Förlora partier på flit ?

timmy
Medlem
#341 Skrivet: 18 Nov 2018 20:50 - Redigerad av: timmy

Det är väl att ändra marchformatet, det är ju det som diskuteras. Inget fel av varken Carlsen eller Caruana, de spelar ju efter dagens förutsättningar.
Fördelen med att köra turnering är att man inte klarar preppa mot alla motståndare lika bra vilket innebär fler överraskningar och den som är mest allround/bäst på schack vinner.
Nackdel är väl att om man ligger dåligt till kanske man skiter i sina sista partier i turneringen.

Scarlett
Medlem
#342 Skrivet: 18 Nov 2018 20:56

Armaggedon...
Vit får en halvtimme mer på klockan men måste vinna...
Tror alla partierna skulle sluta likadant, men på poängtavlan ser det iallafall mer spännande ut när det ser ut som de vinner varannan parti även fast de endast spelar remi

sture_lindberg
Medlem
#343 Skrivet: 18 Nov 2018 21:05

Citerar: timmy, #341:
Det är väl att ändra marchformatet, det är ju det som diskuteras.

Så då kan teoretiskt den som är rankad 8 i världen bli världsmästare..Ja har han bara en bra vecka så

man vill väl se de 2 bästa i världen göra upp om vm-titeln så klart...

Etelhem
Medlem
#344 Skrivet: 18 Nov 2018 21:21

Citerar: sture_lindberg, #343:
man vill väl se de 2 bästa i världen göra upp om vm-titeln så klart..

Sverige har några skeetskyttar ( lerduveskyttar) i världsklass vara av en tog OS silver senaste OS. I både på VM och OS tävlar man i 5 grundomgångar med 25 duvor per serie totalt 125 duvor. De 6 med högsta resultaten går till en final över 60 duvor . Finalen nollställer resultat och de 6 börjar på noll igen dvs den med högst resultat där blir VM eller OS mästare. DVS den med hösta resultat blir mästare oavsett om han är rankad ett eller inte i världen så varför inte nått liknande i schack? Resultat är färskvara inte något man samlat på sig under årens lopp!
Så det är mitt förslag och jag vet ingen kommer bry sig om mitt förslag för schackvärlden har svårt att ändra på sig.

absintum4
Medlem
#345 Skrivet: 18 Nov 2018 21:25

Scarlett har en poäng. Pressa att utföra vad hjärnan må prestera men månne sudden i långt parti. Inget annat.

sture_lindberg
Medlem
#346 Skrivet: 18 Nov 2018 21:33

Citerar: Etelhem, #344:
Resultat är färskvara inte något man samlat på sig under årens lopp!

Varför ska det då finnas ratingpoäng i schacket ? Är inte det något man samlat på sig ?

Etelhem
Medlem
#347 Skrivet: 18 Nov 2018 21:36

Citerar: sture_lindberg, #346:
Varför ska det då finnas ratingpoäng i schacket ? Är inte det något man saml

Bra fråga ? Ta bort det?

sture_lindberg
Medlem
#348 Skrivet: 18 Nov 2018 21:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok men blir nog ganska svårt.

tana
Medlem
#349 Skrivet: 18 Nov 2018 22:04

man vill väl se de 2 bästa i världen göra upp om vm-titeln så klart...

Utmärkt ide. Det måste andra sportgrenar ta efter. Ytterst spännande att se två boxare mäta sina krafter tolv gånger i rad. Eller längdhoppare. Ännu mer spännande blir det i frågan om maraton. Två deltagare tar mått på varandra tolv gånger i rad.
Schackens sätt att avgöra vem som blir världsmästare är föråldrad, snudd på löjlig.

timmy
Medlem
#350 Skrivet: 18 Nov 2018 22:06

Använd ratingpoäng till att utse de som ska göra upp om titeln, typ de 8 bästa eller hur msn nu gör det. Eller att de bäst rankade får sämre rankade eller får välja i ett ev gruppspel.

LNO1
Medlem
#351 Skrivet: 18 Nov 2018 22:13

Det enklaste vore att spela en turnering tycker jag, kandidatturneringarna på senare år har ju varit hur sevärda som helst. Är man verkligen överlägset bäst så ska man väl kunna vinna en turnering också?

Om nu en av spelarna har en bra vecka och råkar vinna fast spelaren inte är absolut bäst så är väl det ingen katastrof? Det är väl bara för de andra att försöka nästa gång?

rodel
Medlem
#352 Skrivet: 18 Nov 2018 22:14

Jag är inne på Tommys spår att fler än 2 spelare gör upp om det. Men skulle vilja begränsa det till 4 spelare.

LNO1
Medlem
#353 Skrivet: 18 Nov 2018 22:29

Citerar: Etelhem, #344:
för schackvärlden har svårt att ändra på sig.

Det kan med fog säga, det var ju ett smärre under att Fischerklockan infördes.

Scarlett
Medlem
#354 Skrivet: 18 Nov 2018 22:32

Fisher random med lång tid tycker jag skulle vara lika schackligt men roligare och bättre som särskillnings spel istället för snabbschacket eller iallafall blixt

LNO1
Medlem
#355 Skrivet: 18 Nov 2018 22:35

Men med allt detta sagt, en VM-match tilldrar sig ju trots allt intresse bland de inbitna schackspelarna, jag tror inte att man ska hysa något speciellt hopp att elitspelarnas partier får nybörjare eller personer som inte spelat schack att bli exalterade, schack är ju inte att jämställa med t.ex golf vad gäller enkelhet för publiken att förstå. Det är långt ifrån alltid som jag förstår varför den ena parten står klart sämre eller på förlust i elitspelarnas partier.

LNO1
Medlem
#356 Skrivet: 18 Nov 2018 22:40

Citerar: Scarlett, #354:
snabbschacket eller iallafall blixt

Ja, och tänk nu om Stures spådom om denna VM-match slår in att han vinner i snabb eller blixtschack? Skulle man då inte kunna mena att Carlsen är världsmästare i snabbschack?

Som det är nu är det som om två maratonlöpare helt plötsligt ska ställa om sig och springa medeldistans för att därefter sprinta och om det också blir oavgjort så låter man den ena löparen få 10 meters försprång, men då måste han vinna för att vinna...

Det hela känns lite krystat.

G_arvid
Medlem
#357 Skrivet: 18 Nov 2018 23:02

Citerar: Scarlett, #354:
Fisher random med lång tid tycker jag skulle vara lika schackligt men roligare och bättre som särskillnings spel istället för snabbschacket eller iallafall blixt

Ett förslag jag sympatiserar med...men ännu hellre en turnering eller i alla fall längre matcher...

Etelhem
Medlem
#358 Skrivet: 18 Nov 2018 23:15

Så då kan teoretiskt den som är rankad 8 i världen bli världsmästare..Ja har han bara en bra vecka så

Men vann han så är han ju världsmästare , det kan även nr 20 vinna VM oxå

LNO1
Medlem
#359 Skrivet: 18 Nov 2018 23:37

Citerar: Etelhem, #358:
Men vann han så är han ju världsmästare , det kan även nr 20 vinna VM oxå

Precis, och om andra sporter har överlevt att den objektivt sett bästa inte vinner, så ska väl schacket klara av det också?

Etelhem
Medlem
#360 Skrivet: 18 Nov 2018 23:54

Det viktiga vid lika slutpoäng i finalen är att den som har högst ranking går före , på det sättet behövs inga snabb eller blixtpartier. Alltså rankingen i världs mästare turneringen

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.