Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
Landroval
Medlem
#301 Skrivet: 17 Nov 2018 09:42

Citerar: Mikaelk, #329:
Är det stor skillnad på hur Sesse värderar en ställning och vilka drag den rekommenderar jämfört med den motor som används på chess24?

Som jag förstått det så använder sig sesse av Stockfish, som chess24 också visar, men med långt mycket starkare programvara att löpa på.

Mikaelk
Medlem
#302 Skrivet: 17 Nov 2018 10:52

Var det så att Sesse hittade vinst med Lh4 medan de andra motorerna misslyckades?

Landroval
Medlem
#303 Skrivet: 17 Nov 2018 11:12

Sesse hittade det, ja. Vet inte med andra motorer. Samma motor som sesse har h7ttade det inte med mindre krqft i processorn bakom så det handlar om kombinationen där för att säga vilken/vilka motorer/processorer som hittar det.

Så har jwg förstått det iaf. Om någon som verkligen kan det här rättar mig viker jag.mig ödmjukt.

sture_lindberg
Medlem
#304 Skrivet: 17 Nov 2018 12:56

Men man kan alltså konstatera att Magnus vände en förlust till remi ? För det fanns ju vinst för Caruana i en viss ställning ?

timmy
Medlem
#305 Skrivet: 17 Nov 2018 14:07

Både Carlsen och Kasparov skrattade åt den "vinstchansen" i intervjuer och ansåg att den inte fanns mer ä i teorin...

sture_lindberg
Medlem
#306 Skrivet: 17 Nov 2018 15:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: timmy, #305:
att den inte fanns mer ä i teorin...

Jo men ändå.. Finns den i teorin så finns den ju.

LNO1
Medlem
#307 Skrivet: 17 Nov 2018 18:20

Citerar: Landroval, #303:
Samma motor som sesse har h7ttade det inte med mindre krqft i processorn

Jag vet inte om detta är mer klargörande eller inte, men den centrala biten här är tid och exponentiell tillväxt, jag ska i alla fall göra ett försök:
Stockfish är ett datorprogram och som alla andra datorprogram så ger det identisk utdata oavsett vilken maskin det körs på.

Varför producerar då Stockfish två olika varianter? Det hela har att göra med tid. Sesse som är en s.k. superdator (en mycket kraftfull processor, vilket är den enhet på datorn som utför beräkningar) kan utföra många gånger fler uträkningar på en given tidsrymd än den processor som chess24 har tillgång till. Om man bara ger chess24s dator tillräckligt med tid så kommer den alltså att komma fram till samma värdering som Sesse.

LNO1
Medlem
#308 Skrivet: 17 Nov 2018 18:22

Citerar: sture_lindberg, #296:
Som i alla fall visar på att Magnus spelar på vinst

Jag kan ha missuppfattat men var det inte så att Magnus har sagt på presskonferensen att han helt enkelt inte såg någon annan utväg?

Men jag har aldrig tvivlat på Magnus fighting spirit.

sture_lindberg
Medlem
#309 Skrivet: 17 Nov 2018 19:21

Citerar: LNO1, #308:
Jag kan ha missuppfattat men var det inte så att Magnus har sagt på presskonferensen att han helt enkelt inte såg någon annan utväg?

Finns väl andra utvägar än att spela på vinst.
Spela på remi är en annan utväg.Som alltså Magnus inte gjorde i detta parti.

Han tog en risk kan man säga och det var därför nära att han förlorade partiet.
Men hans slutspel räddade ju partiet tack och lov I en förlustställning dessutom.

quasparovv
Medlem
#310 Skrivet: 17 Nov 2018 19:37

Magnus gav pjäs för tre bönder eftersom han tyckte det var bästa chansen att hålla remi. Motorerna föreslog sf1 istället men det är ett omänskligt sätt att försöka hålla remi på där Caruana får löparpar och merbonde. Givetvis insåg Magnus att han hade obefintliga vinstchanser i ställningen som uppkom med löpare och fyra bönder mot springare, löpare och två bönder. Likaså Caruana. Det är ändå en VM-match vi talar om. Man kan inte bestämma sig för att "spela på vinst" från en sämre ställning och tro att man ska komma undan med det.

LNO1
Medlem
#311 Skrivet: 17 Nov 2018 19:39

Citerar: sture_lindberg, #309:
Finns väl andra utvägar än att spela på vinst.

Menar du att vit stod lika? Det är du nog ensam om. Detta var alltså den enda utvägen som Magnus såg och det var allt annat än ett vinstförsök. Det fanns dock bättre försvar enligt den mer eller mindre obegripliga datorn...
Bra parti var det i alla fall och en bra prestation av båda spelarna.
https://www.youtube.com/watch?v=jBq84QqX7oo

LNO1
Medlem
#312 Skrivet: 17 Nov 2018 19:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: quasparovv, #310:
Magnus gav pjäs för tre bönder eftersom han tyckte det var bästa chansen att hålla remi

Tack quasparovv för klargörandet! Personliga preferenser har inget med analys av schackställningar att göra!

sture_lindberg
Medlem
#313 Skrivet: 17 Nov 2018 19:47

Hur som helst var det mycket bra gjort av Magnus att hålla remi.Eller har ni andra åsikter där också ? =)

LNO1
Medlem
#314 Skrivet: 17 Nov 2018 19:53 - Redigerad av: LNO1

Jag tycker Caruana också spelade bra... men som svar på din fråga, om du läser mina inlägg så kan du se att din fråga redan är besvarad:
Citerar: LNO1, #311:
Bra parti var det i alla fall och en bra prestation av båda spelarna.

sture_lindberg
Medlem
#315 Skrivet: 17 Nov 2018 20:01

Jo Magnus räddade ju en förlustställning Då det finns vinst för Caruana i ställningen. Så nog var det i första hand Magnus som borde hyllas

Ok Caruana spelade ju bra han med som lyckades NÄSTAN vinna.

timmy
Medlem
#316 Skrivet: 17 Nov 2018 20:12

Om det inte är en solklar förlustställning så är det väl inget att rädda?! Behöver man djupa datorsimuleringar för att ens hitta vinsten och varken Carlsen eller några andra stormästare inte är i närheten av att hitta den kombinationen så är det väl tveksamt om det var en förlustställning? Rent filosofiskt...

För övrigt undrar jag om ni sett Caruana i snabb och blixt? Ser ju själv att han är sämre rankad än exempelvis Karjakin. Är han mycket sämre eller har han spelat färre sådana turneringar?

LNO1
Medlem
#317 Skrivet: 17 Nov 2018 20:13 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #315:
Så nog var det i första hand Magnus som borde hyllas

Du får gärna hylla Magnus hur mycket som helst, men jag är inte så säker på att han skulle uppskatta det

Magnus sa något mycket klokt på presskonferensen (där en mycket viktig del av hans uttalande inte vidarerapporterades i medias rubriker) där han tillfrågades vem av gångna tiders spelare som var hans favoritspelare:

"Jag är inte rätt person att fråga om detta då jag inte har några idoler Jag imponeras av vad människor kan göra ibland, men det betyder inte nödvändigtvis att jag ser upp till dem som personer. Med tanke på detta måste jag nog säga att min favoritspelare är jag själv för 3-4 år sedan."

Detta slaktades sedan ner av media till den sista meningen då hela andemeningen av hans uttalande gick förlorat. Det är ingen vacker värld vi har skapat åt oss själva.

LNO1
Medlem
#318 Skrivet: 17 Nov 2018 20:16

Citerar: timmy, #316:
För övrigt undrar jag om ni sett Caruana i snabb och blixt?

Magnus är storfavorit i de disciplinerna, men jag blir alltmer övertygad om att vi inte kommer att komma dit.

LNO1
Medlem
#319 Skrivet: 17 Nov 2018 20:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: timmy, #316:
Behöver man djupa datorsimuleringar för att ens hitta vinsten och varken Carlsen eller några andra stormästare inte är i närheten av att hitta den kombinationen så är det väl tveksamt om det var en förlustställning? Rent filosofiskt...

Ja det är en mycket intressant tanke. Carlsen, Caruana, Svidler, Grischuck, m fl. såg inte vinstvägen, endast Stockfish på Sesse hann gå igenom tillräckligt många permutationer för att hitta vinsten, MEN Stockfish har ingen aning om vad en vinst är för något, den ger endast statistiska värderingar på dessa permutationer. den enda intelligens SF har är den vi attribuerar den. Om vi människor inte kan hitta vinsten finns det ingen vinst kan vi då säga, eftersom SF inte har något medvetande. Ian Rogers försökte förklara för Magnus vad Sesse såg men misslyckades tydligen.

Vi kanske ska tänka oss för både en och två gånger innan vi låter oss tro att maskinerna besitter något slags medvetande, och vi ska kanske akta oss för att binda upp oss alltför mycket till dem och göra dem till någon slags "husgudar".

sture_lindberg
Medlem
#320 Skrivet: 17 Nov 2018 20:42

Citerar: LNO1, #317:
Du får gärna hylla Magnus hur mycket som helst, men jag är inte så säker på att han skulle uppskatta det

jag tyckte han hur som haver spelade ett fantastiskt försvarsspel i partiet

.
Citerar: LNO1, #318:
Magnus är storfavorit i de disciplinerna, men jag blir alltmer övertygad om att vi inte kommer att komma dit.

Om Magnus så VILL så blir det nog 6-6 och då blir det snabbpartier ja.Men frågan är;Kommer Magnus att försöka att avgöra INNAN snabbschacket ? Jag tror inte det..Men men,.,Inte omöjligt..

LNO1
Medlem
#321 Skrivet: 17 Nov 2018 20:45

Citerar: sture_lindberg, #320:
Om Magnus så VILL

Detta är inte menat som någon förolämpning mot dig, men tror du verkligen på detta själv, att Magnus helt enkelt bestämmer hur det ska gå? I så fall är han ju dummare än tåget, för då kunde han ju bestämma sig för att punktera matchen direkt och inte utsätta oss för en massa onödigt tittande och spekulerande.

sture_lindberg
Medlem
#322 Skrivet: 17 Nov 2018 20:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej men om han spelar hårt på vinst så är det ju samtidigt en risk för honom.
Frågan är alltså om han vill utsätta sej för den risken eller inte..Förstår du nu då vad jag menar ?

timmy
Medlem
#323 Skrivet: 17 Nov 2018 21:00

Samma sak med Caruana då förstås om han vill spela på vinst och riskera att förlora...

sture_lindberg
Medlem
#324 Skrivet: 17 Nov 2018 21:21

Inte riktigt samma sak nej

Vid 6-6 så blir det ju snabbschack som avgör.Där alltså Magnus är storfavorit.

Så Caruana måste ju nästan försöka att vinna ett parti innan dessa snabbpartier.
Vilket inte Magnus behöver enligt mej.

sture_lindberg
Medlem
#325 Skrivet: 17 Nov 2018 21:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #318:
Magnus är storfavorit i de disciplinerna,

Här skriver du ju själv att Magnus är storfavorit i snabb och blixtschack.

Och så här skrev jag ;Men frågan är;Kommer Magnus att försöka att avgöra INNAN snabbschacket ?
Jag skrev FÖRSÖKA och inte att han bara kunde gå in och avgöra hur som helst.
Så du har helt enkelt läst mitt svar fel.

PeterTrsavec
Medlem
#326 Skrivet: 17 Nov 2018 21:30

Det var en intervju med Kramnik kring VM upplägget och spelarna. Han gillade inte upplägget med endast 12 partier och han tyckte att Caruna måste visa mera om han ska ha någon chans. Detta upplägg passar Carlsen, kommer avgöra i snabbschackspartierna.

sture_lindberg
Medlem
#327 Skrivet: 17 Nov 2018 21:40

Citerar: PeterTrsavec, #326:
Detta upplägg passar Carlsen, kommer avgöra i snabbschackspartierna.

Jo det tror jag också.

LNO1
Medlem
#328 Skrivet: 18 Nov 2018 18:08

Det verkar som om svart är välpreppad även idag

LNO1
Medlem
#329 Skrivet: 18 Nov 2018 18:15

Oavsett resultat idag hoppas jag att Fabiano spelar öppet sicilianskt och vinner nästa parti (förutsatt att Magnus spelar c5 förstås.)

LNO1
Medlem
#330 Skrivet: 18 Nov 2018 18:40

Såg ett radikalt förslag på chess24 chatten idag som jag tyckte var bra istället för särspel med snabb och blixt. Vid oavgjort så lämnas titeln vakant. Sen kan ju de två bästa från kandidatturneringen spela en ny VM-match. Vad tycker ni om det förslaget?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.