Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#31 Skrivet: 31 Aug 2018 13:21

Citerar: sture_lindberg, #28:
Jag skulle i alla fall inte gå ut offentligt och skriva att jag höll på ett lag och hoppades på ett helt annat lag.Ganska så meningslöst påstående enligt mej.Och rätt så fegt,Att då få "rätt" hur det än kommer att gå- Att alltså helgardera sig på det viset.

Huruvida det verkligen är meningslöst och fegt att ange olika alternativ för vad man tror respektive vad man hoppas är ett ämne i sig, och kan dra iväg med diskussionen ut till oändligheten.

Men jag tycker mig läsa i trådskaparens ganska så liberala tillåtande förklaring i #1 att en sådan uppdelning torde rymmas inom diskussionen, att det är fritt fram för detta.

Citerar: LNO1, #1:

Rubriken säger allt. Fritt fram att spekulera, gissa, ha fel åsikter m.m.

För egen del har jag också olika svar på för vad jag tror på och hoppas.
Jag hoppas en aning mer på Carlsen, men har ingen aning om vad jag skall tro om kampen, och jag ser inget fegt i det uttalandet.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 31 Aug 2018 16:22

Citerar: gubbengrå, #31:
Jag hoppas en aning mer på Carlsen, men har ingen aning om vad jag skall tro om kampen, och jag ser inget fegt i det uttalandet.

Nej men varför då överhuvud taget skriva din kommentar ?
En aning meningslös kan tyckas. Och helt intetsägande.

peking011
Medlem
#33 Skrivet: 31 Aug 2018 16:25

Sluta spela besserwisser hela tiden.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 31 Aug 2018 16:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Visst.
Men tips som är helgarderade är i princip ointressanta ändå.

Låt oss nu gå vidare.

LNO1
Medlem
#35 Skrivet: 31 Aug 2018 19:13 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #30:
Nej men man behöver inte gå ut med det offentligt .
Man kan hålla sådana "tips" för sej själv då de är helt meningslösa.
Antingen får man rätt därför man tippat rätt :eller också får man rätt därför man gillar att den andra vinner..Larvigt ju.

För att reda ut så att inga missförstånd behöver uppkomma i tråden i framtiden: Det var inte trådskaparens ambition att skapa en tipstråd, sådana brukar du sköta alldeles utmärkt Sture.

Denna tråd var heller inte avsedd, även om den säkert kan användas som sådan, att ge vad man skulle kunna kalla för "bragging rights", alltså för att påpeka "vad var det jag sa?" etc. Jag tror heller inte att någon har skrivit med den avsikten.

För mig som trådskapare är det helt OK att tro att Carlsen vinner men hoppas att Caruna vinner, det finns som många redan påpekat ingen motsättning i det, det är i själva verket ett mycket vanligt fenomen inom alla slags sporter, så även inom schacket.

Med hopp om en saklig och lugn diskussion inom detta trådämne.

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 31 Aug 2018 19:18

Citerar: Vert, #5:
Dessutom tror jag att det på längre sikt kan gynna såväl schacket som helhet som Carlsen personligen att Carlsen förlorar. Varför tror jag att det gynnar schacket som helhet om Carlsen förlorar? Därför att schackintresset, som väl för all del inte är så stort som jag skulle önska hur som helst, förmodligen gynnas av att det faktiskt upplevs finnas en kamp om VM-titeln. Om en och samma spelare abonnerar på titeln kanske en VM-match inte känns lika lockande och spännande som om det finns en handfull spelare som har en rimlig chans på titeln.

Jag tycker din utmärkta analys i sin helhet förtjänade något mer genmäle än det ganska magra som hittills getts. Du ger en alldeles utmärkt motivation till varför du håller på Caruana och som jag kan skriva under på till fullo.

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 31 Aug 2018 19:20

Citerar: gubbengrå, #31:
Jag hoppas en aning mer på Carlsen

Här hade jag hoppats på ett litet mer utömmande svar på frågan, du har visserligen svarat på vem du hoppas på, men utelämnat varför du hoppas på Carlsen

LNO1
Medlem
#38 Skrivet: 31 Aug 2018 19:33

Nu ska jag försöka ge svar till er alla som säger att Carlsen är den starkare spelaren. På rak arm tror jag att jag med viss säkerhet att Carlsen inte placerat sig före Caruana i någon av de turneringar i klassiskt schack som spelats under året. Det har blivit allt svårare för Carlsen att vinna på sitt karaktäristiska sätt, visst, han gnetade ut en Karjakin fullständigt ur form och han vann ett synnerligen remiaktigt slutspel mot en likaledes om än inte så allvarligt ur form varandes Nakamura. Men faktum är att MC har haft otroligt svårt att vinna partier i klassiskt schack, något som visade sig i partiet mot Caruana häromsistens, här hade MC varit tvungen att hitta det absolut bästa draget i ställningen för att vinna, och se då gick det inte så bra.

Caruana är förstås en allround spelare som alla är i världseliten, men man ska också komma ihåg att Caruana inte bara är med i världseliten, han tillhör yppersta världseliten, till skillnad från Karjakin som vi inte ens med bästa vilja hade kunnat placera på topp 3 i världen. I Caruana får MC en formidabel motståndare med som jag förmodar en liten större hunger på titeln än vad Magnus har.

gubbengrå
Medlem
#39 Skrivet: 31 Aug 2018 19:44

Citerar: LNO1, #37:
Här hade jag hoppats på ett litet mer utömmande svar på frågan,

Tyvärr, mitt knappa favoriserande av Carlsen kan knappast motiveras som något annat än et godtycklighet. Jag är mer "bekant" med honom, och jag har råkat bli mer imponerad bli mer imponerad av hans prestationer, (utan att säkert kunna underbygga en tes om Carlsen verkligen är mer imponerande)

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 31 Aug 2018 19:46

Citerar: LNO1, #38:
På rak arm tror jag att jag med viss säkerhet att Carlsen inte placerat sig före Caruana i någon av de turneringar i klassiskt schack som spelats under året.

Det är dock en väldigt stor skillnad mellan en turnering där alla möter alla ,än en match mellan bara 2 spelare som spelar först till 6 poäng.

Detta måste naturligtvis beaktas.Och där har Magnus ingen som kommer ens i närheten.Han har vunnit 2 VM-matcher mot Anand och 1 mot Karjakin.Och flera matchsegrar kommer..Det kommer du bli varse om. Där är jag helt övertygad.

Saudade
Medlem
#41 Skrivet: 31 Aug 2018 19:49

Citerar: LNO1, #38:
I Caruana får MC en formidabel motståndare med som jag förmodar en liten större hunger på titeln än vad Magnus har.

Och betydligt mindre erfarenhet av matchspel

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 31 Aug 2018 20:22 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo en avgörande väsentlig skillnad.

Vert
Medlem
#43 Skrivet: 31 Aug 2018 20:46

Citerar: LNO1, #36:
Jag tycker din utmärkta analys i sin helhet förtjänade något mer genmäle än det ganska magra som hittills getts.

Välkommen till sO, där pekpinnar, kivande och munhuggande tycks locka många medlemmar (eller vissa, eller enstaka, eller åtminstone en) mer än ett kultiverat meningsutbyte. Att man inte lär sig...

Jag tycker att Saudade har en mycket god poäng när hen nämner att Carlsen har större erfarenhet av matchspel. Den erfarenheten ska givetvis inte föraktas, och frågan är om Caruanas (som vissa av oss förmodar) större hunger kan uppväga detta. Mitt intryck är att Caruana har en lite mer "vetenskaplig" inställning till schacket och jag misstänker att hans schackliga förberedelser kommer att vara mer omfattande (även om skillnaden säkert är hårfin).

Carlsen kan förmodligen - i egenskap av sin mer renodlade talang och en spelstil som inte på samma sätt bygger på att utnyttja teoretiska fördelar från öppningen - ha en något lugnare/mindre intensiv uppladdning och kanske kommer mer utvilad till matchen.

Utan att göra några som helst jämförelser i övrigt så har jag själv märkt någon gång att jag - efter att ha laddat upp inför ett SM med ytterst omfattande teori- och kombinationsstudier - närmast var schacktrött när turneringen började, vilket avspeglade sig i ett dåligt resultat. Jag tror väl egentligen inte att världseliten har samma problem som undertecknad, glad amatör, men det är kanske inte helt orimligt att han i sin entusiasm är "överladdad" och att det kan få effekt på spelet.

Som helhet tror jag alltså (som jag har nämnt tidigare) att Carlsen till slut vinner, men jag hoppas (som jag också har nämnt tidigare, vilket uppenbarligen är svårt att hantera för vissa) att jag har fel.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 31 Aug 2018 20:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #43:
Som helhet tror jag alltså (som jag har nämnt tidigare) att Carlsen till slut vinner,

Det är du inte ensam om .De flesta tror nog på vinst för Magnus. Han är ju klart bättre.Speciellt i matchspel.

greenberry
Medlem
#45 Skrivet: 31 Aug 2018 21:05

Citerar: peking011, #33:
Sluta spela besserwisser hela tiden.

Why not make your vote in the thread "Mr. know it all"........The competition ends the 9th of september.

LNO1
Medlem
#46 Skrivet: 31 Aug 2018 22:57 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #44:
Han är ju klart bättre.Speciellt i matchspel.

En klart bättre spelare borde ha åtminstone 100 poäng mer i ELO, det tycker jag borde vara något slags minimum för att påstå att någon är klart bättre. F.n skiljer det 11 ratingpoäng, för lite för att jag skulle kunna säga att någon är klart bättre än den andra.

Hur många matcher har vi sett Caruana i? Jag har då inte sett honom i någon och kan därför inte avgöra vem av dem som är bäst i matchspel. När Kramnik besegrade Kasparov så var det enda minnesvärda Kramnik hade presterat i den grenen dessförinnan att han förlorat en match mot Shirov.

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 31 Aug 2018 23:07

Citerar: gubbengrå, #39:
Tyvärr, mitt knappa favoriserande av Carlsen kan knappast motiveras som något annat än et godtycklighet. Jag är mer "bekant" med honom, och jag har råkat bli mer imponerad bli mer imponerad av hans prestationer, (utan att säkert kunna underbygga en tes om Carlsen verkligen är mer imponerande)

Man tackar för ett ärligt och rättframt svar!

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 31 Aug 2018 23:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #46:
En klart bättre spelare borde ha åtminstone 100 poäng mer i ELO,

Ok vi får lov att vänta på slutresultatet DÅ om inte annat kommer du att hålla med mej

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 31 Aug 2018 23:12

Jag tänker då inte vänta till slutresultatet med att spekulera vidare, men nöjer mig med vad som sagts i frågan om vem som är klart bäst.

LNO1
Medlem
#50 Skrivet: 31 Aug 2018 23:22 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #43:
Mitt intryck är att Caruana har en lite mer "vetenskaplig" inställning till schacket och jag misstänker att hans schackliga förberedelser kommer att vara mer omfattande (även om skillnaden säkert är hårfin).

Det som är kul med denna match på förhand är att det är två stilar som möts. Utgången torde vara helt oviss, jag tror att bookmakers är ute och cyklar fullständigt med oddsen.

Det är också det som gör att jag tror att detta är sista chansen för att matchformatet skall leva vidare i sin nuvarande form. Om det blir den spännande match vi alla hoppas på, med många intressanta partier, så kanske nuvarande format överlever. Om det blir en remifest som sist, eller den i mitt tycke urtråkiga matchen Anand - Gelfand så börjar mitt intresse svalna betänkligt och jag kanske väljer att titta på sammandrag istället för att följa det live.

Om inte Carlsen - Caruana kan tjäna som garanter för kamp så vet inte jag vad som ska till för att få VM-matcherna mer livfulla.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 31 Aug 2018 23:30

Citerar: LNO1, #50:
Utgången torde vara helt oviss, jag tror att bookmakers är ute och cyklar fullständigt med oddsen.

jag bara måste undra vad du har för belägg för detta konstaterande ?

vad då "oviss" ?

Och vad är oddsen just nu ? kan du ge oss dom ?

mugabe
Medlem
#52 Skrivet: 31 Aug 2018 23:50

...att titta på sammandrag istället för att följa det live. Om inte Carlsen - Caruana kan tjäna som garanter för kamp så vet inte jag vad som ska till för att få VM-matcherna mer livfulla.

Klassiskt schack är ingen publiksport. Det går inte att göra en 40-minuterslutare av en av deltagarna till något intressant. Ge dem en (1) timme var, totalt, med 10s-tillägg. Snabbschack är kul att se. Som någon sa (agadmator på YouTube, tror jag), så är det ändå sällan man upptäcker ett annat drag efter 20 minuters betänketid än det man tänkte på efter 2.

Argument om att det inte blir "de bästa partierna" med "de bästa dragen" om man har kortare betänketid faller ju lite i och med att datorerna oftast har de bästa dragen efter mindre än nån minut.

Det är lite som golf, som är intressant när det väl händer något. Medan någon står och måttar kan man klippa till någon annan som puttar. Är det bara två spelare på banan blir det dock olidligt segt att följa,

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 31 Aug 2018 23:55

Citerar: sture_lindberg, #51:
kan du ge oss dom ?

Nej, ta reda på det själv, de ändras ju hela tiden.

LNO1
Medlem
#54 Skrivet: 31 Aug 2018 23:57 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #51:
vad då "oviss" ?

Har det inte framgått med all önskvärd tydlighet att jag håller Caruana som knapp favorit och därmed anser att utgången är oviss? Det kan hända att jag har fel åsikt i denna fråga, men som jag skrev i inledningsinlägget, i den här tråden är det tillåtet att ha felaktiga åsikter.

Disclaimer: De åsikter som jag nu och framgent kommer att skriva i denna och i andra trådar är helt och hållet mina egna och kan därför vara felaktiga.

LNO1
Medlem
#55 Skrivet: 1 Sep 2018 00:02

Citerar: mugabe, #52:
Är det bara två spelare på banan blir det dock olidligt segt att följa,

Är det bara ett spännande parti så har jag absolut svårt att inte ryckas med, än roligare blir det om man är flera och kanske analyserar blint eller med bräde.

mugabe
Medlem
#56 Skrivet: 1 Sep 2018 00:47

Citerar: LNO1, #55:
Är det bara ett spännande parti så har jag absolut svårt att inte ryckas med, än roligare blir det om man är flera och kanske analyserar blint eller med bräde.

Förvisso, och jag brukar också hänga med, men jag skulle uppskatta om man slapp dessa 20-40-minuterspauser vid drag 41 (31? Carlsen brukar inte heller ha koll!) Tidskontrollen borde kunna tajtas till, så att det fortsätter i bra stil. Ville jag se cricket skulle jag kolla på cricket

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 1 Sep 2018 01:30

Citerar: LNO1, #53:
Nej, ta reda på det själv, de ändras ju hela tiden.

Ok det var ju du som nämnde odds först här:
jag tror att bookmakers är ute och cyklar fullständigt med oddsen.

Då borde du ju också veta hur oddsen är just nu..

varför vill du inte nämna dom ?

mugabe
Medlem
#58 Skrivet: 1 Sep 2018 01:51

Oddsen ligger kring 1.30-1.40 för Carlsen som vinnare och runt 3.00-3.40 för Caruana, om man nu inte har Google på sitt Internet.

TBchess
Medlem
#59 Skrivet: 1 Sep 2018 01:59

Odds 180901

Mästare: Carlsen-Caruana
Betway: 1,36-3,00
Bet365: 1,30-3,40
Unibet: 1,30-3,40
Bwin: 1,40-3,00
Marathonbet: 1,30-3,74

Matchutgång: Carlsen-Oavgjort-Caruana
Betway: ---
Bet365: 1,57-5,40-3,60
Unibet: 1,40-5,50-4,40
Bwin: 1,60-5,50,3,60
Marathonbet: 1,55-5,55-4,50

Skulle jag spela skulle jag nog satsa på Caruana...inte för att jag tror att han vinner, utan för att jag tror han har större vinstchans än vad oddsen ger (dvs jag tycker det är bra odds på honom som vinnare).

LNO1
Medlem
#60 Skrivet: 1 Sep 2018 02:24

Oj, vad jag verkar ensam om att tro på Caruana

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.