Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM - Matchen Carlsen - Caruana Vem håller ni på och varför?
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 29 Aug 2018 19:50

Rubriken säger allt. Fritt fram att spekulera, gissa, ha fel åsikter m.m.
Jag inleder med att jag både hejar på och tror att Caruana kommer att vinna.
Jag ska försöka lista vilka styrkor jag tycker att han har som gör att jag tror på honom.
+ Han är mycket stabil mentalt. Tappar aldrig den mentala balansen, varken i med eller motgång.
+ Han är maximalist, d.v.s han letar alltid efter bästa draget.
+ Han spelar verkligen på vinst när det finns förutsättningar för det och har med rätta ingen
speciell rädsla för att möta Carlsen.

Anledningen till att jag håller på Caruana är dels att ombyte förnöjer och att han alltid spelar intressant schack. Han ger dessutom ett mycket sympatiskt intryck och verkar ha en hög integritet.
De som ser mig som en "landsförrädare" för att jag inte håller på vår nordiske hjälte måste jag göra besvikna, min lokalpatriotism sträcker sig icke utanför Svea Rikes gränser. Icke! Tycker vi nog inte förresten lite till mans att norrmännen vinner lite väl mycket överallt? ;)

Jag ska dessutom försöka ge några av de tvivelsmål jag haft när jag säger att jag tror att Caruana vinner, för det är minsann ett något vågat tips...

1. Magnus är en överjävel på att spela schack.
2. Han vill vinna till varje pris.
3. Han behärskar alla sorters spel .. se punkt 1

men de tre saker jag hittat som talar emot Magnus är:
1 Han har varit världsmästare ett bra tag redan och sådant kan göra t.o.m den mest ambitiöse lite småmätt
efter ett tag
2. Det är första gången han möter en jämbördig motståndare i en VM-Match
3. Han är norrman ;)

Förlåt mig Norge för detta inlägg!

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 29 Aug 2018 20:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tror att Magnus vinner ,kanske med 6,5-4,5
Och min motivation till varför jag tror detta , är att jag tycker han är en klart bättre spelare helt enkelt

.
Citerar: LNO1, #1:
1. Magnus är en överjävel på att spela schack.
2. Han vill vinna till varje pris.
3. Han behärskar alla sorters spel .. se punkt 1

Kunde inte skrivit det bättre själv

Sen vill jag också så klart tillägga Magnus suveräna slutspelsteknik,där jag anser han vara i en klass för sig själv faktiskt.

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 29 Aug 2018 21:29

Magnus verkar vara taggad och i god form, om man ska se till resultatet i Sinquefield Cup. Så även Fabi, även om jag hellre sett en match mellan Mamedyarov och Carlsen.

Det såg ju ut som om Carlsen även fått korn på hur man kommer åt Caruanas ryska försvar, vilket kan skapa lite oro i Fabiano-lägret. Kan bli intressant i november.

Jag håller på Carlsen. Gillar att han spelar ut partierna, och inte fegar med stormästarremier i oklara ställningar. Kolla bara på hur han mosade Nakamura ur en remiställning häromdan.

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 29 Aug 2018 21:32

Citerar: mugabe, #3:
Jag håller på Carlsen. Gillar att han spelar ut partierna, och inte fegar med stormästarremier i oklara ställningar. Kolla bara på hur han mosade Nakamura ur en remiställning häromdan.

Jo han är suverän att hitta det där lilla extra i "remiställningar "
Där har han inte sin like som jag ser det.

Vert
Medlem
#5 Skrivet: 29 Aug 2018 23:00 - Redigerad av: Vert

Jag tror att Carlsen vinner till slut, men kanske först i särspelet, där han, kanske mer än i "klassiskt" schack, saknar överman. (Jag hoppas dock att det avgörs redan under "ordinarie tid" eftersom jag inte tycker att en VM-titel i "klassiskt" schack ska tilldelas den bästa snabbschackspelaren.)

Landsförrädare eller inte hoppas jag emellertid att Caruana vinner. Utöver att hans spelstil tilltalar mig mer är jag också lite trött på Carlsen. Jag tror också att Caruana har bättre chans än någon tidigare utmanare att slå Carlsen; Unibets odds, som indikerar att sannolikheten att Carlsen vinner är ungefär 72 procent, känns helt felaktiga, för så stor tror jag inte att sannolikheten är.

Dessutom tror jag att det på längre sikt kan gynna såväl schacket som helhet som Carlsen personligen att Carlsen förlorar. Varför tror jag att det gynnar schacket som helhet om Carlsen förlorar? Därför att schackintresset, som väl för all del inte är så stort som jag skulle önska hur som helst, förmodligen gynnas av att det faktiskt upplevs finnas en kamp om VM-titeln. Om en och samma spelare abonnerar på titeln kanske en VM-match inte känns lika lockande och spännande som om det finns en handfull spelare som har en rimlig chans på titeln.

Varför tror jag att det gynnar Carlsen om Carlsen förlorar? Carlsen har, relativt sina motståndare, tappat i spelstyrka de senaste åren. Detta beror emellertid givetvis inte på att han faktiskt har blivit en sämre schackspelare, utan snarare - enligt min uppfattning - på att de andra spelarna har blivit bättre, lärt sig att spela mot och neutralisera Carlsen i större utsträckning och kanske också en viss mättnadskänsla från Carlsens sida. Jag tror att det skulle gynna Carlsen att åka på en liten "näsbränna", att han skulle reta sig på förlusten och bli mer motiverad att åter nå sin tidigare höga nivå.

(Innan någon invänder mot mitt påstående om att Carlsen, relativt sina motståndare, har blivit sämre: jo, han har faktiskt det. Elo-systemet mäter enligt Wikipedia - som bekant? - "the relative skill levels of players in zero-sum games such as chess", dvs. att en spelares Elo-försprång minskar kan inte tolkas på något annat sätt än att hens relativa överlägsenhet har minskat. Eftersom Carlsen stadigt har tappat Elo-poäng de senaste åren och nu inte ligger mer än tiotalet poäng före sina närmaste konkurrenter kan utvecklingen inte tolkas på annat sätt än att några av de andra har närmat sig honom kraftigt.)

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 29 Aug 2018 23:23

Citerar: Vert, #5:
Jag tror att Carlsen vinner till slut, men kanske först i särspelet, där han, kanske mer än i "klassiskt" schack, saknar överman. (Jag hoppas dock att det avgörs redan under "ordinarie tid" eftersom jag inte tycker att en VM-titel i "klassiskt" schack ska tilldelas den bästa snabbschackspelaren.)

Landsförrädare eller inte hoppas jag emellertid att Caruana vinner.

Det var en riktig helgardering.

"Hoppas på att Caruana vinner men tror att Carlsen vinner"

No more coments about it

Multi_Chess
Medlem
#7 Skrivet: 29 Aug 2018 23:26

Carlsen - Caruana 25 aug 1/2-1/2
Ett parti med den s.k. "drakvarianten" där vit gör 0-0-0 istället för 0-0 mot svart 0-0.
En variant som inte är så vanlig. Oftast ser man kort mot kort.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 30 Aug 2018 00:34

Citerar: Multi_Chess, #7:
Carlsen - Caruana 25 aug 1/2-1/2
Ett parti med den s.k. "drakvarianten" där vit gör 0-0-0 istället för 0-0 mot svart 0-0.
En variant som inte är så vanlig. Oftast ser man kort mot kort.

Och vad säger det?Om VM-matchen.

Saudade
Medlem
#9 Skrivet: 30 Aug 2018 06:18

Carlsen vinner för att han är i grunden är bättre. Jag tror han vill spela en bättre match än den mot Karjakin så jag tror nog han är motiverad också.

DcGolen
Medlem
#10 Skrivet: 30 Aug 2018 12:14

Jag tror Carlsen lär sig massor olika bra sätt på "sid och sid, in och ut". Han är bra spelare än vad han har lär sig förlora, betyder han kan hittar vad kan bra drag på nästa motståndare.

Skolschack
Medlem
#11 Skrivet: 30 Aug 2018 12:56

Jag som schacklärare för juniorer vet att alla mina elever håller på Carlsen.
Jag kommer att visa och kommentera dem på lektionerna.
Men jag håller med både:
Citerar: Vert, #5:
Jag tror att det skulle gynna Carlsen att åka på en liten "näsbränna", att han skulle reta sig på förlusten och bli mer motiverad att åter nå sin tidigare höga nivå.

och
Citerar: sture_lindberg, #4:

Jo han är suverän att hitta det där lilla extra i "remiställningar "
Där har han inte sin like som jag ser det.

Caruana skulle som världsmästare representera lite mer attackspel än vad
Carlsen visar.

Så, för det allmänna schackets skull och för mina juniorer hoppas jag:
Caruana blir världsmästare och Carlsen återtar titeln vid nästa tillfälle.
Denna gång med mer attack i spelet.

Jag håller alltså på Caruana men tror att Carlsen vinner.

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 30 Aug 2018 13:20 - Redigerad av: LNO1

Det tycks vara fler än jag trodde som hejar på Caruana även om de flesta tror att Carlsen är bättre. Nåja det är kanske inte så svårt att förstå, en genomtrevlig kille med en mycket intressant spelstil. Vem som är bäst när VM-Matchen går får framtiden utvisa.

Så länge kan vi titta lite på Caruanas spel från särspelet mot remigneten So. So ska han tas... https://youtu.be/pRhrW_Q2TVM?t=4732

Vert
Medlem
#13 Skrivet: 30 Aug 2018 13:59

Citerar: sture_lindberg, #6:
Det var en riktig helgardering.

"Hoppas på att Caruana vinner men tror att Carlsen vinner"

Du menar att du inte förstår skillnaden mellan att tro och att hoppas? Att man kan hoppas en sak men tro en annan? Okej, då förstår jag.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 30 Aug 2018 17:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo jag är kapabel att förstå skillnaden,lovar dej ...

Men när man skriver som du gör kan man ju efteråt ALLTID tycka att man fick rätt..
Vinner alltså Magnus så kan du anse att du tippade alldeles rätt.
Vinner Caruana däremot så tycker du att du hopades på honom och då blir du nöjd då också

Eller man kan formulera det också så här ;Jag tycker det kan vara lite fegt att hoppas på den ena och tro på den andra.

Och detta kallar jag alltså helgardering

Men ingen stor sak. Helgardering är ju alltid ett säkert tips

Saudade
Medlem
#15 Skrivet: 30 Aug 2018 18:48

Citerar: sture_lindberg, #14:
Jag tycker det kan vara lite fegt att hoppas på den ena och tro på den andra

Jaha, så vem tror du vinner när Sverige och Tyskland spelar fotboll då? Och vilka hoppas du vinner?

greenberry
Medlem
#16 Skrivet: 30 Aug 2018 18:53 - Redigerad av: greenberry

I believe and hoping Sture wins..........Jag tror och hoppas Sture vinner.
Eftersom han helgarderat ar det ett sakert kort.

tana
Medlem
#17 Skrivet: 30 Aug 2018 21:50

ller man kan formulera det också så här ;Jag tycker det kan vara lite fegt att hoppas på den ena och tro på den andra.

Och detta kallar jag alltså helgardering

Och det gör inte jag. Ingenstans, varken i tips-, trav-, eller några andra vadslagningskuponger har jag sett garderingsalternativ: "Hoppas". Man tippar något, garderar med något annat och utöver garderingen kan man innerligt hoppas på något.
(Hoppas jag har uppfattat saken rätt. Nu har jag helgarderat Sture?)

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 30 Aug 2018 21:51

Citerar: greenberry, #16:
Eftersom han helgarderat ar det ett sakert kort

So right

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 30 Aug 2018 21:53

Citerar: tana, #17:
eller några andra vadslagningskuponger har jag sett garderingsalternativ: "Hoppas".

Nej just det ,därför jag undrar varför han över huvud taget nämner det ordet.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 30 Aug 2018 21:56

Citerar: Saudade, #15:
Jaha, så vem tror du vinner när Sverige och Tyskland spelar fotboll då? Och vilka hoppas du vinner?

Om jag skulle satsa en peng på Sverige håller jag på Sverige.Skulle jag satsa på Tyskland så håller jag på Tyskland

Men jag skulle aldrig falla mej in att spela på Tyskland och sedan hålla på Sverige.

Vert
Medlem
#21 Skrivet: 30 Aug 2018 22:33

Citerar: sture_lindberg, #20:
Men jag skulle aldrig falla mej in att spela på Tyskland och sedan hålla på Sverige.

Du är en bra märklig man, du. Nåväl, jag fäster inget avseende vid dina åsikter utan fortsätter lugnt att hålla på Caruana men tro att Carlsen vinner.

Det mest intressanta, åtminstone såhär på förhand, är - enligt min uppfattning - huruvida Caruana har för avsikt att spela ryskt mot 1. e4 i VM-matchen. Han har spelat en hel del ryskt på sistone men hamnade under en hel del press i ryskt mot just Carlsen i Sinquefield. Detta berodde kanske inte på öppningen som sådan, men även det faktum att öppningen gav upphov till en mittspelsställning där Carlsen trivdes klart bättre skulle ju kunna skapa en osäkerhet hos Caruana. Ska han fortsätta med ryskt eller är det att utmana ödet? Om han ska byta, vad ska han välja då? Litar han på att de förberedelser han gjort genom att spela ryskt det senaste året är tillräckliga för att hålla Carlsen stången? Det måste vara väldigt svåra frågor att brottas med för Caruana.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 30 Aug 2018 22:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #21:
Det måste vara väldigt svåra frågor att brottas med för Caruana.

Jo troligen alldeles för svåra för honom.

Citerar: Vert, #21:
Du är en bra märklig man, du.

ja jag är hellre märklig än märkvärdig.

Hålla på en och tro att den andra vinner..DÅ är man verkligen märklig annars

Saudade
Medlem
#23 Skrivet: 30 Aug 2018 22:51

[
Citerar: sture_lindberg, #20:
Om jag skulle satsa en peng på Sverige håller jag på Sverige.Skulle jag satsa på Tyskland så håller jag på Tyskland

Det var ju inte det jag frågade.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 31 Aug 2018 00:12

Citerar: Saudade, #15:

Jag tror Sverige vinner om jag tippar att dom vinner så klart,

Vad är det mera att fundera över.

Matts_Chack
Medlem
#25 Skrivet: 31 Aug 2018 01:37

En god vän (rating 2050) mötte en stormästare i simultan så tänkte jag så här:
Jag tror att stormästaren kommer att vinna.
Men jag hoppades att min vän skulle spela sitt livs bästa parti och vinna.
Ett under skulle ske hoppades jag.
Hur det gick. Det blev remi.

Eller man kan formulera det också så här ;Jag tycker det kan vara lite fegt att hoppas på den ena och tro på den andra.

Därmed har vi konstaterat att jag är en fegis

Matts_Chack
Medlem
#26 Skrivet: 31 Aug 2018 01:42

Tro, hopp och kärlek hör ihop men är ändå tre olika saker

Vert
Medlem
#27 Skrivet: 31 Aug 2018 08:22 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #24:
Vad är det mera att fundera över.

Hur skulle du förhålla dig till ett möte i fotboll mellan Djurgården och, låt säga, Real Madrid? Skulle du fortfarande tro/tippa och hoppas på samma lag?

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 31 Aug 2018 12:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Vert, #27:
Skulle du fortfarande tro/tippa och hoppas på samma lag?

Jag skulle i alla fall inte gå ut offentligt och skriva att jag höll på ett lag och hoppades på ett helt annat lag.Ganska så meningslöst påstående enligt mej.Och rätt så fegt,Att då få "rätt" hur det än kommer att gå- Att alltså helgardera sig på det viset.

Vad jag tänkte för mej själv är en helt annan sak.

tana
Medlem
#29 Skrivet: 31 Aug 2018 13:00

Citerar: sture_lindberg, #28:
Att då få "rätt" hur det än kommer att gå- Att alltså helgardera sig på det viset.

Du drar ganska så märkvärdiga slutsatser Sture. Att hoppas på något är inte att tippa på något. Och man får inte "rätt" om förhoppningen går in. Jag spelar V75 varje lördag. Jag tror fast att jag inte vinner men hoppas intensivt på det. Är det helgardering och är jag feg?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 31 Aug 2018 13:13

Nej men man behöver inte gå ut med det offentligt .
Man kan hålla sådana "tips" för sej själv då de är helt meningslösa.
Antingen får man rätt därför man tippat rätt :eller också får man rätt därför man gillar att den andra vinner..Larvigt ju.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 22 . 23 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.