Författare |
Meddelande |
_CK_
Medlem
|
#1 Skrivet: 13 Aug 2018 08:19
Hej!
Jag har länge gått och tänkt att jag skulle vilja lära mig att spela schack "ordentligt"
Har försökt lura med olika vänner för att börja tillsammans men ingen har nappat, så nu får jag helt enkelt göra det själv.
Det jag undrar om är era främsta tips och råd vart jag egentligen ska börja? För tillfället så vet jag alltså inte mycket mer än hur pjäserna rör sig. Jag har läst några artiklar riktade till nybörjare men det börjar bli ganska svårt att sålla bland allt material som finns att tillgå. Att läsa om öppningar, "middlegame", "endgame", "tactics" osv. Blir snabbt överväldigande. Samtidigt känns det som att jag knappt vet vad jag sysslar med när jag bara spelar på chess.com.
Så helt enkelt undrar jag om ni har några bra tips och råd till en total nybörjare som vill bli bättre?
|
tomros
Medlem
|
#2 Skrivet: 13 Aug 2018 08:53
Hej,
Du borde börja med att spela några partier, ser att du varit medlem i 5 år utan att spela, då kan man ju inte bli bättre.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#3 Skrivet: 13 Aug 2018 09:49
Strunta i öppningar, mittspel och slutspel i första läget. Sikta på att se vilka pjäser som står i slag etc.
Vad gäller övningar så finns det ett mycket bra träningsmaterial från Sveriges Schackförbund. Enkla övningar på den nivå man befinner sig.
Jag tror på att gå med i en Schackklubb. Då kan du få hjälp med ditt spel. När du gör ett dåligt drag kan någon hjälpa dig och förklara. Samma sak när du gör bra dra, så kan du få hjälp att motivera varför just det draget är bra.
|
uct2
Medlem
|
#4 Skrivet: 13 Aug 2018 10:17
Var i Sverige bor du, _CK_?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#5 Skrivet: 13 Aug 2018 13:50
Citerar: HSK_Andreas, #3: Jag tror på att gå med i en Schackklubb
Det absolut bästa rådet.
|
Sunep
Medlem
|
#6 Skrivet: 13 Aug 2018 15:34
Schackklubb eller någon av oss medlemmar på din ort, som kan spela "live" med dig är nog 2 bra råd. Var bor du?
|
_CK_
Medlem
|
#7 Skrivet: 14 Aug 2018 16:02
Tack så mycket för svaren!
Jag har faktiskt kollat närliggande schackklubbar. Men delvis känns det lite jobbigt att komma dit som vuxen utan någon erfarenhet, delvis har jag faktiskt ganska ont om tid för att ta mig iväg långt för att spela schack. Jag har en del andra aktiviteter som tar en del tid så jag skulle gärna, åtminstone för tillfället, ha detta som en aktivitet jag jobbar på hemifrån. Men för att svara på frågan så bor jag i Stockholm.
Jag har spelat en del partier, men alla dessa via Chess.com och inte här på SO. Där har jag även läst en del artiklar riktade till nybörjare. Jag har även precis beställt "Logical Chess: Move by Move" av Irving Chernev efter att ha sett den rekomenderad till nybörjare i flera trådar liknande min här.
|
HSK_Andreas
Moderator
|
#8 Skrivet: 14 Aug 2018 20:41
Tids är svårt att göra något åt. Har man den inte så har man inte. Annars tror jag de flesta schackklubbar runt om i Stockholm med glädje tar emot nybörjare, även vuxna. Vi gör det iallafall (HSK_* = Hässelby Schackklubb_*).
Hur den boken är vet jag inte. Kanske bra kanske mindre bra. Jag skulle även rekommendera kombinationsövningar. Det finns en app som heter "Chess Tactics Pro" som ger 2 lätta övningar, 2 medelsvåra och 2 svåra varje dag. Så även en gratisapp som heter "Chess Tactics for Beginners". Jag skulle tro att de ger en hel del. Man ser lättare när pjäser står i slag, egna och motståndarens. Sen lär man sig standardfällor som gaffel, bindning och avdragare. Lycka till.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#9 Skrivet: 14 Aug 2018 21:44
Citerar: HSK_Andreas, #8: Vi gör det iallafall (HSK_* = Hässelby Schackklubb_*).
Även till Kristallen är du hjärterligen välkommen ! Den bästa klubben i stan..
|
_CK_
Medlem
|
#10 Skrivet: 17 Aug 2018 19:53
Ja, tid är alltid ett problem. I framtiden hoppas jag kunna lägga tid på att besöka och kanske bli medlem på en schackklubb, men för tillfället finns inte den tiden tyvärr. Förhoppningsvis ska jag kunna utveckla mitt spel på egen hand ändå.
Jag uppskattar verkligen era inviter, det är väldigt trevligt, och som sagt hoppas jag i framtiden att kunna komma förbi! Tills dess tackar jag så mycket för tipset om Chess Tactics Pro! Den ska jag försöka att göra till en daglig syssla!
|
Saudade
Medlem
|
#11 Skrivet: 17 Aug 2018 21:10
Citerar: HSK_Andreas, #8: Jag skulle även rekommendera kombinationsövningar.
Ja det är det bästa men man får inte glömma att det ska vara roligt och inspirernde. Tycker man det är kul att lära sig spanskt t.ex så ska man göra det. En invändning är förstås att som nybörjare fattar man inte riktigt vad som pågår och då blir det svårt att lära sig också. För en van spelare är det en logisk kedja av drag (nåja, jag fattar sannerligen inte allt) så en drag för dragbok är nog inte så dumt heller.
|
Hammerman
Medlem
|
#12 Skrivet: 25 Aug 2018 08:53
Jag vill oxå lära mig spela Schack! försökt i många år
|
sture_lindberg
Medlem
|
#13 Skrivet: 25 Aug 2018 13:37
Och jag har hållt på i snart 60 år med att lära mej spela schack.
det enda jag har lärt mej är slutspel
|
LuleErik
Medlem
|
#14 Skrivet: 13 Jan 2019 10:22
Träna slutspel, kombinationer, kolla igenom partisamlingar och träningsböcker. Biblioteken har bra böcker på svenska till en början och bra lektioner finns på Youtube tex Saint louis chess club.
Chess tempo har bra taktik träning.
Gör upp ett träningsprogram så att alla delar tränas så du ej bara tränar en viss sak. Gör som Sture och träna Slutspel i början mest tex alla grundläggande slutspel hur man mattar. Sen träna regelbundet kombinationer dagligen tex 15min upp till en timme. Förstå öppningsprinciper och ha som vana att spela mycket och analysera ofta egna partier och jämföra med starka spelare ifrån databas. Förstå varför och repetera och skaffa en repertoar. Läs "Träna schack" med Jesper Hall där får ni bra tips.
Kom ihåg se schack som en livslång hobby där man kan lära hela livet och njuta av dessa möjligheter. Kom ihåg att alla har varit nya och alla spelare gör missar små som grova fel ibland. Se de som bra läroexempel efter man har gått igenom. Försökt alltid förstå och även göra slutsatser varför. När man gör slutsatser kommer man skaffa en bra mönsterigenkänning. Bra spelare ser idéerna och sen räknar de på det efter tidigare erfarenheter.
|
TBchess
Medlem
|
#15 Skrivet: 15 Jan 2019 23:43 - Redigerad av: TBchess
Citerar: sture_lindberg, #13: Och jag har hållt på i snart 60 år med att lära mej spela schack.
Sokrates lär ha sagt "Ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag vet"...detta stämmer verkligen väl in på schacket. 
|