Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack SM i Ronneby
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 1 Jul 2018 12:05

Vi kom ner igår eftersom sonen spelade första ronden. Allting verkar jättebra hittills, rymligt och ljust där vi spelar, bekväma stolar, lugnt i spellokalen och Ronneby är jättetrevligt och välkomnande!

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 2 Jul 2018 11:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Hur går det för er då ? Såg att du var anmäld till klass3-spel.Du missade klass 2 med någon futtig ratingpoäng bara.
Ja nu är du storfavorit att vinna din klass-3 grupp.

Och nu ser jag att du plötsligt spelar i klass 2 ,Hur kan det vara möjligt ? Du har ju inte de 1800 som krävs.

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 2 Jul 2018 21:39

Jag följde partiet Grandelius - Tikkanen live idag. Jäklar, vilken rysare!

Vert
Medlem
#4 Skrivet: 2 Jul 2018 22:02

Det var ett mycket spännande parti. Tikkanen spelade slutspelet bra medan Grandelius gjorde några smärre missar och det räckte för att Tikkanen skulle föra ett väl genomfört parti till seger.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 5 Jul 2018 08:28 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #2:
Och nu ser jag att du plötsligt spelar i klass 2 ,Hur kan det vara möjligt ? Du har ju inte de 1800 som krävs.

Helt riktigt! Jag var beredd på att spela i klass III men Mats Sjödin ringde mig och frågade om jag kunde tänka mig att spela i klass II. Det hela berodde på något problem med antalet deltagare i klass II som jag inte riktigt vet vad det var. Hittills har jag 50% så det går väl hyfsat, men jag spelar parti för parti utan några egentliga ambitioner, dessa överlåter jag åt sonen som f.ö spelade ett jättespännande parti mot Anders Wengholm igår

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 5 Jul 2018 08:50

Jag vill passa på att slå ett slag för Ronneby som semesterort, hit skulle jag kunna tänka mig att åka ner någon sommar och bara njuta av den fina omgivningen.

Vert
Medlem
#7 Skrivet: 5 Jul 2018 09:03

Jag har spelat några SM, men valde bort årets därför att jag tyckte att Ronneby verkade som en lite för liten ort för att man skulle kunna tillbringa en hel vecka där. Det kanske var ett felbeslut...

Jag tittade på partier som LNO1 nämner ovan. Långt och händelserikt, precis som jag är övertygad om att LNO1 tycker att remipartier ska vara! Det av datorn föreslagna (men i partiet missade) 48. Lf6 är ju ett alldeles fantastiskt drag (som tyvärr inte var lika förkrossande ett drag senare).

Annars tycker jag mig ana ett visst mått av kämpaglöd bakom de vita pjäserna - det var väl (tillsammans med första ronden) andra gången remin räddades i ett besvärligt slutspel?

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 5 Jul 2018 09:20 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #7:
Annars tycker jag mig ana ett visst mått av kämpaglöd bakom de vita pjäserna - det var väl (tillsammans med första ronden) andra gången remin räddades i ett besvärligt slutspel?

Axel sa att detta var en helt korrekt analys. Ja vi upptäckte 48.Lf6 när vi kom hem och helt riktigt det kom ett drag försent.

ag har spelat några SM, men valde bort årets därför att jag tyckte att Ronneby verkade som en lite för liten ort för att man skulle kunna tillbringa en hel vecka där. Det kanske var ett felbeslut...

Allt beror ju på vad man har för slags preferenser, gillar man storstadens puls är nog inte Ronneby ett alternativ, men som sagt, det märks att Ronneby är en semesterort för många. Själv föredrar jag småstadens lugna lunk framför storstadens hets och stress men så har man ju kommit lite till åren

P.S Stolarna gick att sitta på i år, det var ju något som stockholmsarrangörerna missade

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 5 Jul 2018 11:25

När vit missade Lf6 i det 48 draget stod sedan svart på +2,6 efter något drag.Svart spelade således rätt dåligt slutspel.

Vert
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jul 2018 17:12

Gårdagens parti mellan Hector och Tikkanen var inte så dumt.

I övrigt noterar jag att arrangören har lyckats få till jämna, fina åttamannagrupper i klass II, III och IV - kul för deltagarna. De enda det är synd om i klassturneringarna är väl stackarna i klass I, grupp 2 som sitter i en förhatlig schweizergrupp.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jul 2018 17:34

Citerar: Vert, #10:
De enda det är synd om i klassturneringarna är väl stackarna i klass I, grupp 2 som sitter i en förhatlig schweizergrupp.

För att dom inte vet riktigt vem dom får möta i god tid ?
Eller syftar du på något annat ?

Vert
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jul 2018 17:36 - Redigerad av: Vert

Ja, och att en stor del av charmen med SM är att man får en av få chanser att spela i en Bergergrupp. Då lär man känna hela gruppen (och dessutom kan man för ett kort ögonblick låtsas att man är halvproffs när man går runt och ser vad konkurrenterna spelar och kan preppa).

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jul 2018 17:47

Håller med dej..

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jul 2018 22:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #9:
När vit missade Lf6 i det 48 draget stod sedan svart på +2,6 efter något drag.Svart spelade således rätt dåligt slutspel.

Nåja innan man dömer spelarna alltför hårt ska man betänka att de båda två var i grav tidsnöd men det kunde du knappast veta när du gjorde ovanstående analys.

Vad menar du med att Anders Wengholm spelar dåligt slutspel förresten? Det är en mycket skicklig spelare. Det var också mycket kul att få vara med i efteranalysen och kunna konstatera hur mycket mer dessa spelare ser jämfört med en 1800-spelare.

F.ö vad en maskin spottar ur sig för siffra kan inte tjäna som ett bedömningsunderlag för en människa, det är inte bara jag som säger det utan flera stormästare. Titta bara hur Yasser Seirawan missar i öppningar, mittspel och slutspel när Ashley visar datorvarianter. Du skriver själv att datorer inte ska förstöra vårt fina spel i din presentation, nu tycker jag visserligen inte att det gör det om man använder dem rätt, men jag kan inte tänka mig något mer trist än att titta på ett parti mellan stockfish och komodo i 120 drag...

Det är just misstagen som gör vårt spel värt att spela

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jul 2018 23:28

Citerar: Vert, #12:
Då lär man känna hela gruppen (och dessutom kan man för ett kort ögonblick låtsas att man är halvproffs när man går runt och ser vad konkurrenterna spelar och kan preppa).

Visst har det sin charm med grupperna, det håller jag verkligen med om. Men trots att jag ser vad de andra spelar tycker jag ändå att det är väldigt vanskligt att preppa när man har ett så litet underlag, men det är bra att preppa ändå även om man inte får in sin prepp, dels känner man att man gjort vad man kunnat för att förbereda sig vilket jag tror kan vara bra rent psykologiskt och dels så finns ju chansen att man lär sig något på kuppen.

Var förresten på Ronneby Brunn och käkade en ypperlig buffé, vildsvin, kyckling, lax etc etc. Ronneby är en alldeles utmärkt ort att hålla ett sådant här evenemang på, speciellt på sommaren. Detta sagt naturligtvis för att få dig att ångra dig ännu mer att du inte åkte hit och spelade

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 6 Jul 2018 00:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #14:
Det är just misstagen som gör vårt spel vär

jag ville bara framhålla att svart stod på klar vinst.Och inget annat...Jag tror också att Wengholm vet att han stod på vinst i efteranalysen.

Det måste han ju bara ha insett.

Vad menar du med att Anders Wengholm spelar dåligt slutspel förresten?

I detta parti spelade han illa ja,,Inte jämt naturligtvis.Det har jag naturligtvis aldrig påstått

Nåja innan man dömer spelarna alltför hårt

Jag dömer ingen således utan jag konstaterar att han spelade illa i detta slutspel och inget annat.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 6 Jul 2018 09:01

Citerar: sture_lindberg, #16:
Jag dömer ingen således utan jag konstaterar att han spelade illa i detta slutspel och inget annat.

Ok så när i detta slutspel spelade han illa enligt dig?

Kanske du tycker att det var ett dåligt spelat parti som helhet eftersom datorn pekade ut flera misstag både för svart och vit?

Datorn ger någon slags "objektiv sanning" med undantag för horisonteffekten men jag håller absolut inte med dig i ditt påstående att de spelade illa i något avseende, de gjorde misstag javisst och de inser båda spelarna förstås, men ordet illa betyder ju att de spelade under medelmåttan (ett ord som du förresten anser betyder något nedsättande) åtminstone tolkar jag det så, men du får gärna rätta mig om jag misstolkar dig. Vi kan enas om att de gjorde misstag båda två, men jag anser fortfarande att deras spel utifrån min medelmåttiga position höll ganska bra klass.

Jag har hört flera spelare i intervjuer klaga på kommentarer de fått från publik och kommentatorer om deras partier just för att man använt datoranalyser som underlag för kritik av deras spel, och det är ju det du gör när du använder en siffra som maskinen spottar ut som bedömningsunderlag. Jag tycker inte att det är rättvist att bedöma mänskliga insatser m.h.a en dator.

G_arvid
Medlem
#18 Skrivet: 6 Jul 2018 12:21

Citerar: LNO1, #15:
Visst har det sin charm med grupperna, det håller jag verkligen med om. Men trots att jag ser vad de andra spelar tycker jag ändå att det är väldigt vanskligt att preppa när man har ett så litet underlag, men det är bra att preppa ändå även om man inte får in sin prepp, dels känner man att man gjort vad man kunnat för att förbereda sig vilket jag tror kan vara bra rent psykologiskt och dels så finns ju chansen att man lär sig något på kuppen.

Många schackspelare tycker om att preparera, så jag ska väl hålla tyst. Men grundförutsättningen för att kunna preparera är, enligt min mening, dels att man själv har en likvärdig spelstyrka på alla områden så att det inte finns ställningar och öppningar som passar en själv bättre än andra. Och dels att man kan följa spelarens resultat över tid och vet att den där kungsgambiten inte bara var ett experiment som inte kommer att upprepas. Om en spelare har förlorat med en given öppning är det ganska naivt att tro att spelaren kommer att upprepa sitt spel ända till förlustställningen i nästa parti. Själv föredrar jag att använda tiden till att finslipa mina egna öppningar och försöka täppa till hål i den egna ställningsbedömningen...inte för att det heller har gett något särskilt, den här gången i alla fall.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 6 Jul 2018 12:51

Citerar: G_arvid, #18:
Men grundförutsättningen för att kunna preparera är, enligt min mening, dels att man själv har en likvärdig spelstyrka på alla områden så att det inte finns ställningar och öppningar som passar en själv bättre än andra. Och dels att man kan följa spelarens resultat över tid och vet att den där kungsgambiten inte bara var ett experiment som inte kommer att upprepas.

Det är min åsikt också. Däremot när jag spelat på FICS kan jag gå in i databasen och få ett ordentligt statistiskt underlag för mina preppar. Man får vara noga med att titta på när de spelat en viss variant, hur frekvent de spelat en viss öppning etc. Nu är jag själv både lite lat och utrustad med ett kasst minne som inte blir bättre genom åren så för min del , på min nivå ,är det definitivt bättre att göra som du, finslipa min egen blygsamma repertoar. Man är som en musiker som bara kan tre, fyra låtar...

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 6 Jul 2018 15:22 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #17:
Kanske du tycker att det var ett dåligt spelat parti som helhet eftersom datorn pekade ut flera misstag både för svart och vit?

Jag tycker att svartspelaren borde ha vunnit detta när Axel missade 48-Lf6-

Jag kan nog inte ge en klarare förklaring

.
Citerar: LNO1, #17:
men ordet illa betyder ju att de spelade under medelmåttan (ett ord som du förresten anser betyder något nedsättande) åtminstone tolkar jag det så, men du får gärna rätta mig om jag misstolkar dig.

Vad DU tolkar får stå för dig.Du har för vana (ovana ) att oftast "tolka mej" fel.
Och jag har inte nämnt "dåligt spelat parti som helhet "...
Lägg inte ord i munnen på mej tack..

Jag har skrivit att svartspelaren borde ha vunnit detta.Och det tycker jag även utan att använda mig av datahjälp.Svart stod ju på en helt klar vinst.
Så är det med det.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 6 Jul 2018 23:33

Citerar: sture_lindberg, #20:
Jag har skrivit att svartspelaren borde ha vunnit detta.

Sanningen om detta är ju att svart faktiskt stod på vinst hela tiden i slutspelet även i slutställningen, vad svart missade i den mycket grava tidsnöden var att ställningen uppkommit tre gånger, sådant händer väldigt lätt när man är i tidsnöd som bekant, men svart spelade faktiskt slutspelet mycket bra och så är det med det

Men nu tycker jag som trådskapare att vi återgår till ämnet i stort , alltså Schack - SM i sin helhet och vi kan lämna detta parti för stunden.

Dagen då det var närmare trettio grader ute så blev naturligtvis AC:n överansträngd annars har det varit riktigt bra att spela här och jag gratulerar Ronneby till ett alldeles utmärkt SM!

Vert
Medlem
#22 Skrivet: 6 Jul 2018 23:49 - Redigerad av: Vert

Jag noterar att det blev viss diskussion kring preppande, möjligen kopplat till det faktum att jag skrev att jag gillar att göra just detta i en Bergergrupp. Till undvikande av missförstånd vill jag - trots att det knappast ska behövas - förtydliga att det inte precis är fråga om att jag hittar vinnande förstärkningar i det nittonde draget i någon av världselitens modevarianter.

Det handlar snarare om att jag noterar att "hm, hen spelar 2. - e6 i sicilianskt, då ska jag nog fräscha upp minnet lite kring vad jag brukar spela i det femte draget och fundera på var min vitfältslöpare ska stå" och efter att sålunda ha företagit en "analys" som inte tar längre tid än en kvart känner jag mig betydligt mer välförberedd än om jag inte hade vetat vad motståndaren spelar.

Genom att eliminera denna osäkerhet samt möjliggöra att de första 5-6 dragen spelas à tempo och därigenom tjäna några minuter till senare i partiet känner jag mig lugn och upplever att jag ger mig själv förutsättningar kan prestera på min absoluta toppförmåga (vilket såklart inte vill säga särskilt mycket, men det är åtminstone en trevlig känsla).

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 7 Jul 2018 00:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #21:
Sanningen om detta är ju att svart faktiskt stod på vinst hela tiden i slutspelet även i slutställningen

ja då borde han väl också ha vunnit ? Det är ju det jag har skrivit. Hur kan du då tycka att svartspelaren " spelade mycket bra " ?

Om man inte vinner fast man står på vinst hela tiden,så spelar man knappast "Mycket bra"

Men nu kan vi återgå till schack-SM i Ronneby kanske.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 7 Jul 2018 07:34

Citerar: Vert, #22:
Det handlar snarare om att jag noterar att "hm, hen spelar 2. - e6 i sicilianskt, då ska jag nog fräscha upp minnet lite kring vad jag brukar spela i det femte draget och fundera på var min vitfältslöpare ska stå" och efter att sålunda ha företagit en "analys" som inte tar längre tid än en kvart känner jag mig betydligt mer välförberedd än om jag inte hade vetat vad motståndaren spelar.

Genom att eliminera denna osäkerhet samt möjliggöra att de första 5-6 dragen spelas à tempo och därigenom tjäna några minuter till senare i partiet känner jag mig lugn och upplever att jag ger mig själv förutsättningar kan prestera på min a attbsoluta toppförmåga (vilket såklart inte vill säga särskilt mycket, men det är åtminstone en trevlig känsla)

Det här ligger väl ganska nära det jag skrev:
Citerar: G_arvid, #18:
Själv föredrar jag att använda tiden till att finslipa mina egna öppningar och försöka täppa till hål i den egna ställningsbedömningen...inte för att det heller har gett något särskilt, den här gången i alla fall.

...fast det krävs ju också att du vet att motståndaren är en notorisk 2.-, e6 spelare i sicilianskt och att det inte bara var ett infall. Samt att motståndaren inte försöker förbereda sig mot dig: "Hm...Vert spelar 1.e4 och har sett mig spela sicilianskt, då ska jag nog testa Caro-Kann i morgon. Jag minns ett TV-parti mellan Larsen och Spasskij någon gång i forntiden. Larsen spelade 1.e4, vilket var ovanligt för honom och Spasskij svarade med Franskt vilket han nästan aldrig gör. Så efter det första draget hade en stälning uppstått som ingen av spelarna förutsett.

Vert
Medlem
#25 Skrivet: 7 Jul 2018 15:16

Citerar: G_arvid, #24:
Det här ligger väl ganska nära det jag skrev

Absolut, det ligger nära, även om jag tolkade din kommentar som mer "allmän" medan min är mer inriktad på ett specifikt parti.

Citerar: G_arvid, #24:
...fast det krävs ju också att du vet att motståndaren är en notorisk 2.-, e6 spelare i sicilianskt och att det inte bara var ett infall. Samt att motståndaren inte försöker förbereda sig mot dig: "Hm...Vert spelar 1.e4 och har sett mig spela sicilianskt, då ska jag nog testa Caro-Kann i morgon. Jag minns ett TV-parti mellan Larsen och Spasskij någon gång i forntiden. Larsen spelade 1.e4, vilket var ovanligt för honom och Spasskij svarade med Franskt vilket han nästan aldrig gör. Så efter det första draget hade en stälning uppstått som ingen av spelarna förutsett.

Ja, denna möjlighet(/risk) finns absolut, men jag upplever att den är ganska liten; på min förhållandevis blygsamma (medelmåttiga?) nivå har många spelare inte mer än ett försvar/svarsdrag som de behärskar.

Nåväl, oavsett i vilken utsträckning man får in eventuella preppar så ska man inte underskatta den största charmen med Bergergrupperna, nämligen att man lär känna samtliga motståndare i "sin" lilla turnering. Detta får man aldrig uppleva i Schweizergrupper.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 7 Jul 2018 19:08

Citerar: Vert, #25:
Nåväl, oavsett i vilken utsträckning man får in eventuella preppar så ska man inte underskatta den största charmen med Bergergrupperna, nämligen att man lär känna samtliga motståndare i "sin" lilla turnering. Detta får man aldrig uppleva i Schweizergrupper.

Trevlig och nyanserad diskussion om preppar. Jag tror att oavsett om man använder Verts eller G_arvids metod för preppar så är det berikande. Det är ju väldigt trevligt med Bergergrupperna ja, det tror jag att de flesta håller med om, men även om man hamnar i en scheweizergrupp så finns det ju chans att knyta kontakter med trevliga motståndare.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 7 Jul 2018 20:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #26:
Det är ju väldigt trevligt med Bergergrupperna ja, det tror jag att de flesta håller med om, men även om man hamnar i en scheweizergrupp så finns det ju chans att knyta kontakter med trevliga motståndare.

För mej spelar det mindre roll .Jag känner så pass många schackspelare oavsett om jag hamnar i en Bergergrupp eller icke Har varit med i ca 25 SM.

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 7 Jul 2018 22:04

Citerar: sture_lindberg, #27:
För mej spelar det mindre roll

Nu tror jag inte Vert har varit med i lika många utan talade från ett generellt perspektiv och visst kan det vara trevligt att knyta nya bekantskaper för oss som är lite yngre än du. Jag tror nog att de finns gamla ringrävar som också tycker det är trevligt med nya bekantskaper. Jag spelade förresten mot en jättetrevlig kille från din klubb Sture, han spelade mycket bra, men inte utifrån ett datorperpektiv förstås och du hade säkert haft många kloka ord att säga om vårt spel...

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 7 Jul 2018 23:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #28:
Nu tror jag inte Vert har varit med i lika många utan talade från ett generellt perspektiv

Jag utgår från mitt egna perspektiv. Borde vara tillåtet

Även jag gillar nya bekantskaper trots min ålder !

Hur ni spelade ert parti har jag inga synpunkter på.Jag har ju inte ens sett partiet

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 7 Jul 2018 23:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #29:
Jag utgår från mitt egna perspektiv. Borde vara tillåtet

Självklart är det tillåtet men vad tillförde ditt inlägg tråden egentligen?
Jag och Vert tycker att det är trevligt att knyta nya bekantskaper, vilket kan ses som PR för SM att sedan du bryr dig mindre om den saken kan knappast ses som speciellt intressant, jag tycker att det är något av en dygd att behandla saker ur ett generellt perspektiv än ett egocentriskt.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!