Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Knep för att spela bättre blixt och snabbschackpartier?
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#1 Skrivet: 9 Apr 2018 13:38

Ja, har du något sådant? Själv lyssnar jag på symfonier i hörlurarna. Sätter fart på fantasin. Som vanligt tar jag allt trams för vad det är

J_Ahlin
Medlem
#2 Skrivet: 9 Apr 2018 15:59

1. Träna in något som ingen kan (ex elefantgambit eller malmövarianten). På så sätt vinner du mycket tid på motståndarens klocka.

2. Tänk på motståndarens tid.

3. Träna kombinationer och slutspel.

IvarBlå2
Medlem
#3 Skrivet: 9 Apr 2018 17:43

Malmövarianten spelar jag ibland med växlande framgång Brukar spela kvartspartier där man ska tänka i de kritiska ställningarna sen kan man ha 5 min mot motståndaren 14 Står jag på klar vinst brukar jag vinna. Kombinationer har jag inte svårt med. däremot slutspel

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 9 Apr 2018 19:31

Mitt "knep" är att försöka få spelen till långa slutspel,där jag är som bäst

Cederblad73
Medlem
#5 Skrivet: 9 Apr 2018 20:40

Anpassa öppningsrepertoaren efter vilken sida klockan är placerad på. Där kan man emellanåt tjäna in värdefulla sekunder.

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 9 Apr 2018 22:59

Har man klockan på vänster sida (som man oftast får som vit ) vad ska man spela då menar du ?

Mikaelk
Medlem
#7 Skrivet: 10 Apr 2018 04:56

Då blir det dansken om man är högerhänt eller colle zukertort om manar vänsterhänt.

cookyche
Medlem
#8 Skrivet: 25 Jul 2019 11:04

klassis musik hjälper mycket, samt lite träning, tex https://www.chessable.com/knights-on-the-attack/co urse/16475/

Du måste logga in för att kunna posta!