Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen Carlsen - Caruana
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 4 Apr 2018 22:12

Citerar: IvarBlå2, #90:
Du överskattar Magnus oerhört tycker jag

Jag har fattat att du tycker så.

Och jag har fört fram att jag tror Magnus kommer att vinna detta ganska så lätt.

Så då kommer vi inte så mycket längre i denna diskussion för den här gången.

Arne77
Medlem
#62 Skrivet: 4 Apr 2018 23:19

Tror det kan bli en otroligt jämn match, det är ju ingen tillfällighet att Caruana vann kandidatturneringen. Tror Magnus är oerhört motiverad att möta Caruana och han vet att de kommer bli tuffa matcher, att försöka "safe" hem vm-titeln med att ha spela säkra partier och låta det gå till särspel vore väldigt riskabelt. Caruana är en värdig utmanare, själv tror han på 50% chans, och hur reagerar Magnus om han skulle hamna i underläge med 3-1 t ex?

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 5 Apr 2018 00:08

Citerar: Arne77, #62:
hur reagerar Magnus om han skulle hamna i underläge med 3-1 t ex?

Jag tror att Magnus dock har lättare att vände ett sådant underläge än vad Caruana skulle ha..Men det är ju bara spekulationer..Vi får se i november hur det går.

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 5 Apr 2018 12:05

Det som talar för Magnus är att han aldrig förlorat ett särspel. Man kan ju också se det som att någon gång ska ju bli den första och den dagen närmar sig för varje särspel. Men Magnus är extremt stark i snabbschacket. Samtidigt tror jag att Caruana är den som har störst chans att göra ett ryck innan det kan bli tal om särspel.

IvarBlå2
Medlem
#65 Skrivet: 5 Apr 2018 12:19

Ingen som tycker något om min idé satt en öppningsvariant bara får spelas fyraggr under matchen? Vi hade sluppit den här till leda uttjatade Anti schackpropagandavarianten Berlinern och mycket sannolikt fått mer publikvänliga matcher!

Vert
Medlem
#66 Skrivet: 5 Apr 2018 12:59

Citerar: IvarBlå2, #65:
Ingen som tycker något om min idé satt en öppningsvariant bara får spelas fyraggr under matchen? Vi hade sluppit den här till leda uttjatade Anti schackpropagandavarianten Berlinern och mycket sannolikt fått mer publikvänliga matcher!

Helt värdelöst förslag. Vem ska avgöra vad som är "roligt"? Varför ska "roligt" schack premieras? Varför sätter du dig till doms över dem som tycker att strategiskt schack är mer intressant? Schack går ut på att vinna, inte på att tillfredsställa en (alltför) kräsen publik.

Malvan
Medlem
#67 Skrivet: 5 Apr 2018 13:04 - Redigerad av: Malvan

Fast åtminstone förr fanns det skönhetspris. Men att bestämma vilka drag som skall (eller inte skall) spelas i en VM-match är förstås fel.

IvarBlå2
Medlem
#68 Skrivet: 5 Apr 2018 13:12

Jag tycker snarare att det är ett mycket intressant förslag!! Jag har inget emot positionellt schack som du tycks tro, Vert! Men jag är så trött på denna Berlinervariant som jag skulle gissa har spelats i hälften av partierna de senaste två matcherna med ett minst sagt tjötigt slutspel och jag har efter kommentarerna på so förstått att väldigt många tycker som jag

lubbeluring
Medlem
#69 Skrivet: 5 Apr 2018 13:15 - Redigerad av: lubbeluring

Visst kan man bestämma ett speciellt öppningsschema
om man vill.
Tänk om det bara fanns sprint i längdåkning.
Vore tråkigt.
Så man varierar med olika distanser o olika stilar
o gemensam eller individuell start.

I schack kan man variera med olika öppningar.

G_arvid
Medlem
#70 Skrivet: 5 Apr 2018 13:42

Citerar: lubbeluring, #69:
Visst kan man bestämma ett speciellt öppningsschema
om man vill.
Tänk om det bara fanns sprint i längdåkning.
Vore tråkigt.
Så man varierar med olika distanser o olika stilar
o gemensam eller individuell start.

I schack kan man variera med olika öppningar.

Skillnaden är att i längdåkning korar man en sprintvärldsmästare, en världsmästare i skiatlon, etc. Här ska det koras endast en världsmästare. Ett problem med IvarBlå2:s förslag är att definiera vad som menas med öppning och vem som ska ha ansvaret för att det inte blir samma variant. Om 1.e4, e5 förekommit fyra gånger (Spanskt, Wienerparti, Ungerskt, Preussiskt) ska man då förbjuda 1.e4 e5? I de flesta öppningar kan spelet gestalta sig väldigt olika beroende på vilken variant man väljer. Som jag ser det är inte problemet att det blir samma öppning flera gånger utan bristande kampvilja. Man må tycka det är klandervärt men jag tycker det är mänskligt när så mycket står på spel att den som tagit ledningen i matchen sätter in alla resurser på att inte förlora i fortsättningen. En bidragande orsak är det handlar om matchspel och inte turnering, vilket vi diskuterat i en annan tråd.

IvarBlå2
Medlem
#71 Skrivet: 5 Apr 2018 14:23 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag talar inte om att begränsa antalet öppningar som du ser om du läser min text nogaG_arvid! Jag talar om att begränsa varianter i öppningarna. Och det kan man göra med ECOs eller annan öppningsbas. Just de varianterna du nämner i E4 E5 är lätta och utmärkta ex på vad som kan definieras Resten av spelöppninngsvarianterna ofta med namn är heller inget problem. Jag tror att du missförstod mig när jag pratade om varianter. Klart att man ska få spelaSkotskt, Ungerskt osv men inte Sg5 och " Nattåget" eller d5 e:d5 Sa5 mer än fyraggr. Eller tex Damgambit, inte avbytesvarianten eller antagen eller Meraner för att ta en lite svårare öppning. För de varianterna som inte har något namn skulle man tex kunna implementera fyra halvdrag med samma ställning

gubbengrå
Medlem
#72 Skrivet: 5 Apr 2018 15:31

Tanken på att begränsa schackets möjligheter i en VM match låter som ett missförstånd. Vinnaren av denna specialgren av schack skulle kunna betraktas som världsmästare i denna specialgren, men inte som världsmästare i schack. Efterfrågan på en en världsmästare i riktigt schack skulle kvarstå.

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 5 Apr 2018 15:41

Klart att dom måste få spela precis vilka drag dom vill.
Allt annat är bara fantasier.

Vert
Medlem
#74 Skrivet: 5 Apr 2018 15:45 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå2, #68:
Jag tycker snarare att det är ett mycket intressant förslag!! Jag har inget emot positionellt schack som du tycks tro, Vert! Men jag är så trött på denna Berlinervariant

Ja, så du vill - enbart därför att du själv är kräsen och skriker på omedelbar underhållning - begränsa spelarnas möjligheter att spela vissa öppningar. (Du får väl följa blixtturneringar.)

Hade du samma idéer under matchen Kramnik-Leko (2004), då Marshallangreppet i spanskt spelades ett flertal gånger?

Hade du samma synpunkter när Kramnik slog Kasparov (2000) genom att spela Berlinerförsvaret ett antal gånger? (Om ja: med ditt sätt att resonera hade Kramnik alltså varit tvungen att byta från en extremt framgångsrik öppning - den tyngst vägande orsaken till att han blev världsmästare - enbart därför att du vill ha underhållning.)

Hade du samma synpunkter när Kasparov slog Anand (1995) efter att ha spelat drakvarianten i sicilianskt i flera partier eller när han slog Short (1993) efter att ha spelat ett flertal partier i Najdorfvarianten i sicilianskt?

Vi kan ju också nämna duellerna mellan Kasparov och Karpov i Zaitsevvarianten i spanskt, Aljechin och Euwes partier i slavisk damgamibt och vanlig (avböjd) damgambit.

Nej, jag tvivlar på att du gnällde då (undantaget kanske Kasparov-Kramnik) för de övriga öppningarna jag räknar upp är ju "roliga" öppningar. Nej, jag måste säga att det är en ytterst dålig idé som skulle begränsa schacket och minska värdet av VM-titeln.

IvarBlå2
Medlem
#75 Skrivet: 5 Apr 2018 15:54

Det är inget missförstånd . Jag tycker snarare att en världsmästare som koras efter hälften av samma öppning i princip har korats efter en specialgren. Det finns en myriad av varianter vars ett antal är välkända för dom båda. Jag tycker att vi hade fått en riktig, universalmästare som inte rabblade en massa dragföljder

lubbeluring
Medlem
#76 Skrivet: 5 Apr 2018 15:56

ja, en riktigt värdig mästare måste ju visa att han
behärskar många olika sorters öppningar.

IvarBlå2
Medlem
#77 Skrivet: 5 Apr 2018 16:00 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag gillar inte din aggressiva ton, Vert och Ja, jag hade haft samma princip i de matcherna. Men det är inte relevant att nämna dina matcher eftersom man skulle vinna ett visst antal partier och de var mycket längre än dagens. Men visst, man skulle kunnat utöka de matcherna till sex varianter tex

Mikaelk
Medlem
#78 Skrivet: 5 Apr 2018 16:30

Jag tycker de ska få lyckokakor med öppningar i som de måste spela

Vert
Medlem
#79 Skrivet: 5 Apr 2018 16:37 - Redigerad av: Vert

Citerar: IvarBlå2, #75:
Jag tycker snarare att en världsmästare som koras efter hälften av samma öppning i princip har korats efter en specialgren. Det finns en myriad av varianter vars ett antal är välkända för dom båda. Jag tycker att vi hade fått en riktig, universalmästare som inte rabblade en massa dragföljder

Vad du gör nu är att du i princip diskvalificerar varenda VM-match de senaste 40 åren.

Mellan Karpov och Korchnoi (1978) spelades bl.a. åtta partier i öppet spanskt, sju i avböjd damgambit och fyra i nimzoindiskt. Karpov kanske inte förtjänade titeln?

Mellan Karpov och Korchnoi (1981) spelades bl.a. åtta avböjda damgambitar och fyra partier i öppet spanskt. Karpov kanske inte förtjänade titeln?

Jag orkar inte fortsätta titta, men räknar med att mönstret går igen även i senare matcher. Det är också det som är tjusningen; varje VM-match har sin öppningsduell där spelarna letar förstärkningar. Bara för att det nu råkar IvarBlås berömda "klistergröt" så kommer gnäll på upplägget som ett brev på posten.

Citerar: IvarBlå2, #77:
Men det är inte relevant att nämna dina matcher eftersom man skulle vinna ett visst antal partier och de var mycket längre än dagens.

Nej, de flesta av de matcher jag nämner var inte så långa. Några var 24 partier, men inte så ofta mer än så.

Om jag lyckas hitta en öppning där motståndaren vantrivs så ska jag väl kunna spela den så ofta jag vill; det är upp till motståndaren, snarare än domaren, att bemöta detta och byta variant eller hitta förstärkningar. Om nu Kasparov inte hittar något motmedel mot Kramniks Berlinerförsvar får han byta första-, andra-, tredje- eller fjärdedrag; det är inte domarens sak att avgöra vilka öppningar som ska spelas.

Hur som helst så vidhåller jag att schack går ut på att vinna, att använda sina styrkor till att besegra sin motståndare. I alla andra sporter spelar man utifrån sina styrkor - en spurtstark idrottare försöker inte avgöra förrän i slutet medan en spurtsvag måste ta till andra knep, för att göra en parallell - och detsamma ska - utan inblandning av domare - gälla i schacket.

(F.ö. anser jag att det är samma typ av resonemang som IvarBlå för som är orsak till att VM-matcherna blir kortare och kortare och numera avgörs med särspel i snabbschack. En otålig publik orkar inte följa kvalitetsschack under lång tid utan ropar på "snabbare!" och "roligare!" schack och Fide faller till föga. Tragiskt, på sitt sätt.)

IvarBlå2
Medlem
#80 Skrivet: 5 Apr 2018 16:47 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag säger ju att i de matcherna skulle man kunnat utökat antalet varianter till sex och vi hade fått en "mer värdig världsmästare"

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 5 Apr 2018 16:57

Klart att dom måste få spela precis vilka drag dom vill.
Allt annat är bara fantasier.

(Jag vet att man inte borde upprepa sig..)

Mikaelk
Medlem
#82 Skrivet: 5 Apr 2018 17:06

Någon som har koll på vilka som Caruanas sekundanter?

IvarBlå2
Medlem
#83 Skrivet: 5 Apr 2018 17:35 - Redigerad av: IvarBlå2

Man kan bestämma matchens upplägg innan den börjar. Bihar ju haft ett antal matcher till sex vunna partier. Det är väl därför de kortat ner dom successivt Jag tycker inte att en VM-match ska avgöras på vem som har bäst öppningssekundanter. F.ö vill jag säga att dagens korta matcher med mitt upplägg är fullt rättvisande Jag tycker dessutom att ditt upplägg om spurtstarka idrottare haltar,Vert. Det finns i så gott som varenda öppning utrymme för skarpa eller lugna varianter

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 5 Apr 2018 17:42

De kanske borde få ner partierna till 2 partier IvarBlå..Ett vitparti vardera

IvarBlå2
Medlem
#85 Skrivet: 5 Apr 2018 17:59

Jag tar det som ett dåligt skämt men jag får väl stå ut med det eftersom du får stå ut med mina. Jag säger dessutom Grattis till både mig själv, dig Sture och framförallt till min idol Agnetha Fältskog

sture_lindberg
Medlem
#86 Skrivet: 6 Apr 2018 00:29

Tack IvarBlå för grattiset ! Och grattis på dej själv

IvarBlå2
Medlem
#87 Skrivet: 6 Apr 2018 09:39

Tack Sture!

G-falk
Medlem
#88 Skrivet: 6 Apr 2018 14:54

Apros att styra spelöppningsvalet i en VM-match så känns det lite som om man skulle förbjuda en curlingspelare att lägga en gard (ja, jag vet att jämförelsen haltar en smula)...etc. etc. Det är nog en farlig väg att ta även om jag också kan tycka att det är trist med alltför många likadana spelöppningar men det får man helt enkelt ta tror jag. Andra idrotter har också tjatiga sekvenser där man kan bli uttråkad, men att börja styra spelarnas val på brädet - nej, var ska det sluta då? Vad blir då nästa åtgärd och nästa... Sagt med all respekt för skrivarens förslag förstås!

IvarBlå2
Medlem
#89 Skrivet: 6 Apr 2018 16:52

Alla förslag( nästan) välkomnas av mig för att vi ska få roligare VM matcher än de två sista. Förutsatt att kommande match blir en norsk klumpig olja

Vert
Medlem
#90 Skrivet: 6 Apr 2018 17:00

Citerar: IvarBlå2, #89:
Alla förslag( nästan) välkomnas av mig för att vi ska få roligare VM matcher än de två sista.

Vad var det för fel på den näst senaste VM-matchen? Fyra av elva partier till avgörande och endast två fall av Berlinerförsvaret...

Jag tittade för övrigt på lite statistik från den senaste VM-matchen, och det visar sig att Berlinerförsvaret förekom endast två gånger även där. I den mån den senaste VM-matchen var tråkig kan det alltså inte ha berott enbart på Berlinerförsvaret, så det kanske är dags att sluta gnälla på just den öppningsvarianten?! Dessutom var många av partierna långa, så uppenbarligen kämpades det en hel del. Men det är klart, det krävs kanske kungsgambitar och damoffer för att göra vissa nöjda...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.