Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen Carlsen - Caruana
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå2
Medlem
#31 Skrivet: 3 Apr 2018 20:37 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag är säker på att jag inte kan hitta tre slutspel av Magnus som är överlägsna de jag visade av Caruana .Särskilt de med de olikfärgade löparna och det som han vann med torn två lätta pjäser och bonde mot dam och bonde. Efter nittioåtta drag!!

HSK_Andreas
Moderator
#32 Skrivet: 3 Apr 2018 22:36

Det känns som en stor risk att en intressant tråd om en intressant VM-match kommer att urarta om vi inte släpper detta nu och diskuterar en massa annat om matchen. Sture anser att Magnus Carlsen är bäst i världen på slutspel. Någon annan har en annan åsikt. Själv vet jag inte vem som är bäst på slutspel, det kan vara Magnus, det kan vara någon annan. Jag tror att vi alla vet vad vi tycker nu. Jag tror att vi alla är överens om att alla i världseliten är skickliga på slutspel, sen kanske någon är aningen bättre än någon annan.

Så vilka andra delar av spelet kan avgöra? Öppningarna kommer såklart bli viktiga. Vad kan vi få se där tror ni?
Kommer vi få se något annat som kan påverka själva matchen, något utanför schackbrädet? Det har ju hänt flera gånger för i VM-matcher.
Övrigt?

lubbeluring
Medlem
#33 Skrivet: 3 Apr 2018 22:41

Det känns som om Caruanas chanser att vinna
är tämligen goda.

Mikaelk
Medlem
#34 Skrivet: 3 Apr 2018 23:32

Hur goda är goda? 35-40%?

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 4 Apr 2018 00:02

20 % skulle jag tro...

HSK_Andreas
Moderator
#36 Skrivet: 4 Apr 2018 00:09

50% Antingen vinner han, eller också gör han det inte.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 4 Apr 2018 00:13

Så 2 spelare som möter varandra har alltid lika stor chans.

Även om JAG skulle möta Magnus då alltså

HSK_Andreas
Moderator
#38 Skrivet: 4 Apr 2018 08:32

Absolut!

När man spelar backgammon och rullar dubbelsexan, som är enda slaget som räddar en och motståndaren gnäller om tur så säger man bara att det var 50%, antingen slår man 6-6 eller också gör man det inte. Det brukar få dem ännu mer frustrerade.

Mer seriöst så tror jag att Magnus är favorit med max 55-45. Större skillnad än så tror jag inte det är, särskilt inte i en kort match som denna.

lubbeluring
Medlem
#39 Skrivet: 4 Apr 2018 08:59

Minns detta:

"At the 2014 Sinquefield Cup in Saint Louis Missouri, he scores one of the best tournament performances in the history of chess: Clear first with 8.5 points from 10 games, and 3 full points clear ahead of the World Champion Magnus Carlsen, including an astonishing streak of seven consecutive wins! Today, Fabiano is one of the hottest players on the global scene and is tipped by many to become World Champion in the very near future."

Vert
Medlem
#40 Skrivet: 4 Apr 2018 09:06

Eftersom jag inser min begränsning som schackspelare inser jag också att jag egentligen inte kan uttala mig på ett initierat sätt, men jag kan ju alltid spekulera lite.

Jag tror faktiskt att Caruana har sämre chans än vad Karjakin hade. Karjakin känns på något sätt lite "gnetigare" och lite solidare. Caruana har nog en högre högstanivå och gör fler fantastiska drag, men min känsla är att han också gör fler mindre bra drag.

Min uppfattning är att Caruana påminner mer om Anand (om än på en något högre nivå) än om Karjakin, och Anand hade ju betydligt mindre att sätta emot Carlsen. Därför tror jag att Carlsen kommer att få fler chanser att vinna mot Caruana än mot Karjakin, och eftersom jag också tror att Caruana är en något mindre "hårdnackad" försvarsspelare än Karjakin så tror jag också att Carlsen vinner redan under ordinarie matchspel. 6,5-4,5, kanske?!

lubbeluring
Medlem
#41 Skrivet: 4 Apr 2018 10:25

Jag hittade en sida där Carlsen har vunnit 17 matcher mot Caruana.
Spelat 19 remi o förlorat 10.
Det ger Carlsen en klar statistisk fördel.

IvarBlå2
Medlem
#42 Skrivet: 4 Apr 2018 10:47 - Redigerad av: IvarBlå2

Jag tror tvärtemot Vert! Jag tycker att Caruana inte är sämre än Carlsen i slutspel, bättre än Karjakin i mittspelet och där kan han kanske vinna några partier. Och kan han undvika att göra några grova fel där sså tror jag att han han har större chans än Karjakin. Han är ojämnare än Carlsen men det som jag tror kommer att vara avgörande är satt han är betydligt mer taggad. Karjakin var också mer taggad än Carlsen men min teori är att Carlsen blir mindre och mindre taggad för varje vunnen match

Arne77
Medlem
#43 Skrivet: 4 Apr 2018 11:25

Citerar: lubbeluring, #41:
Jag hittade en sida där Carlsen har vunnit 17 matcher mot Caruana.
Spelat 19 remi o förlorat 10.
Det ger Carlsen en klar statistisk fördel.

Men hur har matchutvecklingen varit? Har den gått från en spelare dominerat till jämna matcher? Samt under vilken tidsperiod? En spelare kan ju har utvecklas efter alla möten.

IvarBlå2
Medlem
#44 Skrivet: 4 Apr 2018 11:41

Och var Karjakin en så mycket bättre spelare än Anand vid tiden för matcherna?

PeterTrsavec
Medlem
#45 Skrivet: 4 Apr 2018 12:14

Citerar: HSK_Andreas, #32:
Öppningarna

Det kommer bli det mest intressanta. Båda har varierat sig med c4, d4, Sf3 och e4. Carlsen håller nog på sin svarta rep genom att spela Spanskt, men Caruana känns mer flexibel, provat olika öppningar, men visat med framgång att han behärskar Ryskt väldigt bra. Blir riktigt spännande.

lubbeluring
Medlem
#46 Skrivet: 4 Apr 2018 13:03

Citerar: Arne77, #43:
Men hur har matchutvecklingen varit? Har den gått från en spelare dominerat till jämna matcher? Samt under vilken tidsperiod? En spelare kan ju har utvecklas efter alla möten.

Ja, det vore kul om någon kan se hur statistiken i deras
10 senaste matcher ser ut.

Vert
Medlem
#47 Skrivet: 4 Apr 2018 13:07

Enligt denna länk leder Carlsen med 9-5 mot Caruana i klassiskt schack/långpartier (exkl. 17 remier). Jag har emellertid inte botaniserat så mycket bland resultaten; får bli ett senare nöje.

G-falk
Medlem
#48 Skrivet: 4 Apr 2018 14:30

Statistiken talar då för Carlsen, men är den någon som på allvar ska kunna rubba norrmannen så tror jag det är någon bland de unga snillena, och där är Fabbe ett finfint kort, kanske något bättre än Karjakin till och med. Vem vet, Carlsen tycker kanhända det börjar bli lite ensamt där uppe på toppen av berget, hur stark är motivationen? Den betyder oerhört mycket! Men allt detta till trots; Carlsen måste hållas nog som favorit, om än knapp sådan. Den här matchen ser jag fram emot mycket!

lubbeluring
Medlem
#49 Skrivet: 4 Apr 2018 16:11

Jag vet inte om jag räknat rätt men i de
10 senaste partierna har Carlsen vunnit en o 9 remier.

I snabbpartier har de vunnit 4 var o 2 remier.

Det ser ut att bli ganska jämnt.

IvarBlå2
Medlem
#50 Skrivet: 4 Apr 2018 16:25

Jag tror att om Fabiano är i form och måste vara mer taggad vinner han. Men det viktiga är tycker jag att vi inte får se en Åke Tråkmatch utan en "tårta"

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 4 Apr 2018 20:01

Citerar: IvarBlå2, #50:
Jag tror att om Fabiano är i form och måste vara mer taggad vinner han

Jag tror oavsett vilken form han har så kommer han att förlora. Då Magnus är en betydligt bättre schackspelare.
Säkert en av de 5 främsta någonsin.

IvarBlå2
Medlem
#52 Skrivet: 4 Apr 2018 20:23

Jag tycker att ett intressant koncept hade varit att införa en regel som säger att en variant i en öppning fick bara spelas säg fyraggr under matchen. Undantaget ett ev särspel . Då skulle man kunna undvika Berlinern och vi hade säkert sett attraktivare matcher

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 4 Apr 2018 20:35

Jag tror att matchen kommer att bli mycket jämn och jag hoppas på Caruana, dels för att han gett ett genomsympatiskt intryck och dels för att han är en väldigt principiell spelare som spelar händelserik och intressant schack. Att säga att Magnus är en betydligt bättre spelare är ju förstås ett direkt fel, men naturligtvis får man tycka så, vi lever ju ändå i ett fritt land.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 4 Apr 2018 21:06

Citerar: LNO1, #53:
Att säga att Magnus är en betydligt bättre spelare är ju förstås ett direkt fel, men naturligtvis får man tycka så, vi lever ju ändå i ett fritt land.

Så länge Magnus är världsmästare så tycker jag absolut man kan säga så. Caruana får väl först bevisa att han är bättre.Och det kan vi se först EFTER VM-matchen i så fall.

PeterTrsavec
Medlem
#55 Skrivet: 4 Apr 2018 21:09

Citerar: LNO1, #53:
Caruana

Citerar: sture_lindberg, #54:
Magnus

Tror det är viktigt att titta på dessa två spelare, studera deras kunskaper i öppningar, mittspel, slutspel, taktiskt, possitionellt bland annat för att göra en bra utvärdering. Jag tror det att det kommer bli mkt kamp i mittspelet. Deras första parti i Genke visar lite vart det kan bära hän. Ett helt sjukt parti!

IvarBlå2
Medlem
#56 Skrivet: 4 Apr 2018 21:13

Om nu Magnus är så suverän, varför vinner han inte sina turneringar överlägset som Fischer eller Aljechin under deras storhetstider?

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 4 Apr 2018 21:23

Han vinner VM-matcherna mot först Anand,sen Anand och senast Karjakin.

Det är dessa matcher som gäller.

Och att vinna överlägset ger ingen bonus huvudsaken är ju att vinna

IvarBlå2
Medlem
#58 Skrivet: 4 Apr 2018 21:38 - Redigerad av: IvarBlå2

Men nu talar du ju emot dig själv, Sture. Om jag inte är ute helt och badar spelar Magnus också en massa remier och turneringarna avgörs i sista ronden. Jämför det med Fischers väg till VM-finalen. Där kan man tala om överlägsenhet!! Och var han överlägsen mot Karjakin??

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 4 Apr 2018 21:52

Citerar: IvarBlå2, #58:
Och var han överlägsen mot Karjakin??

Han spelade jämnt då han visste att han skulle vinna i snabbschacket, onödigt att ta risker.

Och jag skrev nyss att det inte gäller att vinna överlägset i en VM-match.Det gäller att stå som vinnare till slut..Inget annat...

Men tro vad du vill..vänta så får du se själv i november vad som händer

IvarBlå2
Medlem
#60 Skrivet: 4 Apr 2018 22:00

Han kunde omöjligt vara så säker på att vinna i snabbschacket när han inte kunde slå honom i långpartierna. Han tog en STOR risk iaf. Hade det inte varit bättre att avgöra innan. Du överskattar Magnus oerhört tycker jag

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.