Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM-matchen Carlsen - Caruana
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 3 Apr 2018 12:16

Då var det klart vem som ska möta Carlsen i november i kampen om VM-matchen. Ett mycket värdig motståndare, en spelare som är både taktisk och possitionell. Det kommer nog bli många intressanta partier kring mittspelet. Hur ser Ni på utgången i denna match? Kommer Carlsen försöka spela långa partier som hamnar i slutspel, kommer Caruana vilja gå in i slutspel?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 3 Apr 2018 13:28

Jag tror ju stenhårt på Magnus (som alltid)
Ja jag tror Magnus försöker komma in just i slutspel där han har sin absoluta storhet.

Sen om Caruana lyckas undvika slutspel är ju en annan sak.

Men som sagt så tror jag på Magnus i denna match.Och om jag skulle ge ett tips så tror jag Magnus vinner med 6,5-4,5.

G_arvid
Medlem
#3 Skrivet: 3 Apr 2018 14:38

Må bäste man vinna! Både Carlsen och Caruana har ju visat sig ha en extra växel som kan läggas in vid behov,,, Jag hoppas på en spännande match och att den är avgjord innan snabbschacket, för annars känns det lite ofullbordat,,,

IvarBlå2
Medlem
#4 Skrivet: 3 Apr 2018 14:50

Jag tror inte att det är SÅ stor skillnad i slutspelskunnigheten hos de båda. Caruana kommer att undvika klistergrötvarianten och bara ( om det är möjligt) gå in i slutspel där han har fördel.

hypermodernist
Medlem
#5 Skrivet: 3 Apr 2018 14:53

Här har vi ett exempel på Carlsens överlägsna slutspelskunnande:
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=19169 95

IvarBlå2
Medlem
#6 Skrivet: 3 Apr 2018 14:59

https://www.chess.com/video/player/caruanas-endgam e-mastery Och här har vi ett exempel på Caruanas excellenta slutspelskunnande

IvarBlå2
Medlem
#7 Skrivet: 3 Apr 2018 15:45

Här är några mästerverk till! Vem pratade om Magnus överlägsenhet i slutspel?https://m.youtube.com/watch?v=vJbcD02eEV4

IvarBlå2
Medlem
#8 Skrivet: 3 Apr 2018 15:57

https://m.youtube.com/watch?v=vJbcD02eEV4 Nu syns länken hoppas jag. Han börjar med att avrätta just Magnus. Visserligen med bonde över men Magnus har löparparet

DrBeep
Medlem
#9 Skrivet: 3 Apr 2018 17:01

Jag tror väldigt mycket på en bild liknande den mot Karjakin. Caruana tar ledningen i parti 8-9 och sedan hämtar Magnus igen och så vinner han i särspelet.

DrBeep
Medlem
#10 Skrivet: 3 Apr 2018 17:03

Man ska tänka på att det är Magnus som har pressen på sig och om det går många partier med bara remier så kan han blrja svikta mentalt

IvarBlå2
Medlem
#11 Skrivet: 3 Apr 2018 17:56

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=16258 81 Ett sista mästerverk till dig, Sture och alla som tror att Ccarlsen är överlägsen Caruana

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 3 Apr 2018 17:58

Citerar: DrBeep, #10:
så kan han blrja svikta mentalt

jag tror tvärt om.Att Magnus blir starkare på de sista partierna.

IvarBlå2
Medlem
#13 Skrivet: 3 Apr 2018 18:17

Ingen kommentar om Carlsen vs Caruana i slutspel, Sture? Jag tror jag vet svaret men du får allt motivera det

hypermodernist
Medlem
#14 Skrivet: 3 Apr 2018 18:23

Magnus får nog en stor fördel i snabb- och framförallt blixtschack, så han har nog inte så mycket emot att långpartierna slutar 6-6.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 3 Apr 2018 18:24

Citerar: IvarBlå2, #13:
Ingen kommentar om Carlsen vs Caruana i slutspel, Sture?

Jo att han är klart den bästa som finns just i slutspel.
Jag trodde du redan visste att jag tycker så.
Och varför ska jag behöva motivera( mer än så )en självklarhet?

IvarBlå2
Medlem
#16 Skrivet: 3 Apr 2018 18:26

https://chess-db.com/public/game.jsp?id=2020009.50 16690.121628928.28428 Det sista exemplet och kanske det grymmaste. Här är hela partiet mot Negi som blev stormästare vid 13

IvarBlå2
Medlem
#17 Skrivet: 3 Apr 2018 18:31

Men är han den överlägset bästa nu när du har sett Caruanas slutspel?? Jag tror att väldigt få håller med dig...

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 3 Apr 2018 18:37

Jag hoppas och tror att matchen blir mer intressant än den förra. Jag är för svag schackspelare för att kunna bedöma spelarnas skicklighet i olika moment. De ligger lite för långt över mig, så jag missar säkert hälften.

Däremot är jag rätt säker på att ett särspel med kortare tid gynnar Magnus.

Vem som vinner spelar mig ingen roll så länge det blir intressant spel.

IvarBlå2
Medlem
#19 Skrivet: 3 Apr 2018 18:47

Du bara upprepar att Magnus är överlägset bäst utan någon substans, Sture? Ta nu en titt på Caruana och ge mig en motivering

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 3 Apr 2018 18:50

Citerar: IvarBlå2, #17:
Men är han den överlägset bästa nu när du har sett Caruanas slutspel?? Jag tror att väldigt få håller med dig...

Något enstaka parti är inte det som är intressant och kan i alla fall inte övertyga mig att Caruana är bättre än Magnus i slutspel..
Nej nej

PeterTrsavec
Medlem
#21 Skrivet: 3 Apr 2018 18:58

Citerar: sture_lindberg, #15:
den bästa som finns just i slutspe

Det är Din personliga åsikt, men lyssnar på hur världsspelarna ser på sina motståndare, som tex MVL, där han uttryckte att Kramnik var den spelare i värlseliten som förstod schack bäst och under kanditatturneringen där Svidler/Gustafsson diskuterade att Kramnik var en av de bättre i slutspel.
Alla i världseliten är fantastiska i slutspel, annars hade de inte varit i världstoppen, men självklart får man ha personliga åsikter.

IvarBlå2
Medlem
#22 Skrivet: 3 Apr 2018 19:02 - Redigerad av: IvarBlå2

Men han visar här hur han behärskar i stort sett alla ställningstyper. Det här är inte några enstaka exempel. Han är en virtuos i slutspel. Han spelar klistergrötberlinern också. Det hade han inte gjort annars. Men jag håller med Andreas att det viktiga är att vi får se intressant spel

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 3 Apr 2018 19:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: PeterTrsavec, #21:
men självklart får man ha personliga åsikter.

Ja i en tråd av detta slag så är det ju ens personliga åsikter man skriver om.

Och min ÅSIKT är just att jag anser Magnus vara i särklass just i slutspel.

Och detta tror jag också ska räcka för att han behåller sin VM-titel ganska så lätt.

Cederblad73
Medlem
#24 Skrivet: 3 Apr 2018 19:23

Jag tror att Carlsens förmåga att skapa problem för motståndaren i till synes jämna ställningar är honom till fördel.

PeterTrsavec
Medlem
#25 Skrivet: 3 Apr 2018 19:42

Citerar: sture_lindberg, #23:
Magnus vara i särklass

Men vad har Du för konkreta exempel på hans slutspelskunskaper?

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 3 Apr 2018 19:59

Jag tycker inte jag ska behöva visa en massa partier av honom här i tråden. Eller vad menar du med konkreta exempel ?

IvarBlå2
Medlem
#27 Skrivet: 3 Apr 2018 20:04 - Redigerad av: IvarBlå2

Visa tre av hans bästa slutspel så får du trovärdigheten annars kan jag ju säga att Morphy var den bästa eller vem som helst Karjakin spelade jämnt mot honom i slutspelen Och det ska vara tre som klart överglänser Caruanas

timmy
Medlem
#28 Skrivet: 3 Apr 2018 20:05

...ja till och med att ivarblå är bäst i slutspelet.

IvarBlå2
Medlem
#29 Skrivet: 3 Apr 2018 20:19

Ja, självklart jag är och jag tänker inte motivera det och du kommer som tvåa,Timmy

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 3 Apr 2018 20:32

Vem som helst kan ju få fram partier av Magnus om han eller hon så vill och är intresserad av detta.
Varför ska JAG behöva göra detta ?

Att hålla på att visa länkar får andra hålla på med. där passar jag ...

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.