Författare |
Meddelande |
absintum4
Medlem
|
#241 Skrivet: 25 Mar 2018 20:17
Magnus är god export för Skandinavien. hade varit roligt om Grandelius klippt sitt förra och blivit europamästare. Vill man öppna med h3 gör man det. Det är inget dåligt drag. Själv hade jag hoppats på att Ding skulle sätta sf6 mot grishuk. Hade varit i ledningen då
|
Scarlett
Medlem
|
#242 Skrivet: 25 Mar 2018 20:31
De dragen säger absolut att han tror att han är den bättre spelaren, men som världsmästare kanske man får tro att man är det.
Jag tänker nog mer att han faktiskt kan vara lite orolig för att gå in i en prep.
Att visst han gör ganska dåliga drag men han är också oförutsigbar.
I kort menar jag att han absolut visar han tror sig vara den bättre spelaren men även visar respekt mot eventuella datoranalyser motståndarna kanske gjort innan matcherna.
|
salemslot
Medlem
|
#243 Skrivet: 25 Mar 2018 20:39 - Redigerad av: salemslot
Karjakin vinner säkert vilket känns lite trist. Inget ont om honom, han är bevisligen ruggigt stark när det gäller, men jag ser hellre Caruana utmana Carlsen.
Kajakin och Aronian verkar vara varandras motsatser. Aronian vinner turnering på turnering men just i kandidatturneringarna får han inte till det.
|
absintum4
Medlem
|
#244 Skrivet: 25 Mar 2018 20:43
Ja, händer att jag " tänker" bort två minuter i mitt första drag för att förvilla motståndaren för att få mentalt övertag. H3 högre ranking och ok men det är svårgenomträngligt
|
salemslot
Medlem
|
#245 Skrivet: 25 Mar 2018 20:49 - Redigerad av: salemslot
Citerar: absintum4, #244: H3 högre ranking och ok men det är svårgenomträngligt
Det är ju ett nonsensdrag och inget annat. Vi kan alla spela det draget mot någon som är betydligt sämre än vad vi själva är men det är ju bara dålig smak.
|
Mikaelk
Medlem
|
#246 Skrivet: 25 Mar 2018 20:52
Jag tycker inte heller att det är respektlöst att spela underliga öppningar mot svagare motstånd i mindre viktiga event. Det är även roligt för schack-fantasterna att se.
|
absintum4
Medlem
|
#247 Skrivet: 25 Mar 2018 20:53
Spela det mot mig eller en dator. Vit överlämnar initiativet men står bättre.
|
salemslot
Medlem
|
#248 Skrivet: 25 Mar 2018 20:58
Men Magnus har väl inte spelat sånt trams sedan olympiaden 2010? Att han gör det i blixtpartier online är ju en annan grej än att göra det i långpartier mot starka stormästare.
|
MrBarnes
Medlem
|
#249 Skrivet: 26 Mar 2018 07:43
Jag tycker att Caruana spelade en märklig schack i den senaste matchen mot Karjakin. Rockad har man väl för att skydda kungen . Varför gjorde han ingen kort rockad då han hade chansen?
|
LNO1
Medlem
|
#250 Skrivet: 26 Mar 2018 09:10 - Redigerad av: LNO1
Citerar: Chesswarrior, #240: Han har spelat 1.h3 och till och med f3/Sh3/Sf2 de första dragen, vilket är respektlöst mot motståndarna.
Det finns någon slags paragraf att man ska inte bete sig illa. Jag visste inte att det omfattade dåliga drag. Jag får nu veta av Chesswarrior att jag omedvetet betett mig illa inte bara i öppnigen , utan även i mitt och slutspelet när jag gjort mina klantdrag. Så kanske jag nästa gång jag gjort dåliga drag be om ursäkt när jag ser mitt misstag och inser detta mitt brott mot konvenansen och be om att få göra om mitt drag så att partiet blir mer anständigt.
|
G_arvid
Medlem
|
#251 Skrivet: 26 Mar 2018 10:31
Citerar: Scarlett, #242: De dragen säger absolut att han tror att han är den bättre spelaren, men som världsmästare kanske man får tro att man är det.
Jag tänker nog mer att han faktiskt kan vara lite orolig för att gå in i en prep.
Att visst han gör ganska dåliga drag men han är också oförutsigbar.
Kan inte det samma sägas om drag som 1.Sf3 och 1.g3 t ex? Spelar man verkligen på det viset om man satsar på en skarp duell i spelöppningen? Är inte syftet att skjuta upp kampen till mittspelet och slutspelet? Jag tycker det är lite mycket begärt även av en världsmästare att aldrig få experimentera och leka lite. Och jag menar att det är motståndarens sak att bestraffa dåliga drag. Finns ingen orsak att känna sig förolämpad. En annan sak är att man kan spekulera över hur Carlsen klarat sig i denna turnering. Han har ju inte vunnit så många långparti-turneringar senaste tiden.
Jag håller med om att denna turnering är många gånger mer intressant och spännande än den senaste VM-matchen, men i konsekvensens namn borde kanske utmanaren till en vm-match utses genom matchspel? Och deltagarna i en vm-turnering utses genom en turnering?
|
gubbengrå
Medlem
|
#252 Skrivet: 26 Mar 2018 11:10
Citerar: LNO1, #250: Så kanske jag nästa gång jag gjort dåliga drag be om ursäkt när jag ser mitt misstag och inser detta mitt brott mot konvenansen
Svar: Nej! Inte alls.
Konvenansen är inte att lita på, när det gäller att göra anständiga drag. Detta framgår av ordets definition.Man får leva med insikten att man inte kan vara alla till lags.
Och det är inget konstigt med att folk läser in allehanda karaktärsdrag i drag som inte är uppenbart konventionella. Denna tendens hänger samman med sporten som sådan. Folk älskar sport bl.a. för att det ger dem tillfälle att hata på ett ofarligt sätt. Så länge hatet håller sig inom rimliga gränser, ser jag inget konstigt i att folk läser in arrogans, feghet, dumdristighet. lömskhet, o.s.v. i det som egentligen bara är mer eller mindre lyckade logiska beräkningar.
|
salemslot
Medlem
|
#253 Skrivet: 26 Mar 2018 18:06
Det är klart att man får spela vilka drg man vill och det är upp till motståndaren att bestraffa. Probelemet är bara att en mycket svagare spelare ytterst sällan kommer bestraffa det om så motståndaren spelar e4,ke2 som öpning. Tycker man det är roligt att leka med sin motståndare på det sättet så fine, jag vidhåller att det är lite dålig smak.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#254 Skrivet: 26 Mar 2018 18:10
Alla spelar så klart vilka öppningar man vill.Finns ingen "dålig smak " i detta...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#255 Skrivet: 26 Mar 2018 20:01 - Redigerad av: sture_lindberg
Efter dagens rond återstår bara 4 som kan vinna.Nämligen :
Caruana 8 Möter Gristjuk som svart
Karjakin 7,5 Möter Ding som vit
Mamedjarov 7,5 Möter Kramnik som svart
Ding Liren 7 Möter Karjakin som svart
Spännande 
|
salemslot
Medlem
|
#256 Skrivet: 26 Mar 2018 20:23 - Redigerad av: salemslot
Mycket spännande. Vilken otorligt jämn turerning det varit. +3 räcker för att ensam leda efter 13 ronder. Aronian har kollapsat totalt. Förståeligt att han helt tappat suget men detta är verkligen inte kul att se.
|
Mikaelk
Medlem
|
#257 Skrivet: 26 Mar 2018 20:37
oj oj. hur blir det om karjakin vinner och fabi förlorar?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#258 Skrivet: 26 Mar 2018 20:47
Då blir det antingen Karjakin eller Mamedjarov som vinner.
|
lubbeluring
Medlem
|
#259 Skrivet: 26 Mar 2018 21:12
Spännande!
|
Landroval
Medlem
|
#260 Skrivet: 27 Mar 2018 12:21
Väldigt kul läge detta. Caruana en halva före men förlorar alla inbördes strider utom den mot Ding som är en hela efter.
Mamed vinner alla särskiljningar om inte Ding är med i dem
Dings enda chans är att han vinner, Mamed spelar exakt remi, och Caruana förlorar.
Det sammanfattar väl det mesta rätt bra - även om allt är mycket rörigare såhär i text än i tabeller.
|
Chesswarrior
Medlem
|
#261 Skrivet: 27 Mar 2018 17:19
Citerar: LNO1, #250: Det finns någon slags paragraf att man ska inte bete sig illa. Jag visste inte att det omfattade dåliga drag. Jag får nu veta av Chesswarrior att jag omedvetet betett mig illa inte bara i öppnigen , utan även i mitt och slutspelet när jag gjort mina klantdrag. Så kanske jag nästa gång jag gjort dåliga drag be om ursäkt när jag ser mitt misstag och inser detta mitt brott mot konvenansen och be om att få göra om mitt drag så att partiet blir mer anständigt.
Varför skulle det vara dåligt beteende att av misstag göra dåliga drag? Min poäng var att när man medvetet gör dåliga drag eftersom man tror sig kunna vinna enkelt ändå så blir det respektlöst mot motståndaren. Till exempel om ett fotbollslag medvetet gör självmål i första minuten för att sedan vinna enkelt så kan man fråga sig vad de vill säga med sitt beteende.
Citerar: G_arvid, #251: Kan inte det samma sägas om drag som 1.Sf3 och 1.g3 t ex? Spelar man verkligen på det viset om man satsar på en skarp duell i spelöppningen? Är inte syftet att skjuta upp kampen till mittspelet och slutspelet? Jag tycker det är lite mycket begärt även av en världsmästare att aldrig få experimentera och leka lite. Och jag menar att det är motståndarens sak att bestraffa dåliga drag. Finns ingen orsak att känna sig förolämpad.
1.Sf3 och 1.g3 är långt bättre drag än 1.h3 och 1.f3. Det finns mängder av sätt att undvika skarpa mittspel med konventionella öppningsdrag.
|
Vert
Medlem
|
#262 Skrivet: 27 Mar 2018 18:49
Partiet Karjakin-Ding är otroligt intressant. Svart har ett par merbönder, men vit har förhoppningar om att kunna nå remi tack vare att ställningen är ganska blockerad, och svarts löpare utestängd. Hur det ska sluta begriper jag inte, men intressant blir det.
Partiet Kramnik-Mamedyarov är alltjämt jämnt, men komplicerat. Om jag förstår saken rätt får Mamedyarov två-tre bönder för en offrad kvalitet, men några av bönderna är svaga. Är det remivarning?
Partiet Grischuk-Caruana är också jämnt, så frågan är om inte Caruana vinner turneringen ändå, genom att spela remi efter att Mamedyarov spelat remi. Det är min gissning just nu, men vi får väl se...
|
Landroval
Medlem
|
#263 Skrivet: 27 Mar 2018 19:16
Det ser så ut Vert. Caruana förlorar nog iaf inte, så enda "risken" jag ser att någon annan ska ta hem turneringen är om Kramnik galenpannar sig till en förlust. Men nä, jag tror det blir Fabi i VM-matchen vilket väl känns rätt och riktigt som den här turneringen sett ut.
|
Vert
Medlem
|
#264 Skrivet: 27 Mar 2018 19:27
Det blev jämnare än "nödvändigt" till slut när Karjakin slog Caruana, men visst har Caruana haft kommandot i stort sett hela vägen. Nu har Caruana bättre vinstchanser än Mamedyarov, så det ser onekligen bättre ut för den förstnämnde.
Å andra sidan är det såklart inte helt omöjligt att Mamedyarov vinner, och om då Caruana låter Grischuk slinka undan så är det väl istället Mamedyarov. Viss ovisshet in i det sista.
|
salemslot
Medlem
|
#265 Skrivet: 27 Mar 2018 20:47
Kul med en utmanare från USA, det var ett tag sen nu. Vad tror ni om Caruanas chanser? Jag tror de är skapliga, han har väl ändå en hyfsad score mot Carlsen?
|
gubbengrå
Medlem
|
#266 Skrivet: 27 Mar 2018 21:18
Grattis Caruana! Grattis USA!
Heja Carlsen!
|
LNO1
Medlem
|
#267 Skrivet: 27 Mar 2018 21:23
Mycket bra gjort av Caruana!
|
knightrider
Moderator
|
#268 Skrivet: 27 Mar 2018 21:28
Vilka tippade Caruana?

|
DrBeep
Medlem
|
#269 Skrivet: 27 Mar 2018 21:31 - Redigerad av: DrBeep
Citerar: knightrider, #268: Vilka tippade Caruana?
Jag gjorde det redan från början!
|
DrBeep
Medlem
|
#270 Skrivet: 27 Mar 2018 21:32
Citerar: salemslot, #265: han har väl ändå en hyfsad score mot Carlsen?
5+ 9- 17= tyckte jag mig se
|