Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem vinner kandidatturneringen ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#211 Skrivet: 23 Mar 2018 22:40

Citerar: Vert, #210:
Min slutsats blir således att Caruana tar hem spelet.

Jag hoppas verkligen att ditt resonemang håller, det verkar trots allt inte helt vattentätt ;)

Vert
Medlem
#212 Skrivet: 23 Mar 2018 22:42

Citerar: LNO1, #211:
Jag hoppas verkligen att ditt resonemang håller, det verkar trots allt inte helt vattentätt ;)

Hur kan du påstå något sådant?! Skämt åsido, jag tror faktiskt att det är lättare att slå Aronian än Kramnik, att det är lika lätt att slå Grischuk som att slå Grischuk (!) och att det är lättare att slå Karjakin (som bevisligen har förlorat i kandidatturneringen) än Ding (som inte har förlorat än) och dessutom har Caruana en halv poängs försprång på Mamedyarov, så jag tror åtminstone inte att Caruana skulle vilja byta med någon av de andra (medan många skulle vilja byta med honom).

LNO1
Medlem
#213 Skrivet: 23 Mar 2018 22:49 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vert, #212:
Hur kan du påstå något sådant?!

Ja inte vet jag, men jag är känd för mina lapsusar Jag tror att du har helt rätt, chanserna tycks vara väldigt goda för Caruana och naturligtvis håller ditt resonemang... i teorin, men så har vi det här med tävlingsmomentet,nerver och de höga insatserna, sådant kan ställa till det vådligt vad gäller sannolikhetskalkyler, därför sympatiserar jag med och följer samma linje som du: jag spelar aldrig om pengar, men med ett undantag, jag slår gärna vad om jag vet att jag vinner

sture_lindberg
Medlem
#214 Skrivet: 23 Mar 2018 23:35

Jag personligen tror att partiet mellan Karjakin-Caruana är det avgörande partiet.Vinner eller spelar Caruana remi i detta parti så tror jag att han vinner turneringen.

Skulle däremot Karjakin vinna så tror jag också att han vinner hela turneringen till slut.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#215 Skrivet: 23 Mar 2018 23:40

Det verkar som Caruana ger 1,5 gånger pengarna på spelsajterna och det tro jag är ett bra odds för den som spelar. Lägger man en tusing på Caruana har man 500 spänn i vinst - om det går som Sture skriver. Aronian och So ger 500 gånger pengarna. Det är alltså helt meningslösa spel.

Min egen favvis, Ding Liren, ger 21 gånger pengarna, vilket tyder på att spelarna ger honom ingen som helst chans. Men som sagt Caruana trots sitt låga odds är ett bra spel.

sture_lindberg
Medlem
#216 Skrivet: 23 Mar 2018 23:42

Vad står Karjakin i för odds då ?

LNO1
Medlem
#217 Skrivet: 24 Mar 2018 00:17

Det som hände i partiet Liren - Grischuk var den värsta vändningen jag sett på den här nivån. De hade visserligen, vad som sades ryktesvis, tidsnöd, men det var ändå 30 sekunders tillägg. Grischuck är helt fantastisk i tidsnöd, det verkar som hans hjärna är i stånd att tänka logiskt trots adrenalinpåslaget. Han måste vara något av ett unikum. Nu kanske någon säger att det var klantigt av Ding att inte vinna, men saker och ting är inte så lätta som det kan tyckas utifrån för till skillnad från de utomstående betraktaren så måste spelaren brottas med farhågor, önskningar mm. som gör det så mycket svårare.

Vert
Medlem
#218 Skrivet: 24 Mar 2018 00:55

Citerar: LNO1, #217:
Det som hände i partiet Liren - Grischuk var den värsta vändningen jag sett på den här nivån. De hade visserligen, vad som sades ryktesvis, tidsnöd, men det var ändå 30 sekunders tillägg. Grischuck är helt fantastisk i tidsnöd, det verkar som hans hjärna är i stånd att tänka logiskt trots adrenalinpåslaget. Han måste vara något av ett unikum. Nu kanske någon säger att det var klantigt av Ding att inte vinna, men saker och ting är inte så lätta som det kan tyckas utifrån för till skillnad från de utomstående betraktaren så måste spelaren brottas med farhågor, önskningar mm. som gör det så mycket svårare.

Nu är jag inte helt klar över vilken del av partiet du pratar om, men fr.o.m. strax efter drag 40 var det väl hyfsat inom remigränsen hela vägen? Ställningen med torn och bonde mot löpare och springare var ju aldrig vinst och ställningen omkring drag 60 var knappast vinst heller.

Om du däremot menar långt tidigare under partiet - vilket du säkert gör - så håller jag med; ställningen efter strax under 30 drag är inte rolig för svart och att han lyckades slingra sig ur det genom att - utan tid - ställa Ding inför problem är helt klart imponerande!

LNO1
Medlem
#219 Skrivet: 24 Mar 2018 01:09

Citerar: Vert, #218:
Om du däremot menar långt tidigare under partiet - vilket du säkert gör - så håller jag med; ställningen efter strax under 30 drag är inte rolig för svart och att han lyckades slingra sig ur det genom att - utan tid - ställa Ding inför problem är helt klart imponerande!

Ja, jag meanr tidigare, omkring drag 30 där Ding inte bara hade en vinstväg utan många. Som sagt jag har aldrig sett en sådan vändning av ett parti på den här nivån. Jag tror Grischuk blir farlig, han har dessutom fördelen att slippa favorittrycket. Grischuk är en fantastisk spelare, många ser bara hans tidsnöder, men oj vilka fina partier han spelar. Idag var det dock en blandning av en rejäl portion tur parad med en stor dos skicklighet!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#220 Skrivet: 24 Mar 2018 12:06

Citerar: sture_lindberg, #216:
Vad står Karjakin i för odds då ?

Han står i 11 gånger pengarna. Mamedyariv står i 3,25. I alla fall på det stället jag kollat.
Det är väl ungefär vad man skulle gissa just nu.

sture_lindberg
Medlem
#221 Skrivet: 24 Mar 2018 12:08

Slår karjakin-Caruana så kan det ju löna sej att ha satsat på karjakin...

HSK_Andreas
Moderator
#222 Skrivet: 24 Mar 2018 13:54

Om den kommande VM-matchen bara bjuder på hälften av kampen, intensiteten och spänningen som kandidatturneringen gjort hittills, så kommer matchen bli 10 ggr roligare att följa än den förra.

ess_storm
Medlem
#223 Skrivet: 24 Mar 2018 14:01 - Redigerad av: ess_storm

Citerar: sture_lindberg, #221:
Slår karjakin-Caruana så kan det ju löna sej att ha satsat på karjakin...

Undrar vilka det var?

Men det ska ju göras oxå...

sture_lindberg
Medlem
#224 Skrivet: 24 Mar 2018 14:04

Citerar: ess_storm, #223:
Undrar vilka det var?

var..vad då ?

sture_lindberg
Medlem
#225 Skrivet: 24 Mar 2018 20:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Nu blir det spännande

När endast 2 ronder återstår är ställningen :

Karjakin 7
Caruana 7
Mamedjarov 6,5
Gristjuk 6,5
Ding Liren 6,5

Kramnik 5,5
Wesley So 5
Aronian 4

Jag tror benhårt på Karjakin nu.. han spelade ett otroligt bra parti när han vann över Caruana.

Måndag och tisdag i nästa vecka spelas de sista ronderna. Särspel på onsdag...

HSK_Andreas
Moderator
#226 Skrivet: 24 Mar 2018 20:37

Klart spännande. För min del vill jag helst se någon av herrarna Caruana, Mamedyarov eller Gristjuk som segrare. Karjakin har redan hur tråkig matchen kommer bli en gång och Ding Liren tror jag inte riktigt kan skapa spänning i en match, än, kanske om några år.

sture_lindberg
Medlem
#227 Skrivet: 24 Mar 2018 20:38

Citerar: sture_lindberg, #214:
Skulle däremot Karjakin vinna så tror jag också att han vinner hela turneringen till slut.

11 gånger pengarna ja jag tackar jag

sture_lindberg
Medlem
#228 Skrivet: 24 Mar 2018 20:52

Jag tror inom parentes sagt att ingen av dessa 5 kan rubba Magnus.
Karjakin är nog den enda dock som kan ge honom en jämn match,vilket han visade 2016.

Mikaelk
Medlem
#229 Skrivet: 24 Mar 2018 21:08

Jag hoppas verkligen att vi får en ny världsmästare. Någon som kan föra sig som en gentleman.

sture_lindberg
Medlem
#230 Skrivet: 24 Mar 2018 22:22

Kan inte Magnus det menar du ?

ess_storm
Medlem
#231 Skrivet: 25 Mar 2018 01:56

Citerar: sture_lindberg, #224:
Citerar: ess_storm, #223:
Undrar vilka det var?

var..vad då ?

....som tippade Karjakin.

sture_lindberg
Medlem
#232 Skrivet: 25 Mar 2018 10:43

Citerar: ess_storm, #231:
..som tippade Karjakin.

Ok..då förstår jag

LNO1
Medlem
#233 Skrivet: 25 Mar 2018 10:50 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Mikaelk, #229:
Jag hoppas verkligen att vi får en ny världsmästare. Någon som kan föra sig som en gentleman.

Precis som Sture undrar jag lite över detta. Jag har visserligen sett att Carlsen varit minst sagt förbannad när han förlorat, struntat i presskonferenser, lämnat prisutdelning, men jag har aldrig hört att han skulle ha betett sig osportsligt under tävling. Jag minns dock en "rörd är förd" - imcident för länge sedan, men i motsats till Kasparov så framhärdade Magnus inte alls utan accepterade domarens beslut. Magnus uppför sig generellt sett mycket bra i mina ögon och ger ett balanserat intryck vid intervjuer.

LNO1
Medlem
#234 Skrivet: 25 Mar 2018 10:55

Citerar: Mikaelk, #229:
Jag hoppas verkligen att vi får en ny världsmästare

Men däremot skulle jag lika gärna se en ny världsmästare, ombyte förnöjer, men jag tror inte Karjakin är mannen att slå Carlsen. En Caruana i form är en bättre spelare än Karjakin påstår jag nu helt fräckt. Heja Caruana! Jag hoppas även på Grischuk och Ding eller Mamedyarov, men inte på Karjakin. Vinner Karjakin har han dock visat att han är värdig.

sture_lindberg
Medlem
#235 Skrivet: 25 Mar 2018 10:59

Citerar: LNO1, #234:
Vinner Karjakin har han dock visat att han är värdig.

Precis,så är det ju.

LNO1
Medlem
#236 Skrivet: 25 Mar 2018 11:00

Citerar: sture_lindberg, #235:
Precis,så är det ju.

Men han har inte vunnit än

sture_lindberg
Medlem
#237 Skrivet: 25 Mar 2018 11:01

Tror mej veta detta

Mikaelk
Medlem
#238 Skrivet: 25 Mar 2018 15:28

Magnus har betett sig barnsligt och otrevligt vid flera tillfällen.Någon som Caruana skulle vara en bättre representant för schack.

sture_lindberg
Medlem
#239 Skrivet: 25 Mar 2018 17:51

Tycker själv att Magnus är en helt suverän världsmästare !

Chesswarrior
Medlem
#240 Skrivet: 25 Mar 2018 20:07

Citerar: LNO1, #233:
Precis som Sture undrar jag lite över detta. Jag har visserligen sett att Carlsen varit minst sagt förbannad när han förlorat, struntat i presskonferenser, lämnat prisutdelning, men jag har aldrig hört att han skulle ha betett sig osportsligt under tävling. Jag minns dock en "rörd är förd" - imcident för länge sedan, men i motsats till Kasparov så framhärdade Magnus inte alls utan accepterade domarens beslut. Magnus uppför sig generellt sett mycket bra i mina ögon och ger ett balanserat intryck vid intervjuer.

En sak som jag tycker är dålig stil är att Carlsen har spelat medvetet dåligt i öppningen när han mött sämre spelare i chess.coms Pro Chess League. Han har spelat 1.h3 och till och med f3/Sh3/Sf2 de första dragen, vilket är respektlöst mot motståndarna.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.