Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vem vinner kandidatturneringen ?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#181 Skrivet: 21 Mar 2018 17:45

Citerar: LNO1, #210:
Som jag ser det är Kramnik, Aronian och So redan borta

Inte om någon av dessa tar 4,5 eller 5 på de sista ronderna dock..

8 eller 8,5 borde räcka...Och dessa tre du nämnde kan alla komma upp till 8,5 .

Vert
Medlem
#182 Skrivet: 21 Mar 2018 17:53

Om jag har förstått saken rätt spelar de igen imorgon, och sedan fredag och lördag, varefter söndagen är spelledig och alltsammans avslutas på måndag och tisdag. Kanske hade detta inlägg passat bättre i matematiktråden, men jag undrar lite om man inte hade kunnat undvika att ha spelledigt på helgen (för det är ju då det stora flertalet kan följa partierna)...

Nåväl, blir spännande att följa slutspurten - Mamedyarov har vit mot Caruana imorgon i ett parti som skulle kunna sätta någon av dem i ett lysande läge inför "upploppet".

sture_lindberg
Medlem
#183 Skrivet: 21 Mar 2018 18:12

Citerar: Vert, #182:
men jag undrar lite om man inte hade kunnat undvika att ha spelledigt på helgen (för det är ju då det stora flertalet kan följa partierna)...

De spelar 3 partier och sedan en dag ledig osv..Detta schema följs oavsett vilken dag som den lediga dagen infaller på.

Landroval
Medlem
#184 Skrivet: 21 Mar 2018 19:19

Citerar: Vert, #182:
Om jag har förstått saken rätt spelar de igen imorgon, och sedan fredag och lördag, varefter söndagen är spelledig och alltsammans avslutas på måndag och tisdag. Kanske hade detta inlägg passat bättre i matematiktråden, men jag undrar lite om man inte hade kunnat undvika att ha spelledigt på helgen (för det är ju då det stora flertalet kan följa partierna)...

Nåväl, blir spännande att följa slutspurten - Mamedyarov har vit mot Caruana imorgon i ett parti som skulle kunna sätta någon av dem i ett lysande läge inför "upploppet".

Jag reagerade också lite över detta. Framför allt tycker jag att det är lite knepigt att de lägger sista ronden på en sketen tisdag. DÄr vore det ju verkligen läge att lägga på en söndag optimalt.

Nu passar det mig rätt bra då jag jobbar kväll den vecka o ofta har rätt lugnt från runt 18 på kvällarna, men det kan ju inte vara taktiskt rätt.

sture_lindberg
Medlem
#185 Skrivet: 21 Mar 2018 21:00

3 dagars spel ,en dag ledig, låter som ett bra schema tycker jag...

TBchess
Medlem
#186 Skrivet: 22 Mar 2018 19:44

Aronian börjar likna Ivanchuk i det att nerverna inte riktigt håller i de stora sammanhangen. Dagens blunder är inget man borde behöva se på den här nivån. Jag håller dock tummarna för att han lyckas bättre i kommande kandidatturneringar. För att citera Kasparov: "The chess world is a better place when Aronian is playing well!".

sture_lindberg
Medlem
#187 Skrivet: 22 Mar 2018 20:08

Ställningen efter 10 ronder av 14

Caruana 6,5
Mamedjarov 6
Grisjtuk 5,5
Karakin 5
Ding Liren 5 (10 remier ! )

Kramnik 4,5
Wesley So 4
Aronian 3,5
De 3 sista är nu chanslösa att vinna.

Mikaelk
Medlem
#188 Skrivet: 22 Mar 2018 20:48

Kramnik borde väl fortfarande kunna vinna?

Vert
Medlem
#189 Skrivet: 22 Mar 2018 21:37

Om de hade börjat på torsdagen - istället för, som de gjorde, lördagen - och sedan haft exakt samma schema (om än förskjutet) hade det blivit endast en vilodag på en helgdag och de sista två ronderna på lördag och söndag. Jag ser vissa poänger med ett sådant schema.

Vad gäller vilka som har chansen och inte så kan man knappast avskriva Kramnik mer idag än i förrgår; han tog den vinst som krävdes för att fortfarande kunna nå 8,5 poäng. Med det sagt är jag övertygad om att inte bara Aronian, So och Kramnik, utan också Ding och Karjakin, kan avskrivas.

sture_lindberg
Medlem
#190 Skrivet: 22 Mar 2018 22:53

Att Kramnik vinner ger jag 100 gånger pengarna påInte en chans alltså... Däremot så ligger Ding och Karjakin bara 1,5 poäng efter , så de båda har fortfarande lite chans...

Vert
Medlem
#191 Skrivet: 22 Mar 2018 23:46

Citerar: sture_lindberg, #190
Att Kramnik vinner ger jag 100 gånger pengarna påInte en chans alltså... Däremot så ligger Ding och Karjakin bara 1,5 poäng efter , så de båda har fortfarande lite chans...

Efter 9 av 14 ronder, med 5 ronder kvar att spela, låg Kramnik 2,5 poäng från ledningen (dvs. han behövde ta in 0,5 poäng per rond) och kunde nå maximalt 8,5 poäng.

Efter 10 av 14 ronder, med 4 ronder kvar att spela, ligger Kramnik 2,0 poäng från ledningen (dvs. han behöver fortfarande ta in 0,5 poäng per rond) och kan fortfarande nå maximalt 8,5 poäng.

I förrgår hade alla chansen men idag är (bl.a.) Kramnik utan chans. Det är rimligen lättare att ta 4 av 4 än 5 av 5 så Kramnik skulle t.o.m. kunna anses ha bättre chans nu än i förrgår (eftersom han nu också är i en mer positiv trend än i förrgår).

Hur resonerar du? Resonerar du alls, eller slänger du bara ur dig påståenden på måfå?

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 23 Mar 2018 00:30

Citerar: Vert, #191:
Hur resonerar du? Resonerar du alls, eller slänger du bara ur dig

Mindre ronder kvar att spela så därför är det chanslöst för Kramnik nu. Du får således 100 gånger pengarna nu av mej om du vill satsa något på Kramnik..Hur mycket vill du spendera ?

Jag vet således vad jag resonerar om .

5 stycken har således fortfarande chansen ,3 är chanslösa.
Och det är inget ens att snacka om...

peking011
Medlem
#193 Skrivet: 23 Mar 2018 05:58

Varför skrev du då om det?

Vert
Medlem
#194 Skrivet: 23 Mar 2018 08:34

Citerar: sture_lindberg, #192:
Mindre ronder kvar att spela så därför är det chanslöst för Kramnik nu.

Jag noterar, med ett roat leende, att du inte är konsekvent. Varför hade Kramnik chansen efter 9 ronder men ej nu efter 10? Han har ju fortfarande lika god (om inte bättre) chans att nå 8,5 poäng, vilket du har tjatat om sedan mitten av tråden.

Och nej, jag vill inte spela på Kramnik. Till skillnad från dig (som med all logik och för att vara konsekvent borde anse att han fortfarande har chansen) har jag kallat honom chanslös de senaste tre (?) ronderna. (Dessutom har jag bättre omdöme än att ägna mig åt spel om pengar.)

peking011
Medlem
#195 Skrivet: 23 Mar 2018 09:52

Läge att skriva konstruktivt annars fimpa tråden tack

sture_lindberg
Medlem
#196 Skrivet: 23 Mar 2018 16:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Tråden är kvar tills turneringen är färdigspelad Peking.

Citerar: Vert, #194:
Och nej, jag vill inte spela på Kramnik. Till skillnad från dig (som med all logik och för att vara konsekvent borde anse att han fortfarande har chansen) har jag kallat honom chanslös de senaste tre (?) ronderna. (Dessutom har jag bättre omdöme än att ägna mig åt spel om pengar.)

Ok då så . Han är alltså nu chanslös Det inser jag ju också som du sett vad jag skrev förut.
Nu kanske vi kan gå vidare och skriva om annat ?
Du har en viss förmåga att haka upp dej på småbagateller kan jag tycka.På tal om omdöme...

lubbeluring
Medlem
#197 Skrivet: 23 Mar 2018 16:39

Men om Kramnik vinner mot Caruana idag?

TBchess
Medlem
#198 Skrivet: 23 Mar 2018 17:39 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Vert, #194:
Jag noterar, med ett roat leende, att du inte är konsekvent. Varför hade Kramnik chansen efter 9 ronder men ej nu efter 10? Han har ju fortfarande lika god (om inte bättre) chans att nå 8,5 poäng, vilket du har tjatat om sedan mitten av tråden.

Dock så beror det ju inte bara på spelarens egna resultat, utan även på de andras.

Inför rond 10 hade ju Kramnik chansen att, i just denna rond, ta in en hel poäng på Caruana. Utfallet blev dock att han bara tog in en halv poäng. Han behöver nu, som du säger, ta in 2,0p på Caruana på fyra ronder...dock kunde läget varit sådant att han bara behövt ta in 1,5p på Caruana på fyra ronder, om den senare hade förlorat i rond 10.

Dock så hade, om Caruana förlorat, istället Mamedyarov varit 2,0p före Kramnik. Kramnik fick alltså ut maximalt resultat av rond 10; han kunde bara ta in max en halv poäng på ledaren.

Du har alltså rätt, men förklaringen är något mer komplicerad än den du gav.

Eftersom Kramnik har kvar att möta såväl Caruana som Mamedyarov så har han chansen att, oavsett vem av dessa som då leder, ta in en hel poäng genom att vinna. Läget är alltså inte helt hopplöst för honom, men mycket svårt.

LNO1
Medlem
#199 Skrivet: 23 Mar 2018 18:19

Nåja oavsett vilka förklaringar man ger så anser jag fortfarande att Kramnik inte har någon chans annan än den rent matematiska, något som direkt påpekades från ett visst håll. Att sedan samme skribent som direkt påpekade att det fanns en matematisk chans för Kramnik nu anser att han är chanslös måste ju ses som en inkonsekvens om inte annat. Jag tror att det främst var inkonsekvensen Vert reagerade på, men det kan han nog själv svara på. Jag hoppas främst på att Caruana tar hem det, han borde rimligen vara den tuffaste motståndaren för Carlsen.

sture_lindberg
Medlem
#200 Skrivet: 23 Mar 2018 18:45

Citerar: LNO1, #199:
Jag tror att det främst var inkonsekvensen Vert reagerade på, men det kan han nog själv svara på.

Jo han har ju redan svarat på det.Varför lägger du detta i "långbänk"? Måste väl finnas annat att skriva om i denna tråd,eller hur

?
måste ju ses som en inkonsekvens om inte annat.

Handlar inte om det , det är min bedömning inget annat

Ok nu har vi rett ut detta och kanske kan gå vidare...

Vert
Medlem
#201 Skrivet: 23 Mar 2018 19:49

Citerar: TBchess, #198:
Dock så beror det ju inte bara på spelarens egna resultat, utan även på de andras.

Jo, det är sant. Jag har egentligen resonerat utifrån faktisk poängställning efter rond 9 respektive 10 (och därmed inte tagit hänsyn till vilka spelare som möter varandra och har kvar att möta varandra). Icke desto mindre har du såklart helt rätt i ditt resonemang!

Jag tror att det främst var inkonsekvensen Vert reagerade på, men det kan han nog själv svara på.

Just så.

Jag hoppas främst på att Caruana tar hem det, han borde rimligen vara den tuffaste motståndaren för Carlsen.

Jag hade inte haft någonting emot att se Kramnik mot Carlsen. Har man slagit Kasparov kan man åtminstone någonting om matchspel (till skillnad från de flesta av dagens spelare som väl knappast har provat på spelformen "på riktigt"). Därmed inte sagt att jag tror att Kramnik hade haft bättre chans än Caruana, men jag tror att Kramniks relativa chans - jag tänker mig här någon form av kvot av "matchspelstyrka" och "turneringsspelstyrka" - är bättre än de flestas; Carlsen är bättre än Kramnik i såväl turnerings- som matchspel, men skillnaden är mindre i matchspel.

Nåväl, den saken får jag inte svar på eftersom Kramnik har varit (i praktiken) chanslös sedan efter rond 7 (eller så).

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 23 Mar 2018 19:57

Citerar: Vert, #201:
Nåväl, den saken får jag inte svar på eftersom Kramnik har varit (i praktiken) chanslös sedan efter rond 7 (eller så).

ja han är helt borta ur leken nu.

Vert
Medlem
#203 Skrivet: 23 Mar 2018 20:13

Karjakin och Ding spelar på vinst just nu. Den av dem som lyckas med detta lägger sig 1,0 poäng efter alltjämt ledande Caruana, men frågan är om någon av dem lyckas. Bäst chans har rimligen Karjakin. Ska han lyckas blanda sig i tätstriden i elfte timmen (och ronden)?

Nåväl, jag har ju redan avskrivit dem båda och det står jag fast vid; lyckas Ding vinna avskriver han emellertid Grischuk och gör det hela till en tvekamp mellan Caruana och Mamedyarov.

sture_lindberg
Medlem
#204 Skrivet: 23 Mar 2018 20:22

Vinner Karjakin i kväll så blir han verkligen en kandidat till slutsegern tror jag.

LNO1
Medlem
#205 Skrivet: 23 Mar 2018 21:51

Citerar: sture_lindberg, #204:
Vinner Karjakin i kväll så blir han verkligen en kandidat till slutsegern tror jag

Jag måste faktiskt säga att jag fruktar att du har rätt. En annorlunda känsla
Skämt åsido, jag vill INTE se en match till mellan Karjakin och Carlsen. Heja Caruana!

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 23 Mar 2018 22:03

Citerar: LNO1, #205:
Jag måste faktiskt säga att jag fruktar att du har rätt. En annorlunda känsl

jag förstår det..Det händer ju inte så ofta

LNO1
Medlem
#207 Skrivet: 23 Mar 2018 22:08

Citerar: sture_lindberg, #206:
Det händer ju inte så ofta

Helt riktigt, vi får se om det händer nu denna enda gång.. ;) Jag skojar bara. Det verkar som om Grischuck verkligen håller detta nu. Han är verkligen med i leken fortfarande. Den enda jag inte vill se mot Carlsen av de som fortfarande har chansen är just Karjakin, inte för att jag har något emot honom som person, men jag tyckte verkligen inte att den senaste matchen var så händelserik. Något bra parti var det väl dock och jag inser att jag kanske inte såg alla finesser heller...

LNO1
Medlem
#208 Skrivet: 23 Mar 2018 22:13

Citerar: Vert, #201:
Jag hade inte haft någonting emot att se Kramnik mot Carlsen.

Med tanke på hur roliga partier Kramnik spelat så är det väl ingen som inte gärna skulle ha sett en sådan match.

sture_lindberg
Medlem
#209 Skrivet: 23 Mar 2018 22:19

Resultat efter 11 ronder av 14:

Segerkandidater enligt mej :
Caruana 7
Mamedjarov 6,5
Karjakin 6
Grisjtuk 6
Ding Liren 5,5... 11 remier

Chanslösa enligt mej :
Kramnik 5
Wesley So 4,5
Aronian 3,5

I morgon spelar bland andra Caruana mot Karjakin

Vert
Medlem
#210 Skrivet: 23 Mar 2018 22:37

Caruana har två svarta partier kvar - mot Grischuk och Karjakin - och ett parti som vit mot Aronian. Han får såklart inte förlora något parti, men klarar han (minst) remi mot både Grischuk och Karjakin har jag svårt att se att han inte åtminstone delar segern. (Detta bygger på uppfattningen att han inte förlorar mot Aronian, och kanske t.o.m. vinner mot honom.)

Mamedyarov har sitt vita parti mot Grischuk kvar, och därtill vit mot Ding och svart mot Kramnik. Med remi mot remikungen Ding behöver han med allra största sannolikhet vinna mot antingen Grischuk eller Kramnik (igen).

Som helhet tycker jag att det känns mer sannolikt att Caruana vinner (minst) ett parti till - på kontring mot Grischuk eller Karjakin eller mot sistaplacerade Aronian - än att Mamedyarov gör det. Min slutsats blir således att Caruana tar hem spelet.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.